Voo dat ik mn vrhaal begin wil ik wel zeggen dat ik niet alles vertel dat kan ik nog niet sorry hiervoor 😞! Later volgd messchien nog een vervolg .
Ik ben een meisje van 14 jaar en word misbruikt door mn vader en oom.
Het begon toen ik 11 jaar was en het is nu nogsteeds bezig ik weet niet wat ik moet doen ik ben zo bang ik weet niet wat ik moet doen.
Eest had ik het niet door mn vader raakte me per ongeluk wel eens aan maar ik dacht dat het perongelijk was.. Later kwam hij s' avinds binnen en begon hij aan me te zitten ik schreeude en schopte maar het hielp niet hij was velste sterk. Op mn 12e heeft hijnme voor het eerst verkracht ( meer kan ik daar niet over zeggen is nog te pijnlijk sorry) Later deed mn oom precies het zelfde tot vandaag. Ik heb advies nodug wat ik nu moet doen! Ik ben zo bang mn vader en mn oom doen me pijn en ik durf het tegen niemand te vertellen! Heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhaal!
xxxx Anne
Misbruikt door mijn vader, oom en leraar
A
Bladzijde 1 / 2
A
Je moet het vertellen aan iemand. Maakt niet uit aan wie, maar aan iemand. Mentor/decaan/leraar/vriend/vriendin/moeder/famillie??? Wie dan ook. Zij kunnen je altijd helpen. Ik wens je nu al super veel sterkte ❤
A
aaah meisje toch! Echt verschrikkelijk..
maar inderdaad zoals Laura zei je moet het aan iemand vertellen!
Dit is echt niet goed!
´xx ❤
maar inderdaad zoals Laura zei je moet het aan iemand vertellen!
Dit is echt niet goed!
´xx ❤
A
Lieve mensen,
Ik heb er heel lang over na gedacht maar ik heb besloten toch mn verhaal op de site te zetten.
Ik vind dit best moelijk dus ik weet niet of ik alles kan beschrijven.
Ik ben een meisje van 14 jaar en zit in 3 havo.
Ik word misbruikt (nu nogsteeds) sinds mn 11e door mn vader en mn oom. Ik durf dit tegen niemand te zeggen maar hier wel te schrijven omdat dit anoniem is.
Het begon allemaal heel on opvallend ze kwamen soms met hun hand langs mn kont of langs mn borsten (die ik toen nog niet echt had maar toch). Ik dacht dat dit perongeluk ging en ik heb er verder niks over gezegt. Toen ik net 11 was geworden moest ik van mn vader mee naar zn kamer. Hij zei ´´ik heb jou altijd blij gemaakt nu ga je mij blij maken´´ . Hij deed z´n broek uit en ik moest dit ook doen toen begon hij zichzelf af te trekken. Ik begon heel hard te huilen, hij werd heel erg boos en zei dat als ik ook maar iets tegen iemand zou zeggen hij mn zusjes wat aandeed. Vanaf dat moment gebeurde dit elke dag. Veel weet ik hier niet meer van ik leefde toen een beetje als een zombie. Wel weet ik dat mn vader soms z´n vinger of een voorwerp in me stak dat deed heel erg pijn en ik moest toen heel erg hard huilen. M´n vader zei weer dat als ik iets tegen iemand ging zeggen dat hij dan mn zusjes iets aandeed dus ik heb nooit wat tegen iemand gezegd ( nu nogsteeds niet) Op mn 12e kwam mn oom er ook bij en deed hij precies het zelfde als mn vader met precies dezelfde dreigementen. Ik was toen zo bang dat ik in mn bed plaste in de nacht en elke nacht nachtmerries kreeg. Op m´n 13e hebben ze me echt zoals ik dat noem´verkracht´ik moest seks met ze hebben zonder dat ik dat wou ik kan me dit nog heel goed herinderen maar ik kan er nogsteeds niks over zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat ze met z´n 2e waren en dat het verschrikkelijk veel pijn deed. M´n vader en mn oom doen dat allemaal nu nogsteeds 😞. M´n vader verkracht me zeker elke dag (als ik pech heb meerdere keren). En m´n oom komt zo´n 1 keer in de week. Ik leef echt in een hel maar ik kan en mag niks doen ander lopen mn zusjes gevaar. (ze zijn 10 en 12) Ik zou het mezelf nooit vergeven als mn vader en mn oom door mijn schuld hun dit ook aan gaan doen. Maar gisteren is er iets heel ergs gebeurd en daarom heb ik besloten het hier allemaal op te gaan schrijven. Gistere wou ik naar mn lievelings leraar alles vertellen. Ik moest nadat alle lessen waren afgelopen bij hem komen ik vertelde mijn verhaal ik moest heel hard huilen en hij trooste me. Maar toen ging zijn hand onder mn Shirt ik zei dat hij moest stoppen maar dat deed hij niet. Hij pakte me ruw bij mn arm en zei dat hij me nog wel eens ging leren hoe het allemaal moest en dat hij al heel lang naar me verlangde 😞.
