Vraag

Creatine gebruiken en extra eiwitten

  • 23 March 2023
  • 4 reacties
  • 90 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey, 

Ik ben zelf een klein jaartje actief in de sportschool. Ik weet niet echt of dit een beetje besproken wordt hier :) Ik doe eigenlijk alleen krachttraining om meer spieren en een betere physique te krijgen.. Maar nu hoor veel mensen die creatine gebruiken en ik vroeg me af of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. Ik wil misschien ook meer aan gaan komen door meer eiwitten te eten, omdat je hierdoor ook meer spiermassa zou kunnen ontwikkelen. Is dit ook een goed idee en klopt dit? En zou proteine poeder dan ook slim zijn? Nogmaals ik weet niet of er hier ook andere gymbro’s zijn :P 

Hopelijk weet iemand wat meer :)

Groetjes Djabbo


4 reacties

Reputatie 1
Badge

Hallo,

Nee de gym community hier is niet zo groot. Ik weet niet veel over creatine, maar wel wat over eiwitten. Je hebt dierlijk en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren.  Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten en noten. Eiwit is een voedingsstof, net als koolhydraten en vet. Eiwit levert (energie) calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. In eiwit zitten aminozuren waar het lichaam niet buiten kan. Zo zijn de aminozuren nodig voor de opbouw van cellen en voor allerlei regelprocessen in het lichaam. Verder helpt een eetpatroon met relatief veel eiwit om op gewicht te blijven. Dat komt doordat eiwit goed verzadigt en belangrijk is om het spierweefsel in stand te houden. Weefsels in het lichaam zijn opgebouwd uit cellen. Alle cellen bevatten eiwit, denk aan de cellen in spieren, organen, het zenuwstelsel, de botten en het bloed. Een volwassene bestaat gemiddeld voor 12 kilo uit eiwit. Het lichaam bouwt dit eiwit op uit aminozuren. Vooral bij kinderen wordt veel weefsel opgebouwd.  Eiwit levert energie: per gram 4 kilocalorieën. Het lichaam kan aminozuren uit eiwit in eten of uit de spieren omzetten in glucose. Dat gebeurt vooral als het over te weinig glucose beschikt. Bijvoorbeeld wanneer je heel lang niets hebt gegeten, of als je heel weinig koolhydraten eet. Maar ook als je meer eiwit eet dan je lichaam nodig heeft. 

 

En dan nu het BELANGRIJKSTE stukje voor jou. 

Kracht en duursporters hebben wat meer eiwit nodig. Het gaan om sporten waarbij de ontwikkeling van spierkracht centraal staat, zoals bodybuilding, kogelstoten en gewichtheffen. De behoefte aan eiwit varieert bij duur- en krachtsporters van 1,5 tot maximaal 2 gram per kilo lichaamsgewicht.

Toch hebben kracht- en duursporters geen speciale eiwitrijke voedingsmiddelen of preparaten nodig. De meeste mensen krijgen al meer eiwit binnen dan ze nodig hebben. Bovendien eten sporters meer omdat ze meer energie verbruiken. Daardoor krijgen ze automatisch meer eiwit binnen. Ook speciale sportdranken met kleine hoeveelheden eiwit zijn niet nodig. Deze sportdranken kunnen in combinatie met voldoende koolhydraten wel bijdragen aan een wat sneller herstel.

Badge

Jo man,  het gaat hier idd niet zo vaak over gymmen enzo maar er zijn er wel een paar, creatine kun je zeker gebruiken maar het is niet echt nodig als je pas kort gaat, maar als je al bijna een jaar gaar kan het zeker. Er zijn best veel geruchten rond creatine maar die zijn vrijwel allemaal niet waar (dit is ook bewezen). Creatine zit sws ook normaal in je lichaam alleen best weinig

Hopelijk heb ik je kunnen helpen en als je nog andere vragen hebt hoor ik het graag!

 

Een groot deel van de tekst is verwijderd omdat deze in strijd is met forumregel 10: Plaats geen  schadelijke (…..) inhoud of links op het forum.

De Kindertelefoon kan niet beoordelen of het gebruik van creatine wél of niet schadelijk is voor jongeren, daarom zijn de uitgebreide aanbeveling en gebruik tips weggehaald. 

Anne - De Kindertelefoon

@WatDoeIkHier en @Gymbro thanks gasten, bedank voor alle info, kan ik echt wel wat mee. Leuk om te zien dat er hier ook anderen zijn die dezelfde interesse delen :)

Badge

Hey Djabbo,

Leuk om te horen dat je actief bezig bent in de sportschool! Het is zeker een onderwerp dat hier besproken kan worden. Als je krachttraining doet om meer spieren en een betere fysiek te krijgen, kan het verhogen van je eiwitinname inderdaad een goed idee zijn.

Eiwitten spelen een belangrijke rol bij spieropbouw en herstel. Ze zijn de bouwstenen van spieren en helpen bij het behoud en de groei van spiermassa. Om spiermassa te ontwikkelen, is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen, vooral na intensieve trainingssessies.

Het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten, zoals mager vlees, vis, eieren, zuivelproducten, en peulvruchten, kan je al helpen om je eiwitinname te verhogen. Als je merkt dat je moeite hebt om voldoende eiwitten binnen te krijgen of als je op zoek bent naar extra gemak, kan eiwitpoeder een handige aanvulling zijn op je dieet.

Eiwitpoeder is een geconcentreerde bron van eiwitten en kan gemakkelijk worden gemengd met vloeistoffen. Het kan je helpen om je dagelijkse eiwitinname te verhogen en kan bijdragen aan spieropbouw en herstel na inspanning . Het is echter belangrijk om te onthouden dat eiwitpoeder gezien moet worden als een aanvulling op een gezond dieet en niet als vervanging voor volwaardige voedselbronnen.

Wat betreft creatine, het is een populair supplement onder krachtsporters vanwege de potentiële voordelen voor spierkracht en prestaties. Creatine helpt bij het vergroten van de ATP-voorraad in de spieren, wat kan leiden tot toename in kracht en prestaties tijdens intensieve trainingen. Het kan dus zeker een overweging zijn als je je krachttraining naar een hoger niveau wilt tillen. Het is echter altijd verstandig om eerst advies in te winnen bij een professional voordat je supplementen gaat gebruiken.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt en dat je hiermee verder kunt in je fitnessreis. Veel succes en plezier in de sportschool!

 

Reageer