Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Verplicht werk hebben van ouders?

• 1 oktober 2017
  • 13 reacties
  • 932 Bekeken

Hey ik heb effen een vraag.
Mogen mijn ouders me "dwingen" te werken, ik bedoel wel echt werken niet thuis klusjes of. maar in ieder geval, ik ben 16 jaar en mijn ouders "dwingen" me nu al een jaar lang om te werken. Ik werk dus nu ook al sinds mijn 15de bij de McDonald's, en toen ik nog 13 en 14 was moest ik in de zomervakantie bessen plukken met telkens het excuus van "Ja toen ik die leeftijd -2 jaar had moest ik dat ook al". Ook is het immers niet dat ze mij letterlijk dwingen of zo het is alleen dat ze mijn elektrische apparatuur weg nemen (inclusief dingen die ik volledig zelf gekocht heb en dus compleet van mij zijn). Dus nu is mijn vraag, hoe zit dit met de wet en mogen ze dit wel? Want ik heb er nu wel zat van gehad en wil wel wat meer vrije tijd voor mijzelf aangezien school veel meer tijd in begint te nemen.

13 reacties

Hoi!

Ze mogen jou niet dwingen. Voor jouw opvoeding snap ik dat ze willen dat je werkt, maar niet zo veel, zo zwaar en gedwongen. Dat ze je elektrische apparatuur wegnemen vind ik ook niet kunnen, zeker als je die zelf gekocht hebt, want je hebt die toch nodig voor school soms?

Je kunt met je ouders een compromis sluiten, iets dat je bv. van 5 tot 8 uur 's avonds niet op je mobiel mag, omdat je dan werkt of huiswerk maakt, maar vanaf 8 uur wel? In het weekend maak je ook zo'n schema, hangt ervan af welke werkuren je hebt.

Het bekende argument van ouders, dat "toen ik jouw leeftijd had" is niet eerlijk, aangezien tijden veranderen. Zij hadden nog geen mobiel, en gingen meer naar buiten, maar ze moeten rekening houden met dat jij ook vrije tijd voor jezelf verdient.

Ik zou dat schema eens proberen, dan zijn er afspraken waar iedereen zich aan moet houden en het komt volwassen over.

Groetjes
x
Reputatie 5
Badge +16
Als ik mij niet vergis mogen ze jou daartoe niet dwingen.
Ik heb wel een vraag:
Mag je het geld dat je daarmee verdient houden?
Reputatie 5
Klusjes binnens huis enzo, daar mogen ze je in zekere zin toe dwingen. Jij woont immers bij hen in huis, dus daar gelden hun regels.
Ze mogen je niet dwingen tot het hebben van een baantje. Dit is jouw keuze en daar hebben ze niks over te zeggen. Niemand kan je dwingen een baan te krijgen. Op gegeven moment ben je dan weliswaar blut en stopt je uitkering, maar niemand kan je dwingen tot het hebben van een baantje.

Gr. Pin
@menspersoon ik mag het zelf gewoon houden natuurlijk maar sorry dat ik het er niet bij heb gezegd en @pin over klusjes in huis en zo doe ik niet moeilijk en maakt mij niet uit, het is echt alleen het baantje wat mij dus te veel word
Reputatie 5
Dat mag je gewoon opzeggen. Je ouders kunnen je niet dwingen.
- onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon -

Kan ik er dan iets tegen doen dat ze mijn spullen dan weg halen?
Ze mogen je spullen helemaal niet weghalen. Kun je aan familie vragen dat ze eens met je ouders praten en ervoor zorgen dat je ouders de situatie eens vanuit jouw standpunt zien? Je grootouders of broers of zussen van je ouders, of goede vrienden, kunnen je ouders duidelijk maken dat jij recht hebt op je eigen spullen.
Reputatie 5
Ze hebben niet het recht je spullen te pakken, maar ze tegenhouden is inderdaad lastig. Ik denk dat je erg ver komt met de tips van @100divergent11
@100divergent11 ik heb het er al wel eens over gehad terwijl mijn oma er bij was en zij zij ook dat het niet zou mogen kunnen, maar daar luisteren ze niet naar. Ook ben ik enigst kind dus broers en zussen zijn al weg gevallen en ook met vriend van ouders is het zelfde gebeurd als met mijn oma's het heeft gewoon geen effect op ze wat andere zeggen.
Reputatie 5
Badge +16

Kan ik er dan iets tegen doen dat ze mijn spullen dan weg halen?

Wegleggen in een afgesloten plek waardoor je ouders er niet bij kunnen?
Hmm, dat is lastig. Je ouders zijn koppig 😃 Je kunt een compromis maken dat als je schoolresultaten goed zijn, je dan je gsm terugkrijgt. Heb je nu een onvoldoende voor iets? Je kunt dan zeggen dat je voor dat vak gaat slagen, op voorwaarde dat je je gsm terugkrijgt.
Nope sta voldoendes en doe het prima op school dis voor die redenen kan het niet zijn
Dan zie ik niet zo goed waarom je ouders zo tegen je doen. Je doet het overal prima, dus waarom laten ze je niet met rust?

Reageer