Flashbacks van dromen

  • 25 February 2018
  • 10 reacties
  • 1178 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi!
De laatste maand is er al een paar keer wat geks gebeurt. Ik wilde er hier een topic over schrijven om te kijken of er mensen zijn die misschien hetzelfde hebben en weten wat het is.
Ik heb deze maand ongeveer 3 keer een soort flashback van een droom gehad. Als ik ergens ben en ik zie iets in mijn omgeving, dit kan letterlijk van alles zijn de vorige keer was het een groot raam, krijg ik een soort trigger. Daarna zie ik opeens niets meer in mijn omgeving en alleen nog maar een bepaald beeld. Dit is iedere keer het beeld geweest van iets wat ik die nacht ervoor heb gedroomd, en dat weet ik 100% zeker. In mijn droom kwam namelijk een heel groot raam voor, en toen ik de dag daarna een groot raam zag zag ik dus weer mijn droom voor me, en ik hoorde niets meer om me heen en ik zag dus alleen nog maar een paar beelden uit mijn droom. Het was heel vaag, het waren een soort flarden. Het duurde echt heel kort, na 10 seconde was ik er weer bij. Ik was daarna een beetje duizelig en ik moest ook even gaan zitten, maar dat was na een paar minuten weer over.
Ik heb dit deze maand dus 3x gehad, maar ik kan me dus van 1x maar herinneren wat ik zag. Bij de andere twee keren zag ik dus weer beelden van een droom, maar gelijk toen ik uit die 'trans' was kon ik me niet meer herinneren wat ik zag, of ik herinnerde me het heel vaag, dus dat het donker was veel zwart etc. Ik wist wel 100% zeker dat ik het beeld dus herkende en dat ik het had gedroomd.
Er bestaat ook zoiets als deja vu, dat weet ik, maar dit is echt geen deja vu. Dat heb ik ook wel eens gehad en dit voelde echt heel anders, dat weet ik heel zeker!
Zijn er mensen die dit herkennen, en misschien weten wat het is? In ieder geval bedankt voor het lezen!

10 reacties

Hoi!

Zelf herken ik dit niet. Het klinkt inderdaad anders dan een deja vu, want jij gaat helemaal op in dat droombeeld.

Het lijkt me niet fijn dit te hebben. Je bent even van de wereld af, en ook al is dat maar voor 10 seconden, dat kan nog steeds gevaarlijk zijn.

Zie je het zitten hier met iemand over te praten? Je ouders, mentor of psycholoog? Een psycholoog zou jou kunnen vertellen wat je hebt, en heeft misschien tips voor jou, i.v.m. hoe je hiermee om kunt gaan.

Groetjes
x
Hey! In ieder geval bedankt voor je reactie :)

Ja, en ik heb er niet persee heel veel last van maar ik ben vooral heel nieuwsgierig. Heb je enig idee waarom het gevaarlijk zou kunnen zijn?

Ik weet niet zo goed of ik dat wil. Ik ben bang dat ze gaan denken dat het hallucinaties zijn of zoiets, dus dat mensen niet gaan begrijpen wat ik bedoel. Ik kan het zelf ook niet zo goed verwoorden namelijk omdat ik het me dus twee keer helemaal niet heb kunnen herinneren en een keer heel erg vaag.
Met gevaarlijk bedoel ik situaties als: je hebt gedroomd van een auto. De volgende dag steek je de straat over, zie je een auto aankomen, en blijf je verstijfd staan omdat je zo'n flashback hebt. Die situaties kunnen gevaarlijk worden.
Ik wil je niet bang maken, en dit is een extreem voorbeeld, maar weten hoe je het onder controle kunt houden lijkt me wel fijn.

Ik vind dat je het hier goed verwoord hebt. Misschien zijn die flashbacks een soort van hallucinatie. Onder 'hallucinatie' vallen vele zaken.

Als je niet wilt praten, hoeft dat niet. Met wat geluk leest iemand dit die dit ook heeft. Ik vermoed dat jij niet de enige bent die dit heeft, dus de kans is groot dat een psycholoog hier eerder over gehoord heeft, of dat ze het kunnen opzoeken.
Oja, daar heb ik nog niet eens over nagedacht. Ja klopt, ik zou het wel graag onder controle willen kunnen houden.
Als het nog veel vaker gaat plaatsvinden, en ik er nog niks over weet denk ik dat ik er met iemand over ga praten, dat lijkt me inderdaad wel handig.

