Jeuk na het douchen, kan geen kleren aan, wie heeft tips


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hi allemaal,

mijn twin en ik hadden net ff beetje gesport: hardlopen en fietsen en zwemmen en toen ff in de sauna gezeten en net lekker onder de douche geweest en nu jeukt alles en kunnen we geen kleren verdragen. Heeft iemand tips?
We zijn alleen thuis, dus kunnen het niet aan mama vragen. Jongste broertje is er wel, maar daar hebben we niet zo veel aan.

Groetjes,
M&M's

224 reacties

O jee, van de HAP... Dat klinkt niet goed! Erg gemeen van jou dat je ons de uitkomst niet vertelt 😞 ;)

Ik heb nieuws voor je, mensen met blauwe ogen zijn inderdaad mutanten. Ook heeft elke ziekte zijn eigen geur (kan het verschil verklaren, maar I don't think so). Jij en je twin hebben wel andere vingerafdrukken. En je DNA bevat ongeveer 400 fouten. Leuk hè?

Die fouten zijn eigenlijk mutaties. Sommige mutaties kunnen gevaarlijk zijn en veroorzaken bijvoorbeeld kanker. Het kan zijn dat je twin ooit zo'n mutatie kan krijgen en jij niet. Lijkt me alleen sterk, omdat je DNA ook deels bepaald voor welke mutaties je gevoelig bent, als ik het goed heb. Ook zou je twin kunnen roken en daarmee de kans op kanker vergroten, etc.

Volgens mij ontstaan de meeste allergieën bij geboorte, dus dan moeten jullie dezelfde allergie hebben.

Je bent niet raar hoor! Nou ja, niet minder raar dan de rest van de wereldbevolking :P

Ik hoop dat iedereen nog leeft en dat jullie wel nog het sorbetijs hebben kunnen eten ;)

Gr. Pin
Hallo allemaal,
wat fijn dat je er bent
Ben je voor het eerst hier,
of ben je al bekend?

Testresultaten.

We hadden een nul-meting gedaan, dus iedereen van tevoren grondig geïnspecteerd op bobbeltjes en uitslag.
Neefje 15 jaar had bij het begin een paar kleine bobbeltjes in zijn lies, verder was iedereen clean.

We zijn de test volgens schema gestart:

1. Hardlopen, fietsen, touwtje springen
2. Zwemmen
3. Sauna

Groepsindeling:

Groep 1:
Neefje 15 jaar
Jongere broertje 14 jaar
Mijn twinbroertje 15 jaar

Groep 2:
Neefje 14 jaar
Nieuwe klasgenoot/vriend 16 jaar
Ikzelf 15 jaar

Groep 1 startte in een nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek
Groep 2 in hun “eigen” onderbroek

Binnen een groep werden er door verschillende proefpersonen op verschillende momenten garnalen gegeten.

Tussendoor steeds controles op uitslag en jeuk.

Aan het einde allemaal onder de douche en gewassen door mij op onze manier. Daarna allemaal afdrogen met een handdoek.

Proefpersonen die nog geen nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek aan hadden bij de start, trokken die toen aan en de anderen trokken weer de nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek aan waarin ze de test begonnen waren.

Sunmilk test is om te kijken of je bij gebruik sws bobbeltjes en/of jeuk krijgt op je billen en om te kijken of bij aanwezigheid van bobbeltjes en/of jeuk (waar dan ook) de klachten verminderen of erger worden.
Deze test wordt helemaal aan het einde uitgevoerd.

En dan nu de meetresultaten:

Groep 1:

- Neefje 15 jaar
Schaamhaar 3 dagen geleden weggehaald met ontharingsschuim
begon met een paar bobbeltjes in zijn lies en na het fietsen, lopen en
touwtje springen waren er meer bobbeltjes, die je nu ook goed kon voelen en ze waren ook een beetje roder, geen jeuk.
Zijn nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek was nat geworden van het zweet. Hij had best veel gezweet, zijn body was ook helemaal glimmend nat van het zweet. Alleen bobbeltjes in zijn lies en niet op zijn billen. Na de andere onderdelen en het douchen waren de bobbeltjes weer een beetje minder geworden en geen jeuk.
Na het opnieuw aantrekken, na het douchen, van de al gedragen nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek, geen verergering van de bobbeltjes.
De sunmilk test op zijn billen was negatief, dus geen bobbeltjes en jeuk. Toen we sunmilk bij zijn piemel op de aanwezige bobbeltjes smeerden begon het daar meer te jeuken en voelde je de bobbeltjes best goed. Om het niet nog erger voor hem te maken hebben we de sunmilk eraf gewassen, droog gemaakt bij zijn piemel en er talkpoeder op gedaan. De jeuk werd toen snel minder erg en na een half uur was ie wel ok, maar je zag en voelde de bobbeltjes nog wel een beetje.

- Jongere broertje 14 jaar
Schaamhaar getrimd met tondeuse paar dagen geleden, nog nooit met een scheermes geschoren
Begon zonder bobbeltjes en jeuk en dat is zo gebleven tot het eind.
Zijn nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek was een beetje vochtig geworden van het zweet. Ook na het douchen en weer aantrekken van de nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek geen klachten.
De sunmilk test op zijn billen was (zwak) positief, het prikte wat, niet echt jeuk, maar je kon wel een beetje bobbeltjes voelen, na een half uurtje voelde je de bobbeltjes nog, maar prikte niet meer. We hebben er voor de zekerheid wel talkpoeder op gedaan.

- Mijn twinbroertje 15 jaar
Schaamhaar meer dan een week geleden weggehaald met ontharingsschuim
Begon zonder bobbeltjes en jeuk en dat is zo gebleven tot het eind.
Zijn nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek was een beetje vochtig geworden van het zweet. Ook na het douchen en weer aantrekken van de nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek geen klachten.
De sunmilk test op zijn billen was negatief, dus geen bobbeltjes en jeuk, dus ook geen talkpoeder nodig.

