Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

niemant neemt mij aan

• Anonymous
  • 0 reacties
hello niemat neemd mij aan op dit stad ik heb vaak gesositeert bij verschiellende supermarkede en ik bn 14 jaar maar niemand neemt mij aan als ik 16ben wil ik naar mexico iuk hneb 800 euro nodig iemand asjeblieft help mij op 1 iudee om 1 werk te krijgen vroeger deed ik er slechte dingen voor maar nu ik me leven wil beteren lukt het niet echt!!

20 reacties

Vind je het heel gek?
Want? hoezo dat
Kijk naar je topics, je manier van praten, je spellingsfouten....
ok fyn voor jou
Je bent 14.. Om een goede baan te krijgen moet je 15 of 16 zijn.
Nu kan je folders of kranten gaan doen of misschien bij familie..
En je spelling en zins opbouw zijn niet zo geweldig dus een goede CV en een kantoor baan word het niet..
Een grote fout die alle reageerders hierboven maakten is om je in te schatten op je spelling, zinsopbouw en je gedrag hier op het forum. Dit zegt helemaal niks over hoe jij bent in het leven buiten dit forum.

Maak je niet druk over een baantje, pas 7 maanden na mijn sollicitatie bij een supermarkt hadden ze contact met me opgenomen. Toen ik solliciteerde was ik 14 (14 jarigen nemen ze meestal niet aan), toen ze belden was ik 15.
Dan maak je zelf een grote fout. Als een werkgever twee sollicitatiebrieven krijgt waarvan één met perfect Nederlands en een waarbij hij amper de zinnen kan lezen door slechte formulering. Welke zal de werkgever dan kiezen? Juist ja, de goed geformuleerde brief. Meestal wordt aan de hand van de brief besloten of je op gesprek mag komen en dan het gaat toch echt om de eerste indruk die je maakt.

Om maar even on-topic te reageren: Je bent nog jong, er zijn nog niet zoveel baantjes voor je. Als je straks 15 bent kun je gaan solliciteren in en Albert Heijn of een andere supermarkt. Die hebben toch altijd jonge (en voor hun goedkope) werknemers nodig!
Ik ben zelf 14 en heb op Facebook Weetwatjijwaardbent ontdekt, hier kun je informatie vinden over wat jij wel en niet mag doen als werk. Ook is er een brochure te downloaden op hun site waarin alles nog eens op een rijtje staat, handig voor bij je sollicitatie.
Als je hun naam even Googled denk ik dat je wel op hun site terechtkomt. (Mag geloof ik geen links naar andere sites plaatsen 😮 dus ben ik bang dat je het moet Googlen)
Bij sommige horeca-bedrijven nemen ze 14-jarigen aan, probeer het eens bij een cafe o.i.d.
Kranten/folders bezorgen raad ik af, heb 1 keer met iemand meegeholpen die het halve dorp door moest voor 9,- in de week + je moet geluk hebben met het weer, naast dat het je bewegingsvrijheid in het weekend verminderd omdat je niet meer spontaan naar de film kunt maar de fiets op moet.
Als eerste aan je typgedrag te zien kan je geen Algemeen Beschaafd Nederlands, begin daar eerst aan te werken, en noway, je verdient geen 8000,- per maand, kan je vergeten, Immers geloof ik niet echt dat je 'bijna 16' bent door je typgedrag.

Regardless, Mehado.
hallo,

Het klopt inderdaad dat je zinsopbouw, grammatica, etc. niet erg goed is, als je dus zo een sollicitatiebrief opstuurt zullen ze snel iemand anders aannemen. Geen probleem, we hebben tegewoordig word die al een hoop fouten voor je verbeterd. Misschien willen je ouders, tante, leraren op school (mijn Nederlands docent bood voor mij aan de zinnen na te kijken) of andere mensen het voor je na kijken. Als de brief dan helemaal in orde is kun je hem opsturen/verzenden.
Misschien moet je dat ook een paar keer herhalen, maar uiteindelijk komt het dan echt wel goed.
Je schrijft ook dat je 14 jaar oud bent, op die leeftijd nemen veel werkgevers je nog niet aan. Ik heb mijn baantje ook pas gekregen op mijn 15e, daarvoor heb ik wel kranten bezorgd. Voor kranten bezorgen hoefde ik niet eens een sollicitatiebrief te sturen, ik kon gewoon mijn gegevens invullen op hun site en werd twee weken later aangenomen. Dit gaat niet altijd zo snel hoor, tegelijkertijd heb ik toen ook een fomulier ingevuld dat ik folders wilde rondbrengen, na een jaar belde ze me pas op of ik de folders wilde  bezorgen.
Blijf rustig en ga zo door, misschien dus de sollicitatiebrief na laten kijken. Nog een laatste tip, als je wordt uitgenodigd op een gesprek, ga dan wel netjes gekleed. Het hoeft echt geen pak met stropdas te zijn, maar je moet er gewoon netjes en verzorgd uitzien. Ook de brief zelf moet je niet op een vies stuk papier schrijven/uitprinten, er komen bijvoorbeeld ook wel eens sollicitatiebrieven binnen die geschreven zijn op gekleurd papier, waar ook nog koffie overheen is gevallen en helemaal verkreukeld is. Zo'n brief gooien ze meteen de prullebak al in zonder hem ook maar te lezen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Ps: Zoek op het internet anders even voorbeelden van sollicitatiebrieven, ze hebben namelijk een bepaalde vorm van schrijven, je moet dus niet zomaar beginnen met 'Hallo, ik heet.... ik wil graag voor u werken......etc.
Kijk naar je topics, je manier van praten, je spellingsfouten....

