Eerste afspraak psycholoog

  • 19 March 2018
  • 6 reacties
  • 194 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,
Ik heb morgen de eerdte afspraak met mn psycholoog. Mijn ouders moeten mee en ik ben niet heel open tegen hun, ze weten bijns niks van wat er speelt, ze verzinnen vanalles. Nou ben ik bang dat ik heel veel vragen krijg, die ik liever niet beantwoord met mijn ouders erbij. Wat moet ik doen?
Groetjes

6 reacties

Hoii, Ik ben nog nooit bij een Psycholoog geweest... Maar een vriendin wel en die zegt dat je ouders op de gang moeten wachten als je ze er niet bij wil hebben, dus ik zou gewoon eerlijk tegen je psycholoog/ouders zeggen dat je je ouders er liever niet bij heb.

xx
Hey,
Je bent zeker niet de enige bij wie dat zo is. Waarschijnlijk houdt de psycholoog daar ook wel rekening mee. Als hij/zij een vraag stelt met je moeder erbij die je liever niet beantwoordt, mag je dat gewoon eerlijk zeggen. Als je liever iets wil bespreken zonder je moeder erbij, kun je dit ook gewoon zeggen. Het gaat om jou en je moet gewoon aangeven wat jij wel en niet fijn vindt.
Probeer je, ook al is dat moeilijk, niet te veel zorgen te maken. Het komt vast goed.
Veel succes morgen.
Jonah
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Zoals IAMMY al zei je ouders zitten op de gang. Mogelijk vraagt diegene waar jij mee zit. En legt ze je uit hoe het verder gaat.

Belangrijk is dat jij de psycholoog gaat vertrouwen. Je moet diegene niet alleen vertrouwen je moet er ook een klik mee hebben. Dit weet je meestal tijdens het gesprek al.
Vertrouw je hem/ haar niet? Of heb je er geen klik mee? Zeg dat dan eerlijk! Ze vinden het fijner dat je zegt dat er geen klik is dan dat je niet open en eerlijk tegen hun bent of kan zijn!

Ik ben nu al 2x naar een psycholoog op school en 3x een psycholoog bij de crisisdienst gesproken. De vrouw op school vertrouw ik niet echt, of beter gezegd we hebben geen klik. Ik vertel haar wel de grote lijnen maar niet de details.

De vrouw bij de crisisdienst is ontzettend aardig tegen mij. Na het eerste gesprek wist ik dat we een klik hadden. Ik vertrouw haar echt. En dat is erg belangrijk. Als ik een vage vraag hebt wil zij het altijd graag horen, hoe belachelijk die ook is!

Ik snap dat je het gesprek spannend vind, dat vond ik ook!

Als je ouders toch mee moeten, kan je zeggen dat je niet alles met je ouders erbij wil vertellen. Als dat niet lukt of je vind het lullig voor je ouders? Dan kan je altijd nog gewoon het hele verhaal vertellen alleen niet de details, die vertel je als je ouders er niet zijn.

Of je kan wel eerlijk en open zijn en je ouders gewoon niet aankijken. Je ziet dan niet of ze boos of (waarschijnlijk wel) erg verdrietig zijn.

Toen ik bij de school psycholoog was werd ik net zolang vast gehouden tot dat ik zei bel me ouders maar. Ik moest toen ook het hele verhaal vertellen tegen me ouders terwijl ik dat echt niet wou. Ik keek constant naar beneden en naar me psycholoog die probeerde alles wat ik zei beter te omschrijven.

Snap 1 ding erg goed: de psycholoog heeft het beste met je voor en ze willen je altijd graag helpen. Je bent geen last voor hun en zei kunnen jouw helpen bij het vinden van een uitweg!

Gr:Mr.S
Hoi,

Hierboven is het eigenlijk al 3x verteld: je mag je ouders wegsturen als je niet wilt dat ze bepaalde dingen te weten komen. Dat heb ik ook gewoon gedaan bij mijn intake.

Je kunt ook de dingen die ze niet mogen weten bewaren voor een volgende keer, wanneer ze er niet bij zijn.

Ik ben het helemaal eens met @Mr.S, een klik is enorm belangrijk! Voel je ook absoluut niet verplicht met iemand te praten als je geen klik voelt, jij bepaalt met wie je praat! Dit is ook niet rot voor de psycholoog ofzo, niet iedereen vindt elkaar aardig. Dat is erg normaal.

Gr. Pin
Hoi,
Sorry dat ik zo laat reageer maar nog heel erg bedankt voor jullie reacties! Het heeft me heel erg geholpen.
De vragen waren best heftig, maar dat was ook wel te verwachten. Bij de vraag of ik aak aan zelfmoord dacht wou ik echt niet antwoorden en zei ik van of dat met mijn ouders erbij moest. Toen gingen die ff weg en ben ik eerlijk geweest.
Wat ik wel de afgelopen week heb gehad dat ik steeds beelden kreeg van wat ik allemaal fout heb gedaan enzo.
Vandaag 2e afspraak, met een andere persoon die volgensmij gewoon de zelfde vragen gaat stellen.
Nou ja, doegg
Hey,

Super goed van je dat je je ouders hebt 'weggestuurd' en toen alsnog eerlijk bent geweest tegen die psycholoog/therapeut! Heel goed aangepakt!

Als je niet weet wat er gaat gebeuren bij dat 2e gesprek, kun je dat altijd vragen. Dat kan aan het eind van het gesprek (voor de volgende keer zegmaar), dat kan ook thuis door bv even een mailtje te sturen en je kunt het aan het begin van het gesprek aangeven. Dan kunnen ze je nog vertellen wat nu precies de bedoeling is.

Wat je hebt klinkt niet fijn en ik hoop dat daar nu verandering in komt!

Gr. Pin

Reageer