Groep 2

- Neefje 14 jaar
Gewoon schaamhaar, nog niet zo veel, nog nooit geknipt of geschoren ofzo
Begon zonder bobbeltjes en jeuk en dat is zo gebleven tot het eind.
Zijn “eigen” onderbroek was nauwelijks vochtig geworden van het zweet. Ook na het douchen en aantrekken van de nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek geen klachten.
De sunmilk test op zijn billen was negatief, dus geen bobbeltjes en jeuk, dus ook geen talkpoeder nodig

- Nieuwe klasgenoot/vriend 16 jaar
Schaamhaar geschoren, ook ballen enzo, de avond voor de test, dat doet hij elke paar dagen al een hele tijd met scheerschuim en een scheermesje
Begon zonder bobbeltjes en jeuk, na het fietsen, lopen en touwtje springen waren er wat rode bobbeltjes, klein beetje jeuk.
Zijn “eigen” onderbroek was een beetje nat geworden van het zweet. Alleen bobbeltjes boven zijn piemel en in zijn liezen, niet op zijn billen.
Na de andere onderdelen en het douchen waren de bobbeltjes nog wel een beetje te zien maar de jeuk was minder geworden.
Na het douchen heeft hij een nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek aangetrokken en toen begon het een beetje te jeuken en toen we keken zagen we dat er meer bobbeltjes waren boven zijn piemel en in zijn liezen. Hij heeft toen de nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek uitgedaan. De sunmilk test op zijn billen was negatief, dus geen bobbeltjes. Toen we sunmilk bij zijn piemel op de aanwezige bobbeltjes smeerden begon het daar meer te jeuken en voelde je de bobbeltjes best goed. Om het niet nog erger voor hem te maken hebben we de sunmilk eraf gewassen, droog gemaakt bij zijn piemel en er talkpoeder op gedaan. De jeuk werd toen snel minder erg en na een half uur was ie wel ok, maar je zag en voelde de bobbeltjes nog wel een beetje.
We hebben hem een vingino zwemshort van ons geleend (hij past onze onderbroeken niet echt goed en die zwemshort is wat groter van maat), zodat hij in een droge “onderbroek” naar huis kon.

- Ikzelf 15 jaar
Schaamhaar meer dan een week geleden weggehaald met ontharingsschuim
Begon zonder bobbeltjes en jeuk en dat is zo gebleven tot het eind.
Mijn “eigen” onderbroek was een beetje nat/vochtig geworden van het zweet. Ook na het douchen en aantrekken van de nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek geen klachten.
De sunmilk test op mijn billen was negatief, dus geen bobbeltjes en jeuk, dus ook geen talkpoeder nodig

Voor de volledigheid hebben mijn twin en ik alle 12 gebruikte onderbroeken aan het eind zelf ook nog ongeveer 5 minuten per onderbroek aangehad in random volgorde om te kijken van welke we jeuk en of uitslag zouden krijgen.

Mijn twinbroertje kreeg alleen wat jeuk, maar geen uitslag van de door het zweten een beetje nat geworden nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek, die neefje 15 jaar vanaf het begin heeft gedragen. Het was de 2e onderbroek die hij testte van de 12.

Zelf heb ik van geen enkele onderbroek jeuk of uitslag gekregen. Ook niet van de door het zweten een beetje nat geworden nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroek, die neefje 15 jaar vanaf het begin heeft gedragen. Het was de 7e onderbroek die ik testte van de 12.

Tot zover de meetresultaten. We hebben nog geen tijd gehad om echt een conclusie te trekken, dus alle hulp is welkom.

Ter informatie:
ongeveer 10 dagen geleden hadden mijn twinbroertje en ik deze “test” ook (onbewust) gedaan, alleen wisten we toen niet dat we het nog een keertje zouden herhalen. We waren toen gewoon aan het sporten, zwemmen, sauna nemen en garnalen eten etc. en toen hadden we allebei heel veel jeuk gekregen en kreeg met name mijn twin ook bobbeltjes op zijn billen. We vroegen ons af waardoor het gekomen zou kunnen zijn en dus hebben we deze test met in totaal 6 proefpersonen gedaan.

Vragen:
1. Denken jullie dat er een verband is tussen de nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroeken en het krijgen van jeuk en bobbeltjes?
2. Zo ja, bij welke testperso(o)n(en), graag met toelichting
3. Zo nee, welke andere oorzaak zou er dan kunnen zijn dat enkele testpersonen wel jeuk en/of uitslag hebben gekregen, graag met toelichting
4. Ruimte voor opmerkingen en tips

We zijn benieuwd naar jullie antwoorden op de vragen hierboven.

Ondertussen gaan we zelf ook nog ff nadenken over die vragen.

Alvast bedankt voor het helpen :)

Groetjes,
M&M’s
@Pin,

Oh ja, HAP, daar kom ik zo op terug :P

Leuke info met die 400 fouten enzo. Ja, ik weet dat 1 op de 3 mensen één of andere vorm van kanker kan krijgen.
We hebben ook al die bacterie in onze maag waardoor we een grotere kans op kanker hebben 😞. Maar ze zeggen dat die met de medicijnen weg zou moeten gaan en dan is het weer ok 🙂. Over een tijdje gaan ze dat testen. Dus hopelijk lukt dat en anders zien we het wel.

We gaan sws nooit roken, maar ik snap wel wat je bedoelt met dat voorbeeld. Als één van ons tweeling slechte gewoonten heeft en de ander niet, dan kun je idd verschillende klachten krijgen.

Fijn dat je me niet gekker dan de rest van de wereldbevolking vindt. Daar word ik heel blij van haha ;)

Je hebt sws nog een extra sorbetijsje met vruchtjes verdiend. En speciaal voor jou doen we er een parasolletje op. En zo’n gesuikerd koekje 🙂.

Ook voor jou @100Divergent11 nog een sorbetijsje met vruchtjes, gesuikerd koekje en een parasolletje. Voor alle moeite die je voor ons gedaan hebt 🙂.

Nou dan hebben we alles wel weer even besproken, toch? Ik zou verder niks weten, jullie?

Oh, misschien dat van die HAP, maar dat kan ook de volgende keer of liever nu? Oké, jullie je zin 😛 🆒.

We waren gisteravond dus weer bij de HAP. Deze keer niet voor jeuk en bobbeltjes, alhoewel, het voelde niet echt lekker en het was helemaal rood en nat :8.

We waren na de test en het eten ’s avonds met zijn allen een beetje aan het stoeien in onze slaapkamer. En toen heb ik iets (iemand zijn vinger of iets anders, idk) in mijn oog gekregen. Dat voelde niet echt lekker, maar we hadden er een beetje water over laten lopen en een washandje tegen gehouden, dus toen dachten we dat het wel goed was.

