Motivatie


  • Anonymous
  • 0 reacties
Om maar twee dingen te nemen die niet bij elkaar horen:
Ik en het aanmaken van topics...

Je leest dit, dus er zal wel iets goed zijn gegaan.
(Dit wordt onoverzichtelijk...)

Zoals de titel al suggereert is een van mijn problemen motivatie.
Ik wil afvallen, maar er is een klein gebrekje aan pogingen en vervolgens het volhouden.
Dus.... Hebben jullie tips om:

1. Af te vallen.
2. Gemotiveerd te raken.

Je mag alles vragen, want waarschijnlijk mis je belangrijke informatie.
Ik mis ook wat, maar daar kom ik niet op...

Succes hiermee.....

27 reacties

Hey,
Het is heel normaal dat je het moeilijk vindt om af te vallen. Dat is nou eenmaal zo bij afvallen, maar als het niet meteen lukt moet je doorzetten.
een paar tips zouden zijn (ik weet niet of je dit al doet):
- iemand er bij betrekken die je kan steunen als het moeilijker gaat en je kan 'controleren' of je je er aan houdt.
- een schema maken wanneer je wat (niet) wil doen / eten.
- rustig aan beginnen. Je kunt niet in een keer van veel naar weinig. Je moet langzaam aan beginnen en dan steeds verder gaan. Dit duurt langer, maar brengt waarschijnlijk wel resultaat.
- weten wat je wel en niet moet eten. Er zijn mensen die denken dat je alles minder moet gaan eten om af te vallen. Dat is niet zo. Voedzame stoffen (brood, fruit enz.) moet je wel gewoon blijven eten, maar de ongezondere dingen (bijv. dingen met veel suiker) die moet je wel minder gaan eten.
Ik weet niet of je dit allemaal al doet, maar zo niet, dan heb je er misschien iets aan.
Succes.
Jonah
Hoi,

Het is inderdaad een zeldzame gebeurtenis dat jij een topic aanmaakt :8, maar dat is ook wel leuk voor de verandering :)

Ik herken je probleem. Ik zou liever ook wel wat afvallen, maar als ik dan moet kiezen tussen chocolade of een appel, dan wordt het toch meestal de chocolade. Mijn goede voornemens zijn er altijd wel, maar ik houd me er inderdaad niet echt aan...

Bij mij komt dat eigenlijk omdat ik het niet hoef. Het is geen verplichting en daarom doe ik het niet. Stel ik zou naar een diëtist gaan en we spreken een voedingsschema af, dan zou ik mij daar aan houden. Daarom de tip (die @Jonahhf al zei): betrek er anderen bij die je kunnen helpen / dwingen / motiveren. Als je met iemand anders een afspraak maakt, voel je je wellicht verplicht die na te komen.

Om gemotiveerd te raken, kun je een doel stellen. Vraag: Heb je overgewicht (dus is het nodig om af te vallen) of is dit alleen een wens? Als je namelijk overgewicht hebt, kun je gemakkelijk een doel stellen: Gezond gewicht behalen.
Men is alleen gemotiveerd als het leuk blijft, dus waarschijnlijk is het een aanrader om een schema te maken, waarin je jezelf ook voldoende beloont. Zo houd je er eerder en langer 'lol' in.

Afvallen volgens mijn formule werkt zo:
-Elimineer het ongezonde eten -> Stop met snoepen
-Drink geen sappen / dranken met suiker, water en thee zijn aanraders
-Eet gezond, dus vermijd junkfood zo veel mogelijk. Het liefst eet je meer groenten dan aardappels en andere koolhydraat rijke voedingsmiddelen
-Sport minimaal 1x per week

Nou ja, uhm, dat dus. Ik hoop dat het lukt, met of zonder mijn tips.

Gr. Pin
In ieder geval bedankt voor de tips @Jonahhf en @Pin.

Als mijn topics zo leuk zijn , dan zal ik wel even nagaan wat ik nog meer uit de hand heb laten lopen.
Iets waar ik vrij goed in begin te worden.

Om te beginnen:
Iemand anders betrekken:
Ja..... Dat wordt lastig.
Voor mij is dat niet slechts een kwestie van niet durven, maar voor zover ik weet vinden de meesten het niet nodig...
Dus dat wordt interessant....

Vraag van @Pin:
Ik heb geen overgewicht, het is slechts mijn wens. Overgewicht krijgen zou juist een ellendig process zijn vanwege mijn lengte ....

Eten:
Het "weten" gedeelte ben ik al een vrij lange tijd voorbij, nu nog het doen.
Voor mij wordt hier het grootste probleem koolhydraten proberen te vermijden, maar het valt zeker te proberen.
Junkfood is zeker de makkelijkste hier.

Sporten:
Nouja , minstends een maal in de week doe ik het standaard al.
Nu ben ik van plan om het vaker te doen, ware het niet dat uitslapen zo leuk is...


