Vraag

Uit de kast komen naar vrienden

  • 10 August 2022
  • 5 reacties
  • 107 Bekeken

Hi, alvast heel erg bedankt als je me hiermee kan helpen, ik weet gewoon niet echt wat ik moet doen. Ik ben een meisje van 15, en weet sinds een paar maanden dat ik omni/bi seksueel ben. Aangezien veel mensen niet echt weten wat omni in houd, vind ik het makkelijker om gewoon bi te zeggen. Daar voel ik me ook goed bij. Nou is mijn gezin altijd erg open geweest op dit aspect, ze hebben altijd duidelijk gemaakt dat het heb niks uitmaakt op wie ik val. Ik ben nog niet echt uit de kast gekomen of zo maar ze weten het al een beetje, en ik heb niet echt de behoefte om echt uit de kast te komen. 

Met m’n vrienden zit het anders. Ik heb een vrienden groep van 8 mensen, waarvan 5 jongens en 3 meisjes (inclusief mezelf) die voor zo ver ik weet allemaal hetero zijn. Nou zijn ze absoluut niet homophobisch of zo en weet ik dat ze er geen probleem mee gaan hebben, van een paar vrienden weet ik dat ze andere vrienden hebben die ook gay zijn en dat ze dat gewoon normaal vinden, wat het natuurlijk ook is.

Maar ook met hen vind ik het niet fijn om letterlijk te zeggen dat ik bi ben, ik ben nou niet echt ene sociaal persoon en vind het vervelend als de focus op mij ligt. Eigenlijk wil ik gewoon dat het gesprek er over gaat en dat ze het gewoon vragen, maar die kans is klein. Ik probeer dus als een tijdje hints te geven en grapjes te maken (ik vind het fijn om er humor in te gebruiken, dat maakt het makkelijker voor mij. Zo waren we laatst Valorant aan het spelen, en probeerde een vriend te beschrijven over welk personage hij het had, en hij zei iets over een vrouw in spandex, en ik zei toen dat er daar zoveel van zijn, ze lachten en toen zei ik dat dat de reden was waarom we dit spel speelden. Ik had bijna gezegd dat ik ook op vrouwen val, maar heb het toch niet gedaan. Ze gingen al snel over op een ander onderwerp maar ik heb m’n kans gemist. 
 

Hoe maak ik het duidelijk dat ik bi ben, op een manier die niet compleet de focus op mij legt? Ik weet natuurlijk dat ik ze het niet hoef te vertellen, maar dat wil ik graag

 

Als je me hiermee kan helpen, heel erg bedankt!


5 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hey Noacat,

Ik denk dat als je het wilt zeggen, dat je het beste het gewoon kunt zeggen. Als je het niet direct wilt zeggen, dan doe je dat niet. Het is helemaal niet erg om dat spannend te vinden! Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt

Je zou het ook eerst aan één (of meerdere) vriend(in) kunnen vertellen, en dat die je dan helpt om het aan de rest van de groep te vertellen.

Het lukt je vast wel!

Groetjes iemand. 

Reputatie 6
Badge +7

Of je zegt het gewoon niet. 

Bi geeft eigenlijk helemaal geen informatie.  Je zou op meisjes kunnen vallen. Maar ook op jongens. Ja, en? 

Als je zegt dat je lesbisch bent, dan weten mensen als ze je met een meisje zien, het jouw vriendin zou kunnen zijn en dat ze niet hoeven te verwachten dat je met een jongen gaat.  Dus dat geeft informatie.

Maar ‘bi’ is zoiets als ‘Ik eet vegetarisch maar ik eet ook vlees’.  Ja, en nu?  Moet ik nu vegetarisch voor je koken of niet?  Je kunt niets met zo’n mededeling, er zit geen informatie in. 

Dus mijn wedervraag aan jou is: Wat moeten je vrienden met deze mededeling? Behalve ‘ja dan weten ze dat’ ?    Het wordt pas relevant als jij een vriendje of vriendinnetje krijgt - en dan is dat de informatie: Dit is Annemieke mijn vriendin. 

 

Reputatie 1
Badge +1

Hallo noacat, 

Ik ben 14 en ik ben homo. Iedereen weet dat ondertussen al.

Ik heb ook al wel wat meegemaakt sinds men dat van mij weet maar ik ben gewoon trots dat ik gay ben. 

Ik draag al een jaar altijd een regenboog polsbandje. Ook op school en zo en dat werd mij in het begin niet altijd in dank afgenomen, snap je. 

