Vraag

Ontslag nemen?

  • 8 May 2020
  • 8 reacties
  • 326 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik zie jullie alweer achter je computer of telefoon zitten met: “Nou meisje, zo gaat het in het echte leven!”, maar wacht nou even met zeggen dat ik me aanstel. Die mensen heb ik al genoeg over me heen gehad.

Vandaag weer op mijn lazer gekregen van de bedrijfsleider. Hij heeft me van alles in de schoenen geschoven wat ik zogenaamd zou hebben gedaan.

Ten eerste zou ik expres dingen meerdere keren hebben aangeslagen om de mensen meer te laten betalen. Een klant had hier het “ultieme bewijs” voor. Ik had een pak melk per ongeluk twee keer gescand. Dat heb ik niet door gehad, anders had ik het er wel af gehaald. Ook is er een oudere vrouw die beweert dat ik een klant “belachelijk had gemaakt” door te zeggen “Wat heeft u een slechte humor.” Het is een paar maand geleden ook voorgekomen dat iemand iets probeerde te stelen. Dit was voor het nieuwe omroepsysteem, maar ik word er toch op aangerekend dat ik het nieuwe omroepsysteem niet gebruikt heb. Verder word ik erop aangesproken dat ik niet snel genoeg kan handelen. Als de ene klant iets vergeten is, moet ik de klant erna even laten wachten, maar sommige klanten kunnen dat niet hebben. Ook andere cassieres hebben hiervoor gedoe gehad.

De eerste twee incidenten zijn allebei vandaag gebeurd en over dat met die bon is zelfs een klacht naar het hoofdkantoor gestuurd. Wat betreft dat ik een klant belachelijk zou hebben gemaakt: deze meneer maakte grapjes over van alles en nog wat, maar ik heb daar niet echt op gelet en heb er ook niet om gelachen. Toen hij me een beetje verwachtingsvol aankeek, zei ik voor de grap (!) “Ik heb denk ik niet zo’n goede humor”. Dit heeft deze klant verdraaid. Als je de camerabeelden terug zou kijken zou je zien dat ik gelijk heb. Ook mijn collega die op dat moment de kassa naast mij draaide, zegt dat ik nooit iemand belachelijk heb gemaakt.

Ik werd halverwege mijn shift naar huis gestuurd, nadat de bedrijfsleider letterlijk in mijn gezicht heeft staan schreeuwen. Hij zei dat ik me achterlijk heb gedragen. Zijn letterlijke woorden: “Je hebt geluk dat ik verplicht ben je een officiele waarschuwing te geven, anders had je op kunnen flikkeren! Ik heb jou niet meer nodig! Er zijn genoeg mensen die wel op een goede manier kassa kunnen draaien!”

Toen ik thuiskwam heb ik de situatie aan mijn ouders uitgelegd in de hoop dat we het erover konden hebben, maar mijn moeder rende letterlijk naar haar telefoon om het filiaal op te bellen. Ze kreeg de bedrijfsleider aan de telefoon en die zei allemaal negatieve dingen over mij. Wat het precies is geweest, wil ze niet zeggen. Wel weet ik intussen dat er nogal vreemde “anekdotes” tussen zaten van dingen die ik gezegd en gedaan zou hebben, de meeste van die dingen zou hij ook zelf gezien/gehoord hebben. Zo zou ik een klant hebben gezegd dat haar tas echt niet bij haar jurk past en zou ik tegen weer een andere klant hebben gezegd dat het me verbaasde dat hij gezond eten meenam. Daarbij zou ik ook nog eens geweigerd hebben een oude vrouw te helpen om iets te vinden. Dat zou ik nooit doen, alleen al omdat ik heel close ben met mijn eigen oma’s. Ik durf op alles te zweren dat ik dat nooit heb gezegd en gedaan, en toch gelooft mijn moeder alles wat hij zei. Of hij liegt aan de telefoon, of mijn moeder is niet eerlijk tegen mij.

Verder heb ik natuurlijk weer op mijn lazer gekregen van mijn ouders. Het verbaast me niet eens meer dat ze me slaan. Misschien ook omdat het me niet uit maakt. Wat ik wel oneerlijk vind is dat ze alleen boos zijn omdat ik de winkel een slechte naam zou geven. Dikke bullshit, wat mij betreft. Ik doe mijn best, maar ik ben niet perfect. Als ik echt wat fout doe wil ik daar ook best mijn excuses voor aanbieden, maar de dingen waarvoor ik nu aan de schandpaal genageld word, zijn gewoon niet gebeurd.

