Vraag

Geloven in god

  • 8 May 2019
  • 3 reacties
  • 208 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoiii!!

Ik zou graag christelijk willen worden. Ik hou ervan dat ik ergens in kan geloven wat alleen voor mij is. Dus zegmaar dat de relatie tussen mij en God niemand aan gaat. Mijn hele familie is atheist dus ik ben bang dat ze mij raar gaan vinden. Ik ben ook te antisociaal om naar de kerk te gaan want dat is voor mij een te drukke ruimte vol met vreemde mensen. Ik heb al wel een bijbel en ik zat ook op een christelijke school.
Mijn vraag is: hoe laat ik God weten dat ik christelijk ben? Want ik wil dat ze het weet maar ik wil niet dat ze gaat denken dat ik het doe omdat ik dan ‘anders ben dan alle andere meisjes’ snapt u?

3 reacties

Dit is een geweldig mooie vraag, maar moeilijk te beantwoorden. Omdat er zo veel verschillende achtergronden zijn, van waaruit deze vraag gesteld kan worden. Ben je iemand die nooit iets van de Bijbel gehoord heeft? Heb je misschien helemaal niet een christelijke afkomst? Of ben je iemand die bij de Bijbel is opgevoed, maar het moeilijk vindt om echt in God te geloven. Het zou ook kunnen zijn dat je iemand bent die wel gelooft dat God bestaat, maar het moeilijk vindt om op God te vertrouwen. Je ziet immers zo veel om je heen, wat haaks lijkt te staan op het bestaan van een God die Liefde is. Na deze verkennende opmerkingen wil ik nu proberen om antwoorden te geven.

In de eerste plaats ben ik blij met deze vraag. Jij wilt in God geloven, terwijl er veel jongeren en ouderen zijn, die daar geen enkele behoefte aan hebben. Daarbij moet ik vanuit de Bijbel zeggen dat het niet vanuit onszelf komt als we in God willen geloven. Onze menselijke aard is, dat we liever alles in eigen hand houden en zelf beslissen, dan dat we onszelf helemaal overgeven aan God om op Hem te vertrouwen. Er is niemand die uit zichzelf God zoekt en uit zichzelf in Hem wil geloven.

Hoe komt het dat je in God wilt geloven? Heb je dat verlangen al heel lang, of is dat op bepaald moment gekomen? En als dit laatste het geval is, waren er dan ook omstandigheden waardoor dit verlangen in je hart is gekomen? Dit geldt ook, wanneer je bij de Bijbel bent opgevoed. Je kunt van jongsaf heel veel gehoord hebben vanuit de Bijbel over God, maar toch nooit het verlangen gehad hebben om God echt te leren kennen. Het is de Heilige Geest die in ons hart het verlangen werkt om God te gaan zoeken, om Hem te willen kennen en om op Hem te willen vertrouwen. Daarom kunnen we alleen God de eer en de dank geven, als we in Hem willen geloven.

Wanneer we zeggen dat het “ín God willen geloven” door de Heilige Geest in het hart gegeven is, dan zal duidelijk zijn dat het ook de Heilige Geest is, Die een mens leert om in God te geloven. Met geloven bedoel ik dan: God leren kennen Wie Hij is. De Bijbel als Zijn Woord helemaal aanvaarden, ook al begrijp je niet alles. Op God gaan vertrouwen, dat Hij de enige is Die jou verlossen kan en echt gelukkig kan maken. De Heilige Geest leert ons inzien dat we zelf het doel missen om God te eren en te dienen. Hij leert ons belijden dat we Gods geboden overtreden hebben. Wat een voorrecht om al je verkeerde dingen, al je zonden voor God in het gebed te erkennen en te belijden. Want dan wil de Heere ons al onze zonden vergeven. Hoe? Doordat de Heilige Geest ons op de Heere Jezus leert vertrouwen. Dat Hij in onze plaats aan het kruis wilde lijden en sterven. Dat Hij zo onze zondeschuld betaald heeft en onze zonden bedekt heeft voor Gods aangezicht. Dan ontvangen we vergeving van zonden en geloven we dat we in Jezus Christus eeuwig leven hebben. De Heilige Geest leert ons nog veel meer, te veel om hier te schrijven.

Tenslotte het een kort samengevat antwoord op je vraag. Als jij in God wilt geloven en de Heilige Geest wil jou in God leren geloven, wat moet je dan zelf doen? Pak je Bijbel en lees die Bijbel als het Woord van God voor jou! Bid om de leiding van de Heilige Geest, of je het Woord van God zult verstaan en begrijpen. Zoek mensen op die je de Bijbel kunnen uitleggen. Daarbij heeft de Heere God beloofd dat Hij juist de verkondiging van Zijn Woord, dat wil zeggen de (zondagse) preek, het geloof in het hart wilt werken. De Heere heeft beloofd dat wie Hem zoekt, Hem zal vinden!
heyy,
wat leuk om te lezen!

echter heb ik wel een paar vragen, algemeen kan je natuurlijk in God geloven.
alleen jij zegt meteen christelijk te willen zijn, is dat omdat je deze leerstellingen kent en het daarmee eens bent? of is dat een beetje random?
aangezien je als je een christen bent het wel eens moet zijn met de leerstellingen...

zoals hierboven is een goed begin ervan om in de Bijbel te gaan lezen, dit kan online of in een echte Bijbel, hierdoor verzamel je informatie over God en leer je hem beter kennen.
ik zou ook beginnen met bidden, hierdoor communiceer je met God en creeer je een band met hem.

wat jou misschien heel erg kan helpen, om God en zijn Woord beter te leren begrijpen is een bijbelstudie.
echter weet ik niet of je deze ook bij christenen heb...😅

veel succes met je zoektocht en ik hoop dat je al je antwoorden zal vinden
Heyy

Ik vind het echt super mooi dat je christelijk wilt worden! Ik weet niet of je het al bent maar ja;) Ik ben christelijk en ga naar de kerk. Je kan natuurlijk kijken of er een kleine kerk in de buurt is en dan achterin de kerk gaan zitten want dan kun je snel weg, maar je kan ook online meeluisteren met de kerk. (Dat doe ik namelijk als ik op zondag ziek ben of op moet passen)

Reageer