Krijg ik binnenkort de baard in de keel?


Badge +1
Hoi, ik ben 13 jaar en als ik zing heb ik een heel heese stem dan klink ik precies als een mishandelde kip kan iemand me vertellen als dit normaal is en als ik baard in de keel krijg? Alvast bedankt om te antwoorden

25 reacties

Badge +1
Alsjeblieft iemand antwoord ik maak me zorgenπŸ˜•
Is heel normaal, ik klink als een hoestende baviaan...
Badge +1
Ok bedankt om te antwoorden maar wilt dat zeggen dat ik een volwasse stem ben aan het krijgen?
Hey Alesstino

Het zou inderdaad kunnen dat je stem lager aan het worden is. Dat kan nu en dan vervelend zijn, bijvoorbeeld als je stem even overslaat, maar het gaat voorbij. Het is heel normaal dat je stem verandert rond de puberteit.

Zing je als hobby, of probeerde je het gewoon even?

Groetjes
Kenshin
Badge +1
Hoi Kenshin
nee, ik doe dit niet als hobby ik zing gewoon ps bedankt voor de info😝
Badge +1
Ps wat betekent een overslaande stem
Wanneer je stem overslaat, schiet de toon van je stem naar een andere hoogte. Dan ben je bijvoorbeeld aan het praten met een vriend, en komt in een zin één woord er ineens op een hogere of lagere toon uit. Sommigen vinden dat vervelend, bijvoorbeeld als het in de klas gebeurt.

Gr. Kenshin
Ik zou me er niet te veel zorgen over maken.
Evenals een verkoudheid is het nogal vervelend in het begin, maar je raakt er gewend aan.
En vervolgens kom je er een tijd later er achter dat het al weer voorbij is.
Je stem zal inderdaad wat lager worden, maar ik zou zelf niet weten hoe groot dat verschil is.
Je groeit destijds namelijk ook, wat wederom tot een verschil in toon kan leiden.
Badge +1
en ik kan ook niet meer zo hoog als vroeger en als normaal praat heb ik geen overslaande stem maar alleen als ik zing
Het lager worden van je stem lijk bij jou prima te verlopen. Het is af en toe even wennen, bijvoorbeeld bij het zingen, maar het komt vast goed.

Gr. Kenshin
Badge +1
bedankt om te antwoordenπŸ‘
Badge +1
mijn strottenhoofd is ook aan het groeien
Het kan dat je je adamsappel beter voelt zitten. Da’s normaal, de adamsappel groeit rond de puberteit.

Gr. Kenshin
Badge +1
Ik heb nog een vraag krijg je in een keer je volwassene stem of per stukjes
Vaak gaat dat per stukjes. Bij de één gebeurt de ontwikkeling in een kortere periode dan bij de ander.

Gr. Kenshin
Badge +1
Is het ook normaal dat mijn stem soms een tijdje lager is en soms weer hoger?
Dat is zeker normaal, dat betekent namelijk dat je stem steeds lager zal worden.
Badge +1
Bedankt om te reageren iedereen ik heb nu geen vragen meer😁
Badge +1
En ook als ik s’morgen opsta is die laag en in de dag niet
Het kan dat je stem nog een beetje wakker moet worden. Na een nacht gebeurt het dat je stem wat schorrer is dan overdag. Ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken.

Gr. Kenshin
Badge +1
Hoi hier ben ik weer ik heb weer eens een vraagπŸ˜’ik heb de laatste tijd geen overslaande stem meer maar meer dat mijn stem van laag naar hoog of omgekeerd gaat de hele dag door
Dat lijkt me vrij normaal bij het lager worden van je stem. Ik denk niet dat je je hier zorgen om hoeft te maken πŸ™‚ Vind je het vervelend?

Gr. Kenshin
Badge +1
Ja ik vind het zo vervelend dat het van hoog naar laag gaat
Hmm, ik kan me voorstellen dat zo'n wisselende hoogte qua stem vervelend is. Als meisje heb ik er geen ervaring mee, en online lijk ik geen tips te kunnen vinden om dit proces te versnellen of de symptomen ervan te verzachten. Ik vermoed dat je, net als je leeftijdsgenoten, de puberteit zal moeten doorstaan. Praat je er weleens over met vrienden? Wie weet kennen zij een trucje voor een wisselende stem πŸ™‚

Gr. Kenshin
Badge +1
Ik zal eens rondvragen bedankt voor de tijdπŸ˜€

Reageer