Vraag

Waarom haat iedereen joden, het is toch een geloof?

  • 28 December 2020
  • 15 reacties
  • 1832 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

wrm haat iedereen joden? hebben ze iets verkeerds gedaan? het is toch een geloof?


15 reacties

Ik haat niemand. En zeker niet vanwege een geloof. Iedereen moet namelijk hetzelfde behandeld worden vind ik. 

ik weet niet waar je dit vandaan haalt 

maar volgens mij heeft niet iedereen een hekel aan joden

sterker nog volgens mij heeft zelfs de overgrote meerderheid GEEN hekel aan joden

volgens mij  is er niks aan de hand 

Het is niet zo dat iedereen joden gaat. Helaas wordt jood soms wel als scheldwoord gebruikt en dat vind ik persoonlijk niet kunnen. Dat mensen worden uitgescholden omdat ze jood zijn ligt denk niet echt aan het feit dat pesters echt een hekel hebben aan joden maar meer aan dat ze een reden zochten om te pesten. Eigenlijk hetzelfde als mensen met rood haat/ een bril/ een beugel pesten dus.

Niet iedereen haat joden. Een kleine groep mensen haten joden, antisemieten noem je dat, en die kleine groep wordt juist meer gehaat, omdat de meerderheid van de samenleving discriminatie en racisme niet accepteert.

Jood wordt wel als scheldwoord gebruikt, tegenwoordig vooral tegen Ajacieden/Ajax-fans door supporters van andere teams. Vroeger vooral om aan te geven dat iemand gierig of onbehulpzaam is, want volgens anti-joodse propaganda van vroeger waren alle joden dat, en jammer genoeg waren er in die tijd meer mensen die makkelijk dingen geloofden.

Jammer genoeg is haat tegen joden, antisemitisme, nogsteeds iets wat voorkomt, vooral in Amsterdam merk je dat. Het is iets waar we ons voor blijven moeten inzetten om het te voorkomen/te bestraffen dat het gebeurd.

wrm haat iedereen joden? hebben ze iets verkeerds gedaan? het is toch een geloof?

Die vraag heeft verschillende antwoorden, maar dat ligt er net aan aan wie je het vraagt.
In Nederland is er niet zo veel aan de hand, dus dan gaat het meestal om mensen die anderen niet mogen omdat ze anders zijn.

Mocht je ook maar iets weten van het Midden-Oosten, dan is het misschien nog een beetje te begrijpen dat je niet zo'n fan bent van Israëlieten (niet zozeer Joden in het algemeen dus, maar Israël en haar mensen).
Oorlogsmisdaden, breuk van internationale overeenkomsten van de VN , illegaal binnenvallen van andere landen, expres burgerdoelwitten aanvallen met verboden wapens, misschien een handje helpen met het ombrengen van doelwitten in het buitenland etc. 

Dat zouden redenen kunnen zijn om niet zo te houden van die regering, maar dat zijn nog steeds geen redenen om iemand te haten op basis van het aanhangen van het Joodse geloof.

 

Heyy

Niet iedereen haat joden hoor, ik heb er geen probleem mee dat mensen een ander geloof hebben. Er zijn ook mensen die christenen haten, alleen valt dat in België/Nederland niet op omdat grotendeels christenen is. Echt niet iedereen haat joden hoor!

Hi, ik ben Joods (niet religeus).

Voor de duidelijkheid:

Je kan afstammen van het volk van Israel, dan ben je Joods

of

Je bent iemand die hoort bij het jodendom dan ben je een jood.


 

Toen de Joden aankwamen in Europa mochten ze geen lid worden van een gilde. Een van de weinige beroepen die ze uit mochten oefenen was dat van bankier. Zo is het beeld ontstaan van de hebberige Jood met veel geld. 

Nu met het Israelisch-Palestijns conflict neemt het antisemitisme toe. Misschien hebben jullie familie of vrienden die zijn gestorven in deze oorlog, en zijn jullie boos. Begrijpelijk. Maar geweld is geen oplossing. Sommige Joden staan niet achter Israel, sommige wel: verdoem mensen niet omdat ze van een bepaalde afkomst zijn!!!


