Vraag

Eerste keer roken?

• Anonymous
  • 0 reacties
Heyy, ik zou graag een keertje een sigaret willen proberen, (alleen 1X proberen, daarna niet meer) (ik ben 15) ik heb er alleen een paar vragen over:

- hoe kan ik eraan komen?
- ruik ik gelijk na 1X naar sigaretten?
- word ik gelijk verslaafd?
- is het gelijk schadelijk voor je longen? Ik had ergens gelezen dat het 7 jaar duurt totdat je longen weer schoon worden, maar telt die 7 jaar voor 1X roken of op lange termijn roken??

Sorry als deze vragen dom klinken?
Alvast bedankt?❤

10 reacties

Reputatie 6
Badge +12
Hoi !
Eerlijk gezegd ga ik op de andere vragen geen antwoord geven want het antwoord op vraag 3 is ja !
één sigaret op zich is wss niet mega schadelijk , maar zelfs al ben je niet gevoelig voor verslavingen over het algemeen , schrik je er toch van hoor , want na één zegje van oké nog één keer dan , en dan wordt het juist tot morgen ,... en zo ntstaat een verslaving , dus ik raad het je sterk af !
Groetjes , Lot
Hoi!

Zelf kan je geen sigaretten kopen, daar staat een leeftijdsbeperking op. Die leeftijdsbeperking is er niet zomaar, die is er omdat wij, jongeren, de impact van roken sterk onderschatten.
De eerste keer roken ga je waarschijnlijk niet leuk vinden. Je gaat hoesten en ik hoor dat soms de sigaret per ongeluk wordt ingeslikt, maar dat lijkt me niet echt realistisch. Na die eerste keer zeg je waarschijnlijk: 'Die eerste keer was niet leuk, maar ik probeer het nu voor echt!', en dat is het gevaarlijke. Je gaat blijven proberen, tot je er verslaafd aan bent.

Na één keer roken ruik je niet naar sigaretten, zeker als je je tanden goed poets na het roken.

Je zegt dat na zeven jaar je longen weer schoon zijn van de rook, maar dat klopt volgens mij niet helemaal. De rook laat voor altijd sporen na in je longen. Kleine bestanddeeltjes van de sigaret, niet alleen de rook, maar ook chemische rommel die in die sigaret zit, zetten zich vast in de zogenaamde longblaasjes. Dit verhoogt de kans op kanker en andere longziekten.
Andere organen kunnen ook aangetast worden. Je lever moet extra hard werken om de rook uit je lichaam te krijgen.
Daarnaast kunnen je tanden ook aangetast worden. Ze worden geel, soms zelfs een beetje grijs en je krijgt veel sneller gaatjes.

Dit alles krijg je natuurlijk niet van één sigaret, maar de meeste rokers, onder andere mensen die er nu spijt van hebben, maar toch verslaafd zijn, zijn ook begonnen met "maar één sigaret".

Groetjes
x
Hoi,

In principe zou het onmogelijk voor je moeten zijn om aan sigaretten te komen, maar toch lukt het kinderen wel. Wij gaan je daar niet mee helpen.

Ook al vind je de sigaret niet lekker, er bestaat nog steeds een kans dat je verslaafd raakt. Dat kan heel goed op de manier die @100divergent11 benoemd. Ook kun je misschien wel behoefte krijgen aan de nicotine en zo maar door. Er zijn genoeg risico's.

1 sigaret kan best dingen kapot maken. Niet heel ernstig ofzo, maar het draagt een steentje bij.

Gewoon niet doen. Als ik weet dat ik binnen zoveel tijd dood ga of al super oud ben, wil ik het ook proberen om te weten wat het is, maar eerder begin ik der niet aan.

Gr. Pin
Ik ben nu bijna 16, en ik rook. Ik ben begonnen op mijn 15e omdat ik het gewoon een keer wilde proberen. Een aantal vrienden roken ook, maar groepsduel speelde geen rol.

De eerste keer inhaleerde ik niet. Hierdoor deed het geen pijn in me longen. Daarna ging ik het steeds vaker proberen en ging het inhaleren eigenlijk vanzelf.

Aan het pakje kwam ik gewoon via vrienden die het via via weer konden regelen.