Wederom bedankt voor de tips.
Meer tips en vragen zijn meer dan welkom.
Hi MensPersoon,

Ok, je bent vast slim genoeg om te bedenken HOE je kunt afvallen en WAT je daarvoor zou kunnen doen. Bovendien heb je allemaal goede tips van @Jonahhf en @Pin gekregen :)

Grote vraag is dus hoe je jezelf kunt motiveren. Wel handig om je topic Motivatie te noemen btw.

Een aantal dingen, dat kan helpen het afvallen/gezonder eten/meer sporten langer vol te houden:

- kies reële doelen. Veel gewicht verliezen in korte tijd is meestal niet echt gezond (tenzij je 350 kilo weegt ofzo). Langzamer en een soort van gecontroleerd gewichtsverlies geeft voor de toekomst meer garantie op blijvend succes. Een wasbordje willen hebben voor Koningsdag lijkt me niet haalbaar, maar er gewoon goed strak uitzien deze zomer lijkt me wel haalbaar. Je zegt dat je geen overgewicht hebt, dus lijkt het me wel te kunnen. Dat wasbordje komt daarna wel, als je dat wilt.

- kies in het geval van meer sporten een activiteit die je op zich niet vervelend vindt om te doen. Bonus is als je het echt leuk vindt. Als je een hekel hebt aan hardlopen, maar fietsen niet erg vindt, kies dan voor fietsen. Het klinkt zo voor de hand liggend, dat je je afvraagt waarom een heleboel mensen dan toch gaan hardlopen en er dus na 3 x op uitgekeken zijn

- bouw het langzaam op. Niet gelijk morgen kijken of het lukt om 10 km hard te lopen op je hardst, terwijl je bv. de laatste 5 jaar alleen van je bed naar de koelkast en terug bent gelopen. Langzaam opbouwen geeft minder kans op blessures, minder kans op ontmoediging. Als alleen je doel is om 5 km hard te kunnen lopen en het lukt dan niet gelijk, heb je er sneller de pest in dan dat je eerste doel is om 20 minuten te gaan wandelen, waarbij je bijvoorbeeld 5 x 1 straat waar je door komt hard probeert te lopen. Dat gaat je vast lukken. Je volgende doel kan zijn een volgende keer dezelfde route te lopen en dan 5 x 2 straten hard te lopen of 10 x 1. Langzaam opbouwen werkt. Uiteindelijk haal je die 5 km en waarschijnlijk ook zonder blessures. Voor andere sporten kun je ook zo’n soort schema bedenken

- probeer, vooral in het begin, sportmomenten te plannen en je aan de planning te houden. Je hebt houvast nodig en doorzetten is een beetje een issue bij beginnende sporters. Dus dan maar een stom schema. Ik denk bijvoorbeeld aan 3 sportmomenten van zeg 20-30 minuten per week om mee te beginnen en dat is dus wat anders dan 1 x 1-1,5 uur. Het gaat erom dat je discipline krijgt en in een ritme komt. De intensiteit van de inspanning hoeft nog niet heel hoog te zijn. Dat kun je later verhogen en later kun je jezelf natuurlijk meer vrijheid geven, maar dan heb je al aan jezelf bewezen dat je die vrijheid waard bent. Geen smoesjes verzinnen. Nou ja, doe maar lekker wel, je houdt alleen jezelf voor de gek. Dat het toevallig een beetje regent is geen goed excuus. Als je gesport hebt ga je meestal daarna toch lekker douchen en andere kleren aantrekken. Je moet natuurlijk niet in extreem weer dingen buiten gaan doen, maar dat wist je al. Betrek bv. een familielid (of iemand anders) erbij, zodat die je kan herinneren aan je schema = stok achter de deur

- samen met anderen sporten helpt ook. Ik ga altijd met mijn twin hardlopen en soms heeft één van ons geen zin om er aan te beginnen, maar dan trekken we elkaar erdoor. Wij zij gewend dezelfde snelheid te lopen, want das altijd wel fijn bij hardlopen, dus lopen we “zij aan zij”. Maar je kunt ook, terwijl je met iemand anders gaat lopen, ieder in zijn eigen tempo lopen door bijv. rondjes in een park of rond een vijver ofzo te lopen. Je kunt allebei in dezelfde richting lopen met de kans dat de één steeds verder weg loopt van de ander, wat demotiverend kan werken, voor de achterligger. Als je in tegengestelde richting loopt, kom je elkaar toch regelmatig tegen, dat kan dus wel motiveren om bv. het punt waar je elkaar tegenkomt, elke ronde iets te verleggen in jouw voordeel. Je kunt dan natuurlijk ook “achterlopen”, maar je blijft elkaar tegenkomen en kunt elkaar oppeppen.
Als je éénmaal bezig bent gaat het makkelijker. Heb je geen broer of vriend die met je wilt sporten, dan kun je altijd groepslessen in een sportschool volgen. Dat hoeft niet per sé in te houden dat je gelijk heel breed hoeft te worden. Er zijn verschillende soorten groepslessen, zowel cardio- als krachtlessen. In een groep voel je je misschien ook meer verantwoordelijk om er naartoe te gaan en mee te doen. Bovendien kun je er ook andere mensen leren kennen, dus buiten school om. Ook leuk toch.