Ik ben nogsteeds helmaal over stuur en probeer tussen mijn tranen door het toetsenbord te kunnen lezen. Ik kan er verder niks over zeggen maar ik kan wel vertellen dat hij me heeft v........ en dan hij misbruik van mijn vertrouwen heeft gemaakt. Vandaag durf ik niet naar school vandaar dat ik nu alleen thuis zit en de kans heb om dit bericht te schrijven. Ik weet niet hoe het komt het lijkt wel of ik die vieze mannen aantrek als een magneet! Eerst mn vader toen mn oom en gistere ook al mn leraar. Ik durf niet naar de politie want straks gebeurd er hetzelfde als gisteren. Ik weet het allemaal even niet meer! Maar ik blijf verder gaan voor mn zusjes ik kan niet stoppen want als ik dat doe gebeurd er iets met hun en dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeven!!!!!!!!! Ik heb nu in grote lijnen mn verhaal verteld in details lukt gewoon nog niet dat is nog veelste moeilijk. Ik wou ook nog even zeggen dat ik voor alle mensen op deze site repect heb!
Liefs van een bang en onzeker meisje
Anne
Ik heb er heel lang over na gedacht maar ik heb besloten toch mn verhaal op de site te zetten.
Ik vind dit best moelijk dus ik weet niet of ik alles kan beschrijven.
Ik ben een meisje van 14 jaar en zit in 3 havo.
Ik word misbruikt (nu nogsteeds) sinds mn 11e door mn vader en mn oom. Ik durf dit tegen niemand te zeggen maar hier wel te schrijven omdat dit anoniem is.
Het begon allemaal heel on opvallend ze kwamen soms met hun hand langs mn kont of langs mn borsten (die ik toen nog niet echt had maar toch). Ik dacht dat dit perongeluk ging en ik heb er verder niks over gezegt. Toen ik net 11 was geworden moest ik van mn vader mee naar zn kamer. Hij zei ´´ik heb jou altijd blij gemaakt nu ga je mij blij maken´´ . Hij deed z´n broek uit en ik moest dit ook doen toen begon hij zichzelf af te trekken. Ik begon heel hard te huilen, hij werd heel erg boos en zei dat als ik ook maar iets tegen iemand zou zeggen hij mn zusjes wat aandeed. Vanaf dat moment gebeurde dit elke dag. Veel weet ik hier niet meer van ik leefde toen een beetje als een zombie. Wel weet ik dat mn vader soms z´n vinger of een voorwerp in me stak dat deed heel erg pijn en ik moest toen heel erg hard huilen. M´n vader zei weer dat als ik iets tegen iemand ging zeggen dat hij dan mn zusjes iets aandeed dus ik heb nooit wat tegen iemand gezegd ( nu nogsteeds niet) Op mn 12e kwam mn oom er ook bij en deed hij precies het zelfde als mn vader met precies dezelfde dreigementen. Ik was toen zo bang dat ik in mn bed plaste in de nacht en elke nacht nachtmerries kreeg. Op m´n 13e hebben ze me echt zoals ik dat noem´verkracht´ik moest seks met ze hebben zonder dat ik dat wou ik kan me dit nog heel goed herinderen maar ik kan er nogsteeds niks over zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat ze met z´n 2e waren en dat het verschrikkelijk veel pijn deed. M´n vader en mn oom doen dat allemaal nu nogsteeds 😞. M´n vader verkracht me zeker elke dag (als ik pech heb meerdere keren). En m´n oom komt zo´n 1 keer in de week. Ik leef echt in een hel maar ik kan en mag niks doen ander lopen mn zusjes gevaar. (ze zijn 10 en 12) Ik zou het mezelf nooit vergeven als mn vader en mn oom door mijn schuld hun dit ook aan gaan doen. Maar gisteren is er iets heel ergs gebeurd en daarom heb ik besloten het hier allemaal op te gaan schrijven. Gistere wou ik naar mn lievelings leraar alles vertellen. Ik moest nadat alle lessen waren afgelopen bij hem komen ik vertelde mijn verhaal ik moest heel hard huilen en hij trooste me. Maar toen ging zijn hand onder mn Shirt ik zei dat hij moest stoppen maar dat deed hij niet. Hij pakte me ruw bij mn arm en zei dat hij me nog wel eens ging leren hoe het allemaal moest en dat hij al heel lang naar me verlangde 😞.
