Beginnen roken?

• Anonymous
  • 0 reacties
Hey, ik ben Robben en ben 13 jaar oud.
Sinds ik een nieuwe vriendin heb ga ik om met haar vrienden, die zijn iets ouder, en ze roken.(mijn vriendin niet) Hoe vaker ik bij hun ben, hoe meer ik de drang heb om te beginnen roken.. Wat moet ik doen?
Xxx Robben

32 reacties

NIET ROKEN IN IEDERGEVAL je zal er later spijt van krijgen. Roken is zo slecht voor je lichaam, Roken verhoogt de kans op hart- en vaat-ziekten nog meer dan de verhoogde glucosewaarden, hoge bloeddruk, een verhoogd LDL-cholesterol en overgewicht ieder op zich al doen. (Als je al die dingen niet begrijpt het is heeeeel erg kan zorgen dat je nooit meer hetzelfde word) En juist bij type 2 diabetes komen die risicofaen kan leiden tot longkanker en andere soorten kanker. Ik ga er vanuit dat je normaal kan functioneren waarom zou je dat willen verpesten om er bij te horen?
@Celly tis nie om erbij te horen maar gewoon omda ik het zelf will.. en haha ik begreep het wel hoor 😉
Waarom zou je willen beginnen met roken? Een goede vriend van mij is overleden door roken, en begon ook alleen om uit te proberen maar uiteindelijk rookte hij heel veel en heeft toen longkanker gekregen en is daaraan overleden. Dit heeft heel veel invloed gehad op mij, stel je voor dat jij die vriend bent en je gaat dood omdat je gerookt hebt, terwijl je zoveel kan bereiken?
Het is zo dat wanneer je eenmaal ooit een sigaret hebt gerookt, je lichaam er als het ware al 'verslaafd' aan raakt; dat dierlijke instinct zal altijd verlangen naar nog wat nicotine.
Ik zeg niet dat je er niet aan moet beginnen, maar vraag je wel om er goed over na te denken. Je bent nog jong en de kans is groot dat je over een paar jaar spijt krijgt als je ermee zou beginnen.
Zoals hierboven al genoemd is, is roken erg schadelijk voor je lichaam. Echter wil ik er nog aan toevoegen dat het erg nadelig is voor je geest. Afhankelijk zijn van sigaretten kan op sommige momenten erg zwaar zijn en dat moet je je realiseren. Natuurlijk, even lekker een sigaretje roken met je vrienden buiten in de zon is een erg mooi beeld; het is weliswaar niet altijd zomer en lang niet al jouw vrienden roken. Ook komt het wel eens voor dat je goed ziek bent en de gedachte aan een sigaret je al ontzettend misselijk laat voelen, maar het toch voelt alsof jouw lichaam die nicotine nodig heeft. Ook betwijfel ik of jouw ouders er oké mee zouden zijn. Je moet weten dat stiekem roken ook geen pretje is en heel veel stress oplevert.

Het is niet verkeerd om nieuwsgierig te zijn; sterker nog, dit maakt je een normaal persoon. Als je een puber bent wil je nou eenmaal nieuwe ervaringen opdoen en jezelf en de wereld ontdekken. Soms moet je weliswaar even een stapje terugdoen en de situatie vanuit een ander perspectief bekijken.
Roken
Nooit aan beginnen
@Celly omda ik het gewoon wil! Ik heb een drang en ik weet nie waarom...
@Annebritt wat mijn ouders ervan vinden, maakt mij niks uit.. Ik ben toch nooit thuis
@Angovis waarom nie?
@Annebritt wat mijn ouders ervan vinden, maakt mij niks uit.. Ik ben toch nooit thuis

Waarom ben je nooit thuis?
@Annebritt ik ben altijd bij mijn vrienden kvertek smorges om 7 en ik kom trug om 11
@Annebritt dusja waaromzou ik me dan zorgen maken over wa mn ouders zeggen?
@Annebritt ik ben altijd bij mijn vrienden kvertek smorges om 7 en ik kom trug om 11

Hmn... Oké.
Hoe dan ook, als je ervan overtuigd bent dat het de juiste keuze is om te gaan roken, is het aan jou om die beslissing te nemen. Wat anderen hiervan vinden, is dan maar iets waar je mee moet leren leven.
Ik raad het je niet aan, maar jij bent de enige die kan en mag beslissen over wat je doet met je eigen lichaam.
@Annebritt
Kwil gewoon alles vergeten, ik haat thuis zijn, ik bedoel ik ben noooit thuis en denkt ge da men ouders da kunnen schelen? Mijn beste vriend is zo ook aant roken geraakt en hij lijkt.nu veel blijer enzo
@Annebritt
Kwil gewoon alles vergeten, ik haat thuis zijn, ik bedoel ik ben noooit thuis en denkt ge da men ouders da kunnen schelen? Mijn beste vriend is zo ook aant roken geraakt en hij lijkt.nu veel blijer enzo

