Niet slapen door misbruik

  • 22 January 2023
  • 25 reacties
  • 671 Bekeken

Reputatie 7
Badge +19

Hoihoi,

Hier een beetje een serieus topic van mij. Ik vind dit moeilijk om te delen maar ik ben toch opzoek naar tips en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee, als die er zijn.

Van mijn 13e tot mijn 14e heb ik seksueel misbruik meegemaakt. Dit gebeurde thuis door de toenmalige vriend van mijn moeder. Dit is echt het ergste wat mij ooit is overkomen. Elke dag heb ik nog last van deze gebeurtenis. Ik ben super alert, ik heb flashbacks, alles voelt anders en ik kan bijna niet slapen snachts. Voor dit laatste punt zoek ik dan ook tips. Ik kan niet in slaap vallen omdat ik savonds doods bang ben en ik aan de nare dingen denk (misschien ook wel te zien aan dat ik vaak laat nog op het forum zit lol). Het donker is echt een hel voor mij.

Hebben andere kinderen zoiets gelijks? of heeft er iemand tips wat ik kan doen savonds?

 

joeeeeee


25 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi Jaivy. wat erg is dat !  Het zal als een nare film aan je voorbij komen elke keer. Heb je hier al met iemand over kunnen praten?  Ik voel me bij zoiets ook altijd wat machteloos want dan wil ik liefst je meteen helpen maar ik heb dan geen heel goed antwoord of een oplossing. Misschien kun je iets met deze link?

https://www.dokteronline.com/nl/blog/moeilijk-in-slaap-komen/

 ik weet niet, maar ik hoop dat je er ietsje aan hebt. En wat er gebeurt is, kan ik me niet voorstellen, had ik maar een oplossing. Maar een virtuele hug dan toch. Sorry, ik zou veel meer willen doen maarja.

Heel veel sterkte hiermee !

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +19

Hey @Julian12,

Thanks voor je (snelle) reactie! + de virtuele hug :)

Over de gebeurtenis heb ik al kunnen praten met meerdere mensen. (moeder, psycholoog, etc.) Maar over het slapen niet echt. Ik weet niet zo goed met wie namelijk haha.

Ik ga de linkjes eens checken, thx

 

Joeeeee

Reputatie 7
Badge +17

Hey @Julian12,

Thanks voor je (snelle) reactie! + de virtuele hug :)

Over de gebeurtenis heb ik al kunnen praten met meerdere mensen. (moeder, psycholoog, etc.) Maar over het slapen niet echt. Ik weet niet zo goed met wie namelijk haha.

Ik ga de linkjes eens checken, thx

 

Joeeeee

Hey Jaivy

graag gedaan natuurlijk:)

ik zie net dat dat eerste linkje een betaald iets is zo te zien, dus die had ik weggehaald. Misschien is er nog wel meer te vinden. Of bijv op YT ontspanningsoefeningen. heb ik ook vaak gebruikt toen ik depressies had. Kan echt helpen ! Hoop ik ! :)

Reputatie 7
Badge +14

 Hoi @jaivy ,

 

OMG, het doet me pijn om te lezen dat iemand dit meegemaakt heeft en omdat je hier ook over andere dingen hebt verteld die jouw leven de laatste jaren ook al behoorlijk op zijn kop hebben gezet (eufemisme), voelt het (voor zover mogelijk) nog slechter. Het is niet èn èn maar meer èn in het kwadraat 😥

Het is wel ongeveer het laagste van wat iemand jou aan kan doen.

Ik weet nog niet precies wat ik hier ga schrijven, maar ik ga vooraf zeggen dat jij (logisch) alleen hoeft te reageren op dingen waar jij op wilt reageren. Ook al zeg je niets. Ik hoop wel dat je er dan toch iets aan hebt, dat je je erdoor (iets) beter voelt / iets kunt met wat ik schrijf..

Ik ken 2 jongens die misbruikt zijn en ieder misbruik is natuurlijk anders, maar ik wil maar zeggen dat ik hier dingen gebruik die ik van hen heb gehoord. Hoe zij ermee omgegaan zijn /welke therapie zij hebben gehad..

