Mijn vriendin snijd haar zelf.

  • 7 June 2018
  • 4 reacties
  • 358 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hey,

Vandaag is de dag dat ik niet meer weet wat ik moet doen.'
Daarom dit bericht , ik hoop dat andere me hierin kunnen helpen / steunen. ( alle reacties's zijn van harte welkom )

2 maanden geleden vertelde mijn beste vriendin ( 13 jaar ) Dat ze zich niet lekker in d'r vel voelde .
Ik naam dit niet te sirrieus ik dacht dit waait wel over.
Na 1,5 maand begon ze heel veel ruzie te krijgen met vrienden / familie.
Die ruzie's besprak ze samen met mij en haar beste vriendin .

Na 1 maandje geleden zaten we te facetimen, en ze zij dat het niet goed ging met haar en dat ze een psychiater had.
Eindelijk hoop zou je zeggen .
Maar nee, er begonnen meer rare verhalen uit haar mond zoals,'' Ik denk er eens aan aan die trein ''.
Sinds een paar weken begon ze zich zelf te snijden, ik vroeg daarna wat en waarom snij je je zelf ?
Ze zei : '' Het geeft een gevoel waardoor ik weer even vrij ben '' .
Onze / iedereen zijn reactie is dan van : doe normaal !
Maar ik reageerde ..... wat schiet je er mee op ? die littekens ga je spijt van krijgen .
Haar vriendin reageerde heel boos.
Maar het ergste is dat ze het niet tegen haar psychiater verteld.
Haar moeder weet dat ze ziek is maar weet niet dat ze zich snijd .

Ik probeer haal al lang te helpen met van alles en nog wat maar haar is niet te helpen , heb ook geprobeerd om te aar duidelijk te maken dat het echt nodig is dat ze het tegen haar psychiater verteld, '' nee '' was haar antwoord . Ze denkt dat ze het dan alleen maar erger maakt.

Ik wil haar helpen maar ik weet geen raad meer.

Help....

~ HuGo

4 reacties

Wat mij heeft geholpen is begrip vanuit mijn omgeving, misschien kun je begrip tonen en zeggen dat wat ze doet alleen maar negatieve gevolgen heeft. Ook kun je het haar moeder vertellen, ze zal boos worden maar uiteindelijk zal ze je dankbaar zijn. Kijk alleen wel uit dat als je het haar moeder verteld dat ze niet echt voor een trein springt ofzo omdat ze het gevoel heeft dat ze niemand meer kan vertrouwen. Ik zou met haar praten of ze naar haar moeder wil gaan om het te vertellen en dat je wel mee wil gaan. Vertel haar dat je achter haar staat en haar niet in de steek laat. Hier kan ze op reageren dat het toch niet zo is maar het geeft haar wel een goed, vertrouwd gevoel. Ik zou heel voorzichtig zijn en je moet niet zeggen dat ze er gewoon mee op moet houden. Want dat is hetzelfde als dat je tegen iemand die verlamd is zegt: 'ga gewoon lopen!' Als je dat zegt gaat ze zich alleen maar slechter voelen.

Ik wil even duidelijk maken dat je voorzichtig moet zijn met wat je zegt en dat je begrip moet tonen en leuke dingen met haar moet doen. Het lijkt misschien alsof ze het niet waardeert maar geloof me, ze waardeert het echt!

xx
Hoi!

Dat is een lastige situatie. Het is begrijpelijk dat je niet goed weet hoe hiermee om te gaan. Het is verstandig van jou dat je hier je vraag gesteld hebt.

Het gaat niet goed met je vriendin, en ze vertelt niet alles aan haar psychiater. Het zou inderdaad handiger zijn als ze open was naar haar psychiater toe. Je hebt haar hiertoe proberen overhalen, maar ze wil niet.

Je kan haar proberen doen inzien dat zij niet de eerste is met dit probleem. Die psychiater heeft in zijn of haar loopbaan al heel veel verschillende soorten problemen gezien. Schaamt je vriendin zich voor het snijden? Want dat is niet nodig bij een psychiater. Die heeft een opleiding gehad, en weet hoe hiermee om te gaan. Daarbij heeft een psychiater beroepsgeheim.

Je kan je vriendin doorverwijzen naar de KinderTelefoon. Misschien is ze ook geholpen met het volgende linkje: https://www.113.nl

Je kan haar die dingen vertellen in een echt gesprek, of via een brief. Via FaceTime of een berichtje met je telefoon vind ik minder persoonlijk. Een gesprek of handgeschreven brief dringt naar mijn gevoel meer door.

Kan je met haar vriendin bespreken wat jullie eventueel voor haar kunnen doen? Als vriendinnen van haar kunnen jullie een grote steun betekenen.

Je kan je vriendin zeggen dat ze je altijd kan contacteren als ze iemand nodig heeft. Weten dat er iemand voor je is, is vaak een grote steun.

Als je het vermoeden hebt dat je vriendin zichzelf pijn gaat doen, of uit het leven gaat stappen, kan je de hulpdiensten bellen. De hulpdiensten gaan hier professioneel mee om, een weten hoe hiermee om te gaan.

Groetjes
x

Reageer