mogen je ouder je telefoon checken?

  • 11 March 2020
  • 6 reacties
  • 242 Bekeken

Badge +1
  • Weet de weg
  • 44 reacties

hallo,

mogen je ouder je telefoon checken?

graag ook even de link naar de bron


6 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Heeyy

Volgens mij mag dat wel ja. Je ouders zijn natuurlijk boven je gesteld...

Volgens mij mag dit ook.

Goed, ik veronderstel dat je ouders je telefoon willen checken, maar jij dit helemaal niet zo leuk vindt.
Als je ouders hem betaalt hebben heb je niet echt een excuus om te zeggen dat ze niet mogen. Uiteraard heeft iedereen recht op privacy, maar ik weet niet als GSM’s daar ook onder vallen.

Elke goede ouder wilt weten waar zijn of haar kind mee bezig is, maar moet hen ook wat vrijheid gunnen.
Je kunt eventueel zeggen dat je het echt niet fijn vindt dat je ouders in je GSM kijken.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

https://www.medianest.be/mag-ik-de-smartphone-tablet-van-mijn-kind-nakijken

Dit is nog een link die het misschien wat duidelijker maakt.

Reputatie 3
Badge +2

ja maar als het echt té overdreven word zou ik er wel even iets van zeggen

Heyy, ik vind dat het wel mag, maar niet alles. Als ze echt elke keer nadat ik op mijn telefoon gezeten heb gaan checken zou ik er moe van worden. Mijn ouders doen het nu eigenlijk nooit meer. Vroeger wel, toen ik nog maar net een telefoon had. 

Liefs, Naira193:purple_heart:

Mijn mening doet er niet echt toe als het om de wet gaat, maar goed.
 

Er staat in ieder geval voldoende informatie in dit artikel van RTL nieuws.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4598996/ouders-kijken-massaal-op-mobiel-tiener-praat-liever-over-nare
 

“Maar in het Kinderrechtenverdrag staat dat ieder kind het recht heeft op privacy. "Dit houdt in dat een ouder niet zonder toestemming van het kind mag meekijken in diens telefoon. Doen ouders dit toch, dan is dit een inbreuk op het recht op privacy van het kind.””

Een ouder mag je telefoon dus alleen controleren, als het kind hiervoor toestemming geeft.
Wijs ze maar eens op deze bron.

Je ouders staan hier voor de wet niet echt boven je.
Wat jij er persoonlijk van vindt boeit de wet ook niet echt.

hallo,

mogen je ouder je telefoon checken?

graag ook even de link naar de bron

In principe wel. Die link naar die RTL pagina is een goede.  Het ‘recht van privacy’ van een kind is helemaal niet absoluut, en iemand van 16 heeft meer privacy nodig dan iemand van 11. 

Maar je bent een kind en ze zijn verantwoordelijk voor je opvoeding. Als zij denken dat er iets mis is mogen ze dat controleren. Er zijn problemen die groter zijn dan wat jij aankunt. 

Sommige ouders slaan natuurlijk door in controle. Het zou mooi zijn als jij ze voldoende kunt vertrouwen om je telefoon te laten zien en als daar geen dingen in staan die jij verborgen moet houden. 

Reageer