Vraag

heb ik anorexia of een bepaalde eetstoornis? Is dit normaal? Wat kan ik hieraan doen

  • 10 July 2021
  • 6 reacties
  • 331 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik ben eigenlijk altijd al een beetje bezig geweest met het ‘willen afvallen’ Het klinkt misschien heel raar maar ik wil zelfs gewoon graag anorexia hebben.
 

Ik heb wel een gezond gewicht altijd gehad maar ik merk nu wel dat het echt aan de boven grens zit toen ik mijn bmi ging testen. (Nou ja ik mag volgens mij iets van 4 kilo meer wegen en dan zit ik op het maximum voor mijn lengte) (1,68 en 65kg).  

 

Ik wil gewoon heel graag dunner zijn en ik raak echt door de kleinste dingen nog meer gestimuleerd om nu ECHT te gaan afvallen toen laatst bijvoorbeeld 1 iemand  op een foto van mij zei “sorry maar ik had je wel wat dunner verwacht” dan blijft die reactie heel erg hangen in mijn hoofd en word ik nog meer onzeker en is dat zeg maar “de druppel” om nu echt te gaan afvallen want dat wilde ik al maar nu al helemaal.  
 

En ik weet gewoon dat dat me niet lukt op een ‘normale’ manier en een gezonde manier. Ik wil het dus ook graag op de ‘anorexia manier’ doen omdat het anders gewoon niet lukt. Het is bij mij iedere dag: òf ik eet teveel en eet dan in de avond ook echt teveel chips en slechte dingen omdat ik dan denk, ja nu maakt het toch niet uit ik heb vandaag toch al veel gegeten. Òf ik probeer de hele dag zo weinig mogelijk te eten  en te sporten enzo.

 

Het gaat echt de hele tijd heen en weer tussen die 2 dingen, maar meestal is t die eerste en eet ik dus “normaal” maar altijd wel weer iets teveel. nooit dat ik denk: vandaag heb ik normaal gegeten en niet teveel!
 

Ik denk aan de ene kant nee ik heb echt geen anorexia want bij mij mislukt het steeds en er komt toch steeds weer een dag tussen dat ik normaal eet of zelfs teveel, maar aan de andere kant heb ik het misschien ook weer wel, of in ieder geval een vorm van een eetstoornis, want ik ben dus wel echt elke dag met eten bezig en ik weet eigenlijk eerlijk gezegd niet meer wat normaal is…

 

Op dit moment ben ik alweer een paar dagen bezig met zo weinig mogelijk eten en dan als ik wakker word dan drink eigenlijk eerst heel veel water en daarna eet ik vaak 1 boterham of een tosti. Wel even iets dat ik een beetje gevuld ben en niet de dag start met honger. Dan probeer ik eigenlijk de hele middag niks of zo weinig mogelijk te eten tot het avondeten en dan krijg ik vaak rond 17:00 als we eigenlijk nog niet gaan eten echt heel veel honger en kan ik echt niet meer wachten tot het avond eten en dan eet ik wel gewoon normaal avond eten want dat is ook met m’n gezin enzo dus daar kan ik ook niet onderuit komen en sowieso ik heb dan gewoon echt honger ik moet wel echt avond eten anders lukt het helemaal niet.

 

Nou stel zo’n dag gaat goed en lukt dus, zonder dat ik na het avond eten me niet meer in kan houden en toch een soort “eetbui” krijg en allemaal dingen ga eten, want dat heb ik soms en ik compenseer daarna niet dus ik kots het niet uit ofzo en ga ook niet sporten dus zo’n dag is dan echt “verpest” zeg maar. Maar als dat dus niet gebeurd dan heb ik dus rond de 1.000 kcaL op een dag gegeten en daar ben ik dan wel een soort van trots op. 
 