Ik wil je helemaal niet bang maken maar je moet eerst voor jezelf goed uitmaken of je wel echt wilt dat iedereen het weet dat je zowel voor jongens als voor meisjes bent. 

Eenmaal je trots op jezelf bent omdat je zo bent, zal ik maar zeggen, dan kan je het ook duidelijk maken aan iedereen. Je kunt eventueel een regenboog polsbandje beginnen dragen. Ik draag dat ook altijd zelfs op school en zo. 

Een regenboog polsbandje is al een heel goede en duidelijke verwijzing naar het feit dat je zogezegd anders bent. Versta mij niet verkeerd, je bent gewoon zoals alle andere meisjes met dat verschil dat jij nu eenmaal op beide kunt vallen terwijl de meeste meisjes gewoonlijk alleen maar op jongens vallen. 

Voel je dat het okay is dat iedereen het te weten komt, wel, begin met het dragen van een regenboog polsbandje en wees daar trots op. 

Je zal vlug merken dat sommige van je vrienden en vriendinnen zich anders gaan gedragen tegenover jou en diegenen die weten hoe ze daar mee om moeten gaan die zullen wel eens iets tegen je zeggen en die zullen je niet laten vallen. Deze jongeren zullen je blijven steunen. 

Je vrienden en vriendinnen die niet weten hoe ze moeten omgaan met het feit dat je voor beide kunt vallen, wel die zullen niet meer naar je omkijken. Zij zullen je misschien wel eens uitlachen of belachelijk maken maar trek je dat niet aan. 

Deze personen verdienen het niet om je te kennen want je bent niet anders. 

Je bent gewoon wie bent en daar moet je je niet voor schamen. 

Laat mij maar eens iets weten als je wilt praten. Ik ben ter beschikking zeg maar. 

Marco.

Of je zegt het gewoon niet. 

Bi geeft eigenlijk helemaal geen informatie.  Je zou op meisjes kunnen vallen. Maar ook op jongens. Ja, en? 

Als je zegt dat je lesbisch bent, dan weten mensen als ze je met een meisje zien, het jouw vriendin zou kunnen zijn en dat ze niet hoeven te verwachten dat je met een jongen gaat.  Dus dat geeft informatie.

Maar ‘bi’ is zoiets als ‘Ik eet vegetarisch maar ik eet ook vlees’.  Ja, en nu?  Moet ik nu vegetarisch voor je koken of niet?  Je kunt niets met zo’n mededeling, er zit geen informatie in. 

Dus mijn wedervraag aan jou is: Wat moeten je vrienden met deze mededeling? Behalve ‘ja dan weten ze dat’ ?    Het wordt pas relevant als jij een vriendje of vriendinnetje krijgt - en dan is dat de informatie: Dit is Annemieke mijn vriendin. 

Mee eens, en zo denk ik er ook over met mijn ouders . Pas als ik eventueel een vriendin heb zal ik het daar met ze over hebben. Maar m’n vrienden (en voornamelijk twee van hen) kennen mij het beste. Ik praat elke dag met ze, en ze weten ook alles over (mentale) problemen die ik heb gehad toen ik jonger was en waar ik nog steeds last van heb. Ik wil  ze gewoon heel graag vertellen dat ik bi ben, omdat dit op dit moment veel in mijn gedachte omgaat. Het is iets wat ik graag met ze wil delen, omdat ik weet dat dat mij ook beter gaat laten voelen. En mijn vrienden hoeven niet echt iets met deze mededeling, behalve beseffen dat dit iets belangrijks voor mij is, en ze beter begrijpen waarom ik er erg veel last van heb als ik hoor dat er een bi jongen op m’n school wordt gepest. Bovendien heb ik in mijn verleden last gehad van paniek aanvallen. Dat gaat beter de laatste tijd, maar niet altijd. Een jongen in een soortgelijke situatie als die van mij, die daarmee gepest wordt doet me echt pijn en heb ik echt de support van mijn vrienden nodig hiermee.

@Marco. 

Hey Marco, erg bedankt voor je antwoord, ik voel inmiddels echt dat ik wil dat in iedergeval de mensen die ik het best ken en mij het best kennen weten dat ik ook zeker op meisjes val (en op dit moment eerder met een meisje zou uitgaan dan met een jongen vanwege nare ervaringen van het afgelopen jaar). Een regenboog bandje is erg slim. Dat is denk ik wat ik ga doen, bedankt voor dat idee!

Reageer