Alleen ging het steeds meer zeer doen, gelukkig alleen met knipperen en dat doe je toch niet zo vaak 😃 :8 :)

Dus, toch maar ff naar de HAP. Ik zie er nu uit als een zeerover met een verband voor mijn oog. Mijn twinbroertje dacht dat ie leuk was en heeft er vannacht ofzo een oog op getekend met stift 😠.

Vanavond of morgenochtend mag het er weer af en dan moet ik er een paar keer per dag zalf in doen. Komt wel weer goed. Heb ik al eerder gehad en mijn twin ook al eens, dus ja, altijd wat met ons.

Ik ben benieuwd naar de conclusies van de metingen van de test. Ik ga proberen de vragen te beantwoorden 🙂.

Tot de volgende.

Groetjes,
M&M’s
Wat ik me nog afvroeg: Wisten de proefpersonen of het nieuwe onderbroeken waren? Het handigste zou zijn dat niemand wist of die een nieuwe onderbroek had, net uit het pakje, of een die al gewassen was. Een onafhankelijk iemand, bv. je zus, zou dan de proef kunnen leiden door te bepalen wie een nieuwe en wie een gewassen onderbroek aanheeft, om te voorkomen dat de resultaten beïnvloed worden door vermoedens of verwachtingen.
Nogal dom van mij dat ik hier nu pas op kom, ik had dit voor de test moeten zeggen. Sorry.
Misschien heb je er wat aan als jullie nog eens wat gaan testen. Wie weet wat komen jullie nog tegen.

De test is goed gegaan, er loopt niemand naakt of in een lang katoenen shirt rond, dus ik denk dat we kunnen zeggen dat dat goed is gekomen. De oorzaak van de jeuk heeft het niet uitgewezen, maar ik ben al blij dat er nu niemand anders met die vervelende jeuk zit.

Huisartspost in met zowat uitgestoken oog, huisartspost uit met zeeroverlook. Met alle respect, maar ik vond dat getekende oog wel een goeie van je twin. Geef hem maar een compliment van mij ;)

De jeuk van je klasgenoot kan veroorzaakt zijn door het scheren de avond ervoor. Die zone is sowieso al wat gevoeliger.
Nou, we moesten iedereen wel vertellen waarom we de test gingen doen. Ze wisten dat we jeuk en uitslag hadden gehad, maar niet precies waardoor en wij zelf ook niet. Dus we hebben ook niet gelogen. Hooguit niet alles verteld :)

We hebben wel gezegd dat we allerlei dingen wilden testen en zo goed mogelijk wilden nadoen zoals we het ook hadden gedaan. Alleen dan in 2 verschillende groepen, waarbij uiteindelijk iedereen hetzelfde had gedaan, maar dat de volgorde van de dingen voor iedereen een beetje anders was. Dus, we hebben niet echt gezegd dat we denken dat het door onze onderbroeken was gekomen.

Onze klasgenoot was de vorige keer pas gekomen toen we al bloot rondliepen met jeuk en uitslag. Hij wist dus ook niet precies welke onderbroeken we aan hadden gehad en wat we precies gedaan hadden die eerste keer.

De ene groep ging aan het begin in zijn eigen onderbroek en kreeg na het douchen een onderbroek van ons om aan te trekken. De andere groep begon gelijk in een onderbroek van ons. We hadden alleen gezegd dat het onderbroeken van ons waren en niet dat ze gewassen, gedragen of nieuw-uit-het-pakje waren. Niemand had er trouwens naar gevraagd. Btw geen van de onderbroeken was gewassen.

Mijn twin pakte zogenaamd random een onderbroek uit onze kast en daarna zei ik dan wie hem moest aantrekken. Alleen wist niemand dat mijn twin en ik stiekem al een volgorde afgesproken hadden en dus hebben we er voor gezorgd dat die 2 door ons gedragen nieuwe-uit-het-pakje en ongewassen onderbroeken door Neefje 15 jaar uit groep 1 en nieuwe klasgenoot 16 jaar uit groep 2 werden gedragen. Die andere 4 nieuw-uit-een-pakje-onderbroeken hebben we echt random verdeeld.

Neefje 15 jaar had die van mijn twin aan en nieuwe klasgenoot 16 jaar die van mij.

@100Divergent11,

het is helemaal niet dom van jou dat je er niet aan gedacht had om te zeggen dat het wel of niet nieuwe onderbroeken waren. We zijn juist heel blij dat je ons al zo goed geholpen hebt met al je andere tips. Zonder die tips was het sws een zielige test geworden en nu niet. Bovendien hadden we er toevallig niks over gezegd, dus alles is toch goed gekomen wat dat betreft. Wij waren de enige die het wel wisten.

Mijn twin (jouw “partner in crime” in het “mij voor de gek houden”) geeft je een knuffel, high five en een boks voor je lieve compliment 😉. Hij is er blij mee 🙂.

Ik merkte ’s morgens gelijk bij het wakker worden al, dat er iets was. Hij deed anders als anders en ik zie het in zijn ogen. Ik kijk ’s morgens eigenlijk nooit in de spiegel, want mijn twin doet altijd mijn haar en ik dat van hem en ik vertrouw hem en kijk vaak niet eens in de spiegel of het goed zit.

We maken voordat we naar school gaan elke dag sws een selfie van ons samen en die sturen we dan naar papa en mama en dan kijk ik meestal wel even hoe leuk we samen zijn, maar hij wilde dat ik mijn piratenoog al eerder zag.

Hij wilde dus per sé dat ik in de spiegel zou kijken, omdat er zogenaamd tandpasta boven mijn lip zat. Normaal likt ie dan aan zijn vinger of duim en haalt hij het zelf weg (ja, ik weet dat klinkt niet echt fris, maar zo gaat het wel). Maar nu moest ik zelf in de spiegel kijken van hem en toen zag ik dat hij dat oog erop had getekend. Hij lag echt helemaal dubbel en ik wilde boos doen, maar ik kan nooit boos worden op hem. Dus moest ik ook lachen. Hij had alles gefilmd, dus weer een filmpje voor het archief 😛.

