zware jeugd, verder gaan.

  • 6 July 2020
  • 2 reacties
  • 70 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Hopelijk neemt iemand de tijd om mijn verhaal te lezen en mij misschien kan helpen,

op dit moment snap ik het leven even niet

 

Ik ben een jongen van 18 jaar en heb een moeilijke jeugd achter de rug, daarom dat ik mijn verhaal deel om te zien of iemand misschien kan helpen aan een oplossing.

 

Vanaf de basisschool ben ik gepest daardoor heb ik op 3 basisscholen gezeten, eenmaal op de middelbare school werd ik de pester en heb ik verkeerde dingen gedaan op school tot het fout ging (1ste schooljaar middelbaar) toen ik aan het einde kwam van mijn eerste schooljaar op mijn middelbare school ben ik van de school afgetrapt door mijn gedrag tegen over leraren en leerlingen, sindsdien ben ik naar speciaal onderwijs gegaan om naar mijn problemen te kijken, dit ding een jaar goed en ik leerde om te gaan met gezag en met mede leerlingen, toch wou ik weer de stoere jongen uithangen en ging het na dat jaar weer mis sinds toen heb ik geen school meer gehad (vanaf mijn 16de) sinds die tijd is het helemaal fout gegaan en ben ik de criminaliteit in gegaan en toen kwam ik na een half jaar vast te zitten voor 1,5 jaar, zonder diploma en toekomst plannen, ben er nu sinds een paar maanden uit en wil nu mijn leven weer oppakken, ik werk nu 60 uur per week in de bouw, maar ik wil niet dat dit mijn toekomst is maar helaas kan ik niet veel meer zonder diploma, ik zou graag weer school willen oppakken… maar waar begin ik?  ik krijg geen duidelijkheid over de mogelijkheden kwa school en opleidingen zodat ik een goede toekomst tegen moed kan gaan.

 

Hopelijk kan iemand mij helpen en een beetje een uitleg geven over school oppakken.


2 reacties

hi @Theguy18,

Vervelend voor je dat je het zo lastig hebt gehad, ik weet er zelf eigenlijk niets van maar ik doe m’n best. 
Okay, ik heb even gekeken maar kwam niet veel informatie tegen. Heb je in de tijd dat je vast zat geen onderwijslessen gehad of iets in die richting? Of begeleiding in hoe je je leven op zou moeten pakken? Verder zou ik proberen om iemand in je omgeving te vragen of zij er iets vanaf weten. Misschien een (locale) praatgroep bezoeken voor (ex)-gedetineerden. Of een keer een mbo bezoeken en vragen hoe zij dat aanpakken en of je daar eventueel een opleiding kunt volgen. Ik zou het verder niet echt weten.

https://dji.nl/justitiabelen/volwassenen-in-detentie/zorg-en-begeleiding/dagbesteding/index.aspx 
Dit vind ik het beste artikel dat ik tegenkwam. Sorry, aan mij heb je ook niets. 😅😕

Met vriendelijke groetjes,

Lilac_22 💫

Nouja ik zal eerlijk met je zijn, want ik weet dat je dat kan waarderen: je hebt geen school afgemaakt. Geen diploma's. En het kutte voor jou is, de fouten die je vroeger hebt gemaakt, die kosten je nu. Want dit is een prestatie-samenleving, dus alleen die papiertjes tellen. Betekent dat dat je voor eeuwig in de bouw moet werken? Nee. Niet per se. Er zijn een paar opties waar je het met de reclassering over moet hebben. Zo zijn er genoeg andere vak/praktijkplekken. Wel allemaal dingen voor "met de hand". Wat verwacht je eigenlijk qua ander werk of toekomst? 

Reageer