Vraag

GSA ervaringen?

  • 7 August 2021
  • 7 reacties
  • 141 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey!

Ik ben een meisje van 17 jaar, en ik val op meisjes. Ik denk er nu al een tijdje over na om me aan te sluiten bij de GSA van mijn school, maar ik heb nog een paar twijfels. Op een paar vriendinnen na ben ik namelijk nog niet uit de kast gekomen, mede omdat mijn ouders het niet zouden accepteren vanwege hun geloof. Dit maakt het voor mij best wel eng om me aan te sluiten bij een groep zoals het GSA, omdat meer mensen en dan vanaf zullen weten. Aan de andere kant denk ik wel dat het ook weer zou kunnen helpen omdat ik dan mensen ontmoet waarmee ik over dit soort dingen kan praten. 

Nou vroeg ik me af of iemand ervaring heeft en/of aangesloten is bij een GSA. En zo ja, waarom? En op welke manier is de GSA dan actief op school?
Ik ben me er van bewust dat dit natuurlijk verschilt per school, maar jullie ervaringen zouden mij erg helpen in mijn overweging!

Groetjes,

lana_feline 
 

 


7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hey @Lana_Feline 

Ik persoonlijk zit er niet in, maar een bi klasgenoot wel. Bij onze school zitten er ook een aantal docenten in. Ze organiseren events, praten veel met elkaar en zorgen ervoor dat iedereen zich fijn en veilig voelt op school (als lhbti’er). Ik denk dat je het wel leuk vind.

Ik weet of je ouders er dan achter zouden komen. Moet je maar even navragen of iemand zet het hier in de comments. Wat wel handig / nodig is is dat je bereid bent om naar je hele klas uit te komen.

Veel succes

Groetjes NV

Bij ons is de GSA niet heel actief, maar ze organiseren wel paarse vrijdag en hebben een WC tot genderneutraal ‘gedoopt’.

Ik begrijp je struggles wat betreft het aansluiten bij de GSA. Het is natuurlijk wat gemakkelijker als je in ieder geval wel iets verder ‘uit de kast bent’, zodat het niet als een bom valt. Echter, het kan je ook juist helpen; en echt niet de hele wereld hoeft te weten dat jij lesbisch bent, vóórdat je je bij een GSA aan kan sluiten.

Je geeft aan dat je het er graag over zou willen hebben / dat je het fijn zou vinden om anderen te ontmoeten die misschien wel in een soortgelijke situatie hebben gezeten of zitten. Afgezien van aansluiten, kan je de GSA ook gewoon contacten voor hulp; daarvoor hoef je niet per se lid te zijn en/of een hele actieve rol te vervullen. Vervolgens kan je altijd nog besluiten om wel lid te worden.

Heel veel succes! You got this girl :)

Hoi!

ik zelf zit niet in de GSA maar ik ken iemand die er wel in zit en zij zegt dat er ook mensen in zitten die nog niet uit de kast zijn. Mensen die niet in de GSA zitten, weten van hen geen eens dat ze er in zitten. Het verschilt natuurlijk per school maar misschien kan het bij jou ook wel anoniem

Groetjes 

Reputatie 6
Badge +7

Waarom wil je je aansluiten bij die GSA? 

Wil je daar de acceptatie vinden die je thuis niet krijgt (verwacht)?  Of hoop je dat via het informele roddelcircuit het nieuws bij je ouders terechtkomt zodat je geen zware meeting hoeft te organiseren? 

Wat hoop je te vinden bij de GSA?

@jongen999 
Beeld je even in in de TS. Haar ouders zullen waarschijnlijk niet accepteren dat zij niet op het mannelijke geslacht valt - althans, het zal in ieder geval wel een dingetje worden.

Ik zou het persoonlijk erg fijn vinden als ik me aan zou kunnen sluiten bij een groep met mensen die min of meer ‘in hetzelfde schuitje zitten’. Dit fenomeen zie je immers ook terug bij therapiesessies, voor bijvoorbeeld mensen met autisme of sociale angsten.

Wellicht besluit de TS het uiteindelijk wel te vertellen aan haar ouders. Sterker nog, ik vermoed dat ze liever niet heeft dat het via-via bij hun terecht komt, want dat levert waarschijnlijk alleen maar meer gedoe op. Wie weet kan de GSA haar juist helpen met deze kwestie, daar is de GSA immers voor.

Waarom wil je je aansluiten bij die GSA? 

Wil je daar de acceptatie vinden die je thuis niet krijgt (verwacht)?  Of hoop je dat via het informele roddelcircuit het nieuws bij je ouders terechtkomt zodat je geen zware meeting hoeft te organiseren? 

Wat hoop je te vinden bij de GSA?

Hey jongen m999,

de grootste reden waarom ik overweeg om me aan te sluiten bij het GSA is omdat ik dan mensen ontmoet binnen mijn eigen omgeving waarover ik kan praten over dingen zoals bijv uit de kast komen. Ook vind ik het een fijn idee om een soort van vangnet te hebben op school. Maar ik denk dat je eerste punt (het vinden van acceptatie) ook wel een rol speelt bij deze overweging omdat het bij draagt aan veiligere omgeving op school hebben die ik niet thuis heb. De reden dat ik alleen twijfel om bij het GSA te gaan heeft een beetje te maken met je tweede punt. Ik ben namelijk bang dat doordat ik me aan zou sluiten bij het GSA mijn ouders er via iemand anders achterkomen, wat ze waarschijnlijk nog bozer zou maken. Om dat te voorkomen is het misschien handiger om voordat ik me aan zou sluiten bij mijn ouders uit de kast te komen, maar dat zie  ik ook weer niet echt zitten. 
 

Ik hoop dat het nu wat duidelijk voor je is!

 

Groetjes,

Lana_Feline 

Hallo allemaal!

Het is ondertussen al even geleden dat ik dit topic heb geplaatst, en het leek me wel zo aardig om jullie even te updaten. Ik heb uiteindelijk besloten om in de gsa te gaan, omdat ik echt behoefte had aan mensen met wie ik over dit soort dingen kon praten. Mijn ouders weten het (nog) niet, en ik hoop dat eigenlijk zo te houden. Maar tot nu toe gaat het allemaal erg goed en valt het heel erg mee. Onze gsa is best gesloten, waardoor op school niet echt zichtbaar is wie er precies in zit. Dit is voor mij erg fijn aangezien ik niet out ben op school en dat hierdoor ook niet hoef te zijn. 
 

Maar heel erg bedankt voor jullie reacties want die hebben me erg geholpen in mijn keuze! 
 

groetjes,

lana_feline 

Reageer