Vraag

Afscheiding


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

Ik heb een dringende vraag. Ik ben 14 jaar en nog niet ongesteld geworden (mijn moeder was ook pas laat ongesteld). Maar dat is niet het probleem. Toen ik een paar dagen geleden naar het toilet ging vond ik iets wits in mijn onderbroek. Nu weet ik dat dat afscheiding is en dat het volkomen normaal en gezond is zolang het maar wit is en niet vies gaat ruiken. Maar ik ben hierdoor echt ontzettend onzeker geworden en ik heb de hele tijd het gevoel dat ik een soort van in mijn broek plas en dat dan heel mijn onderbroek vies is. Ik ga daarom ook om de kwartier naar het toilet om mijn onderbroek te controleren. Ik heb dus echt het gevoel dat ik niet meer ‘normaal’ kan leven en dat ik dus niet meer gewoon lekker kan gaan zwemmen of iets doen zonder dat ik er last van heb of eraan denk. Ook loop ik met heel veel vragen rond en ik hoop dat iemand die voor mij kan beantwoorden zodat ik me iets beter voel:

  1. Kan je doorlekken door afscheiding?
  2. Heb je afscheiding elke dag je hele leven door? Of is het net als ongesteld zijn dat je het 1 keer in de maand hebt voor een weekje?
  3. Wat kan je ertegen doen als je het vervelend vind dat je onderbroek vies kan worden?

Bedankt voor het lezen van dit ontzettend lange bericht. Groetjes!


11 reacties

Hoi

 

Zoals je al zei, is afscheiding heel normaal. Het is een teken dat je lichaam zichzelf goed schoon houdt. Echter kan het inderdaad wat onprettig voelen, zeker als dit nieuw voor je is. 

 

Hoewel het soms aan kan voelen alsof je veel afscheiding verliest, is de kans klein dat je doorlekt. Meestal zal je enkel een natte vlek in je onderbroek vinden, maar is die vlek niet zichtbaar op je kleding. 

 

Velen merken dat je afscheiding door de maand heen verschilt van tijd tot tijd. Rond je ovulatie, da’s je eisprong, hebben sommigen bijvoorbeeld wat meer last van afscheiding. Echter is ook dagelijkse afscheiding heel normaal. 

 

Als je het natte gevoel in je onderbroek erg storend vindt, zou je inlegkruisjes kunnen dragen. Dat zijn kleine, klevende “doekjes” die je in je onderbroek doet. Het inlegkruisje absorbeert de afscheiding, waardoor jij je daarbeneden droog en fris voelt. 

 

Moest je kiezen voor het dragen van inlegkruisjes, ga je best op zoek naar inlegkruisjes met zo min mogelijk chemische stofjes in. Blijf bijvoorbeeld weg van de inlegkruisjes met een bloemengeurtje; geur- en kleurstoffen zijn niet gezond voor je.

 

Overweeg eventueel ook om enkel inlegkruisjes te dragen op de momenten waarop je het huis verlaat, zodat je de overige tijd gewoon zonder inlegkruisje rondloopt. Het is namelijk van belang dat alles daarbeneden wat kan ademen, en dat ademen lukt minder vlot met een inlegkruisje in. 

 

Gr. Kenshin

Bedankt voor de fijne uitleg!

Maar je hebt dus wel eigenlijk altijd afscheiding? Ik hoopte eigenlijk dat je een week afscheiding zou hebben en dan de hele maand niet meer (net zoals je ongesteld bent).

 

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon i.v.m. overzichtelijkheid forum

Dat verschilt wat van persoon tot persoon. Sommigen hebben maar enkele dagen per maand last van afscheiding, terwijl anderen er vrijwel elke dag wel wat van merken. Je went er echter best aan hoor. Ook zou het kunnen dat je nu wat meer afscheiding hebt dan anders, aangezien je hormonen door de puberteit wat op hol slaan. Het gebeurt weleens dat afscheiding doorheen de jaren minder wordt. 