Ik ga even nadenken over dat je zegt dat de jeuk misschien wel met schaamhaar scheren te maken kan hebben. Daar kom ik nog op terug. Over die sunmilk is me trouwens nog wel iets opgevallen, jou niet?

Nou ja, eerst maar naar school.

Spreek je later.
Leuke dag gewenst van ons :)

Groetjes,
M&M’s
Hoihoi,

Als ik kijk naar de resultaten van de test, denk ik niet dat de test de jeuk heeft veroorzaakt. Het is logisch dat iemand een kriebel kan krijgen. Zeker als je lang naakt bent en er bijvoorbeeld net even wat wind langskomt (door bv een dichtslaande deur) of als je dan opeens stof om je heen hebt, kan het even gaan kriebelen. En als je al jeuk had van bultjes door het scheren, tja, dan komt het daardoor (ervaren, is erg vervelend). Ik denk dus dat jullie met jullie test hebben bewezen dat het een opstapeling van toevalligheden was (?). Ik denk dus niet dat jullie je nog erg veel zorgen hoeven te maken. Nog veel jeuk?

Haha, dat oog! Geniaal! 😉 Jullie zijn wel vaste klant bij de HAP, of nie? ;)

Ik hoop dat jullie nu wat rust kunnen vinden en dat de jeuk volledig weg gaat!

Gr. Pin
Ik denk dat sunmilk aanbrengen op huid die nog gevoelig is van ontharen niet zo een goed idee is. Je vermijdt best zo veel mogelijk producten, hoewel sunmilk een zacht product zou moeten zijn.

Haha, knuffel en knipoog terug aan je twin. Waarschuw hem alvast voor jouw wraak :D

Voor het geval die jeuk terugkomt, heb je hier misschien nog wat aan:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=5008
https://www.allesoverallergie.nl/blog/allergieen/contactallergie/
@Pin en @100Divergent11,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga maar even alles in één keer beantwoorden.

Ja, schaamhaar scheren is misschien wel een verklaring, maar normaal heeft hij daar geen last van, zegt hij. Misschien de combi met zweten en nieuwe onderbroeken en al die dingen die we die dag hebben gedaan. Klinkt wel als een verklaring. De jeuk en bobbeltjes waren niet zoals mijn broertje en ik het de vorige keer hebben gehad.

Mijn neefje 15 jaar had niet geschoren, maar met ontharingsschuim gedaan. Het kan dat je huid dan ook nog een beetje gevoeliger is ofzo, maar hij doet het net als ons al sinds vorige zomer.

We gaan binnenkort wel een keertje samen die ontharingsschuim doen en dan kijken of we dan jeuk en of bobbeltjes zien bij hem of ons. Dan moet hij het ook maar gelijk bij ons doen. Dan weten we of hij het anders erop smeert ofzo. Misschien spuit hij het er wel rechtstreeks op of laat hij het schuim langer zitten ofzo. Dat kunnen we dan nog wel testen.

Ik heb ook nog nooit een jongen zijn schaamhaar zien scheren, misschien vragen we onze nieuwe vriend wel of we een keertje mogen kijken. Weten we gelijk hoe het moet en hoe hij het doet, voor het geval we het zelf ook een keertje willen proberen.

Is het stom om dat te vragen en dan een keertje met zijn allen af te spreken, dus ook met ons neefje erbij? Dan kan hij van ons ook zien, dan staan we weer gelijk, of zo. Of is dat raar?

Eerst had ik van het schaamhaar niet opgeschreven bij de metingen, maar later wel omdat ik dacht dat het wel met de jeuk en bobbeltjes te maken kon hebben. Ik had ook de foto’s nog eens goed bekeken. Je kon wel zien dat hoe meer zweet en grotere inspanning dat er dan meer jeuk en bobbeltjes waren.

Na het smeren met sunmilk zag je echt dat het veel roder was en meer bobbeltjes. Dus ik denk dat sunmilk het wel erger maakt als er al irritatie is. Bij de andere jongens die geen bobbeltjes en jeuk hadden zag je niet zo’n reactie.

Conclusie: geen sunmilk voor zulke dingen gebruiken. Talkpoeder met menthol helpt wel. Dat kon je ook wel zien op de foto’s. Of de bobbeltjes veel minder rood werden door de talkpoeder kon je niet goed zien omdat die poeder wit is, maar de bobbeltjes voelden wel minder dik.

Verder is er geen duidelijk verband tussen nieuwe-uit-het-pakje onderbroeken en jeuk en bobbeltjes aangetoond. Dus, waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden. Hopen dat het niet nog een keer gaat gebeuren.

Btw we hadden wel een heleboel dingen gedaan die zeg maar jeuk niet echt helpen voorkomen, zoals in die link staat http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=5008

Als voorbeeld: we hebben lekker lang (dus te lang) en te warm gedoucht. We wrijven altijd flink met de handdoek en dat mag ook niet. We hebben zeep gebruikt. Enige wat wel goed was om die coldpack op mijn broertje zijn billen te leggen. En nog meer dingen, dus die link en die andere trouwens ook zijn wel handig.

We hebben er dus wel wat van geleerd.


Ik ga mijn broertje nog wel een keertje terug pakken, ik moet alleen nog iets verzinnen.
Maar we hebben wel al een plannetje om papa een beetje te plagen. We mogen vaak met dingen helpen en soms willen we al meer en ingewikkeldere dingen doen dan dat we kunnen en dan zegt papa altijd “je moet vanaf onderen beginnen en pas daarna kun je die andere dingen proberen”. Hij begint dan altijd over de “karatekid” (die film) dat Daniel san (een jongen uit de film) ook die lessen krijgt zoals papa ons die geeft, maar in de film krijgt die jongen ze van Mr. Miyagi en daarom noemen we papa ook vaak Mr Miyagi en hij ons Daniel san of onze namen met san erachter. Ik weet niet wat die san betekent, maar we vinden het wel grappig. Je kunt hier zien wat ik bedoel met onderaan beginnen en dan kom je er later achter wel achter waar het goed voor is, kijk ff https://www.youtube.com/watch?v=eWMtUDJQfYs
Van de ondertiteling klopt geen hout, maar het gaat over “sand the floor (schuur de vloer)”, “wax on, wax off (was aan brengen, dus zeg maar inpoetsen en daarna uitpoetsen)”, “paint the fence (verf het hek)”. Nou ja, je snapt de bewegingen nu wel en waar het toe te passen is in karate.
Soms moet je gewoon dingen doen en leren en later begrijp je de betekenis ervan (beter). Hoe we papa voor de gek gaan houden vertel ik later wel. Ik moest ff een luchtig stukje doen, want het volgende is wel weer een beetje serieus.