Je moet absoluut niet denken dat roken je beter laat voelen. Natuurlijk, door bepaalde stofjes kun je je wat relaxter voelen in je lichaam, maar het is niet zo dat je je er opeens blij door gaat voelen, of dat jouw thuissituatie opeens verbetert.
Ik begrijp heel goed dat je iets zoekt waar je je wat gelukkiger door gaat voelen. Ik ben er echter wel van verondersteld dat roken voor dit probleem niet de juiste oplossing is. Sterker nog, ik denk dat het alleen nog maar meer gedoe op gaat leveren; denk aan schulden, verslaving, of wantrouwen.
Wat ik wel vind, is dat je inderdaad iets moet gaan zoeken. Iets wat afleiding geeft betreft jouw situatie thuis. Heb een leuke hobby? Zit je op een sport? Ik denk dat dat de dingen zijn waar je je uiteindelijk oprecht beter door kunt voelen.
En ik weet natuurlijk niet hoe ernstig het er bij jou thuis aan toe is, maar als je aangeeft dat je je niet goed voelt thuis is dit misschien iets om over te praten met iemand. Als jongere zou je je namelijk vertrouwd en veilig moeten kunnen voelen in je eigen huis en wanneer dit niet het geval is moet hier iets aan gedaan worden.
@Annebritt
Ik weet het nie.. Tis thuis eig echt wel erg.. Een hobby? Denk ge da men ouders da willen betalen? Dan heb je het mis.. Ik praat er vaak over met mn vrienden maja zij kunnen ook niets doen he
@Annebritt
Ik weet het nie.. Tis thuis eig echt wel erg.. Een hobby? Denk ge da men ouders da willen betalen? Dan heb je het mis.. Ik praat er vaak over met mn vrienden maja zij kunnen ook niets doen he

Hebben jullie thuis een muziekinstrument? Misschien kun je daarop muziek leren maken door middel van YouTube. Je kunt leren tekenen, lezen, schrijven, verven, ga maar door! Je kunt ook een hobby hebben zonder daar handen vol geld aan uit te geven. Afspreken met vrienden de hele dag kan ook een goede afleiding zijn, maar de vraag is of dat genoeg is. Soms heb je even wat tijd nodig om tot jezelf te komen.
Tja, als je aangeeft dat het thuis niet goed gaat raad ik je toch echt aan om naar een volwassen iemand toe te gaan om aan te geven dat je hulp nodig hebt. Een paar gesprekjes kunnen misschien al genoeg zijn en anders gewoon wat intensievere hulp. Ik hoop oprecht dat je dit aan durft te gaan, want ik gun het je heel erg dat je in een gezonde gezinssituatie op kunt groeien.
@Annebritt
Aan wie zou ik nu hulp moeten vragen? Buiten men vrienden en zus hebk niemand!
Hey,
NOOIT BEGINNEN MET ROKEN! Heb je op school een docent/mentor die je vertrouwt of een vertrouwenspersoon? Met hen kun je hier over praten.
Zoals Annebritt zegt, zoek een hobby. Dat hoeft niet duur te zijn. Je kunt ook bijvoorbeeld gaan hardlopen of gaan kleuren (ja, klinkt kinderachtig maar het is heel ontspannend) Dat kost geen geld en dan doe je wel wat...
Hey,
NOOIT BEGINNEN MET ROKEN! Heb je op school een docent/mentor die je vertrouwt of een vertrouwenspersoon? Met hen kun je hier over praten.
Zoals Annebritt zegt, zoek een hobby. Dat hoeft niet duur te zijn. Je kunt ook bijvoorbeeld gaan hardlopen of gaan kleuren (ja, klinkt kinderachtig maar het is heel ontspannend) Dat kost geen geld en dan doe je wel wat...

@Never_Alone Neen, ik heb echt alleen mijn vrienden en zus. Op school heb ik door mijn gedrag alles verpest. Ik weet niet, ik denk niet dat sport iets voor mij is en ik ben super niet creatief enzo...
Hey,
Je weet wat ik eerder heb aangegeven en daar sta ik nog steeds achter, ik snap dat je het moeilijk thuis hebt ik gooi al mijn frustratie uit bij mijn vechtsport (karate), ik ram er lekker oplos en dan ontspan ik. Ik zie altijd de gene voor me die me boos/emotioneel maakt :p
Ik bedoel hier niet mee dat je andere niet random mensen moet gaan slaan btw.
Je zegt dat sport niks voor jou is, ik dacht precies hetzelfde, ik had echt een hekel aan sport, je word er alleen maar moe van dacht ik.
maar opgeven moment dacht ik waarom ook niet? Proberen kan geen kwaad
Mijn ouders betalen mijn sport ook niet trouwens,
via verschillende sites zijn er sponsoren die jou en andere kinderen willen helpen. Om toch te kunnen sporten.

ik denk dat dat ook handig is voor jou. Ik heb een aantal sites gevonden waar sponsoren zijn om je sport te kunnen beoefenen, meestal geven ze je alleen geld als je ouders van een uitkering leven, maar als je uitlegt wat er aan de hand is zullen ze het misschien begrijpen, het zal moeilijk zijn om het te vertellen maar uiteindelijk heb je er iets veel beters voor terug.
Je kan om te beginnen gewoon hardlopen in jou buurt, en als je verder wilt krantenwijk lopen je bent oud genoeg voor een baantje.
Probeer de knop om te draaien :8

Link 1:
http://www.jeugdsportfonds.nl

Link 2:
http://scholieren.nibud.nl/scholieren/inkomsten/extra-geld.html
@Celly Bedankt voor de goede moed!
Geen probleem, ** geeft nu een virtuele knuffel** 😛
@Celly dankje, ik zou gewoon graag terug de oude worden
Reputatie 7
Badge +17
Niet met haar vrienden omgaan?
@Menspersoon
Ehm nee, dat zijn nu mijn beste vrienden geworden he..

Reageer