Eerst durfden zij er niet over te praten en ging het door. Dat is natuurlijk nooit de schuld van degene die misbruikt wordt. Als iemand dan zegt, 'je had het eerder moeten zeggen’ dan kan ik daar heel kwaad over worden, laat staan hoe dat moet voelen voor iemand die het overkomen is.

Op een gegeven moment hebben zij het verteld en ging het balletje rollen. Zij hebben hun droom opzij moeten zetten door hun opleiding te stoppen om uit de misbruiksituatie weg te komen. Dan ben je al slachtoffer, moet je nog een droom opgeven….

Het meeste wat mij is bijgebleven van wat zij vertelden is dat het lang kan duren voordat je weer helemaal ‘normaal’ kan leven. Belangrijkste is dat het eerst stopt en dat je daarna ‘alles’ een plekje geeft. Zij hebben, nu ook nog soms last van wakker liggen, nachtmerries, een beetje wat jij ook beschrijft.

Zij hebben nog steeds contact met hun psycholoog, ook al is dat gelukkig veel minder vaak nodig en het misbruik is 7 jaar geleden ongeveer. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat het bij iedereen zo lang duurt en zeker ook niet over welke behandeling het beste is. Dat is aan de psychologen/behandelaars.

Na al die negatief klinkende dingen kan ik ook zeggen dat ze nu allebei studeren en dat het op zich heel goed gaat, met af en toe een dipje.

Zij hebben verteld dat ze met die psycholoog hun ervaringen opnieuw hebben beleefd. Eentje had hierbij ook hypnose gehad. Door het opnieuw te beleven, wat natuurlijk heel heftig is, heeft hij er een ander gevoel (ik weet niet of dat een goed woord is hiervoor, wat gebeurd is blijft hetzelfde) aan verbonden. Waarschijnlijk leg ik het heel slecht uit, maar hij kan nu er terug aan denken en het nog steeds vreselijk vinden, maar hij weet dat het niet zijn schuld is en dat hij zichzelf niks te verwijten heeft en simpel gezegd ‘dat hij er niet wakker van moet liggen’ (letterlijk dan). Die andere is er door gesprekken en zonder hypnose door gekomen.

Hoe langer het geleden is, des te langer waren de periodes dat ze goed sliepen, maar nog steeds heeft het zin om in periodes dat het minder goed gaat of liefst iets eerder, voor zover je dat aan kunt voelen, gesprekken met hun psycholoog te hebben. Voor zover ik weet hebben ze alleen helemaal aan het begin (dus vlak na het misbruik en aan het begin van hun behandeling) medicijnen voorgeschreven gekregen. Het was nodig om tot rust te komen en dat lukte niet zonder bij hen op dat moment. Op een gegeven moment hebben ze geen medicijnen meer gebruikt. Wel fijn, want je wilt niet medicijnafhankelijk zijn. Ik weet niet of het (alleen)  medicijnen waren om te slapen of voor iets anders.

Het is een heel verhaal en ik weet niet precies wat je er aan hebt. Misschien eens voorleggen aan jouw huisarts of psycholoog als je daar nog contact mee hebt of het verstandig is om zoiets ook te doen. Dus, herbeleven onder begeleiding en er een ander gevoel bij krijgen, zodat je beter kunt slapen. Ik vat het nu heel simpel in mijn eigen woorden samen, maar de praktijk zal ingewikkelder zijn.

Iets anders waar ik wel eens wat over gehoord heb is EMDR therapie, maar ik het totaal geen idee of dat in jouw situatie kan helpen. Over EMDR op zich heb ik wel goede verhalen gehoord, maar dan moet je het ook gebruiken op de manier waar het voor bedoeld is.

Ik ga hier een linkje over EMDR zetten, zodat je iets meer informatie hebt. Bespreek het eens met iemand die hiervoor opgeleid is.

https://www.emdr.nl/wat-is-emdr/

Er staat wel bij dat het gebruikt kan worden bij o.a. schokkende ervaringen zoals seksueel misbruik, maar of het voor jou zou kunnen helpen heb ik geen idee. Het is dus geen advies, maar meer een tip om het aan iemand die er verstand van heeft te vragen.

