Hoi @Valeria ,
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp je punt, op deze manier is het geen fijn topic. Zoals @Robbin_ in de modbreak hierboven al aangeeft geven we dit topic nog een kans. Wanneer het niet respectvol kan, wordt het toppic gesloten.
Groetjes Kim,
De Kindertelefoon
@Salam
- De koran zit blijkbaar vol met wetenschappelijke fouten: https://rationalwiki.org/wiki/Qur%27anic_scientific_errors https://en.muktomona.com/posts/2008/12-20-quranic-erroneous-science-and-contradictions
- De koran zit blijkbaar vol historische fouten, bijv. over de Romeinen die jij benoemde https://wikiislam.net/wiki/Historical_Errors_in_the_Quran#The_Romans_in_a_nearby_land
- Dat iemand een boek van 600 pagina’s van buiten kan leren is indrukwekkend maar zegt verder niks. Er zijn genoeg mensen die de bijbel uit het hoofd leren, of de werken van Shakespeare. Wat Mohammed allemaal wel of niet heeft gezegd weten we overigens alleen uit overleveringen. Er zijn geen handschriften van hem bewaard gebleven. En zelfs die overleveringen spreken elkaar tegen: https://wikiislam.net/wiki/Contradictions_in_the_Hadith
- Geographically, the Coptic land of Egypt is adjacent to Arabia. Thus, most Arabs were aware of the preservation method applied by the ancient Egyptian to their pharaohs. Pharaohs were preserved intact using methods such as salt to dry the body (hence, salt in the body of Ramesses II does not suggest that he drowned in the dead sea). There were many pharaohs from numerous dynasties who were preserved in this way. The Qur'an, by contrast, only speaks of "Pharaoh" (Firaun) singularly, as a proper noun without the definite article, suggesting that its author was unaware of the multiplicity of pharaohs. bron: https://wikiislam.net/wiki/Historical_Errors_in_the_Quran#The_singular_Pharaoh Dat had de koranschrijver dus fout
Dat de koran als enige ‘heilige’ geschrift ongewijzigd is overgeleverd is ook niet waar. bron: https://web.archive.org/web/20080927190538/https://www.trouw.nl/nieuws/religie-filosofie/article1253372.ece
Dit is niet bedoeld om een hele discussie te starten hoor. Dat wordt toch alleen maar welles-nietes. En ik ben ook echt geen expert op dit gebied. Ik wil alleen maar laten zien dat er ook tegengeluiden zijn.
Ook heb ik de koran niet helemaal gelezen. Ik ben nu wel, door jouw reacties, op quran.com wat aan het lezen omdat ik het wel interessant vind allemaal. Dat heb je dus wel voor elkaar gekregen.
Beste moderatoren, als een spelletje niet mag wat is dit dan? Een zinloos draadje over een religieuze duiding waar je toch niet uit komt en waar niemand iets aan heeft. De TS is duidelijk bezig haar gelijk te halen, wat niet lukt. En dan wordt de tactiek gestart van het uitputten en vragen stellen terwijl volgens mij @Dobymeis13 al in meerdere reacties zo duidelijk is als maar kan. Daarna weer vragen en onduidelijkheden scheppen totdat de andere afhaakt en @Salam kan zeggen " zie je wel je hebt geen antwoord dus ik heb gelijk". Terwijl Salam zelf constant faalt in het leveren van het gevraagde bewijs van het bestaan van haar god en het leveren van bewijs van dat bezoek van de een of andere engel aan de aarde. Niks van alles wat zij zegt is bewezen. En ik vraag me vooral af wat het helpende karakter van dit topic is? Zeker als de TS mensen waar ze het niet mee eens kan worden wegzet als searchers of kwaadaardig en leugenaars. Terwijl zij zelf nergens iets aantoont en de anderen wel. Het bestaan van geen enkele god is aangetoond, engelen evenmin en ik heb in dit topic ook nergens van haar kant iets gelezen dat ook maar in de buurt komt van bewijs. Volgens mij is dit een zinloze eindeloze welles nietes. Hetzelfde gedrag zagen we bij een Andrew tate fan die precies zo te werk ging, constant maar bleef vragen en afleiden zonder zelf met een stevige onderbouwing te komen. En ik weet zeker dat mijn reactie ook weer met vragen en tackle pogingen wordt beantwoord. En dat nog steeds zonder een spatje keihard bewijs van het bestaan van een god of een engel. Zoals Doby terecht zegt, allemaal mensenwerk. Voor de rest sluit ik mij volledig aan bij haar voorlaatste inbreng hier, waar nooit een goed antwoord op is gegeven.
