Vraag

Hoe moet ik stoppen met snijden en is dit normaal

  • 20 September 2019
  • 1 reactie
  • 61 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik snijd mezelf soms..
Ik heb autimse adhd add en hele erge faalangst.
Als een dag niet goed loopt dan ga ik me schuldig voelen, omdat ik bang ben dat ik een last ben en uitijndelijk loopt dan de emotie zo erg op dat ik me ga snijden (vooral op school toiletten enz.). Ik doe het met een punteslijper mesje. Het is niet al te diep maar er komt wel bloed bij kijken.
Ik vond het allemaal wel Ok "Ik verdien het" maar nu kwam mijn vriendin (girlfriend) er achter omdat mijn mesje uit mijn telefoon hoesje viel.
Ik wil stoppen Maar ik blijf het steeds doen en ik wil geen litteken enz. Maar die komen wel

1 reactie

Hey!

 

Wat jammer dat je je soms zo slecht voelt dat je jezelf gaat snijden! 

Ik begrijp heel goed dat het soms allemaal wat veel kan zijn. Je bent misschien overprikkeld en je voelt je er teveel aan. Dat is jammer, want je bent absoluut niet teveel. Niemand verdient dit.

Je zegt enerzijds dat de wonde niet erg diep, anderzijds gaat het wel bloeden. Dat is niet goed hé. Sowieso, hoe diep of ondiep een wonde ook is, het is altijd erg genoeg, en altijd een alarmsignaal dat het niet goed met je gaat. Je geeft aan dat je geen littekens wilt. Dat lijkt me een goed plan! Het is heel moeilijk om te stoppen met automutilatie omdat het echt kan gaan werken als een verslaving.. Daarom is het heel belangrijk om het zo vroeg mogelijk aan te pakken.

Je vertelt dat je vriendin het overlaatst heeft ontdekken. Ik kan me voorstellen dat dat even schrikken moet zijn voor jullie allebei. Hoe ging dit? Heb je er met haar wat over kunnen praten?

Het lijkt me belangrijk dat je hier met iemand over kunt praten. Dit kan je vriendin of andere vrienden zijn. Het lijkt me ook goed het erover te hebben met een volwassene die je vertrouwt. Misschien durf je het aan om het hier met je ouders over te hebben. Dat zou erg goed zijn. Het kan je ook erg helpen hierover te praten met iemand die jou zorg kan bieden. Ik denk hierbij aan een psycholoog, een schoolpsycholoog, schoolarts,…

Je zegt dat je het voornamelijk doet op school. Kan het een idee zijn om te zoeken naar dingen die juist op die specifieke momenten helpen? Misschien kun je naar een ruimte gaan met juist heel veel of heel weinig afleiding en prikkels en kan dit je helpen. Misschien kun je een vertrouwenspersoon zoeken binnen de school. Dit kan een mentor zijn, een schoolpsycholoog of schoolarts. Met deze personen kun je dan zoeken naar wat jou kan helpen op deze momenten.

Zelf kun je proberen al wat aan de slag te gaan met deze lijst, daarin vind je dingen die je kunt doen in de plaats van jezelf snijden.

Ik maak me ook een beetje zorgen over de wonden op zich. Gezien je het op school doet veronderstel ik dat je ze vaak niet correct verzorgt? Het is belangrijk dat een wonde ontsmet en indien nodig afgedekt wordt. Dit om te voorkomen dat je ontstekingen en andere nare dingen krijgt, want anders heb je er nog een probleem bij.

Ik hoop dat deze tips je wat helpen het snijden te minderen of te stoppen. Onthoud ook dat je steeds contact kunt opnemen met de KinderTelefoon voor een telefoon- of chatgesprek als je dit even nodig hebt!

Groetjes

Lot

 

Reageer