Pro ana

  • 26 August 2014
  • 31 reacties
  • 1416 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey lieve allemaal!
sommige van jullie zullen vast wel van pro ana hebben gehoord.
Pro ana is een site voor mensen met anorectia. Het is, volgens ana's een levensstijl, geen ziekte
Ik zit veel op dat soort sites.
"slecht" zullen de meeste van jullie reageren. Dat weet ik.
'ana' heeft mij weer aan t eten gekregen, ik ben door haar gestopt met m'n hongerstaking.
ik krijg ana niet uit m'n hoofd
wat moet ik nu doen?
hebben meer van jullie last van ana?
en, is ana echt een probleem? 
kus,

31 reacties

Lieve Pheebe,
Ana is voor mij ook een vriendin, maar het betekent niet dat het goed is. Hier een site met de gevolgen van anorexia:http://www.proud2bme.nl/Pro-ana/Voor_het_meisje_dat_anorexia_wil
Best interessant om te lezen vind ik. Hier lees je ook dat ana echt een probleem is en dat is het ook. Ana betekent voor jou ook iets positiefs ik snap dat. Maar ana is en blijft slecht!
Heb je ook een ana buddy?
Ik vind het moeilijk om te zeggen het is slecht (al is de wel zo) en stop er mee. Dat voelt te schijnheilig. Moet ik vooral zeggen. Maar toch bezoek geen pro ana sites!
Sterkte meid
Xx
Hey Lisje,
Ik ken de gevolgen van anorexia. Op de site van proud2Bme heb ik al vaker gekeken. Erg interresant idd. In t 'ergste' geval ga ik er dood aan. So what?! Ik snap toch het probleem van ana niet echt. Ze help, ja ze verwacht er wat voor terug en eist vanalles op, maar ze helpt ook. Is t niet gewoon een afweging?
Oke, dan is ana slecht. Dat wist ik al. Ik ben ook slecht toch? 
Ik heb meerdere ana buddies. Ze 'dwingen' me te kotsen, en ik hun. Samen maken we sportplannen en eetschemas. 
Ik kan m'n ana buddy's toch niet aan hun lot over laten?
Tja, is alles wat ik stuur niet ook scheinheilig? Ik geef toch ook allemaal advies waar ik mezelf niet aan houd?
Ik KAN niet stoppen met ana. T lukt niet.... Als ik geen pro ana sites bezoek en niet met m'n busdienst praat stop ik 'voor de zekerheid' met eten. Zodat ik niet iets verkeerds eet. Ik weet echt niet hoe ik daar af moet komen....
Kus,
Hoi Pheebe,

Zoals je bij mijn topic http://forum.kindertelefoon.nl/emotionele-problemen-gevoelens-29/my-story-14950/ al zei, je hebt hulp nodig voor je eetprobleem, want je kunt het niet zelf oplossen. Nu zit ik een beetje in het zelfde schuitje als jij, want ik eet ook nauwelijks tot niets... Nu eet jij wel met je eetschema erbij, dus dat is ook iets om trots op te zijn, maar toch. Om voor de 'zekerheid' te stoppen met eten uit angst iets verkeerds te eten, is echt niet goed meid!! Weten jouw ouders dit? Je moet echt van die site's af, maar ondertussen kun je nog wel met je buddies praten toch? Probeer het alleen telkens ietsje minder. Je hebt wss al veel van die eetschema's, of niet soms? Kun je daar niet uit halen wat wel en niet goed is om te eten? Dat lucht voor jou een beetje op, want je eet niets 'verkeerds' en ondertussen kun je oefenen steeds iets minder met je buddies te praten. Je bent echt niet slecht meid! Je geeft anderen zulk goed advies en je hebt anderen er echt mee!! Dat doen slechte mensen niet hoor 😉 Zorg er alsjeblieft niet voor dat je jezelf tot het uiterste doodhongerd!! Je moet echt hulp zoeken en als je die al hebt dan moet je heel duidelijk zeggen wat jij denkt.