Ik ben nogsteeds helmaal over stuur en probeer tussen mijn tranen door het toetsenbord te kunnen lezen. Ik kan er verder niks over zeggen maar ik kan wel vertellen dat hij me heeft v........ en dan hij misbruik van mijn vertrouwen heeft gemaakt. Vandaag durf ik niet naar school vandaar dat ik nu alleen thuis zit en de kans heb om dit bericht te schrijven. Ik weet niet hoe het komt het lijkt wel of ik die vieze mannen aantrek als een magneet! Eerst mn vader toen mn oom en gistere ook al mn leraar. Ik durf niet naar de politie want straks gebeurd er hetzelfde als gisteren. Ik weet het allemaal even niet meer! Maar ik blijf verder gaan voor mn zusjes ik kan niet stoppen want als ik dat doe gebeurd er iets met hun en dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeven!!!!!!!!! Ik heb nu in grote lijnen mn verhaal verteld in details lukt gewoon nog niet dat is nog veelste moeilijk. Ik wou ook nog even zeggen dat ik voor alle mensen op deze site repect heb!
Liefs van een bang en onzeker meisje
Anne
A
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik heb het gistere tegen een leraar proberen te vertellen maar dat is echt heel erg uit de hand gelopen (ben nu nog overstuur)
Heb een deel van mij verhaal op de site gezet als je wilt kunnen jullie die lezen.
Liefs Anne
Ik heb het gistere tegen een leraar proberen te vertellen maar dat is echt heel erg uit de hand gelopen (ben nu nog overstuur)
Heb een deel van mij verhaal op de site gezet als je wilt kunnen jullie die lezen.
Liefs Anne
A
Hee Anne!
Het is iig goed van je dat je de moed bij elkaar gesprokkeld hebt en geprobeerd het iemand te vertellen.
Bij mij is het inmiddels ook uit de hand gelopen dus ik snap heel goed wat je bedoeld!
Ik ga je verhaal lezen (als ik het kan vinden) en hoop je dan miss te kunnen helpen!
Je hebt al wel de 1ste stap gezet, erg goed van je
Liefs ❤
Het is iig goed van je dat je de moed bij elkaar gesprokkeld hebt en geprobeerd het iemand te vertellen.
Bij mij is het inmiddels ook uit de hand gelopen dus ik snap heel goed wat je bedoeld!
Ik ga je verhaal lezen (als ik het kan vinden) en hoop je dan miss te kunnen helpen!
Je hebt al wel de 1ste stap gezet, erg goed van je
Liefs ❤
A
Mag ik vragen waar ik je verhaal kan vinden, want heb hem niet gevonden?
A
De tranen staan mn ogen Anne, dit is echt verschrikkelijk...
Het is heel logisch dat je niet wilt dat je zusjes iets overkomt maar echt dit gaat te ver..
Ik zit echt met open mond nu ik weet even niet wat ik moet zeggen
jeetje meisje toch..
Het is heel logisch dat je niet wilt dat je zusjes iets overkomt maar echt dit gaat te ver..
Ik zit echt met open mond nu ik weet even niet wat ik moet zeggen
jeetje meisje toch..
A
Echt vreselijk, vreselijk erg voor je. Echt heel veel respect dat je het hierover durft te hebben, want niet iedereen kan dat.
