Vraag

Geen baan

  • 27 May 2022
  • 3 reacties
  • 113 Bekeken

Badge

Hoi, ik ben een meisje en ben nu 15, bijna 16.
Mijn moeder vindt dat ik een vakantiebaantje moet zoeken. Dit jaar gaat dat sowieso niet meer lukken. Maar voor volgende zomervakantie moet ik, dus een baan zoeken. Ik heb daar geen zin in. Aangezien ik volgend jaar in VWO 5 zit, denk ik, net als dit jaar, dat ik de zomervakantie nodig heb om uit te rusten. Ik heb het geld daarvan ook niet nodig, want ik geef niets uit en spaar goed. Verder heb ik nogal snel last van mijn knieën, dus dat maakt de baankeuze al beperkter. Vervolgens lijkt het me heel leuk om op te passen op kinderen van een jaar of 2 t/m 9, maar omdat ik nog geen ervaring als oppas heb, wil niemand mij op hun kinderen laten passen.

Ik denk ook dat mijn moeder deze mening vooral heeft omdat iedereen van mijn leeftijd een baan heeft, want dat gebruikt ze vaak als argument. De meeste hebben inderdaad een vakantiebaan, maar lang niet iedereen. Ik heb er zo een stuk of 4 in mijn klas die ook geen vakantiebaan hebben.

Zelfs met al mijn tegenargumenten kan ik mijn moeder niet overtuigen. Heeft iemand tips hoe ik haar kan laten inzien dat het niet nodig is om een vakantiebaan te hebben???


3 reacties

Badge

hoi! 

ik ben zelf 14 en ik werk nu iets meer dan een maand in de horeca (bediening). Ik raad het zeker aan! Zelf heb ik ook veel last van mn knieen maar als je dit gewoon aan geeft kan je prima pauzes tussendoor nemen. Ook kan ne bijv. in een koffie of ijs tentje gaan werken, zodat je minder hoeft te lopen. Ook kan je naar de fysio gaan met je knie klachten. dit heb ik ook gedaan :)

 

Badge

hoi! Misschien kan je naar de dokter om naar je knieën te laten kijken :) het is natuurlijk niet fijn om met pijnlijke knieën (ooit) te gaan werken! probeer misschien op zusjes/broertjes van je vrienden/vriendinnen te passen:) je kan misschien ook aan je moeder uitleggen waarom je geen baan nodig hebt!

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb:) 

je mag altijd feedback geven!!

veel succes <3

Hi @Jiska24 , 

Hmm ik herken het probleem, goed dat je deze topic gemaakt hebt. 

Ik heb niet echt tips jou te geven om onder de vakantie baan uit te komen, wel kan ik je vertellen dat werk daarentegen wel belangrijk is. Je bent natuurlijk 15 en gaat ( neem ik aan ) nu nog niet bijvoorbeeld uit. Zodra je dadelijk 18 bent misschien wel? En dat klinkt als een hele tijd nog te gaan maar eigenlijk is dat zo en dan is het fijn als je misschien iets 'vast’ hebt. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen 1x a 2x per week werken ook wanneer je weer school krijgt en zo. 

Dan verdien je toch ‘wat’, dat maakt voor je moeder al verschil denk ik. Ik begreep van mijn moeder ook niet waarom ze wou dat ik zo vroeg begon met werken. Maar eenmaal toen ik begon met werken snapte ik het pas. Want zo leer je wel om te gaan met het ‘echte leven’ wat nog komen gaat. Erg belangrijk eigenlijk. 

En je hoeft dat geld niet op te maken of zo he, je kan het ook sparen of je zegt ik doe de helft op me spaarrekening  zetten en de andere helft zet ik op me normale rekening zodat als ik iets wil kopen, het kan kopen. 

Ik denk dat je beter een compromis kan sluiten dus met je moeder van 1 a 2 dagen per week werken en dan kan je nog bijvoorbeeld zeggen dit doe ik na de zomer vakantie zoeken en dan kan je nog even je rust pakken in de zomer vakantie. En dan na de zomer vakantie ga je aan de slag. Opzich moet dat lukken want de bijbanen liggen tegenwoordig voor het oprapen. Neem daarom ook een kijkje op indeed, dat is een vacature site waar je je locatie en voorkeuren voor kunt instellen en zij sturen iedere dag vacatures die zij binnen krijgen naar je op en daar zou je dan op kunnen reageren met je CV en motivatiebrief. 

Omdat je last hebt van lichamelijke klachten kan je bijvoorbeeld ook denken aan een baan achter de kassa in de supermarkt, hier heb je dan een stoel en hoef je je benen maar minimaal te gebruiken. Geef je klachten daarom ook aan bij je werkgever bij je sollicitatie, zodat ze er rekening mee kunnen houden. 

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en je mag me anders altijd terug feedbacken via @   

Heel veel succes!

Groetjes, 

Just Helping.

Reageer