- Kies in het geval van aanpassingen in je voeding ook dingen die je vol kunt houden. Crash diëten lijken op korte termijn wel te werken, maar niet voor de langere termijn. Ongezonde dingen schrappen of duidelijk minderen kan nooit kwaad.

- Schaam je niet. Veel mensen schamen zich als ze voor het eerst beginnen met sporten. Ze voelen zich bekeken als ze voor het eerst in trainingspak hard gaan lopen in het park. Maar dat is nergens voor nodig. Meestal is er geen hond die op je let, of misschien wel die hond, maar niet zijn baasje. Je moet je door die onzekerheid niet van het sporten af laten houden. Je kunt ’s morgens vroeg voor school een rondje lopen. Je komt dan hooguit de krantenjongen tegen of ’s avonds in donker of gewoon op een plek waar niet zoveel mensen komen. Het belangrijkste is dus dat je begint.

- Blijf positief. De ene dag is de andere niet en dus kan het wel eens voorkomen dat je minder ver of minder hard loopt. Geen zorgen maken en niet alleen die negatieve punten benadrukken. Benadruk het positieve: je bent gaan sporten en dus achter je pc vandaan gekomen. Misschien was het vandaag niet je beste prestatie ooit, maar je hebt het wel gedaan.

- Hierboven heb ik het bij de voorbeelden vooral over hardlopen gehad, maar het kunnen natuurlijk ook andere sporten zijn. Fietsen is vaak ook gemakkelijk in te passen in je dagelijkse leven. Ik weet niet hoe jij naar school gaat elke dag, maar als je nu met de bus/tram/metro ofzo gaat is het misschien ook wel op de fiets te doen. Kies een dag die je het beste lijkt qua begintijd van school en drukte die dag en probeer het een keer. Daarna kun je het uitbreiden naar andere dagen.

Je hoeft niet altijd een doel te hebben om te gaan fietsen. Mijn twin en ik vinden rondjes fietsen ook al leuk. Tsja, waar je een paar pubers al blij mee kan maken. Beste tip ooit die wij eens kregen is, dat als je toch niet ergens naartoe hoeft, kies dan tegenwind voor de heenreis. De kans is dan groter dat je ooit weer thuis kan komen MET je fiets, want als het goed is heb je dan wind mee op de terugweg. Rondjes fietsen is ook altijd een goede optie, je hebt dan afwisselend wind mee en tegen en van opzij EN je bent nooit echt ver van huis als je rondjes rond je huis fietst. Dus thuis komen lukt dan meestal wel. Niet te fanatiek beginnen en niet te ver de eerste keren. Je komt er wel achter door het te doen. Je hoeft ook niet echt hard te rijden, maar langere tijd achter elkaar werkt ook om af te vallen. Als je geïnteresseerd bent google eens op het verschil aeroob en anaeroob sporten.

- Afwisseling. Zowel binnen- als buitenactiviteiten plannen. Het weer hoeft dus geen spelbreker te zijn. Je hebt dus keuzes. Voor veel dingen heb je genoeg aan je eigen lichaam en een paar sportschoenen en lekker zittende sportkleding. Lijkt me wel haalbaar. Niet alleen buiten en binnen afwisselen, maar ook de soort activiteit.
Afwisseling zorgt voor minder verveling. Ga lopend naar een basketbalveldje of trapveldje of skatepark en sport daar met vrienden/jongens/meisjes die daar bezig zijn en ren daarna naar huis en pak een lekkere douche.

Het is vooral een mindset.
Je kunt alles, alleen weet je dat nog niet. Doe het maar gewoon en je weet dat ik gelijk heb. Doen is een werkwoord hè, dus je weet waar je nu aan toe bent.

Ik weet dat je een doorzetter bent, want anders had je deze regel al lang niet meer gelezen :P

Als anderen vinden dat je niet hoeft af te vallen, zeg dan dat je een andere verhouding van je vet, spieren en botten wilt hebben (meer spieren, minder vet), zodat je dan lekkerder in je vel zit. Daar kan toch niemand tegen zijn.


Samengevat:

Kies haalbare doelen, activiteiten die je leuk vindt en vol kunt houden, sport/beweeg met anderen, wissel af, houdt je aan je afspraken en schema, eet gezond, een keertje falen mag, laat je niet uit het veld slaan door een mindere dag of prestatie of een keertje iets “slechts” eten, je bent bezig, das al winst

Zolang je iets meer verbruikt dan je inneemt val je af. Maar staar je niet blind op gewicht alleen. Ik denk dat alleen al aanpassingen in de verhoudingen vet, spieren, botten etc. er voor kan zorgen dat je je lekkerder in je vel voelt zitten. Door meer spieren en minder vet kan je misschien zelfs een beetje aankomen in gewicht, terwijl je er toch “beter” uitziet en je “beter” voelt.

