Onzeker over lichaam

  • 2 April 2018
  • 4 reacties
  • 213 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi allemaal,

Ik ben een meisje van 13, ben 1.71 meter lang en weeg ongeveer 55-57 kilo (het verschilt telkens weer). Ik weet dat het gewoon een gezond gewicht is, maar als ik in de spiegel kijk heb ik telkens het gevoel dat ik veel dikker ben dan de weegschaal zegt.

Ook word ik nogal onzeker door mijn vriendinnen. Ik zit in een vriendengroepje met drie vriendinnen die allemaal dunner zijn dan ik. Eén van die vriendinnen loopt de hele tijd te klagen over dat ze te dik is enz, terwijl ze veel dunner is dan ik dus dat kwetst me. En nu gaan zij en een van de andere twee proberen af te vallen voor een bikini-body.
Zij hebben al het bikini-body dat ik zo graag zou willen, dus het feit dat ze nog willen afvallen maakt me echt heel onzeker.

Ik wil nu heel graag afvallen, maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. We hebben niet veel gezond voedsel in huis omdat dat duurder is en op dit moment hebben we het geld nodig om een huis te kopen voor mijn moeder (mijn ouders gaan scheiden). Ook mag ik om de een of andere reden niet hardlopen van mijn moeder. Ik mag ook niet naar de sportschool van mijn ouders omdat dat geld kost en ze willen niet dat ik daar heen ga zonder ouders.

Ik heb al meerdere keren mijn vinger in mijn keel gestoken en daarvan is het maar twee keer gelukt dat er daadwerkelijk iets uit kwam maar dat was echt super weinig en volgens mij was het ook meer slijm dat kots. Ik heb ook een bakje met zout verstopt in mijn kamer en ik heb er al een keer een lepel uit genomen, maar ik werd er alleen misselijk van en moest niet overgeven. Toen ging ik weer proberen mijn vinger in mijn keel te steken, in de hoop dat er wat meer uit zou komen aangezien ik al misselijk was, maar dat hielp niet.

Nu weet ik gewoon even niet wat ik moet doen! Ik wil echt van mijn lichaam af.
Ik ging voorheen ook veel zwemmen met mijn vriendinnen, maar nu durf ik dat gewoon niet. Omdat ik zo onzeker was over mijn lichaam ben ik van bikini overgegaan naar badpak, maar door het badpak lijkt mijn lichaam juist nog dikker.

Kunnen jullie mij helpen?

~ meisje zonder stem

4 reacties

Hey,
Je weegt niet heel veel en bent ook niet te dik. Je moet dus niet te veel afvallen, want dan heb je ondergewicht. Wat je beschrijft klinkt alsof je in het begin zit van boulimia. Dat houdt in dat je veel met je gewicht bezig bent, vindt dat je te dik bent en daardoor bijvoorbeeld je vinger in je keel steekt.
Als je eenmaal echt boulimia hebt, kun je er heel moeilijk van af komen en word je veel te dun. Nu kun je nog relatief makkelijk terug, maar als je bezig blijft met je vinger in je keel steken, is het steeds moeilijker om er van af te komen. Ga hier dus niet mee door en eet gewoon wat gezonder eten. Daar val je ook vanaf en dat is een stuk beter voor je.
Jonah
Hoi!

Je bent onzeker over je gewicht. Je vriendinnen willen aan hun lichaam werken, waardoor jij onzekerder wordt.

Ieder lichaam is anders. Allereerst is er een verschil tussen breed gebouwd en overgewicht. Bij breed gebouwd heb je een brede botstructuur. Hier kun je niets aan veranderen.

Er is weinig gezond eten in huis, omdat dat duur is. Ik vind het jammer dat dat het geval is, want gezonde voeding is een van de basisprincipes van afvallen. Zou je met je ouders kunnen praten over het eventueel anders investeren van geld, zodat er budget vrijkomt voor gezonde voeding? Gezonde voeding is, ook als je niet wilt afvallen, belangrijk. Het is van groot belang dat je de nodige voedingsstoffen en vitamines binnenkrijgt. Daar heeft heel het gezin wat aan.

Je vinger in je keel steken is heel gevaarlijk. Hierdoor kan je slokdarm, maag en tanden beschadigd raken. Dit is niet de gezonde manier om af te vallen.

Dat zout is ook heel gevaarlijk. Doe dat alsjeblieft nooit meer. Je hebt niet overgegeven, en zo'n grote hoeveelheid zout is heel slecht voor je.

Je hebt gedacht aan beweging, dat is de gezonde manier van afvallen. De sportschool kan duur zijn. Wat je ouders tegen hardlopen hebben, begrijp ik niet zo goed. Zou je dat eens met hen kunnen bespreken? Misschien vinden ze het ok als je samen met een vriend(in) gaat lopen?

Jouw gewicht lijkt me prima. Gezond eten en bewegen kan nooit kwaad. Misschien is sporten om meer "vorm" in je lichaam te krijgen waar jij naar zoekt. Meer vorm willen heeft niet per se iets te maken met overgewicht.

Afvallen lijkt me in jouw geval niet nodig. Sporten kun je doen als je een strakker lichaam wilt, maar gewicht verliezen raad ik je niet aan.

Groetjes
x
Heey je kan natuurlijk ook rondjes gaan fietsen en van de maaltijden die je eet gewoon ietsje minder eten (maar echt niet te weinig) ook kansje als je wil afvallen je tussendoortjes laten staan. Dat is echt veel beter dan je vinger in je keel stoppen. Verder hoeft sporten niet per see in de sportschool. Zoek op YouTube een buikspier work out op en volg die work out bijvoorbeeld een keer in de 2 dagen. Het kan zijn dat je in het begin hier spierpijn van krijgt maar dat betekend juist dat je het goed hebt gedaan! Ook kan je een work out zoeken voor je benen. Als je wat minder eet en wat meer beweegt gaat het je vast lukken om af te vallen! En Oja je kan ook een stappenteller op je mobiel downloaden (ik heb StepsApp) en zo kan je een doel voor jezelf stellen met het aantal stappen dat je per dag moet lopen. Ik heb als doel 7000 stappen (ik haal het niet heel vaak) en dat stimuleert me wel om meer te gaan lopen! Heel veel succes en sla niet door door je vriendinnen. Ook je vriendinnen zijn onzeker over hun lichaam terwijl ze in jou ogen een perfect lichaam hebben. Xx
Ipv kansje kan je

Reageer