Vraag

Ben ik verwend?

  • 15 August 2018
  • 12 reacties
  • 942 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo

Onze familie zijn jaren geleden een bedrijf begonnen en die bestaat nog steeds. We zijn best een bekende familie. ( geen bners). Maar vele mensen kennen ons wel en ons bedrijf ook. Ik ga er niet teveel van vertellen omdat ik natuurlijk graag anoniem blijft. Het enige wat ik kan vertellen dat het een horecabedrijf is en dat we verschillende horeca panden hebben in Nederland.

Me vader is net zoals mijn ooms en een tante eigenaar van 1 van de horeca panden. En later mag ik me vader komen helpen en als ik de opleiding Horeca en Hotel school af heb gemaakt. Kan ik later misschien een eigen pand krijgen. Maar dat zien we wel in de toekomst.

Waar het om gaat. Ik heb echt van alles en nog wat. We wonen in een groot huis of zegmaar Vila. We hebben een eigen kamer met badkamer. We hebben alle 3 een eigen kantoor (studieruimte) we hebben een eigen sportschool een eigen filmruimte. Natuurlijk ook een zwembad zowel binnen 1 als buiten 1. Ook hebbn wij een nog een eigen park/ bos op ons terrein. En zo hebben we nog wel meer dingen.

En als ik jarig ben. Dan kan ik echt van alles vragen. En me ouders kopen het wel. Maar vroeger vroeg ik altijd enorme dingen van lego zoals een politiebureau, ziekenhuis en brandweerkazerne. En allemaal dingen die daar bij komen kijken. En dat koste echt bakken met geld. Maar me ouders kochten het gewoon. Dus dan had ik op me verjaardag zo cadeaus van €200 euro of soms wel meer. Me familie daarin tegen zijn gelukkig wel beetje reël die gaven me gewoon een kado van €20/€25 euro.

En tegenwoordig of eigenlijk pas sinds vorig jaar vraag ik maar niet zoveel en zorg ik ervoor dat de cadeaus niet meer dan €150 kosten. Ik vond dat dan zo lullig voor me vriendin. Als die jarig is dan krijgt ze kadootjes van €50/80 euro. En dan kom ik aan met me ps4 of laptop of een nieuwe phone. Dat is gwn echt niet eerlijk.

Maar als ik nu iets zou willen bijv. Me gamepc is kapot dan zeg ik gwn hey pap mijn gamepc is kapot. En dan gaat hij eerst even kijken en als hij het niet kan oplossen krijg ik van hem een bedrag en daaruit mag ik dan een nieuwe pc kopen. En dat zijj dan geen bedragen van €100 maar gwn €800/x900

Elke maand krijg ik €100 op me rekening voor kleren en andere spullen. En elke maand zetten me ouders €150 euro op een andere rekening. Dat doen ze al sinds ik 4 was elke maand. Als ik dan 18 wordt krijg ik het geld wat op die rekening. Een soort steuntje voor later.

Ik ga als ik 15 ben ook werken in 1 van de bedrijven. Maar dat is dan meer om kennis van het bedrijf op te doen. Niet voor het geld. Want dat heb ik genoeg.

Mijn vraag dus is ben ik volgens jullie verwend? Mijn vriendin zegt van wel. En ik ben er soort van wel meeeenns helaas. Maar ja wat kan ik er dan ook aan doen?

Ik probeer zoveel mogelijk zelf te kopen en te doen. Maar als ik bijv. Tegen me ouders zeg van kijk deze nieuwe telefoon. Die is echt heel mooi. dan krijg ik zowat de volgende dag die telefoon in me handen gedrukt..

Ik zou graag jullie mening willen horen. Wat vinden Julie?