Succes!

Wanneer begin je? :)

Of moet je eerst nog geschikte kleding en schoenen kopen?

Oh ja, nog kopen en wanneer was je van plan dat dan te gaan doen?

Eerst sparen???? :@

Hmm, uhh

Nee hè, begin je nu al met smoesjes? :?

Echt ….. come on, ik heb hier met @Jonahhf en @Pin (en al die anderen die nog gaan posten) toch niet voor niks tijd in gestopt hè.

Ga een rondje fietsen, joh :)

Oké, oké, ik geloof je. Je bent het ècht van plan.
In dat geval gaan we je allemaal steunen.

Laat ff weten wat je de komende weken doet. Misschien moeten we nog een beetje bijsturen ofzo, maar das niet erg, zolang je maar begonnen bent.

Veel plezier :)

Gewoon doen, joh.

Oh, nog één tip:
vandaag is de beste dag om te beginnen en niet morgen, nooit morgen, want als je altijd morgen begint, dan gebeurt er niks ;)

Groetjes,
M&M’s
Dit begint al een aardig interactief topic te worden voor mij.

"Wel handig om je topic Motivatie te noemen btw."
Nouja, ik ben niet voor niets een "exelente leerling".

"- kies reële doelen."
Wel handig om te delen:
Mijn plan was om iets van 5 kilo te verliezen, dus met drie maanden tot de zomer klinkt dat vrij reeël.
Nouja, niet dat mensen in staat zullen zijn om dat te zien.

"- kies in het geval van meer sporten een activiteit die je op zich niet vervelend vindt om te doen. "
Natuurlijk.
Ik heb gelukkig niet zo'n hekel aan cardio activiteiten, dus dat is al goed.

"- Kies in het geval van aanpassingen in je voeding ook dingen die je vol kunt houden."
Dat moet te doen zijn.
Gewoon mijn gewoonte om een bak tomaten ongemerkt daar binnen te werken nog wat aanwakkeren.
En zoals al gezegd minder koolhydraten naar binnen werken, omdat deze omgezet worden naar glucose wat weer omgezet wordt in vet en etc.

"- Schaam je niet."
Ik denk dat dat wel zal lukken.
Mensen negeren is over het algemeen niet het lastigste...

"- Blijf positief."
Goed punt.
Mijn blik op de wereld is standaar een beetje pessimistisch en hetzelfde geldt voor mijn zelfbeeld, maar het valt altijd nog te proberen.

"- Hierboven"
Nouja, het ongezondste aan mijn dagelijkste vervoer is de kans op een aanrijding.
En met de fiets kom je net wat sneller op school dan lopend, dus ik houd het maar zo.

"- Afwisseling."
Goed punt.
Buiten sporten wordt het niet zomaar, maar afwisselen valt te proberen.
Met anderen sporten wordt net was lastiger...

"Je kunt alles, alleen weet je dat nog niet."
Mijn Frans cijfers denken daar anders over , maar je hebt daar zeker een punt.

"Ik weet dat je een doorzetter bent, want anders had je deze regel al lang niet meer gelezen "
Tja......

"Als anderen vinden dat je niet hoeft af te vallen"
Nouja, als je de verhouding spieren en vet aanpast , dan kom je aan.
Goed tegenargument trouwens.


"Wanneer begin je? "
Morgen...
In ieder geval dan een maal meer sporten.
Ik heb te spullen al en mijn "nieuwe dieet" hoort ook niet al te lastig te zijn.

"Laat ff weten wat je de komende weken doet. "
Zo'n idee vormde al in mijn hoofd.
Nouja, hopelijk posten anderen genoeg reacties om een tik op mijn vingers van de KT te voorkomen.

Bedankt trouwens.
Dit is niet echt mijn stijl topic nog reacties , dus hier en daar zal er wat missen.
Hoi,

Beetje een late reactie van mij, maar beter laat dan nooit niet waar?

Hoe gaat het sporten? 3 dagen geleden begonnen?

Oké, dus je hebt geen overgewicht. Dat is op zich wel fijn, dan heb je daar in ieder geval geen last van.
Anderen vinden het (daarom?) niet nodig dat je wat afvalt, maar denk je dat ze je wel zouden helpen als jij zegt ik wil 5 kilo verliezen? Je kunt natuurlijk ook zeggen dat je een gezondere levensstijl wilt. Daar is op zich niks aan gelogen, want om die 5 kilo kwijt te raken, heb je een gezondere levensstijl nodig...

