14 (bijna 15) en 1,50 cm groot

  • 29 June 2020
  • 8 reacties
  • 196 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

Ik ben een meisje van 14 en word eind augustus 15. Het probleem is dat ik de oudste van de hele klas ben, maar ook de kleinste. En dat is al heel mijn leven lang! Zoals de titel al zegt ben ik dus 1,50 cm groot, terwijl ik bijna 15 word… In de brugklas ben ik op het schoolplein wel eens nageroepen met “kom jij uit groep 6 of zo?" Op dat moment zelf lachte ik het maar weg en deed het me niet zoveel, maar nu bedacht ik me dat dat eigenlijk niet normaal is. Ik voelde me vaak onveilig als ik in m'n eentje door de schoolgangen moest lopen toen ik nog in de brugklas zat. (Ik zit nu in de 2e van de middelbare.) Ik doe VWO, dus er lopen ook nog eens zesdejaars rond, die dus iets van 17/18 jaar oud zijn en dus best wel groot zijn… 
Pas ben ik nog met mijn moeder naar de dokter geweest. Die zei dat het niet te maken had met mijn gezondheid, maar dat ik gewoon klein van mezelf ben. Ik kan er dus ook nog niet eens iets aan doen. Nu denk je misschien “ach, boeien! Dat komt vanzelf wel, gewoon blij zijn met hoe je bent!” Maar dat is niet zo makkelijk. Het bepaalt namelijk heel veel voor mij: de eerste indruk als ik nieuwe mensen ontmoet, de kleding(stijl) die ik draag, de schoenmaat die ik heb en dus ook de schoenen die ik draag, onzekerheden, mijn uiterlijk, vervelende opmerkingen, negatiever zelfbeeld en ook dat ik minder makkelijk met de trends mee kan doen. Ik moet bijvoorbeeld nog naar de kinderafdeling (terwijl ik bijna 15 word!) en dan kan ik dus moeilijker aan merkkleding komen… Het heeft dus best wel veel invloed op mijn uiterlijk, mijn gevoelens en mijn zelfbeeld. Heeft iemand tips of is er iemand die hetzelfde heeft als ik? Dat kan me namelijk ook steun geven.

- Anoniempje_2005


8 reacties

Hee, Anomiempje_2005

Aan de lengte is weinig te doen. Waarschijnlijk zijn je ouders ook niet zo groot en de rest van je familie ook niet waardoor het klein zijn is je gene zit.

Wat mensen op het schoolplein over je zeggen moet je proberen niks van aan te trekken en gewoon te denken van die zijn niet wijs. Vaak zeggen ze dit alleen om stoer te doen naar hun vrienden. En als je door de gangen loopt wees niet bang dat je wat kleiner bent dan de rest. Bij sommige mensen zit het in hun gene om wat langer te zijn bij de ander om wat korter, dikker of wat dunner. Iedereen heeft wel wat. En als je mensen gaat pesten om hun uiterlijk ben je gewoon zielig. 

Ik hoop dat je kwa kleding toch nog iets gaat vinden wat je leuk vind (onthoud merken zijn niet belangerijk).

Ik hoop dat je er iets mee kan en laat het weten als je toch nog een vraag hebt.

Groetjes,

Klavertjes444

Badge

zal em er ff bij pakken

Heyhoi @Anoniempje_2005,

ik heb je hele bericht gelezen en ik begrijp je volledig! Ik ben namelijk ook 14 en ik word midden augustus 15 en ik ben ongeveer 1,54 (heb al een tijdje niet gemeten dus weet het niet precies). Ik wil je heel graag steunen en knuffel geven, maar helaas kan dat niet. 

Ik ben ook de kleinste van de klas (ik zit in havo 3). Ik had er vroeger wel eens problemen mee en dan dacht ik van “pff, was ik maar iets langer”. Maar ik ben het eigenlijk gaan accepteren. Je kan namelijk, zoals @Klavertjes444 al zegt, helaas niks aan je lengte doen. 

Ik moet soms ook nog bij de kinderafdeling shoppen. En ook wil ik heel graag van die leuke flare broeken, maar die zijn niet in mijn maat. Ik werd in de eerste klas vaak aangekeken door mensen van de vierde of vijfde klas. Ook maakte mensen soms grapje over mijn lengte en zeiden dan bijvoorbeeld: “jou rugzak is groter dan je hele lichaam” of “jeetje jij bent echt klein”. Dat deed mij best wel zeer, maar ik ben er mee leren omgaan. Het is nou eenmaal zoals het is. 

Naast de negativiteit die ik kreeg, kreeg ik ook heel vaak hele leuke dingen te horen zoals: “awh jij bent echt zo schattig” en van hele lange kinderen (die te lang zijn voor hun leeftijd) “ik wenste dat ik net zo klein was als jij”. Lange mensen hebben het dus ook niet altijd makkelijk en zo heeft iedereen wel iets! De ene heeft last van heel veel pukkeltjes, de andere heeft een scheve neus en iemand anders is juist weer te lang voor zijn/haar leeftijd. Maar op die manier is iedereen uniek! Wij zijn klein. Nou en? Lekker boeie! Schijt naar alle mensen die ons klein noemen. Wij zijn in iedere geval wel knap, aardig, behulpzaam en gewoon fantastisch en hun zijn gewoon arrogante mensen die ons kleineren door onze lengte. En ze zeggen dan wel dat je klein bent. Maar hebben ze ooit tegen je gezegd dat je lelijk bent? Dat je irritant bent? Dat je stinkt?

