Vraag

Plagiaat Op Een Boek Van Mij

  • 26 October 2019
  • 6 reacties
  • 130 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

De titel van het bericht klinkt misschien wat raar, maar ik kan het wel uitleggen. Ik schrijf fanfictions op een site op het internet. Ik had een writer's blok op dat verhaal, en daarom heb ik daar de laatste tijd niets meer aan gedaan. Maar wat blijkt: iemand heeft mijn verhaal zo ongeveer gestolen. Hij/Zij heeft het verhaal bijna volledig overgenomen. Een paar kleine dingen zijn anders, maar verder is het bijna precies hetzelfde. Inclusief dezelfde namen, dezelfde dialogen en dezelfde een heleboel.

 

Moet ik hier wat over zeggen? Ik ben hier heel boos over, maar ik heb ook geen zin in ruzie. En als ik er dan wat over ga zeggen, wat moet ik dan zeggen?


6 reacties

Ik weet niet of je diegene persoonlijk kent, maar anders kan je er misschien over beginnen. Zo van: ja ik zag de fanfiction die je geschreven hebt. Dan zegt diegene er zelf misschien wat over. Als je er echt heel erg hard aan gewerkt hebt en als het echt een heel origineel verhaal is, dan kan je er wel wat over zeggen, maar je moet er ook over nadenken over hoe erg je het nou echt vind dat het gestolen is.

Hoi

 

Zoals Pizza888 voorstelde, zou je op een kalme manier over het verhaal kunnen beginnen. Wie weet geeft deze persoon toe en kunnen jullie samen op zoek naar een oplossing. Als de persoon echter niet open lijkt te staan voor een gesprek, zou je, als dat mogelijk is, een melding van plagiaat kunnen maken op de site. Ik vermoed dat het team achter de website er dan naar zal kijken. 

 

Groetjes

Kenshin

Ik heb diegene zijn/haar account nog even nagekeken. Ik heb op een ander verhaal ook een comment gezien waarin gevraagd wordt of hij/zij een ander verhaal heeft nagemaakt. Je mag een verhaal op iemand anders zijn verhaal baseren, maar dan moet daar een melding van bij staan dat het een remix/aangepaste versie van dat andere verhaal is.

 

En ja, ik heb best hard aan dat verhaal gewerkt, dus ik vind het nogal vervelend dat diegene dan  keer zoveel likes en view krijg, terwijl ik dan eigenlijk de maker ben.

Als het de regel is om bij een remix of aangepaste versie je inspiratiebron te vermelden, heb jij alle recht om te vermelden dat jij de oorspronkelijke bedenker bent van dit verhaal. 

 

Gr. Kenshin

Hallo Vanessa.V.R. :) 

Hoe is het uiteindelijk gegaan?

-Dr8gon99

Sorry dat ik helemaal niet meer heb gereageerd op je vraag. Ik had de reactie denk ik niet helemaal goed gelezen.

Het is uiteindelijk op een rustige manier verlopen. Zonder ruzie, bedoel ik dan. Ik had een comment onder deze persoon zijn verhaal geplaatst waarin ik vroeg of hij er credits bij wilde zetten voor mij. Toen hij die comment verwijderde, ben ik naar de moderators gestapt. Die hebben het verhaal verwijderd. Verder weet ik niet wat er met die schrijver is gebeurd.

Reageer