Ik denk wel dat ik eerst ga wachten op iemand die misschien hetzelfde heeft meegemaakt of iemand die er wat meer over weet. Ik denk dat het voor mezelf dan ook fijner is omdat ik dan meer zekerheid heb. Ik ga er op internet proberen er wat meer over te zoeken.

Groetjes!
Je gaat er met iemand over praten wanneer het niet overgaat. Dat vind ik een goed plan. Het onder controle houden lijkt me inderdaad handiger. Die controle is gemakkelijker te behalen als je beter weet wat het is.

Je kunt op het internet zoeken naar personen die dit ook hebben meegemaakt, maar op het internet staat ook veel rommel. Iedereen kan op elk moment iets posten, en lang niet al die info is gecontroleerd. Laat je hoofd niet gek maken met enge verhalen. Hier een reactie afwachten, of met een psycholoog gaan praten, lijkt me het beste.
Jaa, klopt! Ontzettend bedankt voor je hulp!
Ik kom ook maar even meedoen aan deze opgeloste vraag.

Het klinkt redelijk als een déjà vu moment, maar het klinkt net wat anders.
Hallucinaties zijn het denk ik niet, omdat er duidelijk een visuele trigger was.
Voor zover ik weet ben je niet de enige, maar het lastige is dat je net niet kan herinneren wat er aan de hand was.

Wel fantastisch , die hersenen van ons , dat ze ons iets kunnen laten zien waarna we na uren denken nog steeds niet weten wat het is.
Mocht je het willen opzoeken, beperk de criteria tot dromen, want je hebt niets aan het supernatuurlijke of goden bij dit vraagstuk.
Hoi!

Ja ik had ook al niet verwacht dat het iets 'bovennatuurlijks' zou zijn. Ik heb er een tijdje over gegoogled maar ik kon er niet echt een benaming voor vinden tot nu toe. Wel een paar mensen die erover schreven op topics, en bij een paar mensen herkende ik me er wel heel erg in. Ik geloof alleen niet dat er geen benaming voor is, als er zoveel mensen zijn die hetzelfde hebben. Dus ik blijf nog even zoeken, en tips zijn altijd welkom 😉
Hoi,

Ik weet niet of het helemaal hetzelfde is, maar wat ik regelmatig heb ik het volgende:

We kennen het allemaal wel dat je een geweldige droom hebt, maar je moet even plassen. Als je dan vervolgens terugkomt en verder wilt dromen, ben je vergeten waar het over ging. De volgende dag probeer je je droom dan te herinneren, soms lukt dit, soms niet.
Goed, wat ik dus heb: Ik heb een droom gehad. Ik zeg maar wat, het ging over mijn favoriete serie. Ik ben mijn droom vergeten/überhaupt vergeten dat ik een (leuke) droom had. Dan ga ik die serie kijken en opeens komt alles terug. Eerst is het heel vaag, maar dan denk ik verder en verder en dan vormt zich een verhaal wat je kunt plaatsen als je droom.
Het heeft de trigger en je zou kunnen zeggen dat er een trans bij hoort, omdat het moment een soort van intens is?

Wat ik denk is dat jij zoiets hebt, net als ik. Dat die trans gewoon is dat je een moment hebt van 'wow, dit was mijn droom'. Je bent gefascineerd en daardoor afgeleid, waardoor het lijkt dat je van de wereld bent. En verder is het gewoon dat je je droom herinnert.

Das dus mijn theorie:D
Gr. Pin
Ik heb het zojuist megemaakt, ik heb dit al vaker gehad maar vandaag moest ik het gewoon even googlen. Soms als ik rustig ben herinner ik me zomaar een droom en weet ik zeker dat het een droom was vaak vergeet ik na 30 sec wat het was, maar soms blijft het gewoon in me hoofd zitten. Fijn dat ik niet de enige ben ik wil er graag meer over weten

Reageer