Waarom wil je niet buiten sporten? Buiten liggen de meeste mogelijkheden naar mijn mening.

Gr. Pin
Hi Menspersoon,
Waarom wil je afvallen? Waarin ben je niet tevreden over je lichaam?
Hoe zou je er uit willen zien? Probeer dat voor jezelf onder woorden te brengen.
Als je dat weet: is dat de motivatie voor je 'gedragsverandering' / training.
Wij moeten soms tijdens het sporten in de spiegel kijken, of na het sporten naar filmpjes kijken die de trainer van ons maakt! Daar leer je van, wees niet bang om naar jezelf te kijken!
Ik heb gezien bij jongens in de gym dat grote veranderingen mogelijk zijn!
M&M s zei dat je niet teveel moet wensen, maar kleine beetjes.
Sporten is heel goed voor je lichaam, leer je lichaam kennen! Leer van de groei te genieten! dat is je motivatie!
Succes man!
Om maar het op volgorde te doen;

"Hoe gaat het sporten? 3 dagen geleden begonnen?"
Niet helemaal.
Ik volg al een vrij lange tijd Judolessen en school zorgt natuurlijk ook voor gym , maar mijn plan om weer naar de sportschool te gaan eindigde voor de gesloten deur... Ik was te laat.
Daar zal ik voortaan op letten.

"heb je een gezondere levensstijl nodig... "
Zeker waar, ookal is die van mij fysiek niet slecht....

"Waarom wil je niet buiten sporten?"
Niet echt mijn ding en het bied niet de sfeer waarbij ik mij comfortabel voel om te sporten, die op andere locaties wel aanwezig is.
Een mens kan wel veranderen, dus wie weet.

"helpen als jij zegt ik wil 5 kilo verliezen?"
Eh, mogelijk.
Nouja, een deel vindt het natuurlijk niet nodig en een enkeling maakte zich onterecht zorgen over mijn gewicht, maar misschien vind ik wel iemand daarvoor.


Nu het verrassende stukje van @M12G,

Eerst de vragen:
Nouja, zoals ik al in een eerder topic had geschreven was ik niet zo blij met mijn buik e.d.
De rest van mijn lichaam is wel OK.
Ik zou het wat platter willen hebben, zodat ik mij daar geen zorgen om hoef te maken.
Een sixpack hoeft het niet te worden, dat wordt het waarschijnlijk niet op een relatief kort termijn.
Ik kan het natuurlijk ook voor een deel compenseren door mijn borstspieren meer te trainen, maar ja.....


"Leer van de groei te genieten!"
Nouja, als ik meer groei stoot ik tegen nog meer lampen mijn hoofd, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Reputatie 2
Badge +17
Je zegt dat je buitensporten niets vindt. Heb je het al wel een kans gegeven? Of zeg je bij voorbaat 'nee'? Ik loop 2/3 keer per week hard en vond het in het begin echt verschrikkelijk. Je hebt een slechte conditie, snel moe, e.d.. Maar na een paar keer lopen merk je al snel verschil en dat gevoel is zo heerlijk. Als je het nog niet hebt geprobeerd, kan je het wellicht proberen? Niet geschoten is altijd mis en hardlopen is echt een top activiteit voor afvallen.
''Als je het nog niet hebt geprobeerd, kan je het wellicht proberen?"
Ik zal er in ieder geval over nadenken.
Misschien dat het wel iets voor mij is, misschien niet.
Hi,
Hoe is het met je motivatie?
Groetje M12G
Niet echt anders.
Het lijkt mij daar een beetje te vroeg voor.
Het is niet alsof je deze reacties kunt printen, fijnmalen en snuiven als oppepmiddel, maar in ieder geval fijn dat je op de hoogte wilt blijven.
Ja,
Jij bent echt een denker. En ik waardeer dat in je! Ik vind dat je voor je leeftijd hele goeie dingen zegt.
Soms moet je als sporter iets doms hebben: Je moet gewoon 'doen' en niet denken!
Dan sta ik op de mat en dan denk ik: "waarom?" of met seks als ik aan het neuken ben.
Maar als ik klaarkom weet ik het toch weer: daarom!
Je moet een keer beginnen,
Ik hoop dat je het vind, of dat je een maat vind waarmee je begint (met sporten)
Groetje! M12G
Hi MensPersoon,

Sorry voor de late reactie. Zit ik jou een beetje achter je vodden en dan lijkt het alsof ik het af laat weten. Dat kan natuurlijk niet. Maar ik heb wel een soort van excuus voor als het je interesseert. Kennelijk zijn mijn twin en ik zulke interessante studieobjecten dat we net weer eens een weekje in ons favoriete ziekenhuis (NOT) hebben doorgebracht. Ze hebben ons volgepompt met toverdrank of zoiets en als het goed is kunnen we weer even vooruit, maar ja, daarover meer in een ander topic.