Sjardy
Haii, Jouw weerleggingen zijn ongefundeerd @Salam . Je gaat me vast weer vragen waarom, ik ken het inmiddels, antwoord: zie Tims’ inbreng. Maar het verrast mij helemaal niet dat je tot de “onderbouwde conclusie” komt dat de koran foutloos is. Foutkoos bestaat niet. Ik vind het zo bijzonder, dat als er ergens aantoonbaar iets niet klopt in een religie, of in de bijbehorende boeken, dat er dan altijd een enorme mist wordt opgetrokken waarin met contexten en bedoelingen wordt gestrooid, terwijl een ander dat juist weer niet mag doen en wordt gewezen op de strikte tekst van een (door mensen geschreven!!!) boek. Opvallend bij elk geloof, elke doctrine is ook, dat als ergens keihard bewezen wordt waar en wat er fout zit in tekst, duiding of getallen, mensen meteen grijpen naar het aloude middel van wegzetten. De auteur deugt niet, is vijandig, had slechte bedoelingen, heeft het niet begrepen of liegt. En als uiterste middel tegen feiten en bewijzen kan er altijd nog worden geroepen dat de duivel er een rol in had. En zo zijn we van lastige wetenschappers en de waarheid af, en kunnen we fijn doorleven in ons denkbeeld van onfeilbare heiligheid en de enige waarheid, namelijk die van ons. Anderen, hoe lief ze ook zijn, hebben het volledig bij het verkeerde eind en begrijpen er niets van. En dat is niet uniek voor een bepaalde religie, dat doen ze allemaal. Ondertussen is er nog steeds, ik herhaal nog steeds, niets bewezen van goddelijkheid, goden, god of aartsengelen, ondergoden etc. Het is allemaal menselijk bedenksel, steeds verder afgebroken door bewezen feiten ( daar komt die duivel vaak weer), en in al die eeuwen is er ook nog nooit een stukje extra bewijs van de “waarheid” bij gekomen. Het blijft bij argumenten als “miljoenen mensen geloven het dus moet het wel waar zijn” of “het is zo overgeleverd en staat in ons boek dus het is waar”. Terwijl dat nou juist de zwakte is. Ook vind ik dat hoe fanatieker mensen hun geloof verdedigen, hoe meer ze waarschijnlijk inzien dat er iets wankelt. Als God er is, is hij namelijk zelf wel sterk genoeg om de mens te sturen, daar heeft hij ons helemaal niet voor nodig en al helemaal geen boeken van honderden jaren oud met (vaak onbegrijpelijke) teksten uit die tijd. Alles moderniseert, zelfs het klimaat, en waarom we dan moeten blijven plakken in regels en voorschriften uit vervlogen tijden is mij een raadsel. Ik krijg ook nergens bewijs (en dan bedoel ik geen lappen tekst maar bewijs) van het feit, dat al die zogenaamd heilige boeken NIET zijn geschreven door mensen. Of dat die mensen door een god of engel ofzo zijn bezocht. Alleen maar tekst, tekst, tekst, maar geen bewijs. Tenslotte toch even een kritische andere noot: noem 1 democratisch land op deze planeet, waar de islam de grootste religie is. Een vrij, democratisch land waar vrijheid van religie, vergadering, sexuele geaardheid en politieke uiting bestaat. En: waarom worden in christen-orthodoxe en islamitische landen LHBTI+ mensen gegeseld, opgesloten, buitengesloten, gediscrimineerd en ter dood veroordeeld uit naam van god of allah of wie ook? De islam ( en ook streng-orthodoxe christenreligies) vraagt overal om gelijkwaardig behandeld te worden, vraagt om mee te tellen, wil niet gediscrimeerd worden. Waarom discrimineert de islam dan zelf ook ? Ach, eigenlijk is het zinloos wat ik doe nu. Ik snap wel waarom sommigen zijn afgehaakt in deze discussie, en iemand die zei dat er niet bekeert zou moeten worden had eigenlijk groot gelijk. Maar goed, ik wou dit toch even kwijt, en gelukkig mag dat in een seculiere maatschappij. Ik ben blij dat ik atheïst ben en dat mag ik ook wel een keer zeggen, toch?
