Meer hulp Meldknop.nl Bel gratis en anoniem 0800 - 0432 of chat
13-18

Een uitkering voor een 16 jarige

• 4 oktober 2014
  • 2 reacties
  • 979 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
hallo iedereen,

Bestaat er een uitkering voor een 16 jarige?
Ik zit momenteel niet meer thuis omdat dat niet meer ging. Mijn ouders willen geen huur betalen voor begeleid wonen. Dus moet ik dat zelf oplossen. Ik zit nog op school dus ik kan wel een bijbaantje zoeken maar dat kan momenteel ook niet omdat ik niet weet waar ik naar toe ga. Ik heb al in een opvanghuis gezeten, bij de tante van mijn vriend en nu bij mijn zus en zwager. Maar ik wil begeleid wonen omdat dat voor mezelf het makkelijkste is. En daarom wil ik graag weten of er een uitkering bestaat voor een 16 jarige. Ik heb geen kind, geen man (wel een vriend). Niet getrouwd. Ik hoop dat ik snel met deze vraag geholpen kan worden.

2 reacties

Nee, dat is er niet. Je ouders zijn tot je 21e wettelijk verplicht om je te voorzien in eerste levensbehoeften, dat wil zeggen: eten en een dak boven je hoofd. Als ze dat niet doen kun je aan de bel trekken, maar dan komt de kinderbescherming en die plaatst je uit huis en dan ga je naar een gratis pleeggezin of iets dergelijks.

Je hebt geen recht op huurtoeslag omdat je nog geen 18 bent, dus ja, je enige vorm van inkomsten zijn dan dat bijbaantje. Dus als je echt per se begeleid wilt wonen zul je het zelf moeten betalen. 
Het is niet perce. Maarja een pleeggezin zijn ze momenteel naar op zoek

Reageer