Vraag

kernramp Oekraïne

  • 28 August 2022
  • 3 reacties
  • 80 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Als er een kernramp komt in Oekraïne, gaan wij daar dan iets van merken. En wat merken we dan? Is het gevaarlijk?


3 reacties

Ik heb geprobeerd om het uitgebreid maar simpel uit te leggen, als je nog vragen erover hebt stel ze dan.

Hangt ervan af wat er gebeurt, maar in principe komen er radioactieve deeltje vrij. Deze zenden gevaarlijke straling uit die dna (eigenlijk de code waarin staat hoe alles in je lichaam moet worden gebouwd) kan beschadigen. De radioactieve stoffen vervallen daardoor in een andere soort stof, die ook weer straling uitzend totdat uiteindelijk een stof ontstaat die stabiel is. 

In ieder geval zal de straling de eerste paar uur na het ongeluk op het hoogst zijn, omdat dan de meeste stoffen nog in hun radioactieve toestand zitten. De andere deeltjes kunnen in principe door de wind worden meegenomen en overal op de aarde neerdalen (al zijn ze dan al minder radioactief). Dan kan je besmet raken (je krijgt radioactieve stoffen in je lichaam en word van binnen bestraald, wat gevaarlijker is), dit kan komen als je eten eet waar de stoffen opzitten of als je lucht met radioactieve deeltjes inademt. Het voedsel word echter na een kernramp gecontroleerd op straling en zal waarschijnlijk later pas eetbaar zijn (straling is lager doordat deeltjes vervallen zijn), daarnaast kan er ook worden opgeroepen om ramen dicht te doen en in huis te blijven om radioactieve stoffen buiten te houden.

Maar ik zou me er niet heel veel zorgen over maken, als er iets gebeurt zullen we doen wat we kunnen om te overleven en misschien gaat ons dna kapot waardoor we kanker kunnen krijgen enz. 

Komt vast wel goed.

Het is al een keer eerder gebeurd in 1986 met chernobyl. Toen kwam er ook een grote wolk over Nederland heen. Ik ga er zelf vanuit dat het niet gaat gebeuren. Zowel Rusland als Oekraïne weten donders goed dat de gevolgen gigantisch zijn voor hun eigen land. Als het wel gebeurd moet je eerst kijken waar de wind naar toe gaat. In 1986 was dat naar het westen waardoor er veel over Europa ging. Het kan ook zijn dat het grootste gedeelte naar het oosten gaat (wat wel een beetje karma zou zijn voor Rusland) In ieder geval denk ik dat de gevolgen voor Nederland niet rampzalig zullen zijn.

Reputatie 3
Badge +3

Als er een kernramp komt in Oekraïne, gaan wij daar dan iets van merken. En wat merken we dan? Is het gevaarlijk?

merken we er iets van : ja
Gaat het levens bedrijgend zijn : Waarschijnlijk niet

Reageer