Groetjes, Doby x
Hoi, nog steeds zie ik geen bewijs. Nog steeds zie ik de leugens van de wetenschap niet. Ik zie alleen beweringen om de werkelijkheid te verbuigen en dat wat gewoon keihard bewezen is ( dus niet kwaadaardig, gelogen, vertroebeld etc) met veel mooie woorden te willen wegzetten en ontkennen. Er is in alle betogen die ik tot nu toe lees, nog nergens een stevig en tastbaar bewijs geleverd en dat kan ook niet. Hoeveel woorden je ook gebruikt en hoezeer je ook mij of anderen wegzet door te beweren dat er iets van Search wordt gehaald of er dingen in boeken staan, het is allemaal giswerk en niet bewezen met feiten, beelden, verschijnselen etc. En nogmaals dat kan ook niet want religie is mensenwerk. Boeken, ik zeg het nog 1 keer, zijn door mensen geschreven en niet door goden. Aan jouw reactie merk ik dat je iedereen die anders dan jou denkt wegzet als verkeerd en niet begrijpend. Ik ben niet overtuigd van je verhaal en wat je ook typt aan woorden, het bewijs blijft uit. Elke, nogmaals elke religie werkt op dezelfde manier en daarvoor verwijs ik graag terug naar mijn vorige reactie. Er is tussen die en deze aan jouw zo gevraagde informatie en bewijs nog niets veranderd en dat zal het ook niet. Ik begrijp ook niet waarom je niet kunt volstaan met agree to disagree maar telkens maar doorgaat met anderen te overtuigen van jouw exclusieve gelijk. Sorry, dat heb je niet en kun je ook niet aantonen. Hoeveel woorden je ook gebruikt.
Doby
Kt, kan dit topic gesloten worden? Ik heb het gevoel dat het alleen maar "ruzie" oplevert. Maar dat kan ook aan mij liggen
Groetjes mij @Anoniemxv
Hoi hoi @tim16 bij de bieb hebben ze 'm ook te leen. Misschien kun je daar terecht?
Groetjes liefs Tartan X
@Tartan14 Ik heb geen abbo op de bieb dus lenen gaat niet. Ik wil er sws zelf 1 hebben. We hebben thuis ook al een bijbel en boeken over hinduïsme en boeddhisme en zo dus daar past een koran ook wel bij
@Salam Bedankt voor de uitgebreide info. Echt ver ben ik ik nog niet. Heb vooral losse stukjes gelezen. Het is nog iets te vroeg om er een mening over te hebben.
Hmmm...in mijn vorige reactie zijn de quotes niet meegekomen. Ik had ook nog een reactie in een quote op de post van @Salam Per ongeluk verwijderd door de mod?
ik verveel me dus ik beantwoord lekker je vragen @Salam.
- ik ben 14
- ik geloof in mijzelf
- en ik dacht dat Mohamed en Allah goden waren. maar ik ben er nu achter dat Mohamed geen god is maar iets anders dat mij eigenlijk net zoveel boeit als alle andere mensen (dus eigenlijk boeit het me gewoon niet)
Hoi iedereen!
Ik ga toch ook nog ff reageren.
Ik vind deze topic helemaal niks opleveren.
Laat je mening gewoon voor jezelf. Want dit slaat helemaal nergens op. Ik sluit me heel erg aan bij @Sjardy en @Dobymeis13, want er word best wel oneerlijk gedaan over sommige punten. Ik vind echt dat deze topic gesloten moet worden. Want het moet wel ‘gezellig’ blijven. Dus net als @Anoniemxv zou ik ook heel graag willen dat deze topic gesloten wordt. Zou dat kunnen Kindertelefoon? Want hij is namelijk nog steeds niet gesloten.
Liefs @Valeria
@Salaam Ik bedoel het nooit aanvallend hoor. Het spijt me als je dat zo hebt opgevat. Ik probeer ook niemand te overtuigen, net zoals jij en @Salam dat ook niet doen. Ik geef gewoon informatie. Wat iemand daar mee doet moet die zelf weten. Dat jij kritiek op de koran niet tof vindt snap ik helemaal en ik kan je natuurlijk ook niet dwingen om voor die kritiek open te staan.
Ik heb geleerd over islam als deel van de opvoeding en ik ben er gewoonweg van overtuigd.
