Vraag

Anorexia

  • 8 January 2019
  • 1 reactie
  • 138 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Mijn situatie is best ingewikkeld.
Ik heb al 3 jaar een probleem met eten. Ik vind mezelf dik en probeer zoveel mogelijk maaltijden over te slaan. Sinds 2 jaar heeft mijn zus anorexia en zij is ook al meerdere keren opgenomen in ziekenhuizen en klinieken. Ook heeft mijn zus al 2 zelfmoordpogingen gedaan. Ondanks dat ik weet wat er allemaal kan gebeuren blijf ik zoveel mogelijk maaltijden overslaan. Dit is alleen heel moeilijk als mijn zus thuis is omdat het dan extra opvalt als ik niks eet. Vandaar dat ook nog niemand het heeft opgemerkt. Toch blijf ik me dan zo schuldig voelen omdat ik zoveel eet. Ondanks dat ik weet dat ik helemaal niet zo heel erg dik ben blijft het gevoel me toch altijd achtervolgen. Ik heb al meerdere keren geprobeerd om gewoon normaal te eten maar ik val altijd terug in mijn oude patroon. Ook denk ik zelf steeds vaker aan of het leven wel zin heeft. Eigenlijk is de enige reden dat ik nog geen zelfmoord heb gepleegd dat ik het mijn omgeving niet kan aan doen. Ik weet dat mijn zus dan een ontzettend diepe dip krijgt (al meer van haar vriendinnen hebben zelfmoord gepleegd).

Ik wil absoluut geen hulp. Mijn ouders en op school hebben ze het al heel moeilijk met mijn zus en mijn vriendinnen hebben ook allemaal problemen waardoor ik ze niet wil opzadelen met mijn probleem.

Wat kan ik doen om toch te proberen weer zin te krijgen in het leven en om gewoon normaal te eten?

1 reactie

Hey!

In jouw omgeving hebben meerdere mensen heftige problemen, en nu heb jij ook problemen met eten.
Je wil absoluut geen hulp omdat iedereen het al heel druk heeft met hun eigen problemen of die van je zus.
Wat naar dat jij je zo voelt!
Ik denk echter dat jij heel goed moet onthouden dat jij zeker evenwaardig bent aan al die andere personen en dat jij dus zeker ook hulp verdient!
Als je het niemand durft et vertellen in je directe omgeving dan kun je het best contact opnemen met een andere hulpverlener. Bijvoorbeeld de huisarts, een psycholoog, leerlingenbegeleiding, mentor,...
Ik denk trouwens ook dat hoewel je ouders het al heel druk hebben met je zus echt wel voor jou zullen klaar staan, ze zien je graag en willen dat het met al hun kinderen goed gaat.

Hier vind je enkele tips om terug levenszin te krijgen, maar ik denk echt dat het zou baten om ook professionele hulp te krijgen. Momenteel heb je het gevoel dat je nergens terecht kan, en dat s niet fijn, professionele hulp kan er naast eetproblemen etc. te proberen verhelpen ook voor zorgen dat jij je terug beter in je vel voelt, en ervoor zorgen dat jij je gehoord voelt.

Om terug te leren goed eten kun je het beste stap per stap beginnen, je kunt ook een lijstje maken met alle voordelen van goed eten (en alle nadelen aan eetproblemen).
Verder geeft deze site heel goede adviezen in verband met eetproblemen.

Ga ervoor! Jij verdient beter dan je zo rot voelen!

Groetjes
Lot

Reageer