Hopelijk heb je er wat aan! Stay Strong girl!! You can do this! I believe in you!!

xx
Lieve LI-EF,
Bedankt voor je reactie!
Dat eetschrema heb ik inderdaad. Maar de regel is: je mag niet meer eten dan dat, minder mag wel. En dat doe ik meestal dan ook. Wat ,n ouders me dwingen te eten gooi ik er uit zodra ik de kans krijg.
Mn ouders weten hier niet vanaf. Eigenlijk weten m'n ouders bijna niks over mij. 
Waarom zijn die sites erger dan m'n buddy's?
Die eetschremas maken we pas 'echt' de dag vantevoren. Zo kunnen we, mochten we die dag te veel hebben gegeten, t de dag erna compenseren.
Mijn idee is: al t eten is slecht, wat je eet, gooi je d'r uit. M'n buddy's halen me over toch iets binnen te houden.
Doodhongeren zal ik niet. M'n boulumia is niet over. Ik vecht tegen m'n vreedbuien.
Ik durf m'n psycholoog niet over Ana te vertellen omdat ik bang ben om Ana kwijt te raken. Ik weet: t klinkt gestoord.
Stay Strong betekend bij 'ons' dat je je honger moet negeren, niet moet eten en veel moet sporten.
Maar ik heb zeker wat ana je reactie!
Kus,
Hoi,

Balen dat je ouders niet zoveel van je weten, ik weet zeker dat ze veel missen, want je lijkt me een hartstikke leuke meid!! 😉 Mmm, dat van die eetschema's leek eerst handig, maar nu blijkt het toch wat lastiger in elkaar te zitten.. Eens even denken, misschien kun je een keer proberen zelf zo'n schema te maken, gewoon eens overdag, dan kun je kijken of het je lukt en dan doe je het op dezelfde manier als met je buddies. Je zegt dat je buddies ervoor zorgen dat je nog wat eet, maar die site's zorgen ervoor dat je nauwelijks meer eet, daarom zijn de site's slechter dan je buddies. Je vecht dan wel tegen je vreetbuien, maar je gooit het er ook weer uit zeg je, dat is echt niet goed meid! Het klinkt niet gestoord hoor dat je bang bent Ana kwijt te raken, je bent aan haar gehecht geraakt en je ziet haar waarschijnlijk als een vriendin. Toch denk ik dat het beter is om het tegen je psycholoog te zeggen en er dan ook bij te zeggen dat je bang bent haar kwijt te raken. Misschien kan hij/zij proberen een manier te vinden, waarop je nog wel met Ana kunt 'praten', maar zonder dat je aan een eetstoornis blijft lijden. Mmm. dan zal ik eens een ander soort quote gebruiken dan Stay Strong 😉 Keep fighting girl! You can do this! I believe in you!!
Ben blij dat je er wat aan hebt gehad!! En je mag heus nog wel reageren bij mijn topic hoor 😉 viel me laatst gewoon op xD

Sterkte!!

xx
Hey,
Bedankt voor je reactie!
Ik val niet echt af omdat ik toch twee keer per week een vreedbui heb. En soms kan ik alles binnenhouden. Door te vasten blijf ik redelijk op gewicht.
Mn ouders willen me niet kennen. Na ja,er zijn ergere ouders.
Ik moet dinsdag m'n gedachten boek aan m'n psycholoog laten lezen. Daarin heb ik ook over ana geschreven dus dan weet m'n psycholoog t.
Ana wil echt jiet met me praten als ik jiet die wat zij zegt! Ze is best streng. Ik kan niet zonder haar opdrachten, maar t is wel een moeilijke vriendin... Nu m'n psycholoog er achter gaat komen zal ze boos worden. Ik wil niet weer boulumia! Dat was echt de hel! Daarom ging ik naar ana toe...
Naja, ruzie met ana zal ik nu toch krijgen... Ik wil niet zonder haar... Maar ik wil ook niet zonder psycholoog...
Kus
Hoihoi,
Super goed dat je het nu ook je psycholoog liet weten over ana! Hoe reageerde ze?
Er is ook nog een tussenweg tussen ana en boulimia en ik hoop dat jij die tussenweg gaat vinden. Het gezonde leven!
Ga De strijd met ana aan, het is lastig het kost tijd, maar het geeft je zo'n grote vrijheid!
Xx
Inderdaad, wat Lisje al zegt. Ik heb echt respect voor je dat je het alsnog aan je psycholoog liet lezen! Goed gedaan meid! Het is inderdaad een hele moeilijke overweging, maar ik weet zeker dat je het juiste hebt gedaan en zult doen in de toekomst!!

