Ik denk dat ik een eetstoornis heb

  • 5 March 2018
  • 5 reacties
  • 182 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,

Ik heb dus eigenlijk wat hulp nodig.
Misschien dat je eerder al een keer wat topics van me gelezen hebt, zo niet; ik heb last van depressieve klachten en automutileer soms nog. Ik ben dus al heel lang niet helemaal lekker in die bovenkamer van me, en daar wil ik het nu eveneens over hebben.

Ik val maar gelijk met de deur in huis: ik denk dat ik een eetstoornis heb.
Ik voel me lelijk, dik, ik eet de ene dag heel weinig en de andere dag superveel, ik bereken de calorieen van bijna alles en wanneer ik verkeerd geteld heb raak ik in paniek, ik sta dagelijks op de weegschaal, wanneer ik naar bed ben bedenk ik wat ik de volgende dag ga eten en bedenk ik ook hoe ik ervoor kan zorgen dat niemand het merkt, en ik heb vaak zo’n honger, gewoonweg omdat ik niet genoeg eet. En ik weet het wel, maar ik heb al een keer geprobeerd te stoppen met zo weinig eten maar het lukt me niet. Ik had een schema opgesteld, 2 boterhammen in de morgen, 2 in de middag, en avondeten, etc, maar binnen de kortste keren keerde dat stemmetje in mijn hoofd terug en die begon te zeggen dat ik maar 1 boterham moest gaan eten en geen lunch en dat als dat me lukte dat ik dan trots op mezelf mag zijn, en als het me lukt ben ik ook trots, ik voel me dan gewoon sterk, en ik hou altijd in de gaten wat anderen eten, zodat ik altijd net iets minder eet dan hen zodat ik me minder schuldig voel...

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar ik wil niemands tijd verspillen.
Ik denk gewoon dat er echt iets is, maar ik durf het niet te zeggen, zeker niet omdat ik het gevoel heb dat m’n ouders boos zullen zijn omdat ik tegen ze gelogen heb, en omdat ik al behandeld word voor die depressieve gedachten en zo...
Ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet doen. Heeft iemand hier tips?

Liefs, Pippie

5 reacties

"maar ik wil niemands tijd verspillen."
Daar ben ik al goed genoeg in hoor, maak je geen zorgen.

Het klinkt in ieder geval als een eetstoornis.
Heb je dit al met iemand anders gedeeld?
Daarnaast denk ik niet dat je ouders boos zullen zijn, maar juist bezorgd.
Ik heb wel een tip:
1. Waarschijnlijk heb je een eetstoornis. Probeer toch zo gebalanseerd te eten als je maar kan. Neem bijvoorbeeld de schijf van 5. Dat past je precies zien welke hoeveelheden je van iets nodig hebt. Bij mij helpte het enorm. Je hoeft het natuurlijk niet bij ELKE MAALTIJD te checken maar eens in de week is het wel ff lekker om te kijken hoe je er nou voor staat.
#2: ik zou als ik jou was van stoppen met jezelf te wegen. Zolang je maar goede hoeveelheden (eventueel uit de schijf van 5) neemt komt alles zeker in orde. Misschien gaat het niet sneller dan verwacht maar alles op z'n tijd. Ik weet bijna zeker dat jij je veel zelfverzekerder zal voelen als je jezelf niet meer gaat wegen, niet alles moet zo precies mogelijk zjn., Net zoals je lichaam. Het leven is nooit precies en je hoeft je niet de hele tijd te focussen aan dingen zoals je gewicht
#3 Eet eens een keertje avocado of een heerlijke salade. Avocado zit vol met goede olie die goed zijn voor je huid en ook vol met vitaminen en het is bovendien de ideale groente om er allerlei perfecte combi's mee te maken: verwen jezelf een met een heerlijke avocado gevuld met gebakken ei of zelfs avocado sushi! Je hoeft nooit te checken hoeveel calorieën een Salade heeft: het is zoiezo gezond. Ik ken zo veel verschillende salades die echt zalig zijn! Om te beginnen zou ik voor jouw een Sade met geroosterde kip nemen. In Amsterdam (en natuurlijk ook in andere steden) is er een heerlijk restaurant genaamd "Burgerij" Je kan er niet alleen burgers kopen maar ook FANTASTISCHE salades. Neem bijvoorbeeld de chicken delight, echt zalig. Verder zijn er nstuurlijk ook veel recepten voor salades, neem eens de tijd (in het weekend misschien) om zo'n salade te maken. In ieder geval: zorg ervoor dat je de juiste proporties van bepaalde voedingsmiddelen neemt ( ik raad je echt aan om een kijkje te nemen naar de schijf van 5)
En zorg ervoor dat het eten ook lekker is voor jezelf, en ook natuurlijk gezond is.
En denk aan “body positivity” er zijn miljoenen YouTube video's die daarover gaan
Succes!
-Dini
Hallo,

Het is heel vervelend dat je dit probleem hebt.
Ik heb precies hetzelfde probleem.

Je hebt een schema opgesteld. Dat is erg goed van je!
Ik heb inmiddels al bereikt dat je de lunch overslaat.
Er gaat geen gewicht vanaf, en je krijgt alleen maar vreetbuien.
Je word er eigenlijk dikker van, en daarom eet ik in de avond ook minder (wat je niet zou willen)
En zelfs dan gaat er geen gewicht vanaf.
Door het weinig eten en veel snacks eten heb je niet genoeg energie.
En dan kan je minder goed opletten in de les.

Mijn advies is om genoeg te eten en de vreetbuien te voorkomen.
Je word alleen maar magerder als je iets doet tegen je vreetbuien.
Maar dat is veel te moeilijk (zonder laxeermiddelen)

Hopelijk heb je hier iets aan!

Ps. Je ouders zullen niet boos worden.
Het is moeilijk om zoiets te vertellen tegen je ouders.
Ze heel erg veel van jou, ze steunen jou de dag door 🙂
"maar ik wil niemands tijd verspillen."
Daar ben ik al goed genoeg in hoor, maak je geen zorgen.

Het klinkt in ieder geval als een eetstoornis.
Heb je dit al met iemand anders gedeeld?
Daarnaast denk ik niet dat je ouders boos zullen zijn, maar juist bezorgd.



Tot nu toe heb ik het alleen met jullie gedeeld.
En ik denk dat m’n ouders boos zullen zijn omdat ik het gevoel heb dat omdat ik al iets heb gehad (dat depressie gebeure) een eetstoornis of wat het dan ook mag zijn niet aan mij is besteed. Ik ben gewoon bang dat ze me zullen veroordelen (mijn ouders zijn gescheiden en van mijn vader en stiefvader ben ik daar bang voor)
Hmmm, lastig....

Misschien kun je het water testen waarin je zit, door het onderwerp 'eetstoornissen" op te brengen.
Jij zult er nog een verhaaltje omheen moeten breien, bvb een post op social media van iemand die jij volgt, en dan kun je erachter komen wat ze erover denken.

Misschien kun je het dan eerder al delen met een vriend of vriending.

In ieder geval is het al fantastisch dat je het hier met ons hebt durven te delen.

Reageer