 

Gr. Kenshin

Oké, heel erg bedankt!

 

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon i.v.m. overzichtelijkheid forum

Hoi soyeonx,

Volgens mij zitten wij een beetje in dezelfde situatie. Ik ben ook 14 jaar oud en heb ook last van afscheiding. Gelukkig ben ik er iets minder onzeker over dan jij, aangezien ik al mijn vragen kwijt kan bij een bepaalde vriendin. Zij is een hele goed vriendin van me, wel iets jonger, maar is al bijna een jaar ongesteld. 

Zoals ik net al zei heb ik ook last van afscheiding, wat bij mij ook wit is. Het is erg vervelend, maar ik heb een oplossing gevonden! Ik doe een inlegkruisje in. Dat is hetzelfde als maandverband, maar dan dunner en bedoelt voor kleinere hoeveelheden. Het werkt tot nu toe prima, want dan voel ik me ook minder vies aangezien ik dan niks nats meer in mijn onderbroek voel. Misschien denk je nu “hoe kom je dan aan die inlegkruisjes?” Ik heb het vertelt tegen mijn moeder en gebruik ze gewoon van mijn moeder (wat ze weet). 

Zelf heb ik al ongeveer een jaar last van afscheiding. Dat betekent dat mijn lichaam zich (helaas) aan het klaarmaken is voor mijn eerste menstruatie. Maar omdat ik het al een jaar heb, dacht ik “is dit wel goed? is dit wel gezond? hebben meerderen mensen het zolang?” Toen ben ik dus naar die vriendin gegaan en ze zei dat zij precies hetzelfde heeft gehad.  Ze kreeg een jaar lang afscheiding en na dat jaar werd ze ongesteld. Aangezien ik het nou ook al bijna een jaar heb, kan het dus zijn dat ik elk moment ongesteld ga worden. Ps: niet iedereen heeft een jaar van tevoren afscheiding. Sommigen hebben het alleen de avond van tevoren en anderen een week of een jaar. Dat kan dus heel erg verschillen. 

Dan nu de drie vragen even beantwoorden:

  1. Kan je doorlekken door afscheiding? Volgens mij niet echt doorlekken, want vaak zijn het maar kleine hoeveelheden.
  2. Heb je afscheiding elke dag je hele leven door? Of is het net als ongesteld zijn dat je het 1 keer in de maand hebt voor een weekje? Volgens mij heb je afscheiding een dag, een week, of een jaar totdat je voor de eerste keer ongesteld wordt. Zodra je aan het menstrueren bent, kan je nog wel tussendoor afscheiding krijgen, bijvoorbeeld als je menstruatie net begint of net afgelopen is.
  3. Wat kan je ertegen doen als je het vervelend vind dat je onderbroek vies kan worden? Ik doe inlegkruisjes in. Het voelt alleen wel een beetje als een luier aan, maar het werkt heel goed en het is ook nog eens een stukje higienischer, aangezien de afscheiding in het inlegkruisje wordt opgenomen. 
     

Ik hoop dat ik je goed heb kunnen helpen en sorry voor het lange bericht… (:

- Anoniempje_2005

Heyhoi @Anoniempje_2005,

Ik wou dat ik zo’n goede vriendin had waar ik open mee over kon praten. Ik vind dit soort onderwerpen namelijk best we beschamend (ook al heeft iedereen het). Ik heb bijvoorbeeld mezelf echt 2 weken klaar moeten maken om een scheermesjes aan mijn moeder te vragen. Uit eindelijk heb ik het gevraagd en ze was super aardig en behulpzaam, maar ik stond gewoon te trillen. Ik ben zo’n watje! Dus ik durf al zeker niet uit te leggen waarom ik inlegkruisjes nodig heb, maar ik vind het fijn als ze het weet en wil het niet achter haar rug om kopen (ik durf het eigenlijk ook niet alleen te kopen).