 

Sterkte en liefs,

 

Gr. MickeyMouse

​PS vlak voordat ik dit postte zag ik dat je zelf al iets meer info had gegeven en dat sommige dingen in mijn reactie daardoor miss overbodig zijn, maar ik heb mijn reactie niet aangepast, anders moest ik ‘m helemaal herschrijven. Ik hoop dat je dat begrijpt.

Reputatie 7
Badge +19

Hey @MickeyMouse,

Thanks voor je super lieve (uitgebreide) reactie!

Wat een verhaal joh, van die twee jongens die je kent. Maar ik vind het fijn om te lezen dat zij hier langzamerhand bovenop zijn gekomen, dat is hoopvol.

Ik had nog nooit gehoord van die hypnose techniek. Het klinkt wel een beetje als EMDR want bij EMDR zorg je er ook voor dat er een ander of minder heftig gevoel bij een specifieke gebeurtenis komt. Maar ik ga eens research doen naar die hypnose. Het lijkt me wel eng tho, om in hypnose te gaan, of hoe je dat ook zegt. Over die medicijnen, ik heb wel slaappillen (idk of die jongens ook slaappillen hadden), maar deze werken niet meer zo goed helaas.

Ik heb wel EMDR therapie gehad. Dit heeft misschien een heeeel klein beetje geholpen maar het resultaat was echt minimaal. Dit komt mogelijk doordat ik niet zo goed af te leiden ben lol, en dit is wel essentieel bij EMDR. 

Verder heb ik geen contact meer met een professional. Misschien moet ik dit maar weer eens gaan doen ofzo, idk.

 

joeeeeeeee

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @jaivy ,

 

ik vond, soort van bij toeval een heel interessant artikel, maar die mag ik vast niet posten, omdat het op een kampeersite staat. Dus, je moet zelf op zoek en ik zal je een tip geven.

Google op: Hoe komt het dat ik beter slaap tijdens het kamperen ?

Als ik jou was zou ik (als het niet meer vriest) lekker een tentje opzetten in de tuin en het uitproberen. Voorwaarde is wel dat je geen kunstlicht gaat gebruiken, geen laptop of andere beeldschermen en naar bed gaat als het donker wordt. Je biologische klok ofzo wordt dan gereset. Ik had het wel eens eerder gehoord en misschien zijn er nog artikelen over te vinden die dit bevestigen.

Kamperen is sws leuk, dus uitproberen kan geen kwaad, lijkt mij

 

Succes met zoeken en slaap lekker.

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @jaivy ,

 

ik moet altijd even rewinden als ik een beetje een drukke dag/avond heb gehad en dan zit ik soms een beetje op internet te zoeken (misschien niet handig vanwege het licht van de laptop, maar ok) en soms kom ik wel interessante dingen tegen, zoals  het artikel over slapen dat je via het linkje kunt bekijken:

https://vumagazine.nl/slaapprofessor-over-het-slapeloze-brein

misschien opent het je ogen, wat op zich niet handig is als je juist info wilt hebben om in slaap te vallen haha 🤣. Lees het maar eens en hopelijk heb je er iets aan…

Ik had dit eerst in mijn vorige reactie staan, maar ik dacht dat een reactie met linkjes miss wel meer kans had om in de check te verdwijnen, dus heb ik het ff los geknipt en als het nu in de check gaat lees je het later vandaag maar. Niet dat er iets mis is met deze reactie, deze linkjes lijken mij geen probleem.

 

Nog een interessant verhaal over melatonine…. 

https://www.nhg.org/actueel/nieuws/melatonine-baat-het-niet-het-schaadt-mogelijk-wel

en

https://www.consumentenbond.nl/veilig-slapen/melatonine-bij-kinderen

 

Hey @MickeyMouse,

Thanks voor je super lieve (uitgebreide) reactie!

graag gedaan, ik ben al blij dat ik iets voor je kan doen

 

Wat een verhaal …... ik vind het fijn om te lezen dat zij hier langzamerhand bovenop zijn gekomen, dat is hoopvol.

die ene had meer last van slapeloosheid en ook af en toe nachtmerries, maar het gaat nu best heel goed, want ja, iedereen heeft wel eens dat ie minder goed slaapt. Als je lang slecht slaapt rust je niet uit. Dat staat ook in dat 1e linkje hierboven en dat is best vervelend

 

Ik had nog nooit gehoord van die hypnose techniek. …...Maar ik ga eens research doen naar die hypnose. Het lijkt me wel eng tho, om in hypnose te gaan, of hoe je dat ook zegt.

