Vraag

Ik word geslagen door mijn vader

  • 2 January 2020
  • 3 reacties
  • 378 Bekeken

Badge

Hoi ik ben Peter van 13 jaar,

Ik woon samen met mijn ouders, 2 zussen: 4 maanden en 17 jaar en een grote broer van 21 jaar.

Wij hebben het als gezin helaas niet zo breed en daar frustreert mijn vader zich erg aan.

Hij word snel boos en reageert zijn woede meestal altijd op mij af.

Vandaag bijvoorbeeld werd ik om kwart voor 11 wakker en nam ik een douche. Mijn moeder was aan het werken dus moest mijn vader op mijn broertje letten. Toen mijn broertje begon te huilen werd mijn vader heel pissig. Uiteindelijk kreeg hij mijn broertje stil en kwam hij naar mij toe. Ik wist meteen al dat ik de sjaak was. Ik was mijn kleren aan het vouwen. Toen duwde hij me tegen mijn ijzeren bed aan en sloeg hij mij een paar keer. Hij trok ook aan mijn oren en trapte mij. Hij zegt steeds dat ik eerder op moet staan om hem te helpen, maar zelfs als ik dat doe word hij heel boos op mij. Wat ik misschien nog erger vind is hoe hij met mijn moeder omgaat. Als zij me probeert te verdedigen zegt hij alleen maar: ´Hou je bek kutwijf´. Ik wil daar meestal iets van zeggen maar ben bang dat hij dan boos op mij word. Als ik bijvoorbeeld mijn schoenen niet opruim dan zegt hij gelijk iets van: ´Mislukking, flikker, mongool, homo´. Daardoor voel ik me heel naar en gekwetst.  

Dit gebeurt wel vaker en ik heb er echt last van. Ik ben naar mijn moeder gegaan en zij zegt dat ik me niet aan moet stellen. Ik heb een paar keer gebeld met de kindertelefoon om mijn gevoelens te uiten en een oplossing te zoeken. Ze zeiden dat ik me beter moest gedragen en zelf een oplossing moest vinden. Maar dat is juist het probleem met mijn vader. Al zou ik mij goed gedragen en alleen maar tienen staan voor elke vak zou hij alsnog een manier vinden om boos op mij te worden. Mijn huis lijkt wel een gevangenis. Als ik lach word mijn vader boos en slaat hij me soms. Ik mag nooit vrienden  naar mijn huis uitnodigen. Ik mag niet meer dan 3 euro in de week uitgeven en krijg bijna nooit zakgeld. Mijn playstation mag alleen in de vakanties (van 2 weken of meer) gebruikt worden en zelfs dan mag ik er amper achter (meestal maar een fifa potje). Ik mag bijna nooit naar buiten met vrienden en als ik naar buiten mag moet ik binnen 2 uur thuis zijn. En zo zijn er nog veel meer regels waar ik me aan moet houden.

Ik weet niet wat ik moet doen om te voorkomen dat hij me slaat of uitscheld. Ik weet niet of dit valt onder kindermishandeling dus wil ik nog niet naar de politie gaan. Ik snap dat hij ook zijn best voor me doet maar ik vind zijn gedrag tegen mij en mijn moeder veel te ver gaan.

Groetjes,

Peter


3 reacties

Hai Peter, 

Gebaseert op je verhaal, valt dit zeker onder kindermishandeling. En ik raad je zeker aan om naar iemand toe te gaan en het te vertellen. Dit kan natuurlijk op school aan je mentor of een vertrouwingspersoon op school. Is er misschien iemand die je dit zou kunnen vertellen, of mensen die dit al weten. Want in mijn oren klinkt dit best wel heftig.

Xx me.

hey,

ik denk ook dat dit onder kindermishandeling valt. 

Het baart me wel zorgen dat de kindertelefoon gezegd heeft dat je je beter moet gedragen, is er misschien iets dat je niet op deze topic hebt gezet? Ik weet dat je doordat je ouders je niet behandelen op de manier je wil, je (prestatie)motivatie sterk daalt maar als ik je 1 goede raad mag geven, hou je hoofd recht en blijf echt je best doen, zodat als het gedrag van je ouders een gevolg krijgt, je kan tonen dat je wel goede punten haalde en je meehielp in het huishouden. Naar de politie gaan, zou ik nog niet doen want je gaat je heel schuldig voelen. (dit heeft te maken met loyaliteit) maar ik zou wel met iemand extern praten zoals een mentor of een psycholoog. ook vrienden kunnen je hierbij helpen, maar deze zullen al snel reageren vanuit hun standpunt en dit is meestal dat ouders meestal alles fout doen. je zou dus best met een volwassene praten. Praat je ook op een rustige manier met je ouders over de regels dat jij niet zo leuk vindt? Je kan altijd op een volwassen manier onderhandelen zoals :”als ik zolang mag uitgaan met vrienden, ben ik bereid om … klusjes te doen. Ik probeer het gedrag van je ouders echt niet goed te praten, want hoe ze reageren is echt verkeerd en heel onaangenaam maar ik denk dat er een klein communicatieprobleempje is. Zij zouden volwassen moeten reageren, maar aangezien ze dit niet doen, raad ik aan dat jij hun op een volwassen manier aanspreekt en erover praat met hun.

 

hou je hoofd recht, en doe zeker niet minder je best! Als je minder je best gaat doen, kunnen je ouders dit tegen je gebruiken en zal er niet onderhandeld kunnen worden. ik weet dat dit heel moeilijk te vatten is maar ik weet zeker dat je het kan!

groeten Zon

Badge

Hii,

Dit klinkt idd zeker wel als kindermishandeling (zoals hier boven al word gezegd) en dus is dit strafbaar en is het heel verstandig om naar iemand toe te gaan die je vertrouwt en je dan kan helpen! Ik zou zelf wel het gevoel hebben alsof je je vader dan verraad, ik weet niet of dit voor jou ook zo voelt maar als dat zo is dan moet je wel echt weten hoe moeilijk t dan ook is dat je t gwn moet vertellen tegen iemand. Ik weet niet of je het tegen je oma of misschien je opa kan vertellen, en anders misschien je mentor of een vertrouwenspersoon op school, een vriend of vriendin kan je ook helpen. Je moet wel echt weten dat deze mensen je echt willen helpen en dat ze dat ook zullen doen! Heel veel Suc6 met alles wat er nog komen gaat... En hopelijk word t toch nog n fijn jaar voor je, tis je gegund!

Reageer