Het enige waar we wel een beetje van geschrokken zijn is dat je bij maagkanker ook jeuk kan krijgen. Die bacterie die we hebben of hadden(?) kan een grotere kans op maagkanker veroorzaken. Ik denk niet echt dat we allebei maagkanker hebben, want de dokter had gezegd dat het meestal wel goed komt met medicijnen. Nou ja, dat die bacterie dan dood gaat en als die dood is kan die niet meer voor een grotere kans zorgen of misschien is dat al gebeurd(?), idk. We voelen ons ook niet ziek verder en we zijn al weer aangekomen na het ziekenhuis.
Ik ga vanavond eerst nog wel aan mama vragen wat we moeten doen.

Volgens mij krijgen kinderen dat ook niet zo gauw.

We hebben iig geen jeuk meer, das al iets, toch? Laten we maar positief blijven :)

Groetjes,
M&M’s
Die -san is een achtervoegsel in het, jawel, Japans. San is de beleefdere vorm, voor jullie kunnen jullie ook het achtervoegsel -kun achter jullie naam plaatsen. -Chan wordt ook gebruikt, maar is eerder een verkleinvorm.

Als je iemand aanspreekt die ouder is dan jou of een hogere positie heeft, gebruik je -san. Voor vrienden of personen die jonger zijn dan jou gebruik je -kun, en voor verkleinvormen gebruik je -chan. Voor je twin kun je -chan gebruiken, dan is best schattig, of Luca-chan, dat kan ook.

De kans op maagkanker lijkt me klein. Ga voor de zekerheid naar de dokter met deze vraag, en desnoods naar een maagspecialist. Nu stress ik best, ik wist niet dat jeuk een symptoom was van maagkanker :S

Jullie zijn van plan samen te ontharen, om te zien wat er gebeurt? Jullie zijn close met elkaar, en zolang niemand tegen zijn zin meedoet, lijkt het me een kans om te leren.
Hi 100Divergent11-san of zal ik –chan zeggen 😉,

je moet je geen zorgen maken hoor. Volgens mij kun je ongeveer overal wel jeuk van krijgen.
Ik krijg soms al jeuk als ik naar mijn twin kijk :P
Bijna altijd krijg je het van onbenullige dingen die geen kwaad kunnen. Dus. En heel soms van ergere dingen, maar die komen niet zo vaak voor.

Ik ga me er ook niet meer druk om maken. Ik ga vragen of mama de dokter gaat bellen morgen en dan laat ik het wel weten. Dan hoef jij ook niet meer ongerust te zijn 🙂.

Onze klasgenoot komt vrijdag waarschijnlijk toch weer Voicekids kijken. Ik ga hem dan wel vragen ofzo. Misschien vraag ik mijn neefje dan ook wel.

Groetjes,
M&M’s
Je huid bij de schaamstreek is veel gevoeliger dan andere huid. Daarom ontstaan daar sneller irritaties en bultjes. Het kan zijn dat die vriend nooit eerder jeuk had, omdat hij toen een ander scheermesjes gebruikte / meer scheerschuim gebruikte / minder haar had / etc. Je schijnt er ook aan te wennen als je het vaker doet.

Die sunmilk, bevat die alcohol? Dat prikt / jeukt vaker volgens mij. Na het scheren van je oksels (vrouwen issue) moet je ook nooit deodorant op doen met alcohol.

Je kunt van praktisch alles jeuk krijgen, net als dat je van praktisch alles hoofdpijn kunt krijgen. En net als met hoofdpijn, bestaat er dan een kans op kanker... Je kunt ook weer van praktisch alles kanker krijgen, want over hangt fijnstof in de lucht, dus als je het zo gaat bekijken hebben we allemaal een hele grote kans op kanker, etc. Ik zou je er niet te veel zorgen over maken.

Gr. Pin
Hi Pin,

ik zal hem nog wel eens vragen of ie nu nog bobbeltjes heeft of jeuk heeft gehad.

Ik heb ff gekeken wat er in die sunmilk zit. Het heet eigenlijk Après Melk zie ik net en dit zit erin:
Aqua, Glycerin, Alcohol denat., Caprylic/Capric Triglyceride, Panthenol, Tocopheryl Acetate, Allantoin, Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer, Sodium Hydroxide, Phenoxyethanol, Parfum

Een heleboel moeilijke woorden dus, maar ik zie Alcohol staan en op het laatst nog een soort ethanol, dus ja, misschien prikt dat en ook de Parfum misschien nog idk

Beter niet meer gebruiken als we ergens jeuk hebben, denk ik.
We hebben ook wel eens deo boven onze piemel gespoten, omdat dat ontharingsschuim niet echt superlekker ruikt en dat prikte ook, dus dat doen we ook niet meer. Eén keertje was al teveel :P

Mama gaat morgen de dokter bellen en hem vragen of er iets kan zijn en dan ook gelijk vragen wanneer ze weer op die bacterie gaan testen. Of ze dan kunnen zien of die weg is.

Je hebt gelijk dat je je niet overal druk om moet maken. Beter gewoon vragen en misschien laten controleren als het nodig is.

Groetjes,
M&M’s
Hey,

Die alcohol en het parfum kunnen inderdaad prikken. Niet meer smeren als je je hebt geschoren dus! Met deo over je piemel spuiten is ook niet echt verstandig, al bestaat er wel alcohol en parfumvrije deo.

Testen en navragen kan nooit kwaad, dan heb je zekerheid :)

Gr. Pin
Ik heb trouwens nog even nagevraagd bij bio hoe het nu zit met het DNA van eeneiige tweelingen. Het zit dus zo:

Jullie genotype is exact gelijk, dus jullie DNA. Echter is jullie genexpressie dit niet. Genexpressie is het wel of niet tot uiting laten komen van een eigenschap. Voorbeeld: Al je cellen bevatten al je DNA, dus het gen voor blauwe ogen zit in je ogen, maar ook in je kleine teen. Genexpressie zorgt ervoor dat de eigenschap voor blauwe ogen aan staat in je ogen en uit in je kleine teen. Omdat genexpressie dus kan verschillen bij eeneiige tweelingen, zie je op latere leeftijd vaak (grotere) verschillen in uiterlijk en gedrag. Jullie hebben zegmaar allebei dezelfde codes en mogelijkheden met jullie DNA, maar jullie 'gebruiken' niet allebei hetzelfde. Dat kan dus jullie geurverschil verklaren :)

Gr. Pin
@Pin,

Je bent echt een Baas!