Dat is wel een eerlijk antwoord. Je bent moslim omdat je ouders dat ook waren. Als je ouders Hindu waren geweest was je waarschijnlijk daar van overtuigd (hoeft natuurlijk niet per se maar de kans is wel groot).
Maar ik zal er over ophouden verder. Nogmaals, mijn bedoeling is nooit om iemand neer te halen of te beledigen.
@ZigsDieZigsIs Goed uitgelegd. Ben het er helemaal mee eens. ‘Voorspellingen’ vind ik nooit zo indrukwekkend. En idd, in de 7de eeuw ware ze wetenschappelijk gezien al veel verder dan veel mensen denken. Al die dingen kan Mohammed heel goed geweten hebben.
Hallo Anoniemxv,
je wil graag dat dit topic gesloten gaat worden.
Ik ga het voorleggen aan de community manager.
Groetjes,
Karin/ De Kindertelefoon.
Hoi hoi @tim16 bij de bieb hebben ze 'm ook te leen. Misschien kun je daar terecht?
Groetjes liefs Tartan X
Groetjes liefs Tartan X
Soms wel, soms niet. Verschilt per bieb. De bieb bij ons heeft geen Koran, maar wellicht een grotere bieb wel.
Nogmaals, veel moskeeën en Dawah tafels geven Korans weg. Ik wacht op antw van contact, dan kan ik je verder helpen!
Salamiii
Ik snap zoiezo niet dat sommige geloven lgbtq+ niet accepteren. Ik bedoeld, wees gewoon jezelf. Ook vind ik dat je gewoon koe en varkensvlees mag eten, maar dat is mijn mening. Als je dat niet wilt doen dan doe je het maar niet
Groetjes mij @Anoniemxv
@Dobymeis13 Dat dus. Uiteindelijk is het een ‘matter of faith’ dat een engel een meneer in de woestijn allerlei openbaringen gaf. Daar is idd geen enkel bewijs voor.
Verder sluit ik me helemaal bij jou aan. Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.
Uhm, @Sjardy ik begrijp niet waar @Dobymeis13 bewijs voor wilt. Wat het raadsel topic betreft is het gelukkig hersteld en ik ben het met je eens dat het onnodig was die in eerste instantie te sluiten.
Hai, tsja, volgens mij heb ik dat al een paar keer aangegeven. Misschien kun je mijn betoog nog eens lezen en dan zie je dat ik aangeef dat ik bewijs wil voor het bestaan van een god, een engel en voor het bovenmenselijke karakter van een boek dat door mensen geschreven is. Dat bewijs is nooit geleverd en dat is ook wat ik een aantal keren heb gezegd. Ik vind, als iemand vol overtuiging tegen mij zegt dat iets bestaat en ik zie dat niet, dat ik dan gewoon mag vragen wat het bewijs is en dat is er niet en komt er ook niet. Verder verwijs ik graag naar mijn voorgaande teksten en daar vind je het antwoord op jouw vraag. En ik vind agree to disagree ook een mooi uitgangspunt dus ik laat het hier bij. Antwoord krijg ik niet en dat kan ook niet. Laat iedereen geloven wat ie wil maar ik dus ook en ik richt mij op dat wat bewezen is en wat tastbaar is. En dat is helaas geen religie, boek of engel of ander persoon door mensen bedacht. Die vrijheid heb ik en dat verandert ook nooit. En dit was mijn laatste reactie in dit topic. Ik ben het eens met de anderen. Het leidt tot niets en steeds weer vragen terwijl ik glashelder ben is geen bewijs en geen antwoord. Punt er achter.
Lieve groetjes Dolby
@Stoppelbaartje leuke vraag! Ik zal een paar voorbeelden neerleggen, maar ik zal er miss later een heel topic over schrijven.
1. Ik geloof in Allah, want er zijn dingen aan ons verteld over de natuur, die wij nooit hadden kunnen weten in de 7e eeuw. Mohammed, vzmh, kon niet lezen of schrijven, maar kwam met info. die wij vandaag de dag pas ontdekken. Je moet denken aan hoe er wordt verteld dat het universum aan het uitbreiden is, hoe al het levende uit water is gemaakt, hoe de zwevende wolken in de lucht zwaar zijn, hoe de licht van de maan een reflectie van de zon komt, hoe het embryo groeit in de baarmoeder en vele meer. Als Mohammed, vzmh, geen Profeet was, hoe kon hij dit allemaal weten?