Sterkte!!

xx
Hey,
Ik praat volgende dinsdag verder met m'n psycholoog over ana. Ze heeft m'n gedachten boek nog neit goed gelezen dus weet nog niet alles.
Ik weet niet zo goed wat ik nu moet.
Ana laat me een beetje vallen. De vreedbuien komen terug.
Mn buddy's vallen in notime af, en ik? Ik niet! Ik kom aan... Ik voel me nog dikker en lelijker dan hiervoor.
En dan is Ana daar weer. Die me wel wil helpen. Als ik maar luister...
Maar ik heb weinig keus. Ik verlies zowiezo iets. Of t ana is, m'n vrienden, m'n vrijheid, m'n leven. Ik kan niet alles houden.
Kus,
Hoihoi,
Oh dan hoop ik dat ze het er dinsdag wel over gaat hebben! Jij moet ana los laten! Je bent al zo goed op weg! Ga zo door! Jij hebt ana niet nodig, je word niet dik zonder haar! Je word juist mooi!
Je moet niet luisteren naar ana last haar vallen!
Sterkte meid!
Xx
Hoi,

Klinkt als een zeer lastig pakket! Ik zou als ik jou was, de rest ook aan je psycholoog laten lezen. Je bent er nu al aan begonnen, dan zou ik geen half werk leveren als ik jou was. Je kunt het echt wel! Je voelt je nu dikker en lelijker dan hiervoor, maar daar weet je psycholoog vast een oplossing voor. Misschien kun je ook quotes opzoeken over het leven en over hoop enzo, die helpen mij ook heel goed. Ik krijg er echt een beter gevoel van als ik een aantal van die quotes heb gelezen. Ik heb er ook veel uitgeprint en in mijn kamer opgehangen, zodat ik ze iedere dag gemakkelijk kan lezen.

Hopelijk heb je er wat aan! Het komt wel goed, echt!

xx
Pro ana is toch helemaal niet zo heel slecht?. Ik dpe dr al best lang aan en ik ben afgevallen wat me nooit met andere dingen is gelukt...$$$
Pro ana is wel slecht! Je valt wel af, wat met andere dingen misschien niet lukt, maar de manier waarop je afvalt is slecht! Probeer er dus mee te stoppen, hoe moeilijk dat ook mag zijn!

Sterkte!

