Vraag

Afvallen; terugval voorkomen

  • 28 April 2019
  • 6 reacties
  • 150 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey, ik was voor de vakantie al een tijdje aan het afvallen. Ik was al 7,5 kilo afgevallen, maar ben weer 3,5 kilo aangekomen sinds de vakantie. Het helpt ook niet echt dat ik van m'n ouders per se (met hun) moet ontbijten en lunchen. Normaal als het geen vakantie is eet ik alleen 's ochtend een boterham met leverworst en bij het avond eten wat de pot schaft. En dan komen mijn ouders 's avonds weer met allemaal ongezonde snacks, maar als daar niks van eet denken ze dat ik aan het afvallen ben, en dat wil ik niet.
Ik beweeg best veel per dag:
60 min fietsen naar school (maar dus niet in de vakantie)
30 min hond uitlaten
30 min trampo
En ik voetbal 3 keer per week.
Ook slaap ik 's nachts met het raam open en zonder dekens, dat schijnt ook te helpen. Dan moet je lichaam meer moeite doen (verbranden) om het warm te houden.

Heeft iemand miss nog andere tips om een terugval tegen te gaan? Of wilt iemand afval ervaringen delen?

6 reacties

Hey!

Ik lees in een ander topic van je dat je gewicht eigenlijk gezond (en eerder laag) is.
Het is niet nodig om af te vallen in dat geval.
Waarom wil jij graag nog meer afvallen? Wat is je BMI momenteel?

De beste manier om af te vallen is gewoon gezond eten en voldoende (maar niet te veel) bewegen.
De beste manier om niet terug te vallen is echt om niet te weinig te eten. Als je een normaal voedingspatroon hebt heb je minder risico om plots een eetbui te krijgen, als je te weinig eet is daar veel meer kans toe.

Waarom wil je niet dat je ouders weten dat je aan het afvallen bent? Dat is wel iets waardoor ik me wat zorgen maak over het feit of je niet meer wilt afvallen dan goed voor je is...
Ik vraag me ook wat af rond je tip van met het raam open slapen, namelijk waar deze vandaan komt.
Deze vraag stel ik omdat dit maar zelden voorkomt op reguliere sites over afvallen en veel vaker opduikt op zogeheten pro-ana sites.
Ik zou je ook niet aanraden om dit te doen.

Je kan best eens langs een diëtist of huisarts gaan om te vragen of het nodig is om af te vallen. Als dat effectief het geval is kunnen ze jou ook tips geven. Als dit niet nodig is raad ik je aan te proberen stoppen met afvallen.
Probeer vooral gezond te leven (voldoende variatie in eten, voldoende sporten, niet roken,...), dat is de beste manier om gezond te blijven.

Groetjes
Lot
Hey,
De reden waarom ik wil afvallen is omdat ik dikke benen en een lelijke buik heb. En als ik wat afval geeft me dat 'kracht'; dan heb ik weer een doel bereikt. Mij BMI is nu 17,0. Die tip van het raam heb ik op insta voorbij zien komen.
En de reden waarom ik niet wil dat mijn ouders het weten is omdat zij echt overbezorgd zijn.
Bedankt voor je tips!
Een BMI van 17 is aan de lage kant, hoewel andere bronnen het ook als ondergewicht kunnen benoemen.
Het is dus niet per se aan te raden om verder af te vallen.
Als je dan ontevreden bent over je lichaam, dan zou je bijvoorbeeld naar de sportschool kunnen gaan.

Om te voorkomen dat jij zomaar aankomt zult je een dieet moeten vormen dat vol te houden is.
Dat betekent dus niet zo'n mager ontbijt wat je nu hebt.

Hoe leuk het ook mag zijn, ik denk niet dat het echt voordelig is om je kamertemperatuur te verlagen, om zo meer energie te gebruiken.
De enkele onderzoeken die men heeft kunnen en mogen doen over uithongering laten ook zien dat je lichaam in staat is om je hier op aan te passen.
Oftewel, op langer termijn kan het zijn dat je minder afvalt en dat het merkbare effecten heeft, maar daar ga ik niet op in.
Wat het wel betekent is dat je mogelijk geleidelijk een ander dieet moet nemen, omdat je lichaam die extra caloriën op zal slaan, denkend dat het binnenkort weer minder binnen zal krijgen.

In ieder geval is het verstandig om dit eens met je huisarts of een diëtist te bespreken, omdat die er natuurlijk meer over weten dan een of ander random persoon op het internet.
Ik zal wel zeggen dat je niet altijd dingen wat op internet staat niet altijd ze geloven wat hun zeggen.. vooral die raam.. dat vind ik niet erg handig.. je moet warm blijven, anders gaat dat niet goed.. dat is wel wat ik zeg.. ik ben geen dokter of war dan ook.. maar toch niet doen met die raam open.. vooral buiten is het ijskoud.. je kan echt wel onderkoeld raken.. weet zelf niet of dat echt gebeurt.. maar het heeft wel grotere kans dat je KAN onderkoeld raken met die raam open, dekens weg, en kou van buiten en komt in je kamer..

Maar denk echt wel extra na of dit echt iets is dat het zal werken en goed is voor je gezondheid en jezelf.. en oja, je kan ziek worden ook door te veel kou..

Ik zeg het alleen om zo dat je ook wel de juiste keuze kan maken en niet alleen maar kan denken wat andere mensen zeggen waarvan het leugens zijn.. neem dat niet al te sirieus omdat ik je niet ken.. maar toch, wie weet.

Maar denk wel goed na oke, ik maak me wel wat zorgen als je die raam open doet en je gezondheid kan achteruit gaan en ziek woorden.

Ik zeg het alleen maar.
Hopelijk dat je niet boos of geiriteerd wat raakt als je dit leest..
EN sorry als ik je wat geïrriteerd heb gemaakt wat ik zei.. sorry nog maals.
EN ik vind mezelf erg dik door het blijven eten door depressie of irritatie etc.
Ik denk dat ik wel iets van 70 weeg op mijn gevoel... ik dacht echt vroeger dat door veel eten dat ik toch bleef slank zijn enzo.. maar dat niet zo was, ik was ook wat teleurgesteld dat ik toch op een dag vroeger dat ik 3broodjes met choco pasta at... heb nog steeds spijt ervan dat ik dat deed..

Maar ik ben toch goed als ik ben..
Wel vaak onzekerheid over mijzelf.. maar toch goed als ik ben..

Gr. Jade
Reputatie 3
Badge

hoi ik weet dat dit gesprek al 4 jaar geleden plaatsvond maar ik herken mijzelf hierin dat heb ik wel vaker maar hierbij echt heel rg speciefiek niet beledigend bedoeld ofzo maar op welke manieren viel jij af? is het je al gelukt om beter te worden? zo ja hoe? ben je nu blij met jezelf?

Reageer