Hoe dan ook: ik denk dat ik ontslag ga nemen. Ik ben er helemaal klaar mee. Misschien is het niet zo verstandig, maar dat maakt mij op dit moment echt niet meer uit.


8 reacties

Nog een kleine update:

Ik ben intussen weg bij het bedrijf. Ik wil nog wel even zeggen dat ik het niet naar de winkelketen zelf bedoel, maar naar het filiaal waar ik gewerkt heb. Daar waren de omsrandigheden niet goed. 

Daarnaast heb ik nog een collega gesproken. Ik heb haar naar haar mening gevraagd wat betreft de baas en de leidinggevenden. Zij vond deze ook niet aardig. Verder vertelde ze nog dat ze het ook niet vond kunnen dat de bedrijfsleider mij publiekelijk had aangevallen over de app groep van het werk. Volgens haar was dat onnodig en ook niet professioneel. Sterker nog: ze had er wat van willen zeggen, maar ze was bang voor de consequenties. 

Wij kwamen allebei tot de conclusie dat hij een haantje was. Hij heeft een hekel aan bijna alle medewerkers, en dat laat hij merken ook. Dan staan we met 6 of 7 medewerkers bij de kassa's, loopt hij weg en zegt hij "Fijne avond nog, [naam van de ene persoon die hij wel mag]". De rest negeert hij, ook als iemand anders nog iets terug zegt. Het ene meisje dat hij wel echt mag is een stil, onderdanig meisje. Niets mis mee, maar ze laat wel over zich heen lopen door hem en dat kan hij wel waarderen.

Verder heb ik nog aan die collega gevraagd of ze nog een goede sollicitatie plek weet. Zij heeft er ook nog een aantal aangewezen. Ik heb over een aantal dagen een gesprek daar. 

Reputatie 1
Badge

Meid ik maak t zelfde mee dan als vakkenvuller. Dat van mij is niet zo heftig als t jouwe maar ik werk daar net nieuw en ze gaven me nauwlijks uitleg over dingen en zetten me gewoon aan t werk. Ik had geen idee wat k moest en ging gw andere vragen enz. T ging wel ff een tijdje goed maar elke week werk k een half uurtje meer omdat diepvries is best wel veel en dan gaan ze zitten zeggen ja je moet echt sneller werken dit s veelste langzaam. En dan ben k zovan ja maar hallo jullie geven geen fk uitleg en heb t gw zelf uit moeten zoeken en als k iets vraag kijken ze me echt aan van  huh waarom weet jij dat niet, en dan verwachten ze dat ik vier VOLLE karren die veelste zwaar zijn voor mij in minder dan vier uur af te krijgen. K krijg ook gw t gevoel alsof ze me weg willen hebben. Dus kheb eig echt de neiging om gw weg te gaan daar.

Ik was een jaar geleden vakkenvuller op vers bij de AH, ik was altijd de snelste, had de meeste karren gevuld, zelfd de restanten nagelopen etc. Na afloop hielp ik ook altijd met winkel opruimen nadat we gesloten waren. Tot 2 keer toe werd mn contract niet verlemgd omdat een teamleider me niet mocht ofz. Ik heb 2 keer een gesprek gehad met de manager en die heeft me 2x contractverlening gegeven. Ik was uiteindelijk niet meer komen opdagen want het voelde als stank voor dank. Teamleiderszijn vaak in de vroege 20 en ze denken echt stoer te zijn een beetje de baas te spelen over 16 jarigen.

Fijn om een update te horen!

Ik lees dat je er bij weg bent, goed van je! Ik lees ook dat je over een aantal dagen ergens gaat solliciteren,  succes ermee! Hopelijk word je aangenomen!   

 

Tip bij een sollicitatie.  

Doe goed luisteren naar ze en informeer je even van te voren als je wilt.   En probeer je op je gemak te voelen,  als je dat niet hebt is niks voor jou.

 

Groetjes Gebruiker c 

Hallo MissyAnoniem :)

Goed dat je weg bent bij dat filiaal. En ik hoop dat je een betere werkplek daar vindt dan.

-TheMightySlayer <3

Een kleine update:

Het gesprek ging een beetje als volgt. 

Hij: Je weet ongetwijfeld waarom je hier zit. Na dat onacceptabele gedrag van jou hebben we besloten jouw contract te beindigen, maar ik ben wel zo vriendelijk om je een keuze te geven. Als je ontslag neemt komt het beter uit dan wanneer je ontslagen wordt.