xx
Hey,
Bedankt voor jullie reacties.
Sorry dat ik nu las weer reageer.
Dinsdag heb ik m'n psycholoog in m'n gedachten boek laten lezen. Ze is op een paar dingen in gegaan maar over pro ana heeft ze geen woord gezecht. Ik weet niet of dit is omdat ze t noet boeiend vind, of omdat ze t niet/niet bewust heeft gelezen.
Ik krijg binnenkort waarschijnlijk (weer...) een andere psychololoog. Dus ik weer niet of t heel zinvol is om t met de psycholoog die ik nu heb t over pro ana te hebben.
T is lastig. Bij mezelf zie ik niet in waarom pro ana slecht is. Maar ik merk wel dat t me pijn doet als andere ana volgen. Daarom weet ik ook niet of t goed of slecht is. T voelt goed. Maar als andere t doen voelt t ook wel een beetje verkeert...
Een van m'n buddy's wil stoppen. En... Na ja... Ik wil d'r wel steunen, ik wil niet dat ze ana blijft volgen als ze daar niet achter staat. Maar ben ik dan nog wel een goede ana?
Ik val niet heel erg af hoor. Ik kan m'n vreetbuien niet tegenhouden. Meer mia als ana dus (voor degene die dit iets zegt). Een boulumia achtig iets denk ik. ,aar dat kan ik natuurlijk niet zelf vaststellen.
En LI-EF, die qoutes opzoeken heeft me echt geholpen. Bedankt voor de tip!
Kus,
Mij zegt et ietssss,, maar als je wilt stoppen moet je stoppen, ik weet ook niet wat dr zo slecht aan is..
Maar pro ana is dus niet slecht?
Lieve Pheebe,
Pro ana is super slecht! Het motiveert je om op de verkeerde manier af te vallen. Is het gezond als er staat hoe je moet braken? Is het gezonde als er staat dat je pillen moet slikken? Ik denk dat je zelf ook wel weet dat pro ana slecht is alleen het geeft jou ook steun waardoor je op die sites blijft kijken.
Misschien is het voor jou juist nu wel een kans om die ene buddy te helpen en samen met haar weer te gaan vechten voor een gezond leven. Zo heb je nog steeds iemand die je steunt. Je kunt ook aan haar vragen of ze het fijn vind als je haar steunt.
Sterkte meid!
Xx
Inderdaad, pro ana is hartstikke slecht voor je! Wat leuk om te horen dat het opzoeken van quotes jou ook zo heeft geholpen! Mee doorgaan zou ik zeggen 😉 Ik vind het een hele goede tip van Lisje om samen met je buddy een nieuw leven op te bouwen, zo kunnen jullie elkaar steunen en daardoor wordt het misschien wat minder lastig, aangezien je de stap nu niet alleen hoeft te zetten. Dat hoef je sowieso niet hoor, we zijn er voor je meid!!

sterkte!!