^
Future

12 reacties

Heyo,
Ja ben jij verwend? Ik vind van wel, is dat erg nee
Je mag dan zoveel dingen krijgen maar ik vind persoonlijk dat geld niet gelukkig maakt, ik zeg niet dat jij ongelukkig bent maar het maakt niet uit of jij alles krijgt of niet. Jij heb vind ik dan gewoon "geluk" bij je geboorte gehad
Maarja dat is mijn mening tho

Ronald
Nouja, jouw ouders hebben waarschijnlijk hard gewerkt om dat alles te verkrijgen, dus dat minachten lijkt mij een beetje ver gaan.
In ieder geval is het goed dat je het probeert om zelf voor de kosten op te draaien.
Iemand zou alles kunnen krijgen wat hij begeert, maar nog steeds een geweldig persoon kunnen zijn, dus daar kan ik niet over oordelen.
Hmm, je bent wel verwend,
Maar dat is niet erg, als je je niet verwend gaat gedragen ( arrogant, alsof je je beter voelt enz. )

Als je het vervelend vind kan je wel tegen je ouders zeggen dat je liever dingen zelf wilt kopen, van je eigen geld, dan kunnen ze daar rekening mee houden.

~Asy
Reputatie 2
Badge +9
Ben je verwend? Hell yeah.
Je hebt alles wat je maar wilt en je kan ook alles krijgen wat je maar wilt. En dat is een mooi extraatje wat je hebt gekregen.

Je kan uiteindelijk zelf bepalen hoe je ermee omgaat. Je kan gaan denken dat je boven de rest staat en dat je de beste van allemaal bent. Of je kan gewoon normaal gaan leven met een aantal luxe die je hebt.

Zoals @Asy al zei kan je met je ouders bespreken dat je graag dingen zelf wilt kopen en er zelf voor wilt sparen. Uiteindelijk moet je later ook alles zelf regelen en betalen. Of je moet zo veel geluk hebben dat je ouders zelfs dan nog alles willen betalen voor je. Maar of dat nou een leuk leven wordt...?

Wat ik het belangrijkste vind is dat je jezelf blijft en dat je niet arrogant of beter dan de rest gaat voelen (zoals @Asy ook al zei).

Gr:Mr. S
Hoi

Volgens Encyclo.nl betekent verwend 'gewend om steeds je zin te krijgen'. Aangezien jij je ervan bewust bent dat jouw situatie niet de situatie is waar iedereen zich in bevindt, en dat je het geld niet door ramen en deuren gooit, vermoed ik dat je misschien verwend bent, want dat ligt aan je ouders, maar dat je een prima persoon bent.

Het stereotype van verwende personen zijn vaak beelden van iemand niet bereid is iets te doen, en zomaar dingen krijgt. Volgens mij ben jij zo niet. Jij wilt ervoor werken. Je kan je ouders zeggen dat je het overdreven vindt dat ze je zomaar dingen geven, zonder dat je die echt nodig hebt.

Groetjes
x
Hoi,

Je hebt in ieder geval door dat het niet normaal is om zo veel te besteden te hebben. Dat is iets.

Je bent wel gewend om zomaar die spullen te krijgen. Dat is wellicht wat verwend. Ervan uitgaan dat je het krijgt.

Maar volgens mij ben je wel gewoon bewust van het geld en dat is goed en belangrijk.

Je kan zelf wat aan de situatie veranderen, net zoals je nu al doet, maar dan misschien meer.

Gr. Pin
Ben je verwend; Ja. Daar is voor mij geen twijfel over mogelijk
Is dat iets ergs; Hangt er vanaf hoe je ermee omgaat.
Er zijn mensen die zich gedragen als een verwend kreng, die denken dat ze boven iemand anders staan en die denken dat ze heel wat zijn
Dat zou erg zijn
Maar volgensmij Ben jij niet zo'n iemand. Volgensmij wil je ook niet zo'n persoon zijn

Jij kan er niks aan doen dat je in deze situatie zit
Jouw familie profiteert van het harde werk wat ooit is geleverd en jij profiteert er van mee(Nu en in De toekomst)
Volgensmij ben je je ook bewust dat het niet iets "normaals" is, wat opzich al heel goed is.
Maar ik wil je wel 1 tip geven wellicht voor De toekomst; Aandacht zal je vast krijgen, Liefde vast ook wel maar om Respect te verdienen zal je je eigen geld moeten verdienen en zelf te werken