Misschien heeft dat wel een rede? Ik vind het namelijk niet erg netjes om zomaar te zeggen 'vind je het gek'. Hij/zij vraagt toch om hulp dan kun je ook gewoon aardig tegen de persoon zeggen dat het waarschijnlijk komt omdat hij/zij zo schrijft.
Ik ben nu 15, al gesoliciteerd bij Bas vd heijden maar nog geen reactie terug.. En het typen lukt niet echt met dit toetsenbord nu wel maar eerst plakte die helemaal, en klopte de helft niet, en het is luiheid. En natuurlijk ben ik netjes met die briefen 😛 Maar wel bedankt voor de tips hier!
Graag gedaan en succes met het solliciteren! Ik hoop voor je dat je wordt aangenomen.
nog steeds nergens aan ge nomen, snap et probleem niet
Kijk, het ligt ook niet helemaal aan jou. We zitten momenteel in een crisis, dus het is ook een beetje lastig om aan een baan te komen.

Gewoon blijven proberen! Ik denk dat je in een supermarkt wel de meeste kans maakt.
Ik denk dat er eigenlijk niet zoveel mogelijkheden zijn als 14-jarige. Zoek eens op internet wat je wel en niet mag doen. Je kunt volgens mij wel een krantenwijk nemen of folders bezorgen, maar voor werk in een supermarkt moet je volgens mij minstens 15 zijn.
Ik denk dat het belangrijkste indd wel gezegd is...

1. Sollicitatiebrieven met fouten erin geven geen goede indruk. Aan je spelling hier te zien zal dat inderdaad niet helemaal in orde zijn. Laat je sollicitatiebrieven checken door iemand die goed is in Nederlands: zo heb ik de sollicitatiebrief van mijn vriendin geschreven. Vraag het aan je ouders, je docent Nederlands, een vriend/vriendin, een broer/zus... Iemand die erg goed is in Nederlands: er is altijd wel iemand te vinden.  
2. Als 14-jarige is er weinig werk te vinden, ik heb het even voor je op gezocht:

- licht werk
- altijd iemand aanwezig om op je te letten
- op schooldagen mag je minder soorten werk doen dan op vrije dagen (weekeinde, vakantie..)
- Schooldagen: oppassen, auto's wassen, verspreiden van folders en huis-aan-huisbladen, helpen met de huishouding van een gezin, 's middags zelf folders of kranten rondbrengen, helpen op een kinderboerderij, modeshows lopen, toneels spelen of in reclamespotjes spelen (zonder toestemming van de Arbeidsinspectie) 
- Vrije dagen: vakken vullen, helpen van het inpakken van de producten in een winkel, helpen bij de land- en tuinbouw (groenten/fruit plukken, kleine dieren voeren), licht werk op een manege/camping/speeltuin/pretpark/bowlingcentrum/museum. Ook hier moet een volwassene in de buurt zijn om op je te letten. 

- Als 14-jarige mag je maximaal 12 uur per week werken in een schoolweek. Per schooldag mag dit ook niet meer dan 2 uur zijn. Op zaterdag mag je niet meer dan 6 uur werken. In de vakantie mag je maximaal 35 uur per week werken, waarvan maximaal 7 uur per dag. 
- verder mag je niet werken voor 8.00 's ochtends of na 19.00 's avonds. In de vakantie mag je niet werken voor 7.00 's ochtends of na 19.00 's avonds. 
- In de vakantie mag je maximaal 4 weken werken, waarvan er maximaal 3 achter elkaar.
- verder mag je als 14-jarige niet op zondagen werken of nachtdiensten draaien
- ook mag je niet meer dan 5 dagen per week werken.
- vanaf je 15e heb je pas recht op een minimum jeugdloon (€2.45 per uur)

dat was het wel zo'n beetje...
ik stuur zo nog een bericht voor wat je mag met je 15e, dan weet je dat vast...
xxxxx
Mogelijke bijbaantjes 15 jaar
- vakken vullen, oppassen, auto's wassen, huis-aan-huisbladen of folders bezorgen, schoonmaken, groente/fruit plukken
- bollen pellen, ochtendkranten bezorgen (maar niet voor 6 uur 's ochtends!)

