Vraag

Ben ik panseksueel of omniseksueel

  • 26 March 2022
  • 5 reacties
  • 208 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

hey,

ik ben een meisje en ik ben 13,

ik weet niet goed of ik panseksueel of omniseksueel,

ik weet dat ik op alle genders val maar ik weet niet of ik genders erken ofzo iets

groetjes.

 


5 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Als je goed leest zie je dat het hele vage termen zijn, die heel veel afdekken en voor het grootste deel hetzelfde betekenen. 

Ik denk dat het geen zin heeft om de ene of de andere term te kiezen. Dat komt omdat het verschil zit in een héél klein hoekje van jouw gevoel. Als dat vandaag zus is ben je pan en anders omni… maar je gevoel verandert, per maand, per dag en soms per stemming. 

Stel dat je bedenkt ‘ik ben pan’ en dan kom je over een maand iemand tegen waar je een hekel aan hebt. Maar ‘omdat’ je pan ‘bent’ moet je hem/haar leuk vinden.  Dat zou toch raar zijn, dat een term belangrijker wordt dan jouw gevoel.

Die termen helpen je om globaal te zien dat je net de enige bent met zo’n gevoel. Meer niet.

Volg je gevoel en ga niet krampachtig op zoek naar het juiste stickertje.

 

Reputatie 6
Badge +7

Hoi AnonieM1345678,

Even zodat het voor iedereen duidelijk is: pan houdt in dat je valt op mensen en dat het gender daar nul invloed op heeft. Omni houdt in dat je op alle genders kan vallen, maar dat het gender daar wel invloed op heeft, dus dat je bijvoorbeeld een voorkeur hebt.
Dit is tenminste wat ik heb geleerd, er zijn niet echt duidelijke regels voor al deze labels en ze hebben voor andere mensen dan ook andere betekenissen. Zo zeggen sommige mensen bijvoorbeeld dat bi inhoudt dat je op mannen en vrouwen valt, terwijl anderen zeggen dat het betekend dat je op meer dan een gender kan vallen.

Je bent echt niet de enige die op zoek is naar z'n geaardheid. Het ding is nu eenmaal dat dit tijd en ervaring kost. En op je 13e is je zoektocht pas net begonnen. Daarnaast kan je geaardheid veranderen, het is niet iets wat vast staat. Bij sommige mensen meer dan bij anderen. 

Deze labels zijn door mensen verzonnen om meer duidelijkheid te krijgen. Zo hoef je niet een uur lang uit te leggen dat je voor die romantische en voor die dan weer seksuele aantrekking voelt maar dat je tegelijkertijd eigenlijk op iedereen verliefd kan worden maar wel weer een voorkeur hebt, etc, etc. Maar kan je gewoon zeggen dat je pan bent, of omni, of gay, of bi, of poly, of iets heel anders.

Je weet wel al van jezelf dat je op alle genders valt, maar niet of het gender überhaupt iets uitmaakt. Dit verschil is zo klein, dat het voor veel mensen niet zoveel uitmaakt als ze even snel duidelijkheid willen. En aangezien pan een bekendere term is dan omni zou ik het daar even bij houden, dan denk ik namelijk dat je wat meer begrip krijgt, of je houdt het gewoon bij questioning, of queer. Dat kan natuurlijk ook.

Het beste advies wat ik je nu eigenlijk kan geven is dat je jezelf wat tijd en rust kan gunnen, het is nu eenmaal niet iets wat je 123 kan uitvinden, en dat je je wil om zo’n label voor jezelf te vinden een beetje los kan laten. Het belangrijkste is dat je jezelf accepteert zoals je bent.

Veel succes!

 

Groetjes,

Paardebloem

Reputatie 7
Badge +17

Hoi weet je het etiket is niet zo belangrijk als je gevoel! En het belangrijkste is dat je, als je iemand zou vinden waar je verliefd op wordt, daar gelukkig mee bent.Ik zeg zelf altijd ik hoef niet in een hokje als ik maar kan zijn wie ik ben. Niet eens wie ik wil zijn, maar ben :)  dat gun ik jou dus ook. Maar als je echt wilt weten waar je dan het meest in “past”vind ik het advies van Paardebloem heel goed, accepteer jezelf en dat maakt je echt gelukkig ( i know)

Groetjes liefs Julian X

heyy

@Paardebloem83 heeft gelijk.

bij panseksueel val je op persoonlijkheid. iemands gender maakt voor jou dus niet uit.

bij omniseksueel val je op alle genders. iemands gender maakt voor jou dus wel uit. 

het is helemaal ok om zulke dingen nog niet te weten. erachter komen hoe je je identificeert duur even. neem vooral je tijd :)

Neem je tijd . Het gaat meer om wat je voelt en niet om wat je bent . Je komt ooit het wel achter . Neem de tijd . Je bent pas 13 jaar . Wat voel je ?? 

Vind je genders belangrijk  ??? Ja dan ben je omni Nee dan ben pan

Accepteer jezelf 😉 wie je bent 

 

Emma

Reageer