Bij bio het over ons hebben haha 😉. Je doet het wel grondig allemaal. Wel super bedankt daarvoor. In principe zijn we dus hetzelfde in de basis, maar kan hier en daar een klein verschilletje zijn. Nou, zelf hebben we nog niet veel verschillen gevonden. Mijn twin heeft wel één kleine vulling (die je zo niet kunt zien) en ik niet, maar ja, kan ook dat de tandarts gewoon ff wilde boren :)

Onze vingerafdrukken lijken zelfs ook op elkaar, maar zijn toch een beetje verschillend. Dus, we moesten op elkaars telefoon onze eigen vinger ook inscannen, anders kunnen we er niet in bij elkaar. Ja, wel via PIN, maar vingerafdruk is makkelijker en we willen jou Pin ook niet altijd lastig vallen. Er zijn al zoveel PIN-betalingen enzo, waar je je handen al vol aan hebt :D

Nog ff een update in het bacterie verhaal. Mama had naar de dokter gebeld en volgende week mogen we komen voor een test om te kijken of die bacterie weg is of niet. Verder zei de dokter dat we ons niet druk moesten maken. Das goed toch?

We hebben ff op google gezocht naar alcoholvrije, parfumvrije deo en die hebben we gevonden. Die prikt dan niet als het goed is, maar is het erg als die ook per ongeluk een beetje op onze piemels komt als we daar in de buurt spuiten?

Ik weet dat het niet lekker is als je orale seks hebt, zeg maar, want dan krijg je die deo smaak in je mond en dat smaakt niet echt lekker, weet ik. Maar ik bedoel meer of dat het kwaad zou kunnen. Er zit toch (meestal) gewoon een vel om je piemel heen, dus per ongeluk een beetje erop spuiten (met deo :P) hoeft dan toch niet erg te zijn? Op vel kun je toch gwn deo doen?

We willen er wel iets op als we dat schuim gebruikt hebben, want dat ruikt echt niet lekker. Of heb je of iemand anders een andere tip om dit “probleem” op te lossen?

We durven niet in de winkel te vragen of je deo mag spuiten of je tollie, dat snap je toch wel? We zijn misschien wel een beetje raar, maar dat doen we dan weer niet.

Bedankt 🙂.

Groetjes,
M&M’s
Als jullie naar de dokter gaan om op die bacterie te testen, kunnen jullie je vragen i.v.m. deo stellen. De dokter kan daar een antwoord op geven. De verkopers en verkoopsters in winkels kennen hun producten wel, maar op zo'n specifieke vragen hebben ze waarschijnlijk geen antwoord. Het lijkt me ook minder ongemakkelijk dit aan een dokter te vragen dan aan een medewerker van een winkel.
Iedereen heeft unieke vingerafdrukken, dus jullie ook. Ik zou je ook nog vanalles over vingerafdrukken kunnen vertellen, maar dan wijken we denk ik echt te veel af van het onderwerp, dus helaas. (Het DNA gedeelte paste er nog mooi in ivm met de bultjes van je broer.)

Haha ja, navraag bij bio. We behandelen momenteel het onderwerp 'genetica', dus het paste heel mooi bij de lesstof. Geen rare blikken dus 😉 En verder ben ik ook iemand die bij bio de vreemdste vragen stel uit nieuwsgierigheid. Vindt mijn docente alleen maar leuk gelukkig :D

Op de deo staat over het algemeen waar en hoe je het kan/mag/moet gebruiken. Zo staat er op mijn spuitbus bijvoorbeeld dat je het niet opzettelijk in je mond mag spuiten. Als het niet op de verpakking of eventueel de bijsluiter te lezen is, kun je het zoals @100divergent11 al zei ook even aan je huisarts vragen. Bij twijfel niet doen.

Er bestaat zoiets als vaginale zeep, nu hebben jullie natuurlijk geen vagina, maar het is meer voor het idee dat er dus wel producten zijn die rond die streek gebruikt mogen worden. Er is vast wel iets dat kan.

Gr. Pin
Hi allemaal,

Even een update na 2 weekjes.

Vorige week moesten we voor controle voor die bacterie. We dachten ff snel in en uit het ziekenhuis en klaar. Maar dat liep een beetje anders.

We moesten eerst een test doen door uit te ademen in een zakje en toen moesten we iets van sinaasappelsap drinken en daarna nog een ander zakje volblazen.
Dan gaan ze iets meten in de lucht en of er verschil is en dan kunnen ze meten of we die bacterie nog hebben of niet.

Na de test waren we lekker naar huis gegaan, maar we werden weer opgebeld door het ziekenhuis (nou ja, de assistent van de dokter) dat ze verder onderzoek wilden doen. Dus, dat was wel even schrikken.

Daarvoor moesten we (weer) opgenomen worden. Voor dat onderzoek kregen we alleen een operatiehemd aan en ook een pilletje en een spuitje waardoor we sliepen. Toen hebben ze bij ons allebei met een slang in onze mond, door onze slokdarm, helemaal tot in onze maag gekeken en ook stukjes weefsel weggenomen voor onderzoek. Van dat onderzoek kunnen we ons niks meer herinneren door de medicijnen.

Van sommige dingen hebben we nog geen uitslag (waarschijnlijk volgende week ofzo), maar we weten iig wel dat we die bacterie nog hebben, helaas. Ze hebben ons een week lang daar gehouden en volgestopt met allerlei pillen enzo.

We zijn er wel een beetje van geschrokken, vooral mama. Die moest ook huilen enzo. Wij denken dat het wel goed komt, maar ja, dat weten we ook niet zeker natuurlijk. We voelen ons niet echt ziek, maar er is wel wat aan de hand. Van de dokter mogen we sporten als we dat willen en kunnen en we gaan dat ook maar gewoon doen en dan kijken hoe dat gaat. We willen wel fit blijven. Das sws goed, toch?