 

ik heb het van horen zeggen, maar ik hoop dat het iets is wat werkt voor jou en een beetje spannend lijkt mij hypnose ook wel

 

Over die medicijnen, ik heb wel slaappillen (idk of die jongens ook slaappillen hadden), maar deze werken niet meer zo goed helaas.

ik ga nog wel aan ze vragen of ze slaappillen hadden of iets anders, gewoon om het te weten, maar als je iets nodig hebt kun je natuurlijk het beste met jouw huisarts overleggen

 

Ik heb wel EMDR therapie gehad. Dit heeft misschien een heeeel klein beetje geholpen maar het resultaat was echt minimaal. Dit komt mogelijk doordat ik niet zo goed af te leiden ben lol, en dit is wel essentieel bij EMDR. 

ah ok, jammer dat die maar een beetje werkte

 

Verder heb ik geen contact meer met een professional. Misschien moet ik dit maar weer eens gaan doen ofzo, idk.

je kunt er eens over denken en met anderen over praten en dan kijken wat verstandig is

 

 

Gr. MickeyMouse

die nu ook maar even gaat slapen 😴 ik hoop dat jij wel al slaapt

ik vind het vervelend voor jou maar ik slaap altijd binnen 5 minuten. Als het zou kunnen wil ik best een weekje ruilen qua slapen met jou, maar ja, was het maar zo simpel

 

Hoi @jaivy  ach lieve schat toch. 😘 ik hug met Julian mee. En ik hoop dat de tips je helpen. Zoals jij ook iedereen helpt. Je krijgt van mij de gouden medaille!

Sjammetje xxxxx

Reputatie 7
Badge +19

Hey @MickeyMouse,

Thanks voor je reacties!

Haha eigenlijk moet ik wel lachen om die kamperen theorie. Ik hou echt van kamperen! Ik zie ook wel de logica van het concept om beter te slapen daardoor. Alleen in mijn tuin wordt het wel lastig aangezien ik midden in het centrum van een stad woon haha. Maar in de zomer ga ik dit sws doen.

En thanks voor de linkjes weer. Ik ga ze checken.

 

Anyway, update: ik heb vannacht weer heeeeel slecht geslapen en heb het gevoel dat dit vannacht weer zo gaat zijn helaas. Ik voel me slecht en bang. 

 

Joeeeeee

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @jaivy  ach lieve schat toch. 😘 ik hug met Julian mee. En ik hoop dat de tips je helpen. Zoals jij ook iedereen helpt. Je krijgt van mij de gouden medaille!

Sjammetje xxxxx

Nahww, super lief van je!!! Dankjewel :)

hug

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @jaivy ,

 

Hey @MickeyMouse,

Thanks voor je reacties!

np

 

Haha eigenlijk moet ik wel lachen om die kamperen theorie. Ik hou echt van kamperen! Ik zie ook wel de logica van het concept om beter te slapen daardoor.

 

als het echt werkt, is het best een simpele oplossing

 

Alleen in mijn tuin wordt het wel lastig aangezien ik midden in het centrum van een stad woon haha. Maar in de zomer ga ik dit sws doen.

wsch te veel licht in de stad, ik zou je graag uitnodigen om hier te kamperen, in onze tuin of één van de vakantieparken in de buurt, maar ja……..ik zie het al voor me, @Julian12  die het kampvuur bouwt, @tim16 die gitaar speelt, @Sjammetje zingt en die doet dit en dit dat enz enz zz zzzz 😴 😴 en jij in slaap valt….

 

En thanks voor de linkjes weer. Ik ga ze checken.

 

  ik hoop dat je er iets aan hebt

 

Anyway, update: ik heb vannacht weer heeeeel slecht geslapen en heb het gevoel dat dit vannacht weer zo gaat zijn helaas. Ik voel me slecht en bang. 

