Huisarts zwijgplicht???

  • 24 June 2018
  • 6 reacties
  • 183 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Op internet heb ik gevonden dat als je tussen de 12 en 16 jaar bent je ook dingen mag beslissen bij doktoren.

Als ik naar de huisarts ga en ik vertel over mijn eetprobleem dat ik bijna niks eet en compenseer en zo, en ik zeg dat ik niet wil dat mijn ouders het weten vertelt die het dan ook niet??:?

6 reacties

Tot 16 jaar beslist de huisarts met jou of hij jouw ouders vertelt over je bezoek aan de huisarts. Vanaf 16 jaar heeft je huisarts volledige geheimhoudingsplicht. Je kan zelf de huisartsassistente bellen voor een afspraak. Als je duidelijk vermeld dat je niet wilt dat je ouders erachter komen, zal hier rekening mee gehouden worden.
Niet geheeld on-topic, maar goed:
Vervalt die zwijgplicht niet in ernstige gevallen?
Volgens mij alleen in levensbedreigende situaties
Reputatie 3
Badge +8
Aan die zwijgplicht zitten ook weer een aantal voorwaarden inderdaad. Je weet niet 100% zeker of je huisarts het geheim houdt, maar als het enkel om dit probleem gaat en jij vraagt hierom zou hij zich hieraan moeten houden.
Aangezien ik ervaring heb met een zorgverlener die wettelijk het recht/ de plicht had om haar geheimhoudingsplicht te breken:

Als je onder de 16 jaar hebt, hebben je ouders het recht om van belangrijke medische zaken op de hoogte te worden gebracht. Je huisarts hoeft het dus niet per se te melden als jij langskomt omdat je een vraag hebt over je menstruatie (ik zeg maar wat). Echter als er wordt vastgesteld dat je iets ernstigers als een (mentale) ziekte hebt, hebben je ouders dus het recht dit te weten en de zorgverlener de plicht het te melden. Daar worden dan alleen de relevante zaken verteld, details zijn als het goed is wel veilig.

Daarbij, als jij een behandeling wilt starten, moet er naast jouw handtekening (als je leeftijd 12-16 is) ook een handtekening van je ouders staan. Anders is er geen toestemming om te beginnen.

Geheimhoudingsplicht werkt net even anders als hetgeen wat verteld moet worden het kind in een onveilige situatie brengt (bv het kind vertelde van mishandeling en ouders zullen diegene verder mishandelen als het wordt verteld), maar volgens mij is dat niet van toepassing.

Dit gaat zelfs zo ver door dat als je iets de dag voor je 16e verjaardag vertelt, de zorgverlener het moet melden.

Ik heb geen wetten gevonden waar je dit rustig in kan nalezen, maar de zorgverlener die bij mij haar geheimhoudingsplicht brak, had de wet wel even nagekeken en dit was zo ongeveer haar uitleg.

Sowieso als jij signalen afgeeft dat je jezelf of iemand anders in gevaar brengt, dan is de zorgverlener in iedere situatie verplicht naar buiten te treden zodat dat gevaar wordt gestopt (maar hierbij worden wederom alleen relevante zaken gemeld en alleen bij mensen die het gevaar kunnen stoppen).

Desalniettemin zou ik gewoon naar je huisarts gaan en eerst je zorgen over het geheimhoudingsplicht uiten. Dan kun je hopelijk nog een goed gesprek hebben.

Gr. Pin
Reputatie 2
Badge +17
Misschien heb je hier wat aan.

Reageer