xx
Heyhey,
Ik weet het niet... 
Ik heb nu periodes dat ik ana niet volg en m'n best doe om te eten. Maar ook dagen dat ik niet of bijna niet eet en heel veel sport. Na ja, ik sport sowieso vrij veel.
Het is niet eens dat ik persee wil afvallen. Ik vind mezelf te dik, maar ik ben blij met m'n sixpack en ik voel me energieloos als ik minder weeg dan dit. Het is alleen dat ana zo overtuigend klinkt...
M'n buddy en ik volgen nog wel ana, maar we zijn bijden meer bezig met overleven. M'n buddy heeft besloten door te willen gaan met ana. Ik durf neit te zeggen dat dat neit moet omdat ik niet wil dat ze dood gaat.
Het is allemaal zo verwarrend... Ik heb m'n psycholoog duidelijk over ana vertelt en ook over de sites maar m'n psycholoog vind het niet echt een probleem...
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ze steunen me echt!
Kus
Reputatie 2
Badge +17
Hey Pheebe,
Volgens mij is wat ik zo hoor over pro ana alleen maar goed voor jou. Het heeft er namelijk weer voor gezorgd dat jij weer bent gaan eten toch? Maar toch raad ik het niet aan, het laat je op de verkeerde manier afvallen. Je zegt zelf al dat het voor mensen is met anorexia en dat is niet goed. Er staat dat je verschillende soorten pillen moet slikken en hoe je moet braken. Dat is echt niet goed. Ik zie al dat je een psycholoog/psychologen hebt/hebt gehad. Erg goed van je, maar praat er ook echt over met anderen. Misschien heb je het al gedaan, maar ik heb niet alle reacties doorgelezen, sorry daarvoor .. Maar er zijn betere manieren om jezelf op een goed gewicht te houden. Bekijk gewoon eens  aandachtig de schijf van 5 en houd je daaraan. Succes!
Heyhey,
Dankjewel voor je reactie.
Met andere heb ik het er neit over.
Ik ben dik (en al heb ik daar zelf neit echt problemen mee), en daarom denk ik dat mensen raar gaan doen als ze van mijn nieuwe 'leefstijl' horen.
Ik gebruik niet veel pillen, en ik braak max een keer per dag. Dat dat is dan neit zo heel erg toch?
Mn gewicht behouden vind ik neit lastig, m'n gewicht is ook het probleem neit echt... Alleen,.. Ja, ana volgen geeft me steun. Net als hardlopen. Even heb ik het fidele niet alleen te vechten...
Kus,
Reputatie 2
Badge +17
Een keer braken per dag is echt zeker te veel. Je moet het namelijk niet doen. Nu merk je de gevolgen ervan nog niet, maar later wel. Van heel veel braken krijg je ontzettend gele tanden, en dat wil je al helemaal niet. Ook zeg je dat je niet veel pillen gebruikt, maar doe dat helemaal niet. Je gebruikt ze wel, stop daarmee! Je kunt hier echt zo ontzettend veel spijt van krijgen. Er zijn veel betere manieren om je gewicht te behouden of om af te vallen. Ana kan je steun geven, dat is mooi, maar op lange termijn helpt het echt totaal niet. Begrijp dat. 
Reputatie 2
Badge +17
Andere manieren zijn  gewoon om goed en gezond te eten. Niet te weinig en niet te veel eten. Als je gewoon het aantal vetten/minarelen/koolhydraten enz. binnenkrijgt die je per dag binnen moet krijgen is het heel goed. Een manier om af te vallen is bijvoorbeeld het minimale aantal van iets eten dat je per dag moet eten (als je begrijpt wat ik bedoel). Zo eet je niet heel veel, maar genoeg om gezond en fit te blijven. Verder moet je gewoon lekker doorgaan met hardlopen. Sporten is heel goed voor je en dat weet je gelukkig ook. Maar ga weg van de pro ana ding.
Succes!
Hey,
Dat het me uiteindelijk niet helpt weet ik.
Maar ik heb wel iets nodig dar nu helpt om een 'uiteindelijk' te hebben.
Mensne zeggen constand dat ik dingen niet moet doen. Ik moet ana niet volgen, ik moet niet snijden, ik moet niet zelfmoordpleegt.
Oke, begrijpelijk allemaal. 
Maar wat moet ik wel doen? 
Is ana slechter dan snijden bijvoorbeeld? Nu laat ik ana een beetje los, met als gevolg dat ik weer veel ben gaan snijden... Is dat dan oké?
Ik weer wat je bedoelt, en dat probeer ik ook echt! Maar het lukt gewoon niet helemaal... Of eigenlijk helemaal neit.....
Bedankt tor je steun. Die waardeer ik echt.
Kus,
Ik heb bovenstaande dingen niet gelezen, alleen jouw laatste berichtje, Pheebe, en ik weet niet of ik dit ooit al eens tegen je gezegd heb, dus sorry als ik in herhaling val. 
Over snijden en anorexia: ik heb met allebei wat ervaring (meer dan snijden dan met ana, toen ik 12-13 jaar oud was was ik erg pro ana), en ik vind het allebei erg. Door anorexia raak je uitgeput, je lichaam wordt zo klein dat het na een tijd niets meer aan zal kunnen. Door snijden zal je lichaam onder de littekens komen, waarvan je veel je hele leven met je met je mee zal moeten dragen. 

Ik reageer in heel veel topics met dit advies, maar praat. Vaak zijn er onderliggende problemen die jouw destructieve gedrag veroorzaken, en deze moeten echt opgelost worden. Dit kun jij niet alleen, en daar mag jij hulp bij vragen, dat recht heb je, hoe moeilijk dat ook is. 
Ik hoop echt dat dat je lukt, want je zult bijna niet uit het cirkeltje komen van snijden-ana-snijden-ana, en ik wil niet dat je jezelf nog veel meer pijn doet, omdat je dit niet verdient.

Reageer