Vraag

IK WEET HET NIET MEER/snijden/littekens/zelfmoord

  • 9 May 2018
  • 6 reacties
  • 202 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
heyy euhm jahik ben 14j en ik snijd mezelf niet meer sinds een maand fso maar daardoor worden mijn zelfmoord gedachten worden steeds sterker en ik ben bang dat mensen mijn littekens zien dus loop ik in een trui rond met 27 graden ik haat mezelf echt nu iemand tips om me afte leiden van mijn zelfmoord gedachten

6 reacties

Hoi!

Als je hoofd volzit met gedachten, kan het helpen die neer te schrijven. Je hebt er goed aan gedaan je problemen hier neer te schrijven.

Jezelf pijn doen gaat niet tot een positief resultaat leiden. Je hebt al een maand niet gesneden, dat is heel sterk van jou. Je hebt doorzettingsvermogen, gezien je de drang naar snijden hebt kunnen weerstaan.

De littekens die je hebt kan je verbergen door losse kleding te dragen met lange mouwen. Je hebt kleding van een dunne, lichte stof, die lange mouwen heeft, zodat je armen bedekt zijn.

Je zit met zelfmoordgedachten die steeds sterker worden. Dat is een aanwijzing dat hulp hier aangewezen is. Je bent al zo sterk geweest om een maand niet te snijden. De volgende stap kan zijn om hulp te vragen. Je kan hulp vragen aan je mentor, ouders, huisarts, etc. Een vertrouwenspersoon, iemand waar je je fijn bij voelt. Heb je zo iemand in gedachten?

Chatten of bellen met de KinderTelefoon kan jou ook helpen. Het is gratis en anoniem.

Groetjes
x
@100divergent11 me ouders willen niet een dunne stof trui voor me kopen en forceren me bijna om met een shirt te lopen ookal schaam k me en wil k t ni en hulp heb k gehad t maakte t eigk alleen maar erger vooral omdat niemand begrijpt dat vertrouwen bij mij lanzaam of niet bij iemand komt en k durf ni te chatten met D.K.T wrm weet k ni ?
Weten je ouders van je littekens? Het zou me verbazen dat ze niet begrijpen dat het fijner voor je is de littekens te verbergen.

De hulp die je gehad hebt maakte het alleen maar erger. Soms behaal je met hulp niet de gewenste resultaten, soms zelfs het tegendeel. Voor alle verschillende mensen die er zijn, zijn er verschillende soorten hulp. Het kan dat jij niet de hulp had die bij je past. Dat hoeft niet te betekenen dat er geen passende hulp voor jou is. Het kan een tijdje zoeken zijn naar de juiste hulp, maar als je die gevonden hebt, kom je vaak tot het besef dat het het zoeken waard was.

Je kan bij je vorige hulp aangeven dat hun vorige aanpak bij jou niet werkte. Zij kunnen nadenken over een nieuwe methode voor jou.
Je kan ook naar iemand anders stappen, bv. de huisarts, die met jou naar de hulp kan zoeken waar jij je goed bij voelt.

Soms ben je bang voor iets. Het kan goed zijn datgene toch te proberen, ook al voel je je angstig. Als je je er echt niet fijn bij voelt, hoef je natuurlijk niet te chatten.
Het kan ook heel erg meevallen. Je wordt tot niets verplicht, en je hangt helemaal nergens aan vast. Je kan stoppen wanneer je wilt. Je verhaal doen bij iemand die luistert kan helpen.
@100divergent11 ja ze weten het ? maar nee vsm begrijpen ze dat niet ze snappen gwn niet dat ik mezelf probeer in leven te houden want continu als ik op me nieuwe school iets korts aandoe word k bang onzeker stil en continu aangekeken alsof ik een emo fso ben me vorige school had dit ni drm zei k ze ook dat k daar wou blijfen toen accepteerde ze me (havo/vwo) maar hier is er maar 1 echt maar 1 persoon die me steunt (vmbo-kgt) toen had ik nog een hele klas ? k denk dat... ik op geef dat me strijd voorbij is ik heb geprobeert gefaalt en nu word het me teveel... k denk... dat k t ga doen sorry k wil gwn niet zo onzeker en in deze pijn leven sorry?
@nietbelangenrijk geen zelfmoord plegen. Ik snap dat het nu zwaar is maar het gaat beter worden. Dit is gewoon een levensobstakel waar je doorheen moet bijten. Je moet hulp en afleiding zoeken. Zoek iets waarvan je blij wordt. Wat echt jouw passie is. Heb je mensen waarvan jij houdt of die van jou houden? Ga met hen om en praat met ze. Ga een keer met ze wandelen of iets doen wat je leuk vindt. Heb jij geen droom die je wilt bereiken? Waar je alles voor zou doen om het te behalen?
Je zit op een nieuwe school. Op je vorige school voelde je je beter. Ik denk dat het nu belangrijk is dat je je focust op wat een positieve invloed op jou heeft. Kan je terug naar je vorige school? Of van school veranderen? Je brengt veel tijd door op school, het is belangrijk dat je je daar goed voelt.

Een gesprek met je mentor of leerlingenbegeleider kan nuttig zijn. Als ze op school weten wat er aan de hand is, kunnen ze jou eventueel de juiste hulp aanbieden. Je mentor en de leerlingenbegeleiding zijn er voor leerlingen die hulp en steun nodig hebben. Je kan de persoon die je vertrouwt een mail sturen, als je het eng vindt om die persoon aan te spreken. Als je dat fijn vindt, kan je in die mail al het een en ander uitleggen, zodat die persoon weet waar het over gaat. Je kan ook een gesprek aanvragen, en in dat gesprek vertellen wat er gaande is.
Die een echte persoon die je steunt, kan die je helpen?

Er is niets mis met falen, zolang je niet opgeeft. Je kan fouten maken, maar als je daaruit leert en verdergaat, is dat ok. Falen en doorgaan maakt je sterker, ook al doet het pijn.

Je lijkt heel diep te zitten. Ik denk dat je geholpen gaat zijn met een chat- of belgesprek. Je hoeft niet bang te zijn, je hoeft je niet te schamen. Bij de KinderTelefoon zijn de moderatoren opgeleid om over dit soort situaties te praten.
https://www.kindertelefoon.nl/over-ons/actief-verwijzen-naar-veilig-thuis/
Voor informatie over de bel- en chatsessies kan je onderaan in het gele vlak kijken.
https://www.113.nl
Ook hier kunnen ze je heel goed helpen. Je kan het eens proberen, je hebt niets te verliezen. Het is anoniem en gratis.

Reageer