Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Ongesteld voor de eerste keer?

• 5 april 2018
  • 3 reacties
  • 247 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4
Ik heb een vraagje ik ben 12 jaar en ik weet niet zeker maar ik denk het dat ik ongesteld ben geworden maar het is een beetje goor verhaal als ik met wc langs me vagina ga krijg ik bloed maar niet de hele tijd... Kan het ook een wondje zijn want ik heb nergens last van niet mijn buik niet mijn rug of zo... Ik kreeg trouwens een maatverbandje van mijn vriendin maar wat zijn de kenmerken kan het ook een wondje zijn? Het was rood/bruin bloed sorry voor dit smerige verhaal...

3 reacties

Badge

Ongesteldheid ofwel menstruatie hoort bij het leven van vrijwel elk meisje en elke vrouw. Gemiddeld genomen begint de menstruatie rond de leeftijd van 12 jaar, maar dit kan variëren van normaal gesproken 10 jaar tot 15 jaar. De meeste meisjes en vrouwen ervaren het ongesteld zijn als niet prettig, vervelend en lastig. Daarnaast kan het ook voorkomen dat deze periode echt pijnlijk kan zijn, of kan zorgen voor behoorlijk veel bloedverlies. Gelukkig komt dit niet al te vaak voor. Bijna altijd is het mogelijk om de dagen van het ongesteld zijn, goed door te komen, zonder beperkingen.

Veelal duurt de ongesteldheid drie tot zeven dagen. Deze komt bij een regelmatige menstruatie iedere 28 dagen terug. De eisprong vindt plaats na 14 dagen na de eerste dag van het ongesteld zijn. Rondom de veertiende dag, is de vrouw dan het meest vruchtbaar. Bij zwangerschap, wordt de vrouw niet meer ongesteld.

Tampons of maandverband

Uiteraard is het wel nodig om tijdens de menstruatie middelen te gebruiken, om het bloed op te vangen. Dit is mogelijk met maandverband of met tampons. Maandverband is de meest makkelijke manier. Deze kunnen worden vastgeplakt in de slip. Tampons worden inwendig ingebracht. Dit is wat lastiger, zeker voor de jongere meisjes. Voordeel is wel dat het een schoner gevoel geeft en dat zwemmen bijvoorbeeld gewoon mogelijk is.

Voordelen maandverband

• Makkelijk in gebruik
  • In één oogopslag te zien wanneer deze moet worden vervangen

Nadelen maandverband

• Het is voelbaar en het kan verschuiven, bijvoorbeeld op de fiets

Voordelen tampons

• Het is niet voelbaar
  • Het geeft een schoon gevoel, en minder het idee van ongesteld zijn

Nadelen tampons

• Je ziet niet direct wanneer deze moet worden vervangen (behalve als het te laat is en de tampon is doorgelekt). Als regel geldt bij de zwaardere dagen: Verschoon eens per 4 uur
  • Tampons moeten inwendig worden ingebracht en voor de meisjes die nog niet zo ervaren zijn, kan dit als een lastig klusje worden gezien
  • Je ziet er niets van, behalve het dunne touwtje dat naar buiten komt
  • Zwemmen is gewoon mogelijk (vervang de tampon wel zo snel mogelijk na het zwemmen)

Voor zowel maandverband als voor tampons geldt, dat deze verkrijgbaar zijn in allerlei diktes of lengtes. Van mini en ultradun, tot extra super en maandverband voor de zware periodes in de nacht.

Ongesteld

Wie stevig ongesteld is tijdens de eerste dagen, kan er goed aan doen zowel tampons als maandverband te gebruiken. Dit geeft een extra veilig gevoel, zeker als er periodes zijn waarbij het niet mogelijk is op korte termijn een toilet op te zoeken als dat nodig is (op het werk, tijdens het sporten of tijdens een uitje). Op https://onlineapotheek.co vindt je nog meer informatie. Ook kan het een tip zijn om een donkere broek of rok te dragen, zodat doorlekken niet direct zichtbaar is.

Reputatie 6
Badge +16
"een beetje goor verhaal "
Niet echt.

"Kan het ook een wondje zijn"
Die gaan meestal dicht en het lijkt mij vrij lastig om daar een wond te krijgen, dus ik denk het niet.
Tenzij jij iets met relatief scherpe objecten of nagels iets verkeerds daar deed.

" Het was rood/bruin bloed"
Nouja, het meeste bloed ziet er zo uit.
Het komt wel voor een deel overeen met de beschrijvingen uit andere topics die hierover gaan.

....
Zo te zien noemt @100Divergent11 een deel van dezelfde informatie, maar ik laat mijn reactie maar staan.
Hoi!

Ik vermoed dat jij voor het eerst ongesteld bent geworden. De eerste keer kan het bloeden lichter zijn dan normaal, en het kan een eerder bruine kleur hebben. Dat is niet erg, het is normaal.

Je hebt maandverband kunnen lenen van een vriendin. Durf je het aan je moeder te vertellen? Zij heeft dit ook meegemaakt. Met een vriendin praten kan ook. Zij heeft misschien al meer ervaring, en kan jou eventueel tips geven.

De eerste keer ongesteld worden is vaak wat lichter, en vaak heb je (nog) niet zo veel last van klachten. Misschien komen die nog, maar als je geluk hebt, ben je klachtenvrij.

Wees alsjeblieft niet bang dit met iemand te delen. Hier alleen mee blijven zitten is niet fijn. Als een van je huisgenoten het weet, kunnen ze je eventueel helpen. Ongesteld worden is iets wat je overkomt, niet iets dat je verkeerd gedaan hebt. Je vertrouwenspersoon begrijpt het vast.

Het was geen smerig verhaal hoor. Je hebt het duidelijk beschreven, en op die manier kunnen we je het beste helpen.

Groetjes
x

Reageer