Stress van baantje

  • 13 January 2019
  • 3 reacties
  • 273 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo iedereen,
ik heb sinds kort een baantje achter de bar in een restaurant, ik ben 1 keer komen proefdraaien en vrijdag mag ik weer komen, super leuk als ik aan het werk ben... maar nu ik thuis zit, ben ik alleen maar bang om wat er mis kan gaan. Ook vind ik het allemaal veel te snel gaan in de horeca, ik wil tijd om te doen wat ik moet doen op mijn eigen tempo. Ik heb hier heel veel stress van gecombineerd met school. Wat moet ik nu doen? Moet ik ontslag nemen? Of moet ik toch gewoon gaan ook al voel ik me zo kut hierdoor? Help aub...

3 reacties

Hi Ann0n13m,

leuk zo’n baantje. Ik zou gwn weer gaan vrijdag en me in de tussentijd nergens druk om maken.

Wat kan er nou mis gaan? Oh een glas laten vallen ofzo, nou ja, dan zeg ik altijd “scherven brengen geluk” en dan ruim ik het op. Dat kan iedereen een keertje gebeuren en dat weten ze ook wel als dat gebeurt.

Maar, zeg eens hoe vaak heb jij in je leven een glas kapot laten vallen of ben je gestruikeld met een glas in je hand? Bijna nooit dus.
En als je thuis een glaasje cola inschenkt, hoe vaak giet je de cola dan over de rand? Nooit? Precies, dus no worries.

Wij (twin en ik) werken vaak jongens en meisjes in als ze bij ons in de zaak (van papa) komen werken. In het begin moeten ze altijd wennen waar alles staat, maar dat is normaal en dan duurt het soms iets langer. Maar verder lukt het allemaal wel.

Als je iets niet weet, moet je het gwn even vragen. Bijv. als je niet precies weet in welk glas je een bepaald drankje moet doen of hoeveel er in het glas moet. Meestal hebben ze daar wel van die maatbekertjes voor of zitten er aan de flessen die op de kop hangen van die dingetjes waar je met je glas tegenaan kan duwen en dan komt er precies genoeg uit.

Bier tappen moet je gwn ff oefenen dat je niet teveel of te weinig schuim hebt, maar dat komt ook wel goed.

Ik heb nog wel een tip en die had je natuurlijk zelf ook al bedacht:
probeer je bar altijd schoon te houden en spoel de vuile glazen zo snel mogelijk om en wacht niet tot de hele wasbak vol staat. Regelmatig ff met een schoon doekje over de bar (ook al lijkt die schoon), want soms knoeien de klanten een beetje en dan kan de bar nat en plakkerig worden. Het geeft sws een goede indruk als klanten zien dat je het schoon houdt.

Controleer tussendoor even hoe het met de voorraad is, dus of er nog genoeg flesjes frisdrank en bier en wijn zijn. Ik weet niet of jullie met flesjes limonade werken of een tap hebben voor fris.

Vraag of controleer aan het begin van je dienst of de vorige alles aangevuld heeft. Zorg ook aan het eind van je dienst dat alles aangevuld is of vraag iig of dat tot jouw taak hoort.

Als je koelingen bijvult, doe dan de nieuwe flesjes van achter, want die zijn misschien een beetje lauw en dat vinden de klanten vaak niet lekker. Ze willen liefst een koud drankje. Dus nieuwe flesjes van achter en de restant flesjes die al in de koeling stonden en koud zijn, zet je van voor terug.

Let op dat je genoeg voorraad ijsblokjes en citroenschijfje of andere dingen die jullie gebruiken daar, hebt. Misschien hebben jullie een ijsbokjesmachine en dan heb je natuurlijk genoeg voorraad.

Als jullie nootjes ofzo op de bar hebben staan, alles op tijd bijvullen.

Wij wisselen dan liever het (half) lege bakje om voor een volle, die je rustig klaar kunt maken als je daar tussendoor tijd hebt. Die (half) lege kun je dan bijvullen. We doen het restant vaak eerst in een schoon bakje en vullen het dan bij en dan heb je een vol bakje op voorraad. Wij hebben tegenwoordig geen bakjes meer waar iedereen in kan graaien, maar een soort automaat waar de nootjes uitkomen. Das veel hygiënischer.

Het kan zijn dat het bij jullie een beetje anders gaat, maar dat hoor je dan wel.

Papa vindt het altijd wel leuk als “ons” personeel een beetje zelfstandig kan werken en ook zelf een beetje initiatief neemt. Vragen stellen hoort daar bij. Beter vraag je het een paar keer dan dat je je ongelukkig voelt en iets niet lukt.

Nou ja, veel plezier daar.

Het komt vast wel goed, want je zei al dat je het er tijdens het werken echt naar je zin hebt. Dus niet piekeren.

Groetjes 🙂,
M&M’s
Hey,

wat vervelend dat je er zo gestrest door raakt.

Als ik jou was zou ik het nog een paar keer proberen. Meestal duurt het even voordat je ingewerkt ben. Ben je dan nog steeds zo gestrest neem dan ontslag. Dat je je goed voelt is belangrijker dan werken.


Groetjes,

Reageer