Als laatste smeek ik om te stoppen met het maken van holocaust grappen. Ookal zijn deze grappig bedoeld, ze kunnen heel, heel pijnlijk zijn.

 

 

Badge

Omdat ze palestijnen vermoorden

Reputatie 6
Badge +12

Ik haat geen Joden hoor

 

Hallo broodjegezond :)

Veel mensen hebben vooroordelen over Joodse mensen, over palestina, etc. Ik snap het sowieso niet, ook niet hoe mensen zich soms kunnen gedragen tegen Joodse mensen zoals bijvoorbeeld in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=LzX4yXZ-Ekg (milde variant, je hebt natuurlijk ook nog de Holocaust waarin 6m Joden om het leven werden gebracht.)

-TheMightySlayer <3

Reputatie 6
Badge +12

En mensen haten om hun geloof is natuurlijk iet Oke!

Reputatie 3
Badge +2

Bijna niemand haat Joden (Dan heb ik het wel over Nederland). In 1900-1950 was het heel anders, maar nu zitten we in 2021. Ik denk dat de reden dat er mensen zijn die Joden haten, is dat er altijd mensen zullen zijn die ergens niet mee eens zijn, iets niet willen of wat dan ook.

Reputatie 3
Badge +1

Ik ben zelf joods en heb hier misschien wel een antwoord op. Anti semitisme is vooral ontstaan uit jaloezie. De joden zijn een rijk en intelligent volk met een compleet andere mindset dan andere volken des tijds. En dan krijgen we ook het "jullie hebben jezus vermoord" gedoe, en natuurlijk het conflict in Palestina. En dat is raar, want moslims en christenen mogen de meeste smerige dingen doen en komen er mee weg, maar zodra een jood iets doet gaat de wereld eraan. Ik denk dat joden een goed slachtoffer zijn omdat ze eigenlijk heel lief zijn, en worden onderschat.

Volgens mij worden Joden vaak gehaat omdat een deel vroeger door te bankieren heel rijk is geworden, hierdoor werden veel mensen jaloers en de Christenen hadden hier vooral problemen mee omdat ze zelf niet geld mochten lenen om geld te verdienen. Daarnaast haten ze hun ook omdat ze Christus zouden hebben vermoord, maar ik denk dat men dat nu niet meer zo erg vind. Door Hitler werden Joden als de schuldigen aangewezen van alles wat slecht ging, wat heel slim was omdat je mensen gemakkelijk kan verenigen tegen een vijand die daarnaast al niet geliefd was (zie eerder genoemde redenen). Engeland die vocht tegen de nazi's heeft voor oorlogsmateriaal ook veel moeten lenen bij rijke Joodse bankieren, die een heilstaat voor Joden wouden, deze kregen ze en dat was een iets kleiner deel dan het huidige Israël. Het probleem echter was dat daar al mensen woonden. Doordat die nog steeds worden verjaagt is er nu haat naar de Joden omdat ze in principe oorlog voeren tegen de Palestijnen, maar natuurlijk ook omdat een deel heel rijk is geworden en omdat er een probleem is tussen verschillende geloven.

Daarnaast denk ik dat culturele verschillen tussen mensen heel erg worden onderschat, daarom vind ik het niet raar dat veel mensen een geloof of een andere volksgroep haten. 

Bronnen: Israël - Wikipedia

Judaism | Definition, Origin, History, Beliefs, & Facts | Britannica

 

Reputatie 3
Badge +1

Geloof me, niet iedereen haat joden, dat doen alleen die mensen die zelf onzeker en racistsich zijn. Dus eigenlijk ligt het niet aan de joden, maar aan die relatief kleine groep die ze haat. Dat zijn pas de smerige racisten, dus als iemand gaat haten op joden. Onthoud dat die persoon zelf om het netjes te zeggen een dom persoon is!

Reageer