Ik: Ik wilde eigenlijk al ontslag nemen. 

Hij: Je mag wel heel dankbaar zijn. Ik zou je nu op staande voet kunnen ontslaan. Jij hebt nergens recht op.

Zo ging hij nog even door over hoe dankbaar ik wel niet moest zijn en dat hij "veel te goed is".

Vandaag dien ik mijn ontslag in en zaterdag is mijn laatste dag.

Verder heb ik al twee sollicitaties lopen. 

Heyo,

Eerst wou ik zeggen dat het misschien verstandig was om een extra uitleg te krijgen over kassa draaien. Zodat dingen misschien wat duidelijker werd voor jou.

Maar toen las ik wat je bedrijfsleider wel niet allemaal zegt over jou. En dat is echt schandalig, zo mag niemand over iemand praten. Het zou dus een erg goede stap van je zijn om zo snel mogelijk weg te gaan bij dit filiaal! Ik zou zelfs een mail sturen naar het hoofdkantoor van dat bedrijf met daarin de details van hoe jou bedrijfsleider met jou omging. Wat dit kan echt niet.

Ik was opzoek naar een winkel voor me stage bij de eerste bedrijf was 1 collega die ook nog is de leidinggevende was en zij is zo'n mega irritant rot mens. Alles wat ik deed was fout. Ik spiegelde de hele winkel in me eentje in 1 uur tijd en kon hun magazijn die volstond met koffie en frisdrank netjes maken in 2 uur tijd. Maar het was nooit goed. Of dan was ik bezig met de vriezer in te pakken komt ze naar me toe om te zeggen Spookyzx ga pauze houden. Dus ik zeg ik maak eerst even deze container af dan hou ik pauze, maar nee het moest nu meteen. Dus ik loop weg schreeuwt zij van je moet wel die container meenemen. Dus ik zeg van er zitten nog 3 dozen in met ijs elementen dat blijft nog minstens 1 uur goed zo. Maar nee dat kon echt niet. Of dan ging ik een container pakken uit hun grote vriezer. En de container stond letterlijk 30cm in de vriezer, dus ik pak die container komt zij binnen en zegt Spookyzx je moet een jas aan doen. Dus ik zeg ik hoef alleen me handen in de vriezer te doen om de container te pakken, dan heeft een jas echt geen nut hoor. Dus zij wordt boos duwt mij aan de kant pakt vervolgens de container gaat in de vriezer helemaal naar achteren en komt terug en zegt van zie nu moet je wel een jas aan. Dus ik zeg jij bent net ook de vriezer in geweest zonder jas en je leeft ook nog dus, en jij bent helemaal in de vriezer geweest zonder jas, terwijl ik alleen met me handen in de vriezer zat. Dus eigenlijk doe jij het ook fout. En dat was pas de eerste week lol. We wisten allebei toen al dat we geen fijne band hadden. De laatste week dat ik er werkte ben ik echt boos op haar geworden. Omdat we net als elke dag de vracht moeten voorzetten. Dus ik heb 2 containers waarvan 1 van een andere collega. Ik dacht laat ik die container maar ook mee naar achteren nemen. Vervolgens hoor ik dat mens schreeuwen van er staan nog producten op jouw container dus ik zeg ja dat zie ik.  Ik wil de containers even uit het gangpad zetten zodat klanten erdoor kunnen. Dus ik duw de container weg schreeuwt ze weer van HEEY laat die container is staan. Dus ik laat die container staan en loop met de andere container naar achteren. Vervolgens kom ik terug wordt ik afgesnauwd dat ik niet luister en dat een paar producten daar niet hoorde te staan. Dus ik zeg van nee dat weet ik, maar zoals ik net al zei wil ik de containers uit het gangpad zetten zodat klanten erdoor kunnen. Vervolgens schreeuw jij vanuit de andere kant van de winkel dat ik die container moest laten staan dus hier staat die dan nog.  Dus als je me nu de kans geeft kan ik deze producten voor het juiste schap zetten en de container meenemen. Toen werd zij nog bozer en schreeuwde van jij moet is goed luisteren,  je werkt hier dan al wel 5 weken maar vooruitgang is er niet. Waarop ik boos en geïrriteerd zei van dat iedereen vind dat ik heel goed, netjes en snel werk behalve jij. Elke dag ben je weer chagrijnig en doe ik alles fout in jouw ogen. Dus zij werd nog bozer en omdat ze zo lomp deed struikelde ze over de container haha. Dus ik zeg zachtjes karma bitch. En ja daarna liep ze weg en kwam later de bedrijfsleider die vroeg of ik mee wou voor een gesprek. En na een korte uitleg vanuit mij kant en wat hij zelf zag besloten we maar om uitelkaar te gaan. Ben daarna nog 2 keer gebeld of ik hun kleding en telefoon wou terugbrengen. Nooit gedaan.