in dat gedeelte is anorexia wel heel erg te herkennen denk ik, maar omdat er bij mij ook “normale” dagen tussen zitten waarin ik niet weinig eet vraag ik me af wat voor probleem ik dan heb en of ik me zorgen moet maken! Ook denk ik aan de ene kant dat het geen anorexia kan zijn omdat vaak mensen met anorexia zelf niet door hebben dat ze het hebben en het er langzaam insluipt en zij vaak ook onderliggende problemen hebben  en ik heb zelf helemaal geen problemen of dingen meegemaakt ofzo. Het is bij mij gewoon puur dat ik wil afvallen en dun wil zijn.  ik ben er eigenlijk gewoon expres mee bezig om alles eigenlijk op de anorexia manier te doen… dus dan denk ik dan kan ik het toch niet hebben dat zou raar zijn. Maar toch...  Weet iemand hier misschien meer over of herkent iemand zich hierin?


6 reacties

Badge

Heey, ik heb ongeveer hetzelfde als jij op dit moment, voor 2,5 jaar al. Dit is ook 1 van de redenen dat ik naar het GGZ ga nu. Het zou zeker een eetstoornis kunnen zijn, die eetstoornis heet NAO (Niet Anders Omschreven). Deze eetstoornis is echter even erg als bijvoorbeeld anorexia of boulimia. Meestal begint iemands eetstoornis door de gedachte “Ik wil een eetstoornis.” Iemand die geen last heeft van iniedergeval een eetprobleem, zou dit nooit denken. Als ik jou was zou ik naar jouw huisarts gaan en al jouw symptomen omschrijven. Hij kan dan kijken of hij bij jou een diagnose kan doen of je kan doorverwijzen. Ik kan je niet zeker zeggen of je een eetstoornis hebt, want ik ben niet jouw huisarts, maar je hebt zeker een groot eetprobleem!! Dus zoek sowieso help.. Ik hoop dat je weet dat dit heel serieus is en dat het je mentaal en fysiek kan verpesten. Ik hoop dat je hulp zoekt xxxx

@August.anonymous  

Bedankt voor je reactie! Ik had wel eens gehoord van de eetstoornis ‘NAO’ maar nooit echt gelezen wat het precies was. Nu heb ik me erin verdiept en ik herken bijna alle symptomen, alleen het kotsen doe ik niet, maar er staat ook dat dat bij die eetstoornis vaak maar 1 keer per week of nog minder wordt gedaan. 

ik vraag me wel af of het wel echt nodig is om hulp te zoeken, want het is op dit moment gewoon heel erg; ik weet aan de ene kant waar ik mee bezig ben en dat ik het het afvallen niet op een gezonde  manier doe en de hele dag aan eten - niet eten denk, maar omdat ik dit vroeger al zo vaak even een paar dagen of zelfs maar 1 dag heb gedaan en daarna toch weer normaal ging eten denk ik van ja is het nou echt zo erg of “wil ik” dat het zo erg is. Omdat ik  eigenlijk vanaf groep 7 op de basisschool al heb gedacht van ‘ik wil echt anorexia’. 
 

ook twijfel ik erover omdat dit tot nu toe dan en ook als je over de eetstoornis leest, dit geen levensbedreigende eetstoornis is (denk ik dat miss heb ik het verkeerd). Maar hierbij val je vaak wel af alleen heb je geen ondergewicht. 
 

Hulp zoeken klinkt op dit moment voor mij heel dom ofzo van hallo je hebt helemaal niks je wilt het gewoon hebben  en bent er een beetje mee bezig maar je hoeft hiervoor echt geen hulp. 
 