Ik zal er overigens niet aan beginnen, maar na 1 sigaret ben je niet gelijk verslaafd of is er gevaar.

Gr ano
Reputatie 7
Badge +17
- hoe kan ik eraan komen?
Je bent te jong, nee dus.
- ruik ik gelijk na 1X naar sigaretten?
Ja, maar dat lijkt mij slecht tijdelijk.
- word ik gelijk verslaafd?
Die kans is aanwezig, maar als je niet begint kun je niet verslaafd raken.
- is het gelijk schadelijk voor je longen? Ik had ergens gelezen dat het 7 jaar duurt totdat je longen weer schoon worden, maar telt die 7 jaar voor 1X roken of op lange termijn roken??
Ja. Ik weet niet precies wat de temperatuur is , maar je verschroeit in feite je luchtpijp en je longen. Daarnaast herstellen je longblaasjes zich niet.
Hoi,ik ben ook bijna 15 en ik had mijn eerste sigaret zo'n 5 maanden geleden en intussen rook ik regelmatig.Het probleem is dat wanneer je eerste sigaret meevalt (zoals bij mij),het niet bij die ene blijft.Nuja,spijt heb ik niet dat ik begonnen ben,ik rook graag.Maar ik weet ook dat het slecht voor je is,die keuze maak je nu eenmaal he.Eraan komen lukt op onze leeftijd alleen door oudere vrienden(bij mij toch).Ruiken doe je wel na het roken,voorlopig hebben mijn ouders nog niks gemerkt denk ik,maar ik neem mijn voorzorgen (deo!!).Succes met het proberen,benieuwd wat je ervan vindt !
*- ruik ik gelijk na 1X naar sigaretten?* Hangt er vanaf hoelang je rookt. Als dat lang is dan ja, zelfs al was je je handen en spoel je je mond. Om de geur weg te krijgen moet je andere kleding aan doen en soms ook douchen.
*- word ik gelijk verslaafd?* Ik heb èèn keer gerookt en ben daar niet verslaafd door geworden. Het smaakt ontzettend vies en je moet heel erg hoesten. Daarnaast voelde ik ook geen 'prettig' gevoel, dus is het bij mij maar op èèn keer gebleven.
*- is het gelijk schadelijk voor je longen? Ik had ergens gelezen dat het 7 jaar duurt totdat je longen weer schoon worden, maar telt die 7 jaar voor 1X roken of op lange termijn roken?* Jep, het is zeker schadelijk voor je longen. Risico op longkanker is als je rookt ook groter. Die zeven jaar betreft volgens mij als je regelmatig rookt voor een bepaald aantal maanden/jaren. Na èèn keer roken zijn je longen niet pikzwart.
*- ruik ik gelijk na 1X naar sigaretten?* Hangt er vanaf hoelang je rookt. Als dat lang is dan ja, zelfs al was je je handen en spoel je je mond. Om de geur weg te krijgen moet je andere kleding aan doen en soms ook douchen.
*- word ik gelijk verslaafd?* Ik heb èèn keer gerookt en ben daar niet verslaafd door geworden. Het smaakt ontzettend vies en je moet heel erg hoesten. Daarnaast voelde ik ook geen 'prettig' gevoel, dus is het bij mij maar op èèn keer gebleven.
*- is het gelijk schadelijk voor je longen? Ik had ergens gelezen dat het 7 jaar duurt totdat je longen weer schoon worden, maar telt die 7 jaar voor 1X roken of op lange termijn roken?* Jep, het is zeker schadelijk voor je longen. Risico op longkanker is als je rookt ook groter. Die zeven jaar betreft volgens mij als je regelmatig rookt voor een bepaald aantal maanden/jaren. Na èèn keer roken zijn je longen niet pikzwart.

Tja,het key-moment is die éérste sigaret he : bij jou viel het niet mee dus is de kans groot dat je het niet meer zal doen,bij mij viel het wél mee (ik hield van de smaak en moest niet of nauwelijks hoesten) en ben het blijven doen
Reputatie 7
Badge +17
Is het dan niet een idee om te gaan stoppen, @Palmboom?
Is het dan niet een idee om te gaan stoppen, @Palmboom?

Nee,ik doe het te graag ,en in mijn vriendengroepje roken de meeste ook,mijn beste vriendin is er trouwens ook mee begonnen

Reageer