Het is wel even een beetje spannend nu. Maar we zijn blij dat we strakjes samen weer in ons eigen bed kunnen liggen. Lekker veilig gevoel.

Groetjes,
M&M's
@Pin en @100Divergent11,

Sorry voor de late reactie op jullie posts.
Er kwam iets tussen…. Nou ja, dat hebben jullie hierboven vast wel gelezen.

Twee weekenden geleden hadden we 2 dagen lang een foto-shoot en we hadden geen jeuk gekregen van de kleren waar we mee op de foto moesten, dus ook niet van onderbroeken en zwembroeken. Dus ja, misschien blijft het bij die ene keer jeuk door onze nieuwe-net-uit-het-pakje-onderbroeken. We hopen het, want we hebben nu wel iets anders aan ons hoofd.

We hadden van die deo niet meer aan de dokter gevraagd, want ja, er waren wel ff wat belangrijkere dingen te vragen.
Mijn twin en ik werden ’s morgens voor het onderzoek gewassen door een verpleger/jongen in opleiding, omdat we toen al aan allemaal slangetjes zaten.

We hadden het wel tegen hem gezegd van die deo en hij begon gelijk een beetje te lachen en we weten niet meer wat hij verder gezegd had, want we hadden voor het wassen al een pilletje gekregen zodat we slaperig werden...

Volgens mij hadden we ook nog gevraagd naar van die zeep, zoals @Pin zei, maar we weten ook niet of hij daar nog iets op gezegd heeft. We weten alleen nog vaag dat hij zei dat hij ons na het wassen zo’n operatiehemd aan ging doen en eerstvolgende daarna dat we ons herinneren is dat we naast elkaar weer wakker werden op onze kamer in het ziekenhuis.

Ik vind het wel een beetje raar dat we al voor dat onderzoek helemaal in slaap waren gevallen. Ik dacht dat ze dat pas deden op de onderzoekskamer. Is dat normaal dat je je (bijna) niks kan herinneren van dat wassen door die verpleegjongen?
Hij had ons wel kunnen “ontvoeren of iets anders” en dan hadden we niks in de gaten gehad haha :P

Groetjes,
M&M’s
Hoi M&M's!

Wow, wat heftig dat die bacterie nog niet weg blijkt te zijn! Misschien dat dat wel verband houdt met die jeuk?

Ik hoop in ieder geval dat het gewoon weer op valt te lossen met antibiotica of andere medicatie.

Ik snap wel dat jullie moeder het heftig vindt. Haar zoons moeten wéér naar het ziekenhuis, dat is ook heftig. Maar artsen kunnen tegenwoordig gelukkig heel erg veel, dus het komt vast goed!

Ja, die verplegers hadden veel kunnen doen, maar daar moet je dan maar niet over nadenken... Bij de mini-operatie-achtige-dingen die ik had, werd ik inderdaad echt vlak ervoor verdoofd. Geen idee wat normaal is. Dat zou je kunnen navragen.

Erg logisch dat je reactie dus laat is btw. Daar kun je helemaal niks aan doen! Jij hoeft dus uiteraard ook geen sorry te zeggen!

Sterkte!
Gr. Pin
Blij weer iets van je te horen 🙂 Jammer dat het geen supergoed nieuws is, maar zoals @Pin zegt, staat de medische wereld heel ver.

Zo'n maagonderzoek is allesbehalve aangenaam, dus verdoving wordt wel eens gebruikt. Dat jullie zo veel op voorhand verdoofd waren begrijp ik niet, maar ik ben geen referentie op het gebied van al die medische dingen.

Ik ben blij dat jullie weer thuis zijn. Een vertrouwde omgeving is bevorderend voor het herstel, hoewel jullie tijd in het ziekenhuis vast ook nuttig is geweest.

De shoot is goed verlopen. Dat is goed nieuws.
Ook heel goed dat jullie fit willen blijven. Jullie blijven, ondanks die vervelende, stalkende bacterie, doorzetten. Die positieve ingesteldheid siert jullie.

Ik begrijp dat je moeder hiervan geschrokken is. Dat zijn jullie ook. Geef haar maar genoeg knuffels.
Hi Pin,

Dankjewel voor je steunende woorden. Misschien heeft die jeuk er ook iets mee te maken, maar dat weten we niet. We hadden de dokter wel verteld van die onderbroeken en jeuk en bobbeltjes. Hij zei alleen maar iets van hmmm, ja, interessant. Houd het maar even in de gaten en we kunnen er altijd nog naar kijken als het nodig is. Nou ja, dan weet nog niet echt wat.

Ik denk ook niet gelijk dat die jongen die ons gewassen heeft rare dingen met ons heeft gedaan. Hij was wel nog in opleiding en pas een jaar of 17-18. Weet niet of dat kan als je zo jong bent, maar ok. Nou ja, hij zag er iig wel jong uit.

Volgens mij heeft hij ons helemaal alleen gewassen. Eerst kwam er een meisje/verpleegster van in de twintig mee en die vroeg of het goed was dat die jongen ons alleen waste, omdat het druk was. Wij waren al blij dat we door een jongen werden gewassen en niet door een meisje.

Natuurlijk heeft hij wel aan onze piemels gezeten, maar das logisch als hij alles moet wassen. Maar je hoort soms van die dingen dat ze soms seks hebben met jongens of jongens aftrekken of blootfoto’s van ze maken terwijl iemand nog slaapt door de medicijnen.

Ik weet sws niet of hij wel op jongens valt, want ze zeggen wel dat verplegers (jongens) vaak gay zijn, maar volgens mij is dat niet waar.

Maar het beste hopen en positief blijven.
Hopelijk weten we volgende week ofzo meer.

Groetjes,
M&M’s
Hi 100Divergent11,

Dankjewel voor je steun.

Het was wel weer een heftig weekje / 2 weekjes.
Mama was heel erg geschrokken, omdat we dachten dat het alleen gewoon controle was en niks bijzonders. Toen ze terug belden voor extra onderzoek had ze gelijk vrij genomen van het werk. Ze moest eigenlijk een paar dagen naar het buitenland, maar ze vond ons net ff wat belangrijker.

