Vraag

welk baantje op 14e?

  • 15 November 2020
  • 7 reacties
  • 136 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Heyhoi allemaal!!

ik ben op dit moment nog 13 maar nog maar een paar weken en dan ben ik 14, ik ben mentaal en fysiek wat ouder dan dat ik daadwerkelijk ben, en ik vraag me even af, hebben/hadden jullie een baantje op je 14e? Zo ja: welke baantje en vind je het leuk? Zo niet: wanneer kreeg je wel een baantje en vond je het leuk?

thx alv!!


7 reacties

Hey Heyhoii:),

Mijn eerste bijbaantje ben ik begonnen ongeveer een maand voordat ik 13 werd, dat was een krantenwijk. Er kwam toen zo'n oproep door de brievenbus dat ze bezorgers zochten voor een wijk vlakbij mijn huis en aangezien ik bijna 13 was en je daarvoor 13 moet zijn had ik 'gesolliciteerd' en werd ik de bezorger van die wijk. Dat was dus eigenlijk een perfecte timing.

Toen ik 14 was geworden ben ik gaan werken in de bloemenhandel. Verder werk ik ook voor een klein bedrijfje in de keuken al een aantal jaartjes, maar ik was denk ik officiëel te jong toen ik daar startte.

Verder pas ik nu ook alweer een aantal jaartjes op bij een paar gezinnen, ik was vrij jong toen ik daarmee begon. Maar dan ging ik weleens met mijn zus mee en naderhand heb ik dat een beetje overgenomen.

Als je wilt kijken voor wat bijbaantjes en wat wel en niet mag als 13/14 jarige kun je misschien eens op deze site kijken:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijbaan-vakantiewerk-en-stage-door-jongeren/vraag-en-antwoord/wat-voor-werk-13-of-14-jaar

Het kan wel een voordeel zijn dat je fysiek en mentaal wat verder bent dan een 'normale' 13/14 jarige. Alleen voor sommige baantjes moet je voldoen aan de minimumleeftijd, dus moet je echt die leeftijd hebben.
Wel is dit een voordeel als je gaat solliciteren, je kan dan laten zien dat je al wat ouder bent in je denken en handelen. Dat zal vast meehelpen.

Heb je al een beetje een idee wat je wilt gaan doen qua bijbaantje?

Groetjes,

Simply Me

Reputatie 1
Badge +1

Heyhoi simply me!!
Thx voor de website die ga ik zeker een keertje bekijken! Op dit moment doe ik vrijwilligers werk, ik geef een keer per week een uurtje training mee, ik weet nog geen eens of ik hier voor word betaald want dit doe ik puur voor de lol want ik vind het superleuk om te werken met kinderen. Ik wil dus het liefste oppassen, maar veel ouders hebben een voorkeur voor oudere oppassers, zeker omdat ik nog geen ervaring heb met oppassen, dus ik word niet zo snel gezien laten we maar zeggen.

heb je misschien wat tips hoe ik beter gezien kan worden, ik heb mezelf een keertje opgegeven voor zo’n website maar ik was daar te jong voor en m’n moeder had een oproep gemaakt in de buurt app waar geen reacties op zijn gekomen jammer genoeg.

xx me❤️

Reputatie 1
Badge +1

Oh ja! Ik wil ook audities gaan doen om in een film te spelen ofz, maar dat is nogal een gedoetje dus daar moet ik nog eens goed naar kijken, misschien dat iemand hier ervaring heeft met audities?

Hey Heyhoiii:),

Wat leuk dat je dat vrijwilligers werk doet! Ook al krijg je er niet voor betaald, je krijgt er op een andere manier toch een waarde voor. Jij helpt die kinderen en jij vind het leuk om te doen, dus dat is helemaal top. 

Ik begrijp dat het lastig is om op te passen als je nog geen ervaring hebt. Het zijn toch de kinderen van een ander waar jij de verantwoording voor hebt. Misschien kan je voorstellen om een keertje op te passen als die ouder(s) er nog bij zijn, bijvoorbeeld een uurtje overdag. Dan kan jij die kinderen een beetje leren kennen en kan jij ook aan hun wennen. Die ouders kunnen dan ook zien hoe jij het doet en je misschien tips en uitleg geven. Als je het op die manier wat vaker doet bouw je ervaring op en je krijgt ook een band met die kinderen, dan wordt je vast wel vanzelf een keer gevraagd om op te passen. 

Jammer dat je nog geen reacties heb gehad op die buurtapp en je te jong was voor die website. Nu word je straks 14, misschien ben je dan wel oud genoeg? Eventueel zou je moeder nu nog een keertje zo'n oproep kunnen plaatsen, nu ben je wat ouder. Ook kan je erin zetten dat je geen ervaring hebt met oppassen zelf, maar wel met kinderen doordat je die training geeft. Je kunt dan aangeven wat je doet en waarom je het doet en waarom je het zo leuk vind en wat jouw vaardigheden/competenties zijn in het oppassen. Zoiets zou je bijvoorbeeld ook een keer op je WhatsApp status of als je die hebt andere social media plaatsen. Of gewoon vragen aan mensen die je kent of zij nog een oppas zoeken of dat hun mensen die kennen die nog een oppas zoeken.  Eigenlijk moet je jezelf dus een beetje promoten, je moet laten merken dat jij er bent en waarom jij de oppas zou zijn die mensen zoeken. En goed blijven zoeken in en buiten je netwerk.

Zelf heb ik  geen ervaring met audities doen, dus ik hoop voor je dat iemand anders reageert die hier wel ervaring mee heeft. Natuurlijk geldt wel een beetje hetzelfde als bij oppassen. Bedenk heel goed waarom je iets wilt doen en waarom jij degene zou zijn die bijvoorbeeld die rol in de film moet krijgen. Je moet heel goed nadenken waar je voor staat en wat je kan bijdragen en waarom jij in die zin bijzonder bent voor die rol, als je begrijpt wat ik bedoel, want dat is altijd wat mensen willen weten bij bijvoorbeeld een auditie. 

Groetjes,

Simply Me

Reputatie 1
Badge +1

Heyy simply me

echt super bedankt met al deze handige tips, als ik 14 ben ben ik inderdaad oud genoeg voor de website en dan ga ik me ook zeker aanmelden, en heel erg bedankt voor de tip om het op social media te zetten dat is ook erg slim!

thx!!!!

xx me❤️

Ik werk bij een boer. Ik vind dit erg leuk werk met de dieren en de machines. Ik kwam hier op mn 15(net). En ben nou 17. Ik vind het werk en het geld wat ik er voor kan vragen erg leuk op deze leeftijd. 

Het kopje geld komt omdat niemand dit vieze werk wil doen en een boer moeilijk iemand kan vinden. Ik was 15 en verdiende 5,5 nu ben ik 17 en verdien ik bijna 9,5 euro

 

Reputatie 1
Badge +1

Hoi Boerharms,

super leuk idee, ik zal er eens naar gaan kijken,  heel erg bedankt!!!

xx me❤️

Reageer