 

😥in gedachten ben ik bij je en duim voor een goede nachtrust voor jou,

ik ga wel voor jouw slaapkamerdeur zitten om te zorgen dat niemand je lastig kan komen vallen, dan hoef je daar iig niet wakker van te liggen

 

Verder:

ik wil je niet wakker houden,  maar hier nog een programma over slapen en een gedeelte gaat over kamperen…...

https://www.npostart.nl/dokters-van-morgen/17-10-2017/AT_2084797

 

knorse 😴

die uitspraak van jou kwam ik toevallig tegen toen ik random door wat topics scrollde, oh nee, ik weet het alweer, het was niet random, ik zocht op 'melatonine’ en toen kwam ik op een KT topic en daar zag ik KNORSE staan haha, maar niks over melatonine haha, misschien heeft google die link zelf gelegd en wordt jouw uitspraak hierdoor nog wereldberoemd

 

Gr. MickeyMouse

Reputatie 7
Badge +17

@MickeyMouse   ik doe mee XD

Ik hoop dat je iets aan alle tips hebt @jaivy  !  Dat we goeie energie sturen!  :)

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +17

@MickeyMousespeel graag een stukje hoor. Moet ik wel wat nieuwe liedjes leren want ik speel meestal rock en metal en daar val je niet echt van in slaap zeg maar. 😄

@jaivyIk heb zelf ook veel last van slapeloosheid dus ik weet hoe vervelend dat kan zijn. Ik duim ook voor je dat vannacht wel goed mag slapen.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @jaivy  en iedereen,

 

ik heb ff gevraagd welke medicijnen die jongens gebruikt hebben en het was eerst iets tegen angst (Oxazepam) en kennelijk helpt dat ook bij slapeloosheid, maar dat kun je beter met een arts bespreken, en daarna gebruikten ze nog een paar weekjes iets om in slaap te komen.

 

Als je alleen naar dat camping-slaap-experiment wilt kijken (dat laatste linkje hierboven over dokters van morgen) kijk dan naar de stukjes (ongeveer):

15.50-21.15

27.30-33.20

44.20-47.50

 

Thnx @Julian12  en @tim16  haha, ja, misschien is iets rustigers beter 😄, misschien is kmperen ook iets voor jou Tim?

 

Gr. MickeyMouse

 

Reputatie 7
Badge +17

@MickeyMouse Ga zeker al je linkjes ff bekijken. Kamperen doe ik sws vaak in de vakantie en dan slaap ik inderdaad wel beter dan thuis. Het zal dus wel helpen. Thuis een tent opzetten is helaas niet echt een optie.

Reputatie 7
Badge +19

Hey @MickeyMouse,

wsch te veel licht in de stad, ik zou je graag uitnodigen om hier te kamperen, in onze tuin of één van de vakantieparken in de buurt, maar ja……..ik zie het al voor me, @Julian12  die het kampvuur bouwt, @tim16 die gitaar speelt, @Sjammetje zingt en die doet dit en dit dat enz enz zz zzzz 😴 😴 en jij in slaap valt….

hahah als dat kon zou het echt leuk zijn, maar helaassss.

 

😥in gedachten ben ik bij je en duim voor een goede nachtrust voor jou,

ik ga wel voor jouw slaapkamerdeur zitten om te zorgen dat niemand je lastig kan komen vallen, dan hoef je daar iig niet wakker van te liggen

Haha wat lief van je!! 

 

Nicee!

 

knorse 😴

OMG HAHAHAHHAHA ik lach zooo hard!! dit is echt 2 jaar geleden ofzo lol. Maar ik zeg het nog dagelijks. Dus knorse voor straks.

 

Joeeeee

Reputatie 7
Badge +19

@MickeyMousespeel graag een stukje hoor. Moet ik wel wat nieuwe liedjes leren want ik speel meestal rock en metal en daar val je niet echt van in slaap zeg maar. 😄

@jaivyIk heb zelf ook veel last van slapeloosheid dus ik weet hoe vervelend dat kan zijn. Ik duim ook voor je dat vannacht wel goed mag slapen.