Mensen kunnen wel zeggen zo gaat dat in het echte leven. Nou mooi niet! Ik wil een plek hebben waar ik me thuis voel waar ik met veel plezier naar toe gaat en die heb ik nu gevonden. Helaas zitten er sommige winkels nou eenmaal rotte appels.

See ya!

Spookyzx.

Heyo,

Goed van je dat je de keuze hebt gemaakt om daar weg te gaan. Hopelijk vind je snel een fijne werkplek!

Een leuk feitje is trouwens dat je leidinggevende je helemaal niet opstaande voet kan ontslaan. Dit kan alleen als er een dringende reden is dat jij ontslagen moet worden. Bijvoorbeeld als je :

  • diefstal, verduistering of bedrog
  • mishandeling, grove belediging of bedreiging van collega’s of de werkgever
  • hardnekkig blijven weigeren om aan redelijke werkinstructies te voldoen
  • het schenden van een geheimhoudingsplicht

Daarnaast moet de reden onverwijld zijn.  Wat letterlijk betekent "zonder uitstel. Dus als voorbeeld: 

De werkgever geeft zijn werknemer 2x een waarschuwing gegeven voor het overtreden van de regels om bedrijfskleding.  Op 20 juni komt de werknemer weer aan in gewone kleding. De werkgever ontslaat de werknemer op 30 juni op staande voet. Volgens de rechter is deze op staande voet ontslag niet geldig, want het is niet onverwijld gegeven.

En de werkgever zou je ook een onverwijlde mededeling geven. Beter gezegd hij zou je als hij je ontslaat meteen ook een duidelijke reden moeten geven waarom hij deze keuze maakt.

En het is dan voor de werkgever zeer aan te raden om jouw mening aan te horen. Wettelijk hoef dit niet, maar in praktijk is dit anders en heel belangrijk voor je werkgever. Het zou namelijk misverstanden kunnen voorkomen, en het helpt de werkgever om een helder beeld te krijgen van de situatie. 

En hij moet een aantal factoren meetellen in zijn besluit:

  • Is de werknemer al eens eerder gewaarschuwd voor dergelijk gedrag?
  • Werd de werknemer misschien uitgelokt door een collega of leidinggevende?
  • Is er sprake van een (zeer) lang dienstverband en een verder goed functionerende werknemer?
  • Wat is de functie van de werknemer? Is het in die functie gebruikelijk dat er af en toe sprake is van grof taalgebruik?
  • Verkeerde de werknemer in een overspannen toestand toen hij de uitlatingen deed? Was de werkgever ervan op de hoogte dat de werknemer zich in een overspannen toestand bevond?

Als hij dan toch doorgaat dan moet hij een ontslagbrief schrijven met daarin de reden voor de ontslag. Het zou voor hem niet verstandig zijn om ernstige overtredingen in de brief te zetten. Voorbeeld:

We ontslaan de werknemer op staande voet wegens verduistering. 

Als hij dit zegt dan moet hij echt bewijs hebben daarvoor hij zou dan beter in zijn brief kunnen schrijven van: ontslaan wij u op staande voet wegens het zonder toestemming en zonder betaling wegnemen en/of meenemen van de volgende producten

Conclusie: Het zou hem teveel moeite kosten om jou op staande voet te ontslaan. Dus hij is nu gewoon blij dat jij zelf je ontslag indiend want dat schilt hem heel veel tijd en moeite. Toch vind ik het een goede keuze van jou. Ik zou er zelf niet aan moeten denken om door te blijven werken tot me contract wordt opgezegd bij zo'n bedrijf.

Als kleine tip voor jou zou ik alsnog een brief of mail schrijven naar het HR-team van het bedrijf. Schrijf in die mail hoe jou leidinggevende tegen jou deed. Hebben meerdere collega's daar last van ? Vraag dan of zij hun mening in de mail willen zetten zodat het HR-team misschien actie kan ondernemen tegen deze gemene leidinggevende. En wie weet wordt hij wel op staande voet ontslagen haha😅.

See ya!

Spookyzx.

(bron: Van Gelderen Arbeidsadvocaten)

Reageer