Vraag

Antidepressiva voorgeschreven

  • 6 March 2023
  • 6 reacties
  • 100 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Hoi, ik heb dus slaapproblem dat ik vaak moeilijk inslaap en doorslaap, Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest en die heeft mij het medicijn fluoxetine voorgeschreven. Dat is dus een soort antidepressivum. Maar ik ben zelf totaal niet depressief en heb ook geen andere mentale problemen ben voor de rest mentaal helemaal gezond dus het enige waar ik last van heb is slecht slapen. En heb ook gelezen dat antidepressiva bijwerkingen kan hebben die ik zelf liever niet wil hebben want die zijn nogal naar. Moet ik het nemen antidepressiva?? Nogmaals ik ben totaal niet depressief en heb ook geen andere mentale problemen alleen het slecht slapen dus wat moet ik hiermee? Toch maar niet nemen of wel?


6 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Als je twijfels hebt moet je dat met zsm met je huisarts bespreken. En nog ff wachten met gebruiken. Je mag ook altijd een medicijn weigeren. Dat is je recht als patiënt.

Als je zoekt op bijwerkingen van fluoxetine kom je ook slapeloosheid tegen. Wel raar dat je dat dan juist krijgt voorgeschreven.

 

Reputatie 4
Badge +1

-onnodige quotes verwijderd-

Ja klopt, ik heb ook gelezen op een ander artikel dat antidepressiva vaak off label wordt voorgeachreven. Voor slecht slapen ook en daar is het niet goed voor geregistreerd stond op dat artikel. Ik ga het maar niet doen want ik wil liever geen bijwerkingen hebben, en denk ook niet dat het me verder gaat helpen.

Reputatie 7
Badge +15

Je kan ipv al die rotzooi aan medicijnen (eerst) eens huis, tuin en keuken producten gebruiken. 
 

wat warme melk voor het slapen, of thee… of een muziekje… 

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +17

Als je twijfels hebt moet je dat met zsm met je huisarts bespreken. En nog ff wachten met gebruiken. Je mag ook altijd een medicijn weigeren. Dat is je recht als patiënt.

Als je zoekt op bijwerkingen van fluoxetine kom je ook slapeloosheid tegen. Wel raar dat je dat dan juist krijgt voorgeschreven.

 

Ja klopt, ik heb ook gelezen op een ander artikel dat antidepressiva vaak off label wordt voorgeachreven. Voor slecht slapen ook en daar is het niet goed voor geregistreerd stond op dat artikel. Ik ga het maar niet doen want ik wil liever geen bijwerkingen hebben, en denk ook niet dat het me verder gaat helpen.

Heb ook nog wat gezocht en het blijkt dat de werking van antidepressiva bij slapeloosheid idd nog helemaal niet bewezen is. Heel verstandig dat je het niet doet.

Reputatie 7
Badge +9

-onnodige quotes verwijderd-

Jup ik heb het ook gelezen

Reputatie 7
Badge +14

hoi @Imhot ,

 

het is natuurlijk jouw goed recht om voorgeschreven medicijnen niet in te nemen, maar dan denk ik dat het wel zo handig en netjes is om jouw huisarts (of wie die medicijnen heeft voorgeschreven) hiervan op de hoogte te brengen. Dan kan hij/zij jouw vragen aanhoren en meer uitleg te geven en misschien is er een alternatief. Het gewoon niet innemen van de medicijnen kan een verkeerd beeld geven aan de huisarts. Als de klachten bijvoorbeeld blijven aanhouden of erger worden of als er andere klachten bij komen, terwijl hij/zij denkt dat jij de voorgeschreven medicijnen inneemt kan dat voor een rare situatie zorgen.

Bespreek het gewoon met de huisarts of voorschrijvende arts.

 

Ik ken jouw situatie natuurlijk niet behalve dan wat je in dit topic hebt geschreven, maar ik kan me voorstellen dat de arts dit middel heeft voorgeschreven om de volgende reden:

 

  • Fluoxetine zorgt voor een betere stemming en het maakt u minder angstig.
    Hierdoor piekert u minder, heeft u minder moeite met slapen, bent u minder prikkelbaar en trilt u minder.

bron: https://www.apotheek.nl/medicijnen/fluoxetine

Artsen weten uit de praktijk meestal wel in welke gevallen welke medicijnen gebruikt kunnen worden en natuurlijk worden ze ook in andere gevallen gebruikt en aan alle medicijnen zitten bijwerkingen. Het is altijd een afweging die de dokter maakt tussen werking en bijwerkingen.

 

Ik zou het gewoon bespreken en jouw zorgen uitspreken over dit geneesmiddel en dan komen jullie vast tot een oplossing.

 

Slaap lekker voor straks.

 

Gr. MickeyMouse

 

Reageer