Knijpen en krabben. Is dit zelfbeschadiging?

  • 15 January 2023
  • 6 reacties
  • 350 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Hoi allemaal, ik krab of knijp mezelf soms. Tot hele blauwe plekken en soms littekens aan toe. Van de zomer deed ik het zo hard dat ik een litteken kreeg en die gaat niet weg dus dat is heel vervelend. Is dit zelfbeschadiging? Of iets anders? Soms dan denk ik ook van er zijn mensen die zichzelf snijden ofzo dus want ik is niet erg. Ik weet dat ik zo niet moet denken maar ik kan mijn gedachten niet uitzetten :(

 

Sorry als dit heel random is en niet heel handig is geschreven maar ik weet niet hoe ik het anders op moet schijven, sorry!


6 reacties

Hey! Wat vervelend! Weet je ook waarom je dat doet? Ik vind het wel zekfbeschadiging want je doet jezelf pijn. Sommigen doen het omdat ze zich niet fijn voelen maar als jij dat ook ik deze reden doet moet je er echt mee stoppen want je moet jezelf niet pijn doen en het lost niets op! 

het is idd irri dat zin litteken blijft. Ik heb daar ook wel ervaring mee en het wordt wel op den duur minder, hoop t voor je! Liefs Tai

Reputatie 7
Badge +7

Hoi

Dat ligt er aan wat jouw reden is. Het kan een stress reactie zijn, net zoals nagelbijten, iets onbewust zoals tanden knarsen of iets wat je bent aangewend zoals haren trekken/pulken. Ook ligt het er aan wat je zelf vind. Zo zijn er mensen die inderdaad snijden, maar haren trekken of piercings zetten als alternatief hebben. Dat doet pijn, maar niet in een beschadigende zin zoals opzettelijke verwondingen veroorzaken.

Ik vind zelf dat zolang je geen extreme zichtbare verwondingen er aan over laat, je het geen zelfverwonding hoeft te noemen.

Dit zijn de opgeschreven vormen van automutilatie:

snijden, krassen, krabben (dit geld natuurlijk niet voor jeuk), branden, haren trekken (zonder sprake van trichotillomanie), hoofdbonken, schadelijke stoffen innemen (met de intentie van pijn en/of gevoelens vergeten en verdraaien), of voorwerpen in het lichaam brengen.

Zoals ik bij sommige al heb geschreven, maakt het ook nog uit wat je intenties je hebt en hoe de dupe je van je acties bent. Zo is jezelf een keer wakker slaan, of korstjes openkrabben omdat dat goed voelt of verslavend is geen zelfbeschadiging. Maar snijden is echt niet de enigste, dat vertel ik je als iemand die heel lang gesneden heeft. Ik heb ook neigingen gehad om mezelf bijvoorbeeld te verbranden, maar nooit uitgevoerd. En heb alternatieven die niet zo extreem zijn als verwondingen.

Als je weet dat de synoniemen van automutilatie “zelfverwonding” en “zelfbeschadiging” zijn, kan je nagaan dat automutileren gaat om de gevaarlijke beschadiging en verwondingen die je je lichaam geeft. Zo kan je van snijden door verdriet teveel bloed verliezen, maar net zo goed van korstjes openkrabben omdat je boos bent infecties oplopen.  Dus… In principe is zelfbeschadiging alles was je doet om je lichaam vrij letterlijk te “beschadigen”. 

Badge +1

Ik weet dat ik laat hier op reageer. Maar ik heb mijn hele buik en benen ondergekrabd. HELP IK BEN ZO BANG DAT IK LITTEKENS GA KRIJGEN!! Is dat een grote kans😖

Hey,

@Halloiedereen123: Er is wel een kans, hoe groot die kans bij jou is weet ik niet. Ik heb al maanden littekens op mijn been zitten, maar dat kwam door snijden, dus bij krabben weet ik het niet. Ik had een litteken op mijn arm lopen van ongeveer 15 cm (Had ik aan mijn broertje te danken met zijn scherpen nagels.) Die is na ongeveer 5 jaar bijna niet meer zichtbaar. Dus stel dat het wel littekens worden kunnen zo ook weer grote deels verdwijnen. Ik raad je echt aan om er mee te stoppen.

Sterkte!

Reputatie 7
Badge +7

Ik weet dat ik laat hier op reageer. Maar ik heb mijn hele buik en benen ondergekrabd. HELP IK BEN ZO BANG DAT IK LITTEKENS GA KRIJGEN!! Is dat een grote kans😖

Vervelend zeg! Meestal krijg je van krabben geen littekens. Want dat gaat vaak niet super diep. Bij mij is het een soort schaafwond en dat trekt dus gewoon weg. Maar als je op die plek dus te vaak krabt of knijpt dan is het gevoelig. Dus fan kan het wel zijn dat je littekens krijgt.

Reputatie 4
Badge +1

Hi @Ik_wil_anoniem_blijven , @Halloiedereen123 en @Ikbenzeerannoniem. 

Letten jullie op Forumregel 8. Chatten en bloggen is niet toegestaan? 

Ook lezen we dat jullie  in een lastige situatie zitten. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Sterkte!

Babs van de Kindertelefoon

 

Reageer