Vraag

Soort van dwang?

  • 6 July 2018
  • 1 reactie
  • 421 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi ik ben een meisje van 16, en heb al een tijdje vakantie.

Ik werk in de horeca en vind het gezellig en leuk.
Een tijd geleden had ik aanegeven dat ik meer uren wou maken, omdat ik meer geld nodig had. Al een aantal weken werk ik 5/6/7 keer per week. 7 keer mag officieel niet, maar bij ons bedrijf gaat wel meer niet zoals het officieel niet mag. Ik ben dan ook al een tijdje best wel moe, maar wil toch blijven werken.

Laatst lag ik er even 2 dagen uit vanwege ziekte, en had aangegeven toch te willen werken, wat echter niet is gebeurd want het mocht zeer zeker niet van mijn ouders.

Mijn uren per dag liggen tussen de 6/12 uur. Meestal 10 uur, en zo af en toe heb ik een kortere dienst.

Ik vraag me af of iemand dit herkend? Dat je heel moe bent, loopt te zeuren dat je niet meer wilt maar tegelijkertijd wel wilt werken en absoluut niet vrij wilt zijn..

Alvast bedankt

1 reactie

Hoi!

Fijn dat je een baan hebt die je leuk vindt. Je besteedt veel tijd aan je baan, en wilt zelfs bij ziekte gaan werken. Ik vind het goed dat je ouders je toen thuis hebben gehouden, zodat je even kon rusten. Bedoel je met de titel 'Soort van dwang? dat je soms denkt dat je een dwang naar werken hebt?

Dagen van 10 uur vind ik best lang. Dat je bedrijf dingen doet, bv. 7 dagen in de week werken, terwijl dat eigenlijk niet mag, vind ik een beetje zorgwekkend. Ze mogen je niet uitbuiten, en die arbeidsvoorschriften zijn er niet voor niets. Weten je ouders dat er op je werk bepaalde dingen niet helemaal correct gebeuren?

Je moet luisteren naar je lichaam. Als je moe bent, moet je rusten. Als je de signalen die je lichaam je stuurt negeert, gaat de vermoeidheid in één klap toeslaan op een moment dat je het echt niet kan gebruiken. Dat kan je voorkomen door genoeg rust te nemen tussendoor.

Vijf keer per week werken met dagen van maximaal acht uur per dag lijkt me gezonder. Daarmee werk je al heel goed, en gun je jezelf nog genoeg tijd om te rusten. Heb je buiten je werk nog genoeg tijd voor vrienden en sport? Die zijn ook belangrijk, en verdienen voldoende aandacht.

Groetjes
x

Reageer