Ik zal eerlijk zijn, ik heb geen oplossing voor je. Alleen naar de politie gaan, maar ik weet ook wel dat dit veel makkelijker klinkt, dan dat het in werkelijkheid is.
Maar, weet dat ik ondangs alles echt ontzettend veel bewondering voor je heb. En dat ik zeker weet dat het wel weer goed komt. Ik weet niet wanneer, of hoe lang het nog duurt, of hoe het moet. Maar het komt goed, dat weet ik zeker ❤
Ik zal eerlijk zijn, ik heb geen oplossing voor je. Alleen naar de politie gaan, maar ik weet ook wel dat dit veel makkelijker klinkt, dan dat het in werkelijkheid is.
Maar, weet dat ik ondangs alles echt ontzettend veel bewondering voor je heb. En dat ik zeker weet dat het wel weer goed komt. Ik weet niet wanneer, of hoe lang het nog duurt, of hoe het moet. Maar het komt goed, dat weet ik zeker ❤
A
ik moet sterk blijven dat is het enigste wat ik op dit moment kan doen.
Ik moet sterk blijven voor mn zusjes!
Bedankt voor je reactie sorry het was niet mijn bedoeling je verdrietig te maken het spijt me!
Liefs Anne
Ik moet sterk blijven voor mn zusjes!
Bedankt voor je reactie sorry het was niet mijn bedoeling je verdrietig te maken het spijt me!
Liefs Anne
A
Ontzettend knap van je echt.. heel veel respect voor je dat je inderdaad
in zo'n situatie zo sterk kan blijven.
En dat is ook zeker wat je moet doen!
Ik ben gwn onzettend geschokt van je verhaal, echt vreselijk dat deze dingen
vandaag de dag nog gebeuren.. ongelooflijk..
Het spijt mij dat dit verhaal me zo pakt, maar .. ik heb het echt met je te doen meisje!
heeeel erg veel sterkte!
Liefs X
in zo'n situatie zo sterk kan blijven.
En dat is ook zeker wat je moet doen!
Ik ben gwn onzettend geschokt van je verhaal, echt vreselijk dat deze dingen
vandaag de dag nog gebeuren.. ongelooflijk..
Het spijt mij dat dit verhaal me zo pakt, maar .. ik heb het echt met je te doen meisje!
heeeel erg veel sterkte!
Liefs X
A
heel erg bedankt voor jullie steun! Heel er bedankt dat betekend veel voor me
liefs Anne
liefs Anne
A
Ik heb alles gelezen dit is afschuwelijk!!!! Je moet naar de politie of naar van die mensen die kinderen misbruik STOPPEN!!!!! Dit is een *** verhaal! Je moet war doen..... Red jezelf en je zusjes<3 word hier helemaal stad van:(
Please doe wat!!
Xx
PS; Protect your zelf hand your sisters.., evreything is go na be allright
Please doe wat!!
Xx
PS; Protect your zelf hand your sisters.., evreything is go na be allright
A
Je moeder dan?? Is die er niet??
Maar ik zou het aaan mijn vriendin vertellen !
xxx
Maar ik zou het aaan mijn vriendin vertellen !
xxx
A
Beste Anne,
de eerste vraag bij mij die in me opkwam was: Waar is je moeder dan? Is die er niet?
Ik zou verder eens naar de politie toegaan, ik zou je zusjes laten onderbrengen bij hun vriendinnetjes en hun ouders inlichten over de situatie.
Je moet niet alles voor je houden, dan kropt het op en word het er niet beter op.
Die vader van jou spoort niet, dit is tegen de wet, jouw oom trouwens ook en de leraar ook!
voor je vader en oom moet je naar de politie en je leraar moet je naar de school! Is er geen enkele lerares die jou echt te vertrouwen lijkt?
Je kan bellen met de Kindertelefoon en je kan ook altijd naar je mentor (tenminste als je op de middelbare zit)
"Niet denken, maar doe iets, zo worden je dromen waar."
"There can be miracles when you believe"
"That's when love can build a bridge of light"
Hopelijk heb je iets aan mijn advies,
groetjes,
Maria
de eerste vraag bij mij die in me opkwam was: Waar is je moeder dan? Is die er niet?