Kleine afsluiting
Jouw vriendin moet je dicht bij je houden. Zij is een blijvertje
Waarom? Omdat je vast veel vrienden hebt waarvan sommige misschien Alleen vrienden met je zijn vanwege je familie. Je krijgt ook vast aandacht van meiden die golddiggers zijn (en anders komt dat vast en zeker nog wel)
Jouw vriendin was eerlijk en snapt "het". Iemand die 100% eerlijk met je is zoals zij, dat soort mensen moet je om je heen hebben
Maar je bent nog jong. Je moet nog veel leren. Net zoals iedereen
Jij zal Alleen levenslessen leren die wij niet zullen leren. En wij leren en kunnen dingen die jij niet kan/zal leren
Hopelijk heb je van deze tekst iets geleerd voor De toekomst
Heey allemaal

Ik zal altijd mezelf blijven en voor mij is er ook geen verschil tussen rijk en arm. En daarmee bedoel ik dus dat iedereen hetzelde is. Het is niet zo dat rijke mensen boven de rest staat en zo sie ik dat ook niet. Me ouders maken ons ook vaak duidelijk dat we ons niet als de perfecte mensen moeten opstellen omdat we dat simpel weg gewoon niet zijn.

Ik ken een paar jongens uit de buurt die ook in een groot huis wonen en sommige van die doen ook zo van dat ze helemaal fantastisch zijn en dat ze alles mogen en kunnen wat ze maar willen. Daar heb ik zo'n hekel aan.

Tuurlijk ik moet wel toegeven dat toen ik 5/6 was. Dat ik me wel echt heel populair voelde. Vele mensen woude met me afspreken en vrienden worden. En me moeder zij toen van dat de meeste hoogstwaarschijnlijk alleen uit gaan op het geld. En als ik er op terug denk dan denk ik wel van toen al?

Angovis~ Ik ken me vriendin al toen we klein was zeg maar 3 ofso en sinds mijn 4e heb ik ook een relatie met haar. Ik heb nog nooit het idee gehad dat zei überhaupt zou denken over het geld dat we hebben als familie. Ik vertrouw haar dan ook echt. En ik hou ontzettend veel van haar.

Soms gaan we naar vrienden of neefjes of nichtjes van mijn of haar familie als ze jarig zijn of alleen voor bezoek. En als ze jarig zijn wik ik altijd een kadootje voor ze kopen. En dan dacht ik altijd dat €50,- wel oké was. Dus ik zei tegen me vriendin. Van zou ik €50,- uitgegeven of moet het meer zijn? En toen zei j ze van NEEE joh. Dat is veels te veel. Een klein kadootje van €10/20 euro is meer dan zat. Dat was dus al genoeg.

En toen we 5 jaar hadden met elkaar. Gaf ik haar een ketting met een half goud hartje ( je kent ze vast wel dan is ene helft heeft zij en andere helft heb ik) en die ketting koste +/- €250, -. En toen die dag dus aangebroken was gaf ik haar die ketting. En ze vond hem echt heel erg mooi. Maar ze kon het niet laten en vroeg hoeveel heeft die gekost? Ik zei dat bedrag. En zei toen weer van NEEE dat is veels te veel. Zoveel zou onze trouw ringen misschien kunnen kosten maar dit is echt to much. Dus ze gaf hem terug en toen hebben we samen op internet gekeken naar een andere ketting en die was wel €100 euro goedkoper. Dus een golddigger is ze vast en zeker niet ?

En zolang ik haar heb. Heb ik ook geen andere meisjes nodig. Dus die golddigger mogen mooi weg blijven.

^
Future
Ja je bent naar mijn mening wel verwend, maar gelukkig dat je je niet arrogant en verwend ga gedragen.
Zo lang je zelf inziet dat je extreem, extreem geluk hebt dat je daar bent opgegroeid en je inderdaad die 100 euro weggooit en zelf ervoor gaat werken dan zal ik je niet meer verwend vinden
snap hoe je je voelt mijn ouders zijn ook rijk. en ik kan ook alles krijgen wat me hartje begeerd. 1 tip maar dat lees ik gelukkig niet uit je verhaal doe niet opschepperig over dingen. ik deed dat op de basisschool wel en heb daar niet veel vrienden aan over gehouden. tegenwoordig op middelbare school wel wat verandert ik moest een bijbaantje zoeken van mijn ouders. met als boodschap niks komt aanwaaien zomaar en ben ze daar dankbaar voor.

Reageer