Wij moesten vooral huilen omdat mama en onze zus zo verdrietig waren. Papa ook wel en onze broers natuurlijk, maar die lieten het op een andere manier merken. Iedereen is altijd zo superlief voor ons, ook al is het vaak zo dat als er iets is, het meestal om ons gaat. Wij gooien altijd alles overhoop, denken we wel eens.

We zijn echt super goed in knuffelen, dus dat komt wel goed met mama en onze zus en broers en papa. Sommige vrienden kregen ook wel tranen en toen moesten wij iedereen weer opvrolijken ;)

Wij zijn wel positief ingesteld na alles wat we meegemaakt hebben. Niet altijd even gemakkelijk, maar bij de pakken neer gaan zitten is niks voor ons. Ik praat wel veel met mijn twin hierover en soms zijn we echt wel super verdrietig, maar als het eruit is, gaan we er weer tegenaan.

Zondag gaan we fietsen en we hebben al even gelopen op de band, maar het valt wel zwaar. Gewoon doen, we moeten er even doorheen.

Dat we al helemaal van de kaart waren snap ik ook niet. Misschien hebben ze ons teveel of te zware medicijnen gegeven?
Ze hadden wel gezegd dat we ’s morgens eerst een pilletje zouden krijgen en dat we daar rustig van zouden worden en dat we dan voor de kijkoperatie in slaap zouden worden gebracht.

Maar we kunnen ons alleen herinneren dat die jongen ons aan het wassen was en daarna pas toen we weer op onze kamer wakker werden.

Beetje vreemd, maar ok. Ik denk niet dat die jongen ons misbruikt heeft ofzo, hooguit even aan onze piemels heeft gezeten bij het wassen. Het was gewoon een leuke, aardige jongen, want toen we weer wakker waren is hij nog langs geweest om te vragen hoe het ging en of we er iets van gemerkt hadden.

Toen hadden we gezegd dat we er niets van wisten en toen zei hij dat dat het fijnste was, omdat je anders soms nare herinneringen kan hebben aan zo’n kijkoperatie met zo’n slang in je mond.

Dus ja, nu maar zo snel mogelijk opknappen en schooldingen inhalen.

Fotoshoot was echt heel erg leuk en goed gegaan. Gelukkig geen jeuk. Wel soms een beetje koud gehad, want sommige dingen waren buiten, maar ok. Dat hoort er een beetje bij.

Ze waren heel tevreden over ons, want er waren nieuwe fotografen en stylisten bij. Ook sommige dingen voor een nieuwe opdrachtgever.
Dus, das altijd leuk om te horen dat ze tevreden zijn.

Die andere jongens (modellen) op de shoot waren ook wel chill. We houden contact met ze. Sommige jongens zijn echt heel knap en hebben super mooie foto’s op hun insta staan :P

Vanavond weer lekker in ons eigen bed 🙂 Hebben we wel gemist :)
There's no place like home :)

Groetjes,
M&M’s
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over dat wassen. Die gevallen waar de verpleging onaanvaardbare dingen doet zijn eerder zeldzaam. Dat verplegers vaker gay zouden zijn lijkt me eerder een stereotype. Die jongen in opleiding mag waarschijnlijk, omdat hij nog niet veel ervaring heeft, eerder taken uitvoeren als patiënten wassen, i.p.v. bv. medicijnen aan de patiënten geven of infusen inbrengen.

Ik snap dat het niet zo fijn is dat jullie je er niets meer van herinneren. Wel fijn dat het een jongen was die jullie gewassen heeft. Ik was in die situatie liever door een meisje gewassen, aangezien ik jongens maar eng vind (er zijn uitzonderingen natuurlijk).

Als zo'n routineonderzoek uitdraait op een hoop meer, schrik je daarvan. Heel lief dat je moeder bij jullie is gebleven. Jullie zijn in goede handen, dat stelt me gerust.

Jullie gooien geen dingen overhoop. Dingen overkomen jullie, daar kunnen jullie niets aan doen. Het is niet dat je die bacterie een uitnodiging had gestuurd.

Goed dat jullie erover praten. De stress, verdriet en de angst eruit laten kan verlichtend werken. Dan nog een knuffel, en je kunt er weer even tegenaan :)

De medicijnen die jullie gekregen hebben kunnen jullie verzwakt hebben. Elk lichaam reageert anders, dus misschien schaden de medicijnen bij jullie eerder je conditie.

Jullie dragen goed zorg voor jullie gezondheid. Op de loopband trainen is goed. Bij dat fietsen zondag lijkt het me uit voorzorg beter dat er iemand met jullie meegaat. Eén van je broers of zus, je moeder, je klasgenoot, iemand die een oogje in het zeil kan houden. Het lijkt me niet zo verstandig om meteen met jullie tweeën, net terug uit het ziekenhuis, op een afgelegen plek alleen te gaan fietsen. Dit klinkt er misschien een beetje over, maar ik wil voorkomen dat jullie je, in the middle of nowhere, ineens slecht voelen. In dat geval is zo'n extra persoon handig.

Soms kun je van stress je wat verdoofd voelen. Zo extreem van de kaart als jullie waren lijkt me een beetje extreem door stress, maar in combinatie met dat pilletje, zou dat het resultaat kunnen zijn.

Die shoot hebben jullie uitstekend gedaan. Proficiat! 🙂 Ook leuk dat je wat nieuwe jongens hebt leren kennen. Dat ze zo knap zijn is een fijne bonus :D

Er is zo'n uitdrukking: 'home is not a place, it's a feeling' Dat klopt wel volgens mij 🙂
Ik denk inderdaad ook dat mannelijke gay verplegers een beetje stereotype is. Er zijn gewoon minder jongens dan meiden die dat beroep willen uitoefenen. Dat betekent niet dat ze dan meteen gay zijn. Maar goed. Ik zou me inderdaad niet al te veel zorgen maken over dat wassen. Het kan trouwens ook nog zo zijn geweest dat jullie wel gewoon bij bewustzijn waren, maar het zijn vergeten door de medicatie. Een beetje een alcohol-kater effect dingetje.

Gelukkig is de fotoshoot goed gegaan, maar dat kan ook niet anders met al die positiviteit!

In het Engels hebben ze één woord voor thuis en huis: home. Ik vind het juist wel fijn dat dat in het Nederlands twee woorden zijn. Een huis is niet per se een thuis en een thuis niet per se een huis. Dus ja.

Gr. Pin

Reageer