Interessant. De Arabische wetenschap was ver gevorderd dus het is interessant om te weten! Zo wisten veel volken dat de aarde rond was en hadden daar helemaal geen problemen mee, tot de Christelijke kerk langs kwam.
Ik denk dat de Arabische wetenschap op een bepaald moment ook ver gevorderd was, dus interessant om te weten! (En daar weet Mohammed het natuurlijk ook van, hij leefde in een stad dus hij hoefde echt niet alles zelf te ontdekken).
2. Ik geloof in Allah, want er zijn tientallen voorspellingen over de toekomst gemaakt die zijn uitgekomen en nog zullen uitkomen. Deze verschillen van de tijd van de Profeet, vzmh, tot en met de Dag des Oordeels. We hebben zelfs vandaag de dag voorspellingen die uitkomen, zelfs na 1400 jaar! Denk aan hoe het Romeinse Rijk de Perzen versloegen in 628, hoe Abu Lahab en zijn vrouw als een ongelovige zouden overlijden, hoe de moslims het Perzische en Romeinse Rijk zouden veroveren, hoe Islam naar Pakistan, India, Syria, Egypte, Turkije zal verspreiden, hoe de Arabieren zouden wedijveren in het bouwen van de langste gebouwen, hoe olie de Arabieren rijk zou maken, hoe het Arabische land terug zal keren naar rivieren en weilanden en vele meer. Als Mohammed, vzmh, geen Profeet was, hoe kon hij dit allemaal weten?
Dit vind ik niet overtuigend.
Als je wilt dat het past, dan past het. Maar als je een beetje neutraal kijkt, zie je dat het uitleg achteraf is.
Zo is "het Romeinse rijk" niet veroverd - stukken ervan natuurlijk wel, maar het strekte zich uit tot Nederland en Engeland, en dat is echt niet veroverd! Dan kun je wijzen naar de stukken die veroverd zijn en achteraf zeggen : Kijk, dat werd bedoeld. Maar het grootste deel van de wereld is helemaal niet veroverd.
Nog een voorbeeld: Olie: Er staat misschien dat Arabieren rijk worden, maar niet hoe. Dan kun je achteraf zeggen: Kijk, achteraf gezien wordt natuurlijk olie bedoeld!
Maar tegelijk wordt Amerika ontdekt en heel erg rijk (en vergeet China en Japan niet).
Staat er bijvoorbeeld: "Er wordt een totaal nieuw continent ontdekt, dat gaat 'Amerika' heten en daarop wordt een land gevestigd dat niet islamitisch is maar wel het grootste en rijkste van de wereld wordt".
Als je een boek met voorspellingen aan het schrijven bent, is dat best een belangrijke denk ik.
Dus ik denk dat je elke voospelling passend kunt maken als je niet kijkt naar wat er allemaal niet is voorspeld.
En als het écht niet klopt zeg je gewoon 'dat is moet nog gebeuren´. Ja, zo heb je altijd gelijk.
4. Ik geloof in Allah, want Mohanmed, vzmh, heeft ons vele historische feiten verteld, die wij vandaag de dag pas ontdekken. Denk aan hoe de leider in de tijd van Moses, vzmh, wordt benoemd als koning en de leider in de tijd van Jacob, vzmh, ook als koning wordt benoemd in de Bijbel. ... De Koran noemt de leider van Moses, vzmh, farao en die van Jacob, vzmh, koning. Als Mohammed, vzmh, geen Profeet was, hoe kon hij dit allemaal weten?
Goede vraag! Mohammed heeft toch in Medina gewoond (waar ook Joden woonden), en als handelsreiziger gewerkt? Volgens wikipedia kwam hij zo in aanraking met Joden en hun geloof.
Zo kan hij dat toch weten? Die vlucht uit Egypte is een van de belangrijkste dingen in het Joodse geloof dus het zal het eerste zijn dat ze vertellen als je naar hun achtergrond vraagt. Het is toch bekend dat Mohammed het Joodse geloof kende?
Hoi allemaal,
We hebben hier te maken met verschillende meningen en die mogen er zijn. We laten het topic open staan zolang de discussie respectvol blijft en ieder respectvol met elkaar om gaat. Bij het modereren beoordelen we individuele reacties op forumregel 2. Denk je dat een reactie de forumregels overtreedt dan kun je deze ook rapporteren.
Groetjes,
Robbin
@tim16 , alsjeblieft! Voor vragen is het Forum altijd beschikbaar :)
@tim16 , een hele leuke en goede vraag! Hoever ben je al gekomen? En wat vind je ervan?