Je mag maximaal 12 uur per week werken. Ook hier geldt: niet voor 7.00 's ochtends of na 19.00 's avonds. 
Per schooldag mag je maximaal 2 uur werken. Op zaterdagen geldt een maximum van 8 uur. 
Tijdends de vakanties mag je niet meer dan 8 uur per dag werken, de tijden blijven hetzelfde. Verder maximaal 5 dagen in de week (dus maximaal 40 uur per week). In de vakantie mag je verder niet meer dan 6 weken werken, waarvan er maximaal 4 achter elkaar. 
Als je op zondag werkt, mag je niet op zaterdag werken als 15-jarige. 

Als 15-jarige geldt het minimumjeugdloon. Dat is nu €2.45 per uur. 
Goed, en voor de 13-jarigen die dit lezen, voor jullie geldt het volgende:
(trouwens, je mag in Nederland niet werken als je nog geen 13 bent)

- Schooldagen: oppassen bij familie of kennissen, auto’s wassen. Als er iemand in de buurt is om op je te letten mag je ook: helpen bij het verspreiden van folders of huis-aan-huisbladen, helpen bij de huishouding van een gezin, helpen op een kinderboerderij, modeshows lopen, toneel spelen, in reclamespotjes spelen (zonder toestemming van de Arbeidsinspectie).
- Vrije dagen (zaterdagen, vakantie): vakken vullen, helpen bij het inpakken van spullen van een winkel, groenten/fruit plukken, kleine dieren voeren, licht werk op een manege/camping/speeltuin/pretpark/bowlingcentrum/museum.

- als 13-jarige mag je maximaal 12 uur per week werken in een schoolweek. Dit mag niet voor 8.00 ’s ochtends of na 19.00 ’s avonds zijn. Per schooldag mag je niet meer dan 2 uur werken. Op zaterdag geldt een maximum van 6 uur per dag.
- tijdens je vakantie mag je niet voor 7.00 ’s ochtends of na 19.00 ’s avonds werken. Verder geldt een maximum van 7 uur per dag, 5 dagen per week. Dat is dus maximaal 35 uur per week.
Ook mag je niet meer dan 4 weken werken in je vakantie, waarvan maximaal 3 weken achter elkaar.
- Nachtdiensten en op zondag werken is verboden.
- Er bestaat geen wettelijk minimumloon voor een 13-jarige. Dit minimumjeugdloon geldt immers pas vanaf je 15e. Het minimumloon voor een 15-jarige is op dit moment €2.45 per uur.
And last but not least: de 16-jarigen:

Je mag nu alles doen: in fabrieken werken, achter de kassa zitten, serveren op het terras... Bij veel werk en bij gevaarlijk werk moet er echter wel iemand aanwezig zijn om je te helpen wanneer nodig. 
Als 16-jarige mag je maximaal 12 uur per week werken. Tussen 22.00 en 06.00 OF tussen 23.00 en 07.00 mag je niet werken. Verder moet je rusttijd minimaal 36 uur per week bedragen (dit is bijvoorbeeld de tijd voor je huiswerk, voor uitgaan en voor je sport of het afspreken met vrienden). 

Per 13 weken moet je tevens minstens 4 vrije dcagen hebben. Als je op zondag werkt, moet je op zaterdag vrij zijn. 
Voor je een vaste baan hebt zijn nachtdiensten verboden. Per dienst mag je maximaal 9 uur werken, 5 dagen per week. Dat wil zeggen maximaal 45uur per dag. Per 4 weken moet je gemiddelde arbeidstijd 40 uur per week zijn. 
Verder geldt de regel "schooltijd = arbeidstijd". Je mag 9 uur werken, dus als je 6 uur op school zit heb je nog 3 uur over om te werken.

Het minimumjeugdloon voor een 16-jarige is op dit moment €2.82 per uur. 

vanaf je 16e mag je tevens in de horeca werken, je mogelijkheden zijn dan: 
Barman, kelner, afwasser, keukenhulp, pizzakoerier, glazen haler, medewerken snackbar .... 
Als je echt met de klanten bezig bent, kan dit lekker verdienen. Vaak wordt hier het minimumjeugdloon betaald, maar je kunt wel veel fooi krijgen waardoor je loon behoorlijk op loopt. Via de site van de nationale vacaturebank kun je gemakkelijk baantjes vinden in de horeca. Zoek hiervoor bij google "bijbaan in de horeca" en klik op de link van de nationale vacaturebank (staat er vrij snel). Hier kun je er meer over vinden 🙂 .

Reageer