Ik vond en vind het wel top dat je de (meeste) vragen die ik je stelde hebt beantwoord. Je zegt dat het niet jouw soort manier van topic is en dat weet ik ook wel, want ik lees je reacties hier al een tijdje op het forum. Ik heb je eigenlijk ook “expres” een beetje uit je comfortzone gehaald, om je te triggeren. Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt. Soms moet je gewoon dingen proberen die in eerste instantie niet bij je lijken te passen. Maar, iig sportief dat je het zo opgepakt hebt :)

Ik las dat het met de theorie wel goed zit. Je doelen zijn haalbaar en je aanpak lijkt me ook wel oké.
Doe eens gek en volg eens een cardio groepstraining op de sportschool. Dat voelt nu misschien wel ongemakkelijk als je erover nadenkt, maar volgens mij is het net zoals met neuspeuteren: Als je er naar kijkt is het niks, maar als je er zelf aan deelneemt voelt het wel goed haha :)
Oh ja, we waren voor iets lichamelijks in het ziekenhuis en niet voor iets geestelijks, mocht je er aan twijfelen na alle “onzin” die ik hier schrijf :)

Jammer dat je vorige week voor een dichte deur stond bij de sportschool, maar ja, je bent wel gegaan en de inspanning om daar te komen heb je wel geleverd. Of woon je naast of boven de sportschool. Nou ja, de eerste stap is dus wel al gezet.

Ik zie ook dat er nog een aantal anderen je goed aan het helpen zijn, dus wat dat betreft heeft mijn afwezigheid geen nadelige gevolgen voor jou gehad. Ik had ook niet anders verwacht. Je kunt het dus best af zonder mij. Maar ik wil je wel nog een beetje aanmoedigen.

@M12G heeft het ook al gezegd “Je moet gewoon 'doen' en niet denken!” en ik weet dat je dat ook wel gaat doen. De tijd van excuses bedenken is voorbij. Trouwens je hebt het zelf bedacht om iets te gaan doen. Dus eigen schuld, dikke bult. De zomer komt steeds dichterbij, dus tijd om nu te starten.

Gewoon wat afwisselen zodat het wel leuk blijft. Dus fietsen en hardlopen afwisselen, eventueel roeien als ze zo’n machine hebben in de sportschool of baantjes zwemmen. Ik weet niet of je daar kunt squashen, want das ook wel leuk en inspannend, dus een goede training. En je kunt je lekker uitleven op dat rubberen balletje. Je kunt ook folders gaan lopen, dan krijg je ook beweging of als pizzakoerier op zo’n fiets pizza’s gaan bezorgen. Verdien je ook nog wat.

Naast cardio wat krachttraining, verschillende spiergroepen afwisselen en dan gaat het helemaal goed komen. Thuis kun je nog “eigen gewicht” trainingen doen. Dan gebruik je je eigen lichaamsgewicht in de oefeningen en dan heb je dus geen losse gewichten nodig. Google maar eens op “eigen gewicht fitness.”

Eten heb je ondertussen al aangepast de laatste 10 dagen, dus das een eitje, toch? Nou ja, behalve een (paas)eitje (hoe toepasselijk in deze tijd van het jaar) nog wel wat andere dingen, denk ik.

Mijn twin en ik hebben nu ook een conditie van nul, vergeleken bij vorig jaar. Maar ja, wat wil je na 3 x binnen 3 maanden in het ziekenhuis gelegen te hebben. Dus we moeten ook snel weer opbouwen en trainen. We hebben al even op de loopband gestaan (en ook gelopen haha) en ook op de hometrainer gefietst.

A.s. zondag slechts 10% kans op regen, dus dan plannen we een fietstochtje van een paar uurtjes. Hoeft niet hard te gaan, maar wel ff volhouden. We moeten weer opbouwen, dus ja, ergens moet je gewoon beginnen. Kilometers maken. Eerst maar voorzichtig beginnen met 50-60 kilometer. Het weekend daarna wordt ook weer redelijk droog weer verwacht, dus die hebben we ook alvast ingepland voor fietstraining.

Op welke of hoeveel dagen ga jij naar de sportschool en of andere dingen doen?

Groetjes,
M&M’s
" Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt."
Zeker niet.

"mocht je er aan twijfelen na alle “onzin” die ik hier schrijf"
Nouja, je kunt altijd nog high zijn van die ziekenhuiscocktail, maar daar lijkt het niet op.

"Jammer dat je vorige week voor een dichte deur stond bij de sportschool"
Omdat er weer een week tussen zat was ik deze keer wel op tijd.
Ik woon er in ieder geval niet naast, wat wel een optie is natuurlijk.

"Je kunt het dus best af zonder mij."
Nouja, hoe meer zielen hoe meer vreugd.

" “Je moet gewoon 'doen' en niet denken!” "
Ik ben goed in denken, minder goed in doen.
Vandaar dat dit niet het enige is waar ik mee zit.