Een Nederlandse klassieker is 'de Edele Koran' van Sofjan S. Siregar. In deze Koran vertaling krijg je voetnoten en Arabisch aan de zijkant. Je kan een prijs van €25 verwachten.
Ik heb me laten vertellen dat de Koran vertaling van Aboe Ishmail, De interpretatie van de betekenissen van de Koran, een meer accurate vertaling is. Die zou je ook voor rond €25 kunnen kopen.
TIP! Vermijd 'De Glorieuze Koran' van Rafiq A. Fris, Mehmet F. Özberk en Mohammed Aarab. Deze is wat minder betrouwbaar, maar kan je die nog steeds lezen.
Voor Engels zal ik altijd 'Saheeh International' aanraden. Super goed. Een goed alternatief is 'The Clear Quran', van Dr. Mustafa Khattab.
In het Spaans is de vertaling van Isa Garcia de beste. Voor andere talen zal je het beste aan je moskee kunnen vragen of contact zoeken met 'Muslim Lantern'. Je kan zijn YT kanaal bezoeken waar je zn socials vindt. Ik baat niet van hem of andersom, dit is geen reclame stunt! Dit is als hulp voor @tim16 en anderen.
GOUDEN TIP! Probeer langs een moskee of dawah tafel langs te gaan voor een gratis Koran vertaling. Vooral Dawah tafels, moslims die in publieke ruimte mensen informeren over Islam met meestal een tafel, tent of andere set-up. Bij Rotterdam Centraal heb je zo'n Dawah tafel en ze zijn er op maan- en vrijdag. Voor andere locaties moet ik ff checken. Ik post snel een update.
Liefs,
Salam
ff een vraagje voor @Salam en @Salaam (en
andere moslims die dit lezen) Dit klinkt misschien raar maar ik zit er over te denken om een koran te kopen. Niet dat ik van plan ben om moslim te worden hoor maar ik zat naar aanleiding van oa dit topic wat te lezen op quran.com omdat ik toch nieuwsgierig was geworden. Maar een website leest toch wat ongemakkelijk, dan is een echt boek toch fijner. Alleen staan er op bol en amazon best veel verschillende vertalingen. Mijn vraag aan jullie is dus, wat is nou een goede Nederlandse koran vertaling?
@Salam , dit is mijn mening ik vind dat dit "geruzie" onzin is
Groetjes mij @Anoniemxv
Hoihoi!
Ik heb een hele interessante topic gemaakt over de Islam en het Christendom!
Misschien moet je die even bekijken?
Kijk even op mijn profiel
Liefs Anoniema
Wat betreft de bewijzen voor islam kijk eens naar de tweede reactie op dit topic.
Wat betreft God is het volgende. Het universum heeft een beginpunt. Mijn propositie is dat alles met een begin een oorzaak heeft.
De noodzakelijke conclusie is dan dat er een oorzaak is die aanwezig was voor de BB.
Ja, dat argument is al heel oud. Alles moet gemaakt of veroorzaakt zijn door iets. En het universum is ooit begonnen en moet dus ook een oorzaak hebben. En die oorzaak noemen we god (of allah).
Problemen daarmee… als echt alles een oorzaak of maker moet hebben, wat is dan de maker van allah? En wat is dan de maker van die maker?
Allah of god is niets anders dan dat je uit het woordspelletje stapt en zegt 'oh maar dít hoeft geen oorzaak te hebben hoor'. Zonder dat je uitlegt waarom niet. Je zegt gewoon 'allah of god was er altijd', alsof dat alles verklaart.
Nog een probleem. Stel dat het zo is. Dan wordt er een compleet universum geschapen. Met zoveel sterren als er zandkorrels zijn op alle stranden van de hele wereld. Met planeten er omheen en alles. Onvoorstelbaar veel.
En dan heb je een god die zich één keer (1500 of 3000 jaar geleden) openbaart aan enkele mannen (Abraham of Mohamed) in een héél klein gebiedje op één planeet om één van die sterren.
En die heeft dan alles geschapen, triljarden sterren… en gaat zich vervolgens héél druk maken over of mevrouw X wel een hoofddoek draagt, twee mannen elkaar niet te lief vinden of dat mijnheer Y geen varkenskarbonaadje eet. Ergens klopt het niet, qua schaal.