Maar echt super erg bedankt voor je bericht. Je hebt alles heel fijn uitlegt en het maakte me helemaal niks uit dat het zo’n lang bericht was! Bedankt voor je tijd.

Groetjes soyeonx.

Reputatie 1
Badge

Hey soyeonx ,

 

even wat over mezelf: ik ben 13 (bijna 14) en ben nu ong 1,5 jaar ongesteld

zoals je zelf ook al zei is de afscheiding heel normaal, de meeste meiden/vrouwen krijgen hier mee te maken. De afscheiding die je ziet komt doordat het zichzelf daar onder een soort van aan het schoon maken is. Je vagina reinigt zichzelf en daar is je afscheiding het bewijs van. Het zit namelijk vol met bacteriën en dode cellen. Dit klinkt niet heel smakelijk maar ja het is wel een goed tekenen dat alles daar onder goed werkt ;).

 

Over dat je bang bent dat je doorlekt: ik denk niet dat dat snel zou gebeuren, als je er echt heel bang voor bent zou je iets in je onderbroek kunnen leggen; maandverband, inlegkruisje of als je dat niet hebt zou je ook wc papier kunnen gebruiken en dat in je onderbroek leggen.

 

ik zag net dat je zei dat je het niet fijn vind om met je moeder dit soort dingen te bespreken, zoals vragen om een inlegkruisje. Je moeder is zelf ook door deze tijd gegaan, die heeft dit ook allemaal mee gemaakt, ik zelf vind het niet erg om met mijn moeder hierover te praten omdat ik weet dat zei dit ook niet erg vind. Ik denk dat het misschien fijn is om met je moeder over dit soort dingen te praten en stel je vind dat echt niet fijn, kijk dan hoe vriendinnen er op reageren, maken ze er een lacherig onderwerp van of gaan ze serieus het gesprek met je aan. Grote kans dat dat eerste niet zou gebeuren, grote kans dat hun ook vragen hebben die ze aan iemand willen stellen maar niet durven, voor meiden is het nog steeds een heel groot taboe om over dit soort dingen te praten. Terwijl het eigenlijk de normaalste zaak ter wereld is!

 

oeps dit is een redelijk lang bericht hihi ik hoop dat ik zo je vragen heb beantwoord en als je nog vragen hebt dan hoor ik het nog wel! 

 

xxx 

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon.

 

Heyhoi @anoniempjuhh123,

heel erg bedankt voor je bericht! Dit heeft me weer wat extra moed gegeven.

Ik vind het gewoon een naar vooruitzicht dat ik heel mijn leven nog afscheiding ga hebben. Ik wil zo graag de tijd terug draaien en gewoon weer zonder zorgen iets gaan doen zonder dat ik elke keer denk dat mijn onderbroek vies is.

Ik ga mijn moed bijeen schrapen en het misschien met mijn moeder overleggen. Ik houd jullie op de hoogte!

En je hoeft je niet te verontschuldigen voor het lange bericht. Ik vind lange berichten juist super fijn. Bedankt!!

Groetjes soyeonx.

Reputatie 1
Badge

Ik vind het gewoon een naar vooruitzicht dat ik heel mijn leven nog afscheiding ga hebben. Ik wil zo graag de tijd terug draaien en gewoon weer zonder zorgen iets gaan doen zonder dat ik elke keer denk dat mijn onderbroek vies is.

je zult er vanzelf aan gewend raken! Na een tijdje zal het de normaalste zaak van de wereld voor je zijn. Dus geef het de tijd, geef ook jezelf de tijd om er aan te wennen en maak je jezelf er ook niet te druk om. Ieder meisje krijgt hier vroeg of laat mee te maken.

xxx

Bedankt dat je de tijd voor me neemt @anoniempjuhh123. Dit heeft heel erg geholpen! Bedankt!

Groetjes soyeonx.

 

Reputatie 1
Badge +1

Onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon.

Reageer