Op het werk

  • 26 December 2017
  • 3 reacties
  • 1487 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Help me please

Ik werk en dan verkoop ik dingen en dan moet ik hoofdrekenen. Ik heb dan altijd zo'n buiktasje om met geld erin. In het begin ging het altijd mis met wisselgeld teruggeven omdat ik niet kan hoofdrekenen. School wilt het me niet leren. Ik gaf altijd of te weinig terug, of teveel. Ik ben veel te veel bezig met het tellen in mijn hoofd en dan duurt het veel te lang waardoor ik dan zenuwachtig word en dan raak ik in de war en dan gok ik maar hoeveel ze dan terug krijgen. Daarna heb ik trucjes geleerd via het internet waardoor het ineens wel goed ging. Tot een paar dagen geleden: het ging weer mis. Ik had iemand ongeveer €15,- of misschien nog wel meer, te weinig terug gegegeven. Ik weet het niet meer. Ik kwam er pas later achter. Diegene telde het niet na maar stopte het gelijk in zijn zak. Maar nu voel ik me ontzettend schuldig en klote. Het is zielig voor diegene ook omdat hij heel leuk tegen me deed. Volgende week gaan alle prijzen weer omhoog, waardoor ik weer fouten ga maken ik weet het zeker. Ik doe dat echt niet express ik kan gewoon niet hoofdrekenen en als mijn baas aan het eind al het geld telt soms zit er dan te weinig in of soms teveel maar dan zegt mijn baas er helemaal niets van. Ik ben de enige die dat werk doe want ze kan geen ander personeel krijgen. Ik zit echt heel erg tegenop volgende week als de prijzen duurder zijn.

3 reacties

Misschien zou je ook als je diezelfde klant weer tegen komt (die je 15 euro te weinig hebt gegeven) hem dan de 15 euro terug kunnen geven als je baas er toch niets van zegt. Als je baas er wel iets van zegt kan je gewoon zeggen dat je hem de vorige keer 15 euro te weinig had terug gegeven en dat hij terug kwam omdat hij zijn geld wou.
Stel iemand koopt iets bij je voor €12,15 en betaalt met een biljet van 50 euro, dan houd je die 2 euro 15 in je hoofd en ga je van de kleinste munt eenheid naar het hoogste biljet toe, daarbij tel je in je hoofd. Dus stap voor stap pak je eerst 5 cent, dat maakt 12,20 dan 10 (12,30) dan twintig (12,50) dan vijftig (13,00) dan 2 euro (15,00) 5 euro, (20) 10 euro (30) en tot slot 20 wat 50 euro maakt. Wanneer je het in je hand hebt geef je het in deze volgorde ook terug terwijl je hardop natelt. Dus dan zeg je wanneer je de vijf cent geeft: vijf maakt 12,20 (vanaf nu hoef je niet telkens de munt of het biljet op te noemen maar kan je gewoon de som steeds hardop opnoemen bij iedere munt of biljet die je erbij doet. Dus je gaat verder met:), 12,30, 12,50, 13, 15, 20, 30 en vijftig.

Als je dit doet heb je het 2 keer geteld waardoor je jezelf kan controleren, en daarbovenop heb je aan de klant laten zien dat je het juiste bedrag terug hebt gegeven. Ook zie je bij het terug geven of je wel de goede munten hebt gepakt.

Meestal geloven klanten je wel en hebben ze geen zin om te wachten als het wat langer duurt in het begin, maar je wordt vanzelf steeds sneller.
Neem een rekenmachine mee in je portomonee,
Groetjess

Reageer