Ik zou verder eens naar de politie toegaan, ik zou je zusjes laten onderbrengen bij hun vriendinnetjes en hun ouders inlichten over de situatie.
Je moet niet alles voor je houden, dan kropt het op en word het er niet beter op.
Die vader van jou spoort niet, dit is tegen de wet, jouw oom trouwens ook en de leraar ook!
voor je vader en oom moet je naar de politie en je leraar moet je naar de school! Is er geen enkele lerares die jou echt te vertrouwen lijkt?
Je kan bellen met de Kindertelefoon en je kan ook altijd naar je mentor (tenminste als je op de middelbare zit)
"Niet denken, maar doe iets, zo worden je dromen waar."
"There can be miracles when you believe"
"That's when love can build a bridge of light"
Hopelijk heb je iets aan mijn advies,
groetjes,
Maria
A
hey , laat je zusjes ergens anders overnachten , waar woon je in de buurt dan?
dan kunnen ze meschien want bij mij vriendin in het bos is een schuurtje kunnen ze daar blijven , een beetje opknappen
en tada klaar is kees , een eigen huis.
dit is echt vreselijk , weet je ik wil meschien weglopen , en dan kan ik voor ze zorgen.
maybe maybe not i don't know
dan kunnen ze meschien want bij mij vriendin in het bos is een schuurtje kunnen ze daar blijven , een beetje opknappen
en tada klaar is kees , een eigen huis.
dit is echt vreselijk , weet je ik wil meschien weglopen , en dan kan ik voor ze zorgen.
maybe maybe not i don't know
A
Bel de Kinderombudsman voor je vader en oom! :)
(De Kinderombudsman kan de politie erbij halen!)
Ga naar je rector ofzo voor je leraar! :)
Dit waren mijn tips!
Sterkte ermee!
Gr. Nozieva
😕 Wat erg,........
(De Kinderombudsman kan de politie erbij halen!)
Ga naar je rector ofzo voor je leraar! :)
Dit waren mijn tips!
Sterkte ermee!
Gr. Nozieva
😕 Wat erg,........
A
meisje, als ik dit lees moet ik eigenlijk een klein beetje huilen
wat met jou is gebeurt dat kan niemand zig zo erg voor stellen als jij
ik heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt maar toch leef ik met je mee
ik wou dat ik je kon helpeen
ik zou zeggen ga naar je leraar maar....
hij doet het ook!
zo erg ik leef met je mee
niemand verdiendt dit
jij niet je zusjes niet niemand niet
ik heb respect voor je
ookal as het nu meteen op zou houden zou je er nog eeuwig last van hebbben
meid ik wou dat ik je kon helpen
maar ik weet niks
dikke hoop voor jou lins
wat met jou is gebeurt dat kan niemand zig zo erg voor stellen als jij
ik heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt maar toch leef ik met je mee
ik wou dat ik je kon helpeen
ik zou zeggen ga naar je leraar maar....
hij doet het ook!
zo erg ik leef met je mee
niemand verdiendt dit
jij niet je zusjes niet niemand niet
ik heb respect voor je
ookal as het nu meteen op zou houden zou je er nog eeuwig last van hebbben
meid ik wou dat ik je kon helpen
maar ik weet niks
dikke hoop voor jou lins
A
Zeg het tegen je moeder?
A
Lieve Anne,
ik snap dat je er met niemand over wil praten, en zeker niet met iemand van school.
En ik snap ook dat je op dit moment niemand vertrouwt maar je moet het echt tegen iemand zeggen. Ga naar de politie, dat is het beste dat je kan doen. Als je je niet veilig voelt bij een man (Wat ik goed snap) dan kun je ook speciaal door een vrouw geholpen worden.
Maar ook school heeft vertrouwens personen en daar kun je ook mee praten, ook zij kunnen je helpen.
Wat jouw vader en je oom doen is niet eerlijk en kan niet doorgaan en je leraar is gewoon een mafe viespeuk die gelijk ontslagen moet worden.
Ik snap dat je bang bent en bang bent voor je zusjes. En het is niet eerlijk dat ze daarmee dreigen.
Maar wat jij hebt meegemaakt verdient niemand en dus verdien jij het ook dat hier een einde aan komt.
Dus ga nar de politie en naar eeen lerares die je vertouwt dan kunnen die je hiermee helpen.