"Naast cardio wat krachttraining, verschillende spiergroepen afwisselen en dan gaat het helemaal goed komen. "
Ik doe al een combinatie van cardio en krachttraining, met name om dat dat gewoon de selectie van leukste oefeningen beslaat.

"Eten heb je ondertussen al aangepast de laatste 10 dagen, dus das een eitje, toch?"
Ik ben begonnen en ik kan enigzins niet wachten totdat de feestdagen met chocolade over zijn,

"Op welke of hoeveel dagen ga jij naar de sportschool en of andere dingen doen?"
Sportschool op zondag, Judotraining op dinsdag en vervolgens heb ik een blokuur gym op de donderdagen.
Hi MensPersoon,

Quote
" Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt."
Zeker niet.

Tof van je

Quote
"mocht je er aan twijfelen na alle “onzin” die ik hier schrijf"
Nouja, je kunt altijd nog high zijn van die ziekenhuiscocktail, maar daar lijkt het niet op.

Er is genoeg ingegaan via slangetjes en pillen, dus wie weet welk effect dat allemaal heeft.
Voor zover ik kan nagaan is mijn IQ er niet door gestegen, hopelijk ook niet gedaald, maar misschien kan ik dat niet goed beoordelen, in het geval het daardoor wel is gedaald :)

Quote
"Jammer dat je vorige week voor een dichte deur stond bij de sportschool"
Omdat er weer een week tussen zat was ik deze keer wel op tijd.
Ik woon er in ieder geval niet naast, wat wel een optie is natuurlijk.

Ik hoop ook niet dat je er tegenover woont, want dan is er misschien iets mis met je ogen, want anders had je wsch wel vanuit huis kunnen zien dat de sportschool dicht was en had je niet naar de deur hoeven lopen om dat vast te stellen :)

Quote
"Je kunt het dus best af zonder mij."
Nouja, hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Ik ben het met je eens. Keertje meedoen met een groepstraining ligt in het verlengde daarvan.
Je kunt elkaar motiveren. Gezellig en een stok achter de deur ook nog. Dat zijn wel 3 vliegen in één klap

Quote
" “Je moet gewoon 'doen' en niet denken!” "
Ik ben goed in denken, minder goed in doen.
Vandaar dat dit niet het enige is waar ik mee zit.

Als je nou bedenkt dat je iets moet gaan doen, dan komt het wel goed, toch?
Het is niet ongebruikelijk dat mensen meerdere dingen tegelijk aan hun hoofd hebben. Je kunt ook niet altijd alles in één keer oplossen. Daarom is het wellicht handig om het op te splitsen en alvast met enkele dingen te beginnen. Dan wordt de rest misschien allemaal ook wat overzichtelijker. Btw als je ergens anders ook nog iets over wilt weten, zijn we, waar mogelijk, bereid ook ons steentje bij te dragen

Quote
"Eten heb je ondertussen al aangepast de laatste 10 dagen, dus das een eitje, toch?"
Ik ben begonnen en ik kan enigzins niet wachten totdat de feestdagen met chocolade over zijn,

Geniet nog even van je laatste paaseitjes, neem er desnoods wat meer in één keer. Des te sneller kun je wennen aan je “nieuwe” eetpatroon

Je hebt je activiteiten mooi verdeeld over de week. Ruimte voor rust en herstel tussendoor. Wat kan er nog fout gaan, zou je zeggen.

Succes 🙂 ;)

Spreek je later.

Groetjes,
M&M’s
Je moet wel eerst even nadenken of het echt nodig is, anders is het ook miet gezond.
@Itsyablackhairedboyy,

Ik weet al dat het op zich niet nodig is. als je slechts van mijn BMI uitgaat.
Echter lijkt het mij fijn om het gewenste resultaat te behalen.
Snap ik. Je moet echter wel ervoor zorgen dat je er niet te veel mee bezig bent. Veel sporten is gezond, maar als je BMI gewoon goed is zou ik je er niet druk om maken. Iedereen is wel eens onzeker over z’n gewicht.
Hi MensPersoon,

Hoe is het nu een paar weken later?

Heb je je draai al een beetje gevonden qua sporten en eten?

Lukt het om het vol te houden en zie je (voorzichtig) al wat resultaat van al je inspanningen?

Ik lees het wel weer.
Je kunt natuurlijk ook nog vragen stellen.

Groetjes,
M&M’s
Nouja....

Tot mijn teleurstelling kan ik zeggen dat het sporten beter kan.
Qua dieet gaat het OK , maar ik kan in feite de kwantiteit terugschroeven.
Het helpt mee dat ik daar al vrij goed mee om kan gaan.

Ik had een poging gedaan om ervoor te zorgen dat ik dit kon bespreken met iemand anders.
Dat ging niet zo goed.....
Het voordeel is dat diegene het niet begreep, het nadeel is dat het redelijk beschamend voor mij was.
Ik kan het mogelijk nog aan iemand anders vragen, maar nu moet ik diegene nog daarmee durven te vertrouwen.