En bedenkt juist eens wat voor handige dingen wij allemaal met onze lengte kunnen doen: doordat we klein zijn lijkt het alsof we 11 zijn en zijn tickets goedkoper. Doordat we klein zijn hebben we een kleinere maat en kleinere maten qua kleding zijn vaak goedkoper. En zo kan je nog veeeel meer opnoemen.

Twijfel niet aan jezelf. Je bent perfect zoals je bent! Er zijn duizenden mensen op de wereld die te klein zijn. Je staat er niet alleen voor. You are amazing!! 

Groetjes soyeonx.

 

Hey @Anoniempje_2005  .

Zoals @Klavertjes444 al zei:kun je er niks aan doen. Dat licht ook vaak aan je genen.

 

Ik ben het ook eens met de reactie van @soyeonx . Er zijn niet alleen nadelen aan klein zijn en ik kan mij voorstellen dat mensen ook heel veel leuke dingen zeggen. Ik ben zelf was ben bij een officiele meting (7maande geleden) 1.90m en ik ben een jonge van 15 (bijna 16) en denk dat ik nu ongeveer 1.95 ben. En ik kan zeggen dat groot zijn niet altijd het fijnste is. Ik stoot heel vaak mijn kop op school en in sommige kamer bij mij thuis zoals de hal. En natuurlijk is dit een kwestie van opletten, maar ik heb ook problemen met kleding kopen , hetzelfde geld bij schoenen (ik heb maat 49.5 tot 50 ) niet dat iedereen die groot is gelijk ook groote voete  heeft. Maar het is wel een dingetje. Niemand is perfect.  Iedereen heeft wel iets. En ieder voordeel heeft zijn nadeel. 

Ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om alleen in die gang te lopen op school, en ook zeker omdat er gasten zijn die groter zijn en 17 a 18 jaar, maar je moet je er niks van aantrekken?  Ik weet het makkelijk gezegd dan gedaan. Maar ik denk niet dat ze jou gaan beoordelen op uiterlijk en lengte. Zoals @Klavertjes444 al zei. Dan ben je zielig als je dat doet. 

 

Hopelijk helpt dit. Succes verder!🍀

Groetjes Gebruiker c 

Ik wil heel even zeggen hoe fijn ik het vind dat jullie hier allemaal op hebben gereageerd. Het steunt me heel erg en ik vind het fijn om te zien dat ik niet de enige ben! Ook steunt het me dat anderen misschien precies het tegenovergestelde zijn als ik, heel groot dus, maar toch ook ongeveer dezelfde problemen hebben als ik. Zo heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht… Echt bedankt voor jullie tips!

- Anoniempje_2005

Ik wil heel even zeggen hoe fijn ik het vind dat jullie hier allemaal op hebben gereageerd. Het steunt me heel erg en ik vind het fijn om te zien dat ik niet de enige ben! Ook steunt het me dat anderen misschien precies het tegenovergestelde zijn als ik, heel groot dus, maar toch ook ongeveer dezelfde problemen hebben als ik. Zo heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht… Echt bedankt voor jullie tips!
​​​​@Anoniempje_2005  fijn om te horen dat het helpt. 

Ik zal je blijven steunen net als veel anderen!🍀😊. 

Misschien kun je als tip . Schoenen dragen met een hogere hak. Of dat je dubbele zolen in je schoenen doet. Het scheelt niet veel maar het kan enkele centimeters helpen.

Groetjes Gebruiker c 

 

Badge

Ik heb zelf wel ervaring met mensen die onzeker zijn vanwege hun lengte mijn zusje (11) is 130.wat ik van heb geleerd is dat je er vrij weinig aan kan doen, maar op een gegeven moment word ook je gezicht ouder en gaan mensen je ook ouder inschatten.nog iets word niet boos dan gaan mensen er juist meer grappen over maken.

Badge

Hey, iedereen heeft zo zijn eigen dingen waar diegene mee zit. Je zou je niet moeten schamen om hoe je eruit ziet als dat nou je lengte is of iets anders. Ik ben van mezelf lang, en dit is ook niet altijd een voordeel zal ik je zeggen. Van iedereen die je naroept etc. zou je je niks van aan moeten trekken, meestal zijn dit kinderen die erg onzeker zijn over zichzelf en ook op willen vallen bij hun vrienden. 

Wees blij met wie je bent, iedereen groeit nog tot ongeveer zijn 18e leeftijdsjaar, dus het zou eventueel kunnen dat je nog een paar cm groeit. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel succes op school nog!

Groet.

Reageer