Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Hoe moet je solliciteren?

• 13 juli 2014
  • 5 reacties
  • 513 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Beste iedereen,

Ik heb een paar vragen over werk betreft, laat ik ermee beginnen dat ik 18-jarige jongen ben, ik ben een redelijk onzeker over mijzelf en redelijk terughoudend, behalve dat heb ik ook nog nooit gewerkt, ik heb alleen 1x met succes Stage gelopen in een winkel en heb voor een tijdje een krantenwijk gehad, mijn vader is nu steeds aan het zeggen (zeuren) dat ik echt zo snel mogelijk moet beginnen met werk zoeken (wat ik zelf wel kan begrijpen), ik wil zelf ook echt graag werk zoeken alleen zit ik steeds in mijn hoofd met wat er allemaaal mis kan gaan en wat er gebeuren gaat etc.
Dus bij deze aan jullie de vraag jullie mij antwoord kunnen geven op mijn vragen zodat ik verder kom wat betreft dat, een paar tips zouden ook goed van pas komen, bij voorbaat dank!

1. Kun jij bij 18 jaar (ben pas bijna 2 maanden 18 jaar) toch nog proberen om te solliciteren bij een supermarkt?
2. Stel je voor je word uitgenodigt voor een gesprek, moet ik dan ondanks dat ik nog nooit heb gewerkt maar wel Stages met succes heb gelopen en ook al mijn VMBO diploma heb gehaald toch een CV maken en meenemen?
3. Wat gebeurt er ongeveer in een sollicitatiegesprek en wat kan ik verwachten ervan, bijvoorbeeld wat voor vragen etc.
4. Mocht ik een CV moeten of kunnen maken weten jullie waar ik kan kijken hoe zo'n CV in elkaar zit, een site of iets dergelijks.
5. Is het beter om online te solliciteren of beter om sollicitatiebrief te vragen?

5 reacties

1. Ja, je kunt het altijd proberen, niet geschoten is altijd mis alleen denk ik zelf dat de kans kleiner is omdat hoe ouder hoe meer je betaald krijgt per uur en daarom krijgen veel jongeren na maten ze ouder worden geen contract verlenging.
2. Dat hangt af van de werkgever. De een wilt graag een cv zien de ander maakt het niet zoveel uit. Het is altijd handig een cv te hebben, ook voor later. Er staat niet alleen je werk ervaring in maar ook de opleidingen die je hebt gedaan, de talen die je beheerst en persoonlijke  gegevens.
3. Toen ik de eerste ging solliciteren werd mij vooral gevraagd, waarom ik daar wilde werken? Waarom de functie mij aansprak? Wat ik in bepaalde situaties zou doen. Maar wat mij vooral verbaasde was; ik kwam daar binnen en het eerste wat die man zei: Zo vertel maar eens iets over jezelf. En ik kreeg geen aanwijzingen, dus je moet ook goed jezelf kunnen omschrijven met jou plus punten en talenten, waar je interesses liggen en noem maar op.
4. Je zou op google kunnen zoeken voor een cv maken, je zou ook aan een van je vrienden kunnen vragen of ze je een cv willen sturen die je als voorbeeld kunt gebruiken.
5. Ook dit hangt weer van de werkgever af, de een doet het liever digitaal de ander houdt meer van briefen. Er is niet iets beter, maar een brief is persoonlijker. Ik zelf denk alleen wel dat een mailtje sneller leest dan een brief.

Hoop dat je hier iets aan hebt xx
Hey,

Bedankt voor je antwoorden, heeft wel geholpen, zelf weet ik ook wel dat de klas klein(er) is maar had gehoopt dat het misschien minder erg was dan er werd gezegd haha....
Bij punt 2 snap ik wat je bedoelt maar je kunt toch moeilijk van tevoren weten of hij graag een CV wilt zien of niet, vandaar dat ik ook met de vraag zat of het wel zou moeten aangezien er dan alleen mijn schoolverleden etc. op staat en zelf denk ik dat ik dat ook wel zelf zou kunnen zeggen.
Als laatste wil ik je graag bedanken voor punt 3 want mocht ik binnenkort een sollicitatiegesprek hebben en hij zou zoiets aparts zou vragen dan heb ik mij daarop tenminste min of meer voor kunnen bereiden.
Ik zou graag willen weten wat je vind van wat ik bedoel met nummer 2 want dat is toch een beetje onduidelijk voor mij.
Verder ben ik je zeer dankbaar, gelukkig iets waarmee ik verder op weg kom.

Mvg,
Anoniempjee
Sorry ik heb geen idee , maar mijn moeder zei tegen mijn zus toen ze ergens ging solliciteren dat je altijd een stevige handdruk moet geven. Dat straalt pit uit Ofzo.
1. Kun jij bij 18 jaar (ben pas bijna 2 maanden 18 jaar) toch nog proberen om te solliciteren bij een supermarkt?
Ja, natuurlijk! Je kunt het altijd proberen toch? En anders kun je nog op andere plekken solliciteren.
2. Stel je voor je word uitgenodigt voor een gesprek, moet ik dan ondanks dat ik nog nooit heb gewerkt maar wel Stages met succes heb gelopen en ook al mijn VMBO diploma heb gehaald toch een CV maken en meenemen?
Ja, dat is wel verstandig. Zelfs volwassenen doen dat nog dus ik zou het doen.
3. Wat gebeurt er ongeveer in een sollicitatiegesprek en wat kan ik verwachten ervan, bijvoorbeeld wat voor vragen etc.
Dat je met een belangrijk persoon van dat bedrijf gaat praten over waarom je dat werk wilt. En waarschijnlijk gaan ze ook dingen over jou vragen, maar dat is niet moeilijk want daar hoef je alleen maar eerlijk op te antwoorden. Dat zijn meestal van die algemene vragen.
4. Mocht ik een CV moeten of kunnen maken weten jullie waar ik kan kijken hoe zo'n CV in elkaar zit, een site of iets dergelijks.
Meestal kun je op Google of op YouTube even spieken hoe zo'n CV eruit ziet. Het punt is dat je hem wel zelf moet maken, want jij kent jezelf het beste.
5. Is het beter om online te solliciteren of beter om sollicitatiebrief te vragen?
Ik denk dat het beter is als je hem persoonlijk overhandigd, want dat komt veel persoonlijker over en dan val je meer op. De meeste mensen doen het nu online, dat kun je ook doen. Het is maar wat jou fijner lijkt.
Nog een tip: vanaf 18 kun je zorgtoeslag en studiefinanciering aanvragen. Als je met ouders een dealtje kunt sluiten dat jij de zorgtoeslag en studiefinanciering mag hebben en zei alles betalen i.p.v. jou zakgeld/kleedgeld geven heb je zo 100 euro extra per maand. Ik word binnenkort ook 18 en heb het zo met mijn ouders kunnen regelen, super chill!! Uit mijn hoofd kun je alles via duo regelen, als dat niet lukt, kun je gewoon even googelen.

Reageer