maar als ik jouw reactie lees op mijn topic schrik ik wel een beetje van owh.. ik heb dus misschien wel echt een eetprobleem. 
kijk ik ben wel elke dag met eten bezig, maar niet dat het irritant wordt of er daardoor andere dingen ten koste gaan. Ik had laatst bijvoorbeeld gewoon een feestje waar we lekkere hapjes aten die ik gewoon mee at zonder er over na te denken. Het is niet dat ik dan zit te stressen van Oke dit mag ik echt niet eten….  Maar daarna thuis wil ik wel meteen een workout  doen omdat ik dan ongeveer heb uitgerekend hoeveel kcal dat ongeveer was en ik dan iets boven de 2.000 op die dag in totaal had gegeten. Dat is eigenlijk wat je nodig hebt op een dag, maar als ik normaal 1.000 probeer is dat wel veel. 
 

maar goed in ieder geval, ik heb er geen klachten van of dat het sociaal minder goed gaat hierdoor en al die dingen. Ik doe gewoon alles normaal mee met iedereen en laat niks merken. 
 

en stel ik zou hulp willen zoeken. Dan lees ik altijd van ga met iemand praten en dan staat er ook al

bij van “ik weet dat dit heel eng is en je je misschien schaamt maar je moet het iemand vertellen en ze zullen je begrijpen en steunen..” etc. Maar om dit überhaupt al uit te leggen als ik het al aan iemand zou vertellen lukt waarschijnlijk al niet eens want hoe leg ik dit uit… als ik hier al zo’n lang verhaal ervoor moet typen. En sowieso hoe begin je hierover stel je wil het vertellen. Gewoon ineens “hoi ik denk dat ik een eetstoornis heb” ja dat gelooft niemand.  En dan moet ik straks naar de huisarts ofzo ik vind dat zooo ongemakkelijk want ja wat gaat die doen ik vind dat sws altijd eng als ik ergens voor naar de huisarts moet. Ik ben bang dat er ongemakkelijke vragen komen en ik weet niet wat die gaat doen en daar kan ik ook niet tegen 

Badge

@anoniemxoxo7638 
Ik snap je probleem heel goed. 1 van de symptomen van een eetstoornis is ontkennen dat je t niet hebt/het probleem proberen te verkleinen. Geloof me, je hebt hulp nodig 🙂. Het is sowieso heel zonde om zo je tiener jaren te “verspillen”. Ik snap dat het heel lastig gaat zijn, maar als je eenmaal naar een huisarts gaat, ga je je een stuk beter voelen. Ze zullen je serieus nemen, geloof me. Je hoeft het je ouders niet eens te vertellen als je het niet wilt :)). Een drang van willen bewegen na “teveel” eten is eigenlijk een vorm van “overgeven”. Het heet purgeren. Purgeren is dus proberen de kcal kwijt te raken door te bewegen, vasten, overgeven en of laxeermiddelen te nemen. Dus willen bewegen daarna wordt even serieus genomen als overgeven.. De huisarts zal je gewoon wat vragen stellen en kijkt dan of je doorverwezen moet worden en of je een diagnose kan krijgen. Dan moet je dus een vragenlijst invullen.

 

pls zoek hulp, maar doe het op je eigen tempo en als je er klaar voor bent xx

Reputatie 4
Badge +3

Hoi,

ff klein dingetje ik had anorexia en heb een eetstoornis en het is echt kut om te hebben en erg slecht voor je je moet er echt mee ophouden want in het einde word je er dik van want als je anorexia hebt en je gaat normaler eten woord veel vet omgezet in lichaamsvet om het op te spaan mocht je jezelf weer uithongeren wat je beter kan doen is naar een diëtist gaan en zeggen dat je wil afvallen deze zal je vertellen dat je minder vet moet eten maar wel veel brood koolhydraten en calorieën moet binnenkrijgen want geloof het of niet veel sporten en bewegen en veel gezond eten maakt je slank

 

 

1.000 is nog  best veel hoor, ik kom de dag door met 400.

Maar over het onderwerp, ik zou hulp zoeken want het kan wel in een eetstoornis escaleren!

Badge

Lief, ik herken je gevoel maar dit is echt geen grap! 

De tekst is verwijderd omdat deze in strijd was met forumregel 6. Plaats op het forum geen persoonsgegevens.

Reageer