Ik moest echt bijna huilen van jouw verhaal en als ik dit zo lees leef je echt in een hel.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, al is het maar dat beetje kracht voor morgen.
Heel veel sterkte XXDahlia
Ik leef echt met je mee
ik snap dat je er met niemand over wil praten, en zeker niet met iemand van school.
En ik snap ook dat je op dit moment niemand vertrouwt maar je moet het echt tegen iemand zeggen. Ga naar de politie, dat is het beste dat je kan doen. Als je je niet veilig voelt bij een man (Wat ik goed snap) dan kun je ook speciaal door een vrouw geholpen worden.
Maar ook school heeft vertrouwens personen en daar kun je ook mee praten, ook zij kunnen je helpen.
Wat jouw vader en je oom doen is niet eerlijk en kan niet doorgaan en je leraar is gewoon een mafe viespeuk die gelijk ontslagen moet worden.
Ik snap dat je bang bent en bang bent voor je zusjes. En het is niet eerlijk dat ze daarmee dreigen.
Maar wat jij hebt meegemaakt verdient niemand en dus verdien jij het ook dat hier een einde aan komt.
Dus ga nar de politie en naar eeen lerares die je vertouwt dan kunnen die je hiermee helpen.
Ik moest echt bijna huilen van jouw verhaal en als ik dit zo lees leef je echt in een hel.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, al is het maar dat beetje kracht voor morgen.
Heel veel sterkte XXDahlia
Ik leef echt met je mee
A
Wow Anne ik heb echt.respect voor je dat je het online durft te zetten.
Ik vind t echt zo erg voor je. Mn moeder las ineens mee over mn schouder
en die zei dat ze die leraar al helemaal een klap wou verkopen. Mss moet je de kinderbescherming bellen. T nummer is 0900 – 123 123 0 (€ 0,05 per minuut). je kan ook bij t spreekuur van je huisarts binnenlopen
en hem/haar (ik denk dat jij nu t liefst haar hebt maargoed) alles vertellen.
Die mag niks doorvertellen vanwege beroepsgeheim.
Ik hoop dat dit alles snel ophoudt en wens je heeeeel veel sterkte toe. Hou je taai meissie.
Xxxx melanie
Ik vind t echt zo erg voor je. Mn moeder las ineens mee over mn schouder
en die zei dat ze die leraar al helemaal een klap wou verkopen. Mss moet je de kinderbescherming bellen. T nummer is 0900 – 123 123 0 (€ 0,05 per minuut). je kan ook bij t spreekuur van je huisarts binnenlopen
en hem/haar (ik denk dat jij nu t liefst haar hebt maargoed) alles vertellen.
Die mag niks doorvertellen vanwege beroepsgeheim.
Ik hoop dat dit alles snel ophoudt en wens je heeeeel veel sterkte toe. Hou je taai meissie.
Xxxx melanie
A
@mellliepellie, dat is idd een goeie tip, dat van die huisarts
A
Hee Anne,
Wat heb jij al veel meegemaakt zeg! Ik vind het echt vreselijk voor je...maar heb je geen vrouwelijke docente die je in vertrouwen kan nemen? Of een huisarts? En waar is je moeder?
Veel sterkte!
Wat heb jij al veel meegemaakt zeg! Ik vind het echt vreselijk voor je...maar heb je geen vrouwelijke docente die je in vertrouwen kan nemen? Of een huisarts? En waar is je moeder?
Veel sterkte!
A
Anne ik vind het heel erg goed dat je naar je leerraar bent gegaan, het is wel heel vervelend dat het zo is afgelopen!!
maar je moet het toch aan iemand vertellen, aan een vriend of vriendin die je al heel lang kent.
ik hoop dat het goet gaat en dat het stopt!! heel veel succes!!
groetjes van Zusanne.
maar je moet het toch aan iemand vertellen, aan een vriend of vriendin die je al heel lang kent.
ik hoop dat het goet gaat en dat het stopt!! heel veel succes!!
groetjes van Zusanne.
A
wow, wat erg!
weet je moeder het?
ik wens je heel veel suc6
weet je moeder het?
ik wens je heel veel suc6
Bladzijde 1 / 2
Reageer
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.