Een beetje jammer dus.
Hi MensPersoon,

Ik bekijk alles altijd zoveel mogelijk van de positieve kant, dus vind ik dat je goed op weg bent, maar het is nog niet helemaal zoals je het wilt.

Alle begin is moeilijk en zeker om in een ritme te komen, zodat je bijna vanzelf gaat sporten.

Ik heb het eerder al eens gezegd, maar ik ga het toch nog een keertje proberen (ik weet dat je hier geen voorstander van bent, alleen niet waarom), maar zou het helpen om eens een paar groepslessen te volgen in de sportschool?

Als je met gewichten en cardio doet, dan ga je een bepaalde tijd op een apparaat of doet een oefening met een gewicht dat bij je past en als de tijd om is of je hebt het aantal herhalingen gedaan, dan ga je naar het volgende onderdeel en dat dan met een hele groep. Iedereen start dan op een verschillend apparaat en je rouleert dan.

Groepslessen zijn er volgens mij op allerlei niveaus, dus ook op een niveau dat bij jou past. Je zou het eens na kunnen vragen bij jouw sportschool.
In het geval van groepslessen is er een soort “positieve groepsdruk” om te komen. Bovendien leer je er mensen kennen, waarmee je later eventueel samen kunt sporten.

Ik las ook dat je iemand gevraagd had je ergens mee te helpen, alleen ik begreep niet precies waarmee.
Misschien kunnen wij jou daar ook bij helpen? Of vind je het lastig om daar over te praten, omdat je zegt dat het “beschamend was”?

Groetjes,
M&M’s
"maar zou het helpen om eens een paar groepslessen te volgen in de sportschool?"
Mijn interesse ligt daar niet echt.
Daarnaast is de gemiddelde leeftijd voor zover ik kan gokken tussen de 30 en 40 jaar, dus later met iemand daarvan sporten wordt het niet.

"Ik las ook dat je iemand gevraagd had je ergens mee te helpen, alleen ik begreep niet precies waarmee."
Mensen hadden het advies gegeven om er iemand bij te betrekken of samen te sporten.
Dat laatste wordt het dus niet, dus probeerde ik het eerste.

Ik kwam niet echt duidelijk over , dus dat mislukte compleet.
Vandaar dat ik het beschamend vind.
Oké.

Als ze allemaal een stuk ouder zijn snap ik wel dat je je er niet zo snel thuis bij voelt. Ik dacht dat er misschien wel meer jongeren van jouw leeftijd of iig onder de 18 zouden zijn. Bij ons komen soms hele voetbalteams jongens.

Nou ja, je kunt later altijd nog kijken of je er iemand bij kunt betrekken (dat eerste dus).
Maar, krijg je dan sws geen begeleiding vanuit de sportschool? Bij ons helpen ze altijd met schema's maken die passen bij wat je wilt bereiken. Verder lopen er altijd trainers rond, waar je wat aan kunt vragen en die je helpen oefeningen goed uit te voeren enzo.

Succes iig dan in je eentje. Gewoon volhouden en dan komt het wel goed, toch?

PS ik doe zo vaak iets beschamends, dus je bent zeker niet de enige dit dat overkomt.
Ik sta er alleen meestal niet zo lang bij stil. :)
Zet je erover heen en ga door.

Groetjes 🙂,
M&M’s
Beste Kindertelefoon,

ik kreeg net bij het plaatsen van bovenstaande reactie van 18:20 uur de melding dat het niet toegestaan is om dubbel te plaatsen. Waarom idk, want ik heb ook niks dubbel geplaatst.

Gekke is alleen nu dat ik mijn reactie (1x) zie staan, hierboven in het topic, maar dat mijn reactie niet meegeteld is en ook niet te zien is bij de volgende overzichten:

https://forum.kindertelefoon.nl/lichaam-en-gezondheid-37
en
https://forum.kindertelefoon.nl/, bij deze is zelfs het hele vakje achter de categorie blanco.

Kunnen jullie even kijken wat er mis is gegaan en er voor zorgen dat de reactie-tellers enzo weer kloppen.

Alvast bedankt.

Btw ik ben benieuwd of deze reactie dan wel mee geteld en getoond wordt.
De tellerstand van reacties was 23 door de reactie van MensPersoon en zou 24 hebben moeten worden door mijn reactie van 18:20 en 25 door deze reactie. Ben benieuwd.

Groetjes,
M&M's

EDIT: toegevoegd om 18.43 uur, het probleem lijkt zich vanzelf opgelost te hebben door het plaatsen van deze reactie. Teller sprong naar 25 en verder wordt alles weer op de normale manier getoond.

Kijk maar of er vanuit jullie dan nu nog aanleiding is om verder te kijken. Ik ben tevreden met wat ik nu zie.

Reageer