Wat vinden jullie van vrouwonvriendelijke muziek?

  • 3 August 2019
  • 8 reacties
  • 871 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey allemaal,

Ik zat eens tussen de Nederlandse playlists van Spotify te kijken en beluisterde een paar liedjes. Nu valt het me op dat er veel (rap) liedjes zijn waarin vrouwen worden neergezet als halfnaakt lustobject. Ze worden neergezet alsof ze alleen goed zijn voor seksuele handelingen. Ik vindt dit onrespectvol. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en hoe jullie hier mee omgaan. Alvast bedankt voor jullie reacties :D

Groetjes,

Jack

8 reacties

Zelf heb ik niet zoveel last van vrouwonvriendelijke uitspraken in liedteksten, zolang mensen er maar niet echt naar gaan leven. Thierry Baudet heeft waarschijnlijk iets te veel van die teksten gehoord en is er dus wel naar gaan leven. Voor mij zit het verschil hem er echt in of ik het in een liedtekst hoor, of het echte leven. Als iemand op straat opeens "Hey, bitch!' naar mij zou roepen, zou ik het erg vervelend vinden en zou ik waarschijnlijk ook een opmerking terug kaatsen, maar als ik het in een liedje hoor, doe ik er niets aan. Het kan me niet echt schelen.
Badge

En vaak denken jongens door die muziek dat het heel normaal is dat je dan  zou tegen vrouwen doet.

Ik ben zelf een jongen, ik haat 99% van de nederlandse rap maar vind engels rap wel goed. Die vrouwonvriendelijkheid vind ik een zwakte van de artiesten om niet over iets anders te rappen (het is iets makkelijks wat veel mensen in die genre doen, niet echt origineel). Ik vind artiesten die over bijv problemen in hun leven rappen veel leuker. Maar ja die meiden in de videoclips kiezen er zelf voor om er te staan.

Hallo Jack :)

Ik luister regelmatig rapmuziek waar dus ook soms vrouwonvriendelijke elementen in voorkomen. Ik luister het gewoon maar in het echt ben ik natuurlijk wel vriendelijk tegen vrouwen. Rapmuziek staat nou eenmaal bekend als vrouwonvriendelijk, drugs enzo.

-Dr8gon99

Hey Jack

Het is een interessante vraag die je stelt. In de muziekwereld worden weleens beledigingen teruggevonden in teksten, en deze beledigingen zijn inderdaad vaak naar vrouwen gericht.

In het type muziek dat ik beluister komen nauwelijks grove uitspraken aan bod, maar ik kan me voorstellen dat je nu en dan omvergeblazen wordt door wat je in bepaalde songs te horen krijgt. Ik vermoed echter dat deze uitspraken eerder bedoeld zijn als een manier om "grappig" of "stoer" over te komen, zonder dat de zanger(es) de woorden daadwerkelijk meent.

Een beledigende uitspraak in een songtekst vat ik minder snel persoonlijk op dan bijvoorbeeld een tweet of Instagram-post waarin iemand of een groep beledigd wordt. Volgens mij kan er prima muziek gemaakt worden zonder beledigende teksten, persoonlijk zou ik dat ook fijner vinden, maar als sommigen het verlossend of prettig vinden om naar wat grovere songteksten te luisteren, stoor ik me daar niet aan.

Zolang het blijft bij een songtekst en deze woorden niet als serieus worden opgevat door de luisteraar, lijkt het me ok. Vanaf het moment dat luisteraars denken dat het aanvaardbaar is om vrouwen slechts als lustobject te zien, is er weliswaar wat mis, en zou de muzikant die de song uitbracht daar een verduidelijkend woordje over mogen doen, door bijvoorbeeld te laten weten dat de muziek slechts voor vermaak bedoeld is.

Groetjes
Kenshin
Hey Jack

Het is een interessante vraag die je stelt. In de muziekwereld worden weleens beledigingen teruggevonden in teksten, en deze beledigingen zijn inderdaad vaak naar vrouwen gericht.

In het type muziek dat ik beluister komen nauwelijks grove uitspraken aan bod, maar ik kan me voorstellen dat je nu en dan omvergeblazen wordt door wat je in bepaalde songs te horen krijgt. Ik vermoed echter dat deze uitspraken eerder bedoeld zijn als een manier om "grappig" of "stoer" over te komen, zonder dat de zanger(es) de woorden daadwerkelijk meent.

Een beledigende uitspraak in een songtekst vat ik minder snel persoonlijk op dan bijvoorbeeld een tweet of Instagram-post waarin iemand of een groep beledigd wordt. Volgens mij kan er prima muziek gemaakt worden zonder beledigende teksten, persoonlijk zou ik dat ook fijner vinden, maar als sommigen het verlossend of prettig vinden om naar wat grovere songteksten te luisteren, stoor ik me daar niet aan.

Zolang het blijft bij een songtekst en deze woorden niet als serieus worden opgevat door de luisteraar, lijkt het me ok. Vanaf het moment dat luisteraars denken dat het aanvaardbaar is om vrouwen slechts als lustobject te zien, is er weliswaar wat mis, en zou de muzikant die de song uitbracht daar een verduidelijkend woordje over mogen doen, door bijvoorbeeld te laten weten dat de muziek slechts voor vermaak bedoeld is.

Groetjes
Kenshin

Dankjewel voor je snelle antwoord, het beledigt mij ook niet zozeer alleen was ik gewoon benieuwd hoe de community hier tegenover staat.

Gr.

Jack
Ik vind het een beetje respectloos tegenover vrouwen. Maar ik snap dat het erbij hoort.. het moet alleen niet zo zijn dat de mensen die dat soort muziek vaak luisteren vrouwen ook zo gaan zien. Ik zelf luister deze muziek ook niet.
Badge

Ik vind het echt niet kunnen!! Ze zetten vrouwen vaak neer als iemand die alleen nodig is voor hun ‘plezier’ 

Reageer