 

Hahah lijkt me wel relaxed, een metal versie van slaap kindje slaap :p

En vervelend dat je het ook kent :(      maar thx iig @tim16 

 

Joeeee

Reputatie 7
Badge +19

@MickeyMouse   ik doe mee XD

Ik hoop dat je iets aan alle tips hebt @jaivy  !  Dat we goeie energie sturen!  :)

Groetjes liefs Julian X

jaaaaaaaa thanks man!

Reputatie 1
Badge

hoi, wat erg wat er gebeurt is…

ik heb zelf hypnose geleerd om mensen zoals jij te kunnen helpen, op youtube staan veel hypnose filmpjes met slapen, dan raad ik het kanaal: hypnoclips. zeker aan!!! ik had je graag mijn snapchat of discord gegeven, maar dat is helaas tegen de regels, als je verdere vragen hebt of graag tips wilt, hoor ik het graag

 

Reputatie 7
Badge +19

Thanks @Tygooo 

😊😊

Reputatie 1
Badge

geen probleem, heb lang met dezelfde problemen gekampt, t was letterlijk en figuurlik een lifesaver voor mij. als ik je verder kan helpen, heel graag <3

Reputatie 4
Badge +3

Hi,

ok ten eerste hoop ik dat dit gestopt is. Ik had een paar keer hele erge paniekaanvallen, en durf nu niet met de lichten uit te slapen, vaak nadat zoiets engs/naars/traumatisch gebeurt, is het net als het wondje eraf krabben. Het begint weer te bloeden en moet opnieuw dicht groeien(did klinkt een beetje vaag, maag volgens mij snap je wel wat ik bedoel). Ik zou misschien naar therapie gaan, en je moeder vertellen. Het is niet makkelijk om erover te komen. Maar het is beter dat je er nu wat aan doet dan later. Wat helpt met slapen, is focus op je adem. Probeer alles uit je hoofd te halen. Of even lezen/tekenen voor slapen. Hoop echt dat dit helpt.

groetjes <3

Reputatie 1
Badge

Hoihoi,

Hier een beetje een serieus topic van mij. Ik vind dit moeilijk om te delen maar ik ben toch opzoek naar tips en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee, als die er zijn.

Van mijn 13e tot mijn 14e heb ik seksueel misbruik meegemaakt. Dit gebeurde thuis door de toenmalige vriend van mijn moeder. Dit is echt het ergste wat mij ooit is overkomen. Elke dag heb ik nog last van deze gebeurtenis. Ik ben super alert, ik heb flashbacks, alles voelt anders en ik kan bijna niet slapen snachts. Voor dit laatste punt zoek ik dan ook tips. Ik kan niet in slaap vallen omdat ik savonds doods bang ben en ik aan de nare dingen denk (misschien ook wel te zien aan dat ik vaak laat nog op het forum zit lol). Het donker is echt een hel voor mij.

Hebben andere kinderen zoiets gelijks? of heeft er iemand tips wat ik kan doen savonds?

 

joeeeeee

Wat heftig. Heb je het Al tegen je moeder gezecht? Ik snap dat het heel lastig is, maar het voelt well fijn. Je zou er Dan bij kunndn zeggen dat je het heel lastig vind ofzo. Je bent echt niet Alleen en je kan altijd de kindertelefoon of iemand anders bellen.

 

Xxx me

Badge

Jaivy, weet je bij welke huisarts je zit, of praat je nog met die psycholoog waar je het eerder over had?
Slaapproblemen komen heel erg veel voor, alleen niet altijd vanwege traumaus natuurlijk. 
Als je er achter kan komen wie je huisarts is, dan kan je die huisartsenpraktijk ook bellen en tegen hun zeggen dat je slaapproblemen hebt vanwege dat je je trauma herbeleeft of die soortgelijke angst voelt. Zij kunnen je dooverwijzen naar een psycholoog om het hier nog eens over te hebben, of medicatie aanraden.

Reputatie 4
Badge +3

Hii,

ik zou proberen wat te vinden zodat je voor het slapen gaan tot rust komt, en miss een nachtlampje

Reageer