Vraag

ongesteldheid afwisseling

  • 18 July 2021
  • 5 reacties
  • 94 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoii ik ben een meisje van 14 en ik ben erg in de war, Ik ben namelijk deze winter ongesteld geweest en daarna nooit meer ik had eigenlijk ook helemaal geen buikpijn of andere klachten ik verloor alleen beetje bloed daar onder, ik heb dit wel met mijn moeder besproken maar die weet eigenlijk ook niet echt hoe dit komt en ik ga liever niet naar de dokter hiervoor, ik ben daardoor best bang om te zwemmen bvb want stel je voor dat ik opeens weer ongesteld wordt toch heb ik wel een paar keer gedaan er is niks mis gegaan tot nu toe maar toch ben ik hier bang voor want ik draag liever geen tampons ik weet niet hoe dit moet en ik ben ook erg bang om dit te doen.

heeft iemand tips of weet iemand hoe dit kan graag zo snel mogelijk antwoord

groetjes anoniempje x


5 reacties

Reputatie 2
Badge

Hoi hoi!

Dit kan gebeuren, heel onregelmatig en ik ken genoeg mensen die dit ook hebben.

Ik zou hier tóch mee naar de dokter gaan, want het kan misschien ook iets  anders zijn dan onregelmatigheid, en dan krijg je meteen advies van het zwemmen.

Ik hoop dat ik je geholpen heb!

Heyy

 

Volgens mij is het niet gek dat je ongesteldheid onregelmatig is.. Bij veel meisjes is de ongesteldheid namelijk de eerste jaren onregelmatig.
 

Waardoor komt de menstruatie niet?

Soms blijft de menstruatie ineens maanden weg. Dat kan op zich geen kwaad. Bijna altijd heeft dit natuurlijke oorzaken en komt de menstruatie uiteindelijk vanzelf weer. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Wisselende hoeveelheid hormonen
    De eerste jaren dat een vrouw menstrueert komt de menstruatie vaak onregelmatig. Dat komt doordat de hoeveelheid hormonen in het bloed wisselt. Wanneer u al eens ongesteld bent geweest, werken uw eierstokken en baarmoeder goed. U hoeft zich dan geen zorgen te maken en kunt rustig afwachten.

Bron : https://www.thuisarts.nl/vaginaal-bloedverlies/ik-word-al-paar-maanden-niet-ongesteld

 

Je geeft aan dat je liever niet naar de dokter gaat, maar aangezien je je een beetje zorgen maakt vanwege het zwemmen is het misschien toch een goed idee om even met de huisarts te bellen / om even langs te gaan. De huisarts kan jou namelijk de beste antwoorden geven op je vragen en zorgen en heeft misschien ook wel goed advies voor hoe je het kan doen met zwemmen.

 

Groetjes van mij!

Hoi hoi heel erg bedankt voor de antwoorden @Bumblebee @NaamNietBekend dit heeft me erg geholpen!

Reputatie 1
Badge +1

Andere antwoorden zijn ook goed, maar hier is nog iets: 

Het komt best vaak voor dat als je bloedt voor de échte eerste keer, dat je dan voor een tijd dat niet meer hebt totdat je het alweer krijgt (hoewel ik niet meer weet hoe lang die periode duurt). Na dat tijd krijg je ongesteldheid zoals normaal, hoewel het in het begin onregelmatig kan zijn. 

Dat met die eerste periode had ik namelijk ook, en daarna dus normale ongesteldheden.
Dus maak je niet te veel zorgen. 

(Nee, ik bedoel niet de Engelse woord period die engels staat voor ongesteldheid)

@CosmoUniversalis hee sorry voor de late reactie, dankjewel voor je antwoord dit heeft me weer een stukje wijzer gemaakt haha nee maar dankjewel hier voor!

Reageer