Vraag

Niet in het openbaar te durven praten


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,
Ik heb laatst een topic gemaakt waarin ik zij dat mijn stem verandert. Maar hij is bijna net zo hoog als de meeste meisjes uit mn klas. Ik vind het moeilijk om te praten want ik ben de eerste:(. heeft iemand tips om mijn stem lager te laten krijgen of al meegemaakt dat iemand hier ook last van heeft. Zo ja hoe reageren jullie daarop, want ik moet over 1 week een presentatie houden maar ik heb moeite om hard te praten.
Groetjes

13 reacties

Nee maar vorige x toen ik zong sloeg mn stem telkens over dus hield hij er rekening mee
groetjes
Hey Sergio_

Je voelt je ontmoedigd om te praten, omdat je een hoge stem hebt. Hierdoor vind je het eng om een presentatie te houden.

Bij de een daalt de stem op een jongere leeftijd dan bij de ander. Heb je al tekenen van de puberteit? Je stem kan op elk moment gaan dalen. Het lijkt me af te raden om je stem te forceren, aangezien je daar je stembanden mee zou kunnen beschadigen. De natuur haar werk laten doen, lijkt me het verstandigst.

Persoonlijk schenk ik nauwelijks aandacht aan de hoogte van iemands stem. De boodschap die deze persoon uitdrukt, vind ik van groter belang.

Groetjes
Kenshin
Hey,
ik heb al tekenen van de puberteit: ik zit midden in de groeispurt.
P.S. bedankt voor je antwoord
Aangezien je in de groeispurt zit, lijkt de kans me groot dat je stem elk moment kan dalen. Tegen de presentatie van volgende week zal deze misschien nog niet gezakt zijn, maar met de naderende zomervakantie, is de kans groot dat je volgend schooljaar met een lagere stem start.

Gr. Kenshin
de reden dat ik onzeker ben komt door een vriend van mij waarbij het 1,5 jaar duurde
en ik ben bang dat het bij mij ook zo lang gaat duren.
Fijn dat de muziekleraar hier rekening mee hield. Da's alvast een zorg minder 🙂

Gr. Kenshin
Het proces waarin je stem lager wordt kan inderdaad een tijd duren. Bij elk verloopt dit anders. Bij je vriend duurde het verlagen van z'n stem anderhalf jaar, bij een andere jongen gebeurt het misschien wat sneller.

Het valt moeilijk te voorspellen wanneer en voor hoe lang je stem veranderingen zal doorgaan. De puberteit moet vrijwel elke tiener door, en hoewel het vaak niet fijn is, ben je over een tijd volgroeit, en hoef je je hier geen zorgen meer over te maken 🙂

Krijg je weleens opmerkingen in verband met je stem?

Gr. Kenshin
van de jongens in mijn klas krijg ik geen nare opmerkingen omdat hun het nog moeten mee maken maar van hogere klassen soms wel. de meisjes lachen er meestal om ookal weet ik niet waarom
Oudere jongens en meisjes uit je klas zouden uit onzekerheid de spot met je kunnen drijven. Het kan dat ze zich onzeker voelen over hun ontwikkeling, en dat ze daarom een persoon zoeken waar ze de aandacht op kunnen vestigen. Dat ze hun onzekerheid op deze manier uiten is naar, maar hoogstwaarschijnlijk ook een teken dat je hun opmerkingen niet persoonlijk hoeft te nemen.

Je vertelt van jongens uit de klas geen nare opmerkingen te krijgen, omdat zij dit ook nog door moeten maken. Mag ik daaruit afleiden dat hun stem ook nog niet gedaald is? Hoewel de vergelijking met anderen qua ontwikkeling vaak van weinig belang is, lijkt het me fijn dat je niet de enige bent waar de stem nog niet bij gedaald is. Vind je dat een kleine geruststelling?

Gr. Kenshin
ja ik ben de eerste maar er zijn wel andere 2de klassers met het zelfde probleem.
Ik voel me wel nu het oudste ookal ben ik dat niet😎
Oudere jongens bij je op school lijken eenzelfde stemhoogte te hebben. Wel, dan ben je alvast niet alleen. Hoewel ik me voor kan stellen dat het fijn zou zijn om vroeg of laat een diepere stem te krijgen, is er geen haast bij. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, je stem komt er wel 🙂

Gr. Kenshin
Ik hoef niet te zingen tijdens muziekles dus dat is wel fijn 🙂
Je vindt het leuk niet te hoeven zingen tijdens muziekles. Dat kan ik me voorstellen 🙂 Heb